DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Det kommer aldrig hända så du behöver inte oroa dig över det. Jag hade absolut helst sett att en organisation där både MS, Apple, Linux, spelutvecklarna samt hårdvaruutvecklarna kunde skapa en helt ny API som kunde bli en ny standarn.

Det håller jag fullkomligt med om, är helt idiotiskt att alla ska försöka sätta egna "standarder" för att locka till sig samma publik, när det gäller Mantle så tror jag det kommer bli som med PhysX efter att nVidia köpte upp det, speltillverkarna kommer att strunta i det till slut då de minskar deras kundkrets, att programera efter DirectX standarden enbart lockar en bredare kundkrets och man slipper lägga energi på 2 olika programmeringar för samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Inte bara DX utan även Halo 2 och Just Caus 2 var väll tvunget att köras på Vista och över? Och så satt flertalet med XP. Var nog samma med Crysis om man hade hårvara för högsta inställningar. Joja, fulhack fanns.

Det handlade väl om att xp bara hade stöd för DX 9.0c.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wibbe44:

Finns en orsak till det mer än så.
Konsolerna har ingen användning av Mantle på samma sätt eftersom man ändå programmerar i stort sett rakt mot hårdvaran.
Finns inget OS som begränsar på samma sätt som på en PC.

Du måste fortfarande ha någon sorts språk att skriva mot. Du skriver ju inte maskinkod ändå. Playstation 3 hade ett eget som var baserat på OpenGL plus någon specialversion för lågnivå. Xbox har som namnet antytt tidigare kört med en version av DirectX som är modifierad för att klara arkitekturen. 360 hade ingen lågnivåAPI. Xbox One har två APIer, en modifierad DirectX igen och en som liknar Mantle.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Sålänge Dx inte fungerar på Linux så ser jag inte hur Mantle skulle vara förlegat.

Skulle inte säga att denna artikel enbart handlar om DirectX, Khronos Group är de som styr och ställer över openGL låg nivå grejjerna kommer att landa i opengl också i sådana fall. Denna artikel belyser mera directX. Och när det handlar om lite overhead så ligger openGL långt före, zero overhead opengl.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Avstängd

Vill ni veta vad som är skrämmande? Microsofts skitsnack att detta inte skulle gå eftersom det krävdes (enligt dem själva dvs.) för mycket jobb att skriva om koden.. Sedan lanserar AMD en konkurrerande teknik och helt plötsligt får Microsoft eld i baken. Väntar nu bara att detta "nya DirectX" kommer att kräva Windows 9.

Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Jaså? Så AMD ljuger när de säger att de ska släppa SDK till Intel/Nvidia så det kan koda sina egna drivrutiner.. Nog för att de flesta vet att du ser grönt men seriöst..?

Skrivet av Orici:

Mantle är optimerat/fungerar endast med AMD kort så det är AMD exklusivt.

nVIDIA såg nog att Microsoft skulle göra detta och valde att inte hoppa på ett sjunkande skepp.

Du har inte en aning om vad exklusivt betyder eller hur? För även om det fungerar skit på Nvidia så gör det faktum att Mantle ev. ens kan startas med Nvidia att tekniken inte är exklusiv.

Skrivet av Skuggan74:

Vad hjälper det om det är öppet eller stängt när det inte stödjer NVidia-korten?
AMD gjorde Mantle till AMD-kort enbart, dom gjorde det inte så det funkar med NVidia-kort utan då måste NVidia själva lägga ner tid på att koda in det.
Därför är DirectX ett bättre val då det fungerar på alla korten, och av den anledningen gör NVidia rätt i att inte hoppa på något tåg som inte lämnar stationen.

Japp. För AMD skapade bara en fil som de döpte till "Mantle.exe" och sedan funkade allt som väntat... Eller så måste Nvidia gå samma väg som AMD och skapa en drivrutin som stödjer mantle?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MhoKaY:

Det håller jag fullkomligt med om, är helt idiotiskt att alla ska försöka sätta egna "standarder" för att logga till sig samma publik, när det gäller Mantle så tror jag det kommer bli som med PhysX efter att nVidia köpte upp det, speltillverkarna kommer att strunta i det till slut då de minskar deras kundkrets, att programera efter DirectX standarden enbart lockar en bredare kundkrets och man slipper lägga energi på 2 olika programmeringar för samma sak

AMD har dock ett ess i rockärmen. Xbox One använder något som är väldigt likt Mantle så att porta spel därifrån kommer troligtvis vara lätt. Frågan är om Thief kört Mantle om det inte släppts på Xbox One också.

Sen återstår det att se hur mycket av Mantle som sedan blir assimilerat av OpenGL.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vill ni veta vad som är skrämmande? Microsofts skitsnack att detta inte skulle gå eftersom det krävdes (enligt dem själva dvs.) för mycket jobb att skriva om koden.. Sedan lanserar AMD en konkurrerande teknik och helt plötsligt får Microsoft eld i baken. Väntar nu bara att detta "nya DirectX" kommer att kräva Windows 9.

Det är typiskt för Microsoft att slänga ur sig sådana saker, faktum är att Microsoft inte vill förbättra någonting så länge det inte finns ett starkt "business case" för det, det handlar inte vad som är bäst för kunderna/användare utan Microsoft egna "bottom line".

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Problemet med DirectX är att det ägs av sadisterna på MS och vi tvingas köpa dåliga operativsystem för att få tillgång till ny version av skiten. Plus att det är helt låst till deras platformar. Kör du till exempel OSX eller Linux är du utebliven spelmarknad.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud986:

Det är typiskt för Microsoft att slänga ur sig sådana saker, faktum är att Microsoft inte vill förbättra någonting så länge det inte finns ett starkt "business case" för det, det handlar inte vad som är bäst för kunderna/användare utan Microsoft egna "bottom line".

Tyvärr är det praxis för företag som varit herre på täppan allt för länge. De blir sinnesslöa och försöker göra så lite jobb för så mycket pengar som möjligt. DirectX är en förlegad teknologi som kravlat sig kvar bara för att det inte funnits någon annat API att koda emot (förutom OpenGL då). Sedan kommer AMD och rör om i grytan och whips så är allt som Microsoft påstått de senaste tio åren i ämnet borta med vinden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Microsoft och Open GL? Det går inte längre att använda DirectX som ett säljargument för Windows 8.x?
Inte en dag för tidigt att Microsoft tänker om.

Permalänk
Medlem

Man hade ju hoppats att småbarnen skulle hålla sig borta med sina API-krig, speciellt när de inte ens kan skriva en rad kod. Hur kan ni veta vad som är "bäst"?

Jag hade precis som Herr Neikter velat se ett gemensamt initiativ mot ett API som fungerar på alla operativsystem och hårdvara, men det är nog för mycket att hoppas på. Ett Linux med DirectX stöd skulle ta mycket från Windows målgrupp, det är jag övertygad om.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PerZerk:

Microsoft och Open GL? Det går inte längre att använda DirectX som ett säljargument för Windows 8.x?
Inte en dag för tidigt att Microsoft tänker om.

http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/number-one-dime_...

Du verkar ha missuppfattat nyheten. Microsoft ska ha ett eget event om DirectX medans Intel, Nvidia och AMD ska ha ett om OpenGL.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallebull:

Mantle är Öppet, Nvidia är välkomna att använda det om dom vill, sen att dom inte kommer göra det är en annan sak.

Mantle är inte öppet. AMD började med att säga att det skulle bli öppet. Vid releasen av betan gick de över till att säga att det kanske skulle bli öppet när det var moget för det. Jag tolkar detta som att om det alls blir öppet kommer det att dröja alldeles för länge.

Skrivet av Tumnus:

Jaså? Så AMD ljuger när de säger att de ska släppa SDK till Intel/Nvidia så det kan koda sina egna drivrutiner.. Nog för att de flesta vet att du ser grönt men seriöst..?

Roligt att beskylla andra för att se grönt. Mantle är inte öppet. Det är inte släppt till några andra tillverkare. Ingen annan kan idag skriva en drivrutin för Mantle med mindre än att man vill göra reverse engineering på det hela. AMD har inte ljugit, men de har heller inte infriat sitt löfte. Så seriöst hur menar du att det är öppet?...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det handlade väl om att xp bara hade stöd för DX 9.0c.

halo 2 på xbox hade inte ens dx9c (tror jag)
men det hade absolut inte dx10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av Orici:

Och så blev Mantle förlegat, vilket är bra. DirectX kommer att fortsätta att ge bra prestanda oberoende på tillverkare.

Skrivet av Orici:

Mantle är optimerat/fungerar endast med AMD kort så det är AMD exklusivt.

nVIDIA såg nog att Microsoft skulle göra detta och valde att inte hoppa på ett sjunkande skepp.

AMD har sagt flertalet gånger att Nvidia är fria att gå med i Mantle om de vill. Sen att AMD optimerat det för sina grafikkort först är inte så konstigt eftersom de tagit fram Mantle. Däremot är Nvidia Gsync tex låst till Nvidia men det vill du helst inte skriva om antar jag? Du vill verkligen få AMD till att vara ett låst företag när det är det som du köper som faktiskt är det och då syftar jag på Intel, Nvidia och Windows vilket jag antar du kör på.

Det var på tiden att Microsoft gjorde något tur att vi har företag som AMD som gör detta och bryter ny mark vilket leder till mer konkurrens och bättre för alla som använder det. Om nu bara DirectX hade försvunnit också och OpenGL och Mantle hade kunnat ta vid så hade man kunnat spela på vilken plattform man nu vill.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Slänger man i en Lamborghini motor i en 240 är det fortfarande en skitbil.

Så jävla sant! Komma och förstöra en 240 så.. USCH!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Finns en orsak till det mer än så.
Konsolerna har ingen användning av Mantle på samma sätt eftersom man ändå programmerar i stort sett rakt mot hårdvaran.
Finns inget OS som begränsar på samma sätt som på en PC.

inget OS...? Finns ju lika mycket OS som på PC-datorerna. Du kanske pratar om gamla konsoler som nintendo 64 o dyl?

Permalänk
Medlem

http://m.neogaf.com/showpost.php?p=88868188&postcount=177

Ungefär så mycket tror jag på MS. Personligen så hoppas jag Windows dör ut när det gäller spel dom närmaste 5-7 åren. Kommer inte hända men man kan hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD har sagt flertalet gånger att Nvidia är fria att gå med i Mantle om de vill. Sen att AMD optimerat det för sina grafikkort först är inte så konstigt eftersom de tagit fram Mantle. Däremot är Nvidia Gsync tex låst till Nvidia men det vill du helst inte skriva om antar jag? Du vill verkligen få AMD till att vara ett låst företag när det är det som du köper som faktiskt är det och då syftar jag på Intel, Nvidia och Windows vilket jag antar du kör på.

http://www.sweclockers.com/artikel/18244-amd-lanserar-mantle-...
Om du nu orkar läsa hela denna artikeln så kommer att du att finna följande:

Citat:

Stöd för Intel och Nvidia avlägset

En av de största punkterna med Mantle är att gränssnittet ska bli öppet, där AMD till och med pratat om att lämna över kontrollen till OpenGL-ansvariga Khronos Group. Planer på den fronten ligger dock längre fram i tiden – tills vidare är Mantle helt exklusivt för AMD:s hårdvara.

Så länge gränssnittet är under utveckling anser företaget att diskussion med respektive spelutvecklare räcker, där övriga aktörer helt enkelt får vänta. Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året.

Så nej, Mantle är inte öppet. Nvidia och Intel kan inte skriva en drivrutin för Mantle om de inte vill göra reverse enginering på API't.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsett om Direct X är knutet till nyaste Windows så uppgraderar man väl alltid när ett ny version släpps. Det gör i alla fall jag!

Vem kör Windows XP 32Bit med 3GB Ram SLI/Crossifre 780/R9 290?

Att uppgradera OS är väl inget att bråka om. Har man en gång köpt en äkta version windows kostar det inte speciellt mycket att uppgradera precis.

Håller med dig!

Tack till AMD som fått Microsoft att ta fram kammen å börja kamma sig.

Tummen upp till båda :).

Blev glad av nyheten så jag la in en beställning: EVGA GeForce GTX 780Ti "SC" ACX

Permalänk

Några verkar veta vad de pratar om, andra not so much... Diskussioner som till stor del bygger på antaganden och kryddas med lite subjektiva värderingar/känslor ger en bitter eftersmak.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Thats just BS

Vad är BS, allt han säger stämmer ju..

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Mantle är AMD exklusivt sen det lanserades funkar bara NGC dessutom.

Erm nej, Mantle kan vem som helst använda om de bara väljer att göra det.. Ja det fungerar endast för NGC för det är de enda korten AMD har tillverkat som stödjer det. Inget hindrar Nvidia att tillverka kort som stödjer Mantle också, de väljer bara inte att göra det.

Mantle är en öppen standard som alla är välkommna att använda om de så vill, som all AMD teknik..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

http://www.sweclockers.com/artikel/18244-amd-lanserar-mantle-...
Om du nu orkar läsa hela denna artikeln så kommer att du att finna följande:

Så nej, Mantle är inte öppet. Nvidia och Intel kan inte skriva en drivrutin för Mantle om de inte vill göra reverse enginering på API't.

Nu är vi tillbaks i den där semantikdiskussionen igen. Är det öppet eller stängt när de har sagt att det är fritt fram så fort de inte fortfarande är kvar i en tidig beta?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Ska man programmera close-to-metal så lär det ju blir mycket krångligare och mer tidskrävande för utvecklarna samtidigt som det blir mer kod och mer buggar.

Sen när man inte har en plattform att koda mot då grafikkort är olika så kanske det blir svårt att programmera close-to-metal och samtidigt något som funkar cross-platform och på olika grafikkort.

Abstraktionslager ger ju viss overhead men finns ju ändå där utav en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

inget OS...? Finns ju lika mycket OS som på PC-datorerna. Du kanske pratar om gamla konsoler som nintendo 64 o dyl?

Det jag menar är att OS'et inte begränsar på samma sätt som på en PC.
OS'et på konsolen är anpassat för en enda sak och det är att driva exakt de komponenter som finns i den konsolen.
På en PC går ju inte det som bekant eftersom det finns typ en miljard olika konfigurationer, vilket leder till kass optimering.

Poängen är alltså ungefär som Carmack uttalade det. PS4'ns teraflop-prestanda är att räkna med gånger 2 för att få ut motsvarande prestanda på en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ska man programmera close-to-metal så lär det ju blir mycket krångligare och mer tidskrävande för utvecklarna samtidigt som det blir mer kod och mer buggar.

Sen när man inte har en plattform att koda mot då grafikkort är olika så kanske det blir svårt att programmera close-to-metal och samtidigt något som funkar cross-platform och på olika grafikkort.

Abstraktionslager ger ju viss overhead men finns ju ändå där utav en anledning.

Vore ju intressant att höra från de utvecklare som har varit med om att ta fram Mantle, kanske kan de skriva sakerna som de vill utan att sitta fast i de strukturer som krävs för DX, vilket då skulle ge bättre kvalité, dessutom så har du mer kraft att tillgå, vilket kan ge bättre spel på sämre platformar, etc. Dock så är det nog så att mycket av det krångliga ligger i grafikmotorn, och tittar man på antalet motorer i dag så är det väldigt många spel som köper in motorn från någon annan, och låter bli att bygga sin egen. CryEngine, Frostbite, Unreal, Source, etc. Så har de som byggt motorn gjort ett bra jobb så är det långt ifrån säkert att det skulle bli speciellt mycket krångligare för de som gör spelutvecklingen. Mantle är ju fortfarande ett API och inte direkt mot hårdvaran, även om det exponerar mer, så du har ju fortfarande abstraktion med i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr är det praxis för företag som varit herre på täppan allt för länge. De blir sinnesslöa och försöker göra så lite jobb för så mycket pengar som möjligt. DirectX är en förlegad teknologi som kravlat sig kvar bara för att det inte funnits någon annat API att koda emot (förutom OpenGL då). Sedan kommer AMD och rör om i grytan och whips så är allt som Microsoft påstått de senaste tio åren i ämnet borta med vinden.

Det är därför alla skulle tjäna massor på att använda sig av öppna operativsystem där det inte är en aktör som är i kontroll av en sådan stor del av marknaden som Microsoft. Så jag hoppas verkligen att valve's Linux satsning ska förändra saker och ting till det bättre så det åtminstone finns två vettiga alternativ av OS med spel och annan mjukvara(och nej apple är inget alternativ).

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bud986:

Det är därför alla skulle tjäna massor på att använda sig av öppna operativsystem där det inte är en aktör som är i kontroll av en sådan stor del av marknaden som Microsoft. Så jag hoppas verkligen att valve's Linux satsning ska förändra saker och ting till det bättre så det åtminstone finns två vettiga alternativ av OS med spel och annan mjukvara(och nej apple är inget alternativ).

Japp. Jag håller helt med dig. Microsoft har inte varit mycket annat än en dryg bromskloss för desktop de senaste tio åren.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Det handlade väl om att xp bara hade stöd för DX 9.0c.

Nej, faktiskt körde Halo 2 med DX 9 men Microsoft ville sälja mer Vista så utan fulhack gick det inte köra Halo 2 på XP. Och säger ganska mycket om Microsofts försäljningsmetoder.