Permalänk
Medlem

Min nya Acer laptop är lös i listen i högra hörnet (bifogad bild)
http://i.imgur.com/cMP3o9L.jpg?1?2932

Är det någon som har samma problem eller är detta inget fel?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Min nya Acer laptop är lös i listen i högra hörnet (bifogad bild)
http://i.imgur.com/cMP3o9L.jpg?1?2932

Är det någon som har samma problem eller är detta inget fel?

Det är inte sådär på min flickväns modell, så är säkert bara ett måndagsex. Du borde nog byta ut den om det är störande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Det är inte sådär på min flickväns modell, så är säkert bara ett måndagsex. Du borde nog byta ut den om det är störande

Asså det är ju inte superstörande direkt.. Sen så lär ju inte Inet vilja ge mig en ny bara för det där eller vad tror du?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Asså det är ju inte superstörande direkt.. Sen så lär ju inte Inet vilja ge mig en ny bara för det där eller vad tror du?

Jag kan ju få in nageln bakom listen på hennes burk också och dra lite utåt, men den buktar inte ut som det ser ut att göra på din, ser liksom ut att vara precis vid gångjärnet. Du kan ju alltid kolla med Inet, ta in den till butik eller nått. Om du bor nära såklart

Nu när du väl märkt det så brukar det vara svårt att inte störa sig på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Jag kan ju få in nageln bakom listen på hennes burk också och dra lite utåt, men den buktar inte ut som det ser ut att göra på din, ser liksom ut att vara precis vid gångjärnet. Du kan ju alltid kolla med Inet, ta in den till butik eller nått. Om du bor nära såklart

Nu när du väl märkt det så brukar det vara svårt att inte störa sig på det

Jo precis..
Men när man bara använder datorn vanligt så ser man det inte direkt!

Men borde ju gå o klicka tillbaka den som Acer sa tilll mig men går fan inte!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Jag kan ju få in nageln bakom listen på hennes burk också och dra lite utåt, men den buktar inte ut som det ser ut att göra på din, ser liksom ut att vara precis vid gångjärnet. Du kan ju alltid kolla med Inet, ta in den till butik eller nått. Om du bor nära såklart

Nu när du väl märkt det så brukar det vara svårt att inte störa sig på det

Kontaktade Inet så får åka in med den imorgon och kolla!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag får väldigt lätt inbränningar i skärmen, de försvinner visserligen efter ca 30 - 40 sek
Är det någon annan som upplever samma sak?

Permalänk

Hallå! Har precis införskaffat en Aspire V5-573G, men det verkar inte som att datorn hittar nVidia-kortet. Försöker ladda ner drivrutiner till kortet, men står att datorn inte har någon nVidia-GPU. Har gått in på dxdiag i kommandotolken och kollat, där listas bara Intel HD Graphics. Finns heller inte någon nVidia Control Panel i kontrollpanelen. Någon som vet? Måste man gå in manuellt och "aktivera" grafikkortet på något sätt? :s

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Hallå! Har precis införskaffat en Aspire V5-573G, men det verkar inte som att datorn hittar nVidia-kortet. Försöker ladda ner drivrutiner till kortet, men står att datorn inte har någon nVidia-GPU. Har gått in på dxdiag i kommandotolken och kollat, där listas bara Intel HD Graphics. Finns heller inte någon nVidia Control Panel i kontrollpanelen. Någon som vet? Måste man gå in manuellt och "aktivera" grafikkortet på något sätt? :s

Låter ju skumt. Vilken modell köpte du?

Permalänk
Skrivet av Suffer1:

Låter ju skumt. Vilken modell köpte du?

Acer Aspire V5-573G-54208G50akk (NX.MCEED.045) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595263)

Har läst att Nvidia Optimus Technology gör att Nvidia-kortet inte används vid icke-tunga belastningar, fast man tycker ju fortfarande att det ska kunna gå att installera drivers utan att få upp att man inte har en Nvidia-GPU, samt att kortet överhuvudtaget ska kunna hittas i enhetshanteraren...

En annan grej jag också blir lite frustrerad över är att texter i vissa program, typ när jag går in i enhetshanteraren eller installerar program, blir helt blurry, som att de egentligen har upplösningen 768p när andra texter ser helt klara ut och helt klart har upplösningen 1080p. Detta är sjukt irriterande faktiskt, har installerat alla uppdateringar i Windows Update, vet inte om det skulle ha något med grafikkortsgrejen att göra.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk

Sitter själv och funderar lite på denna maskin (fast den med TN skärm).

Är ni många som tycker att kvaliten är kass? Såg att det var folk som var missnöjda med tangentbordet.

Hur är den överlag i kvallitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Sitter själv och funderar lite på denna maskin (fast den med TN skärm).

Är ni många som tycker att kvaliten är kass? Såg att det var folk som var missnöjda med tangentbordet.

Hur är den överlag i kvallitet?

Folk överdriver sjukt mycket.

Har haft denna underbara pärlan i hela 3 -4 månader nu och ångrar inte ett dugg att jag köpte den!

Den är liksom för bra för att vara sant för de små pengarna: (köpte den för endast 5800 kr) och fick med FULL HD och IPS-skärm.

Hur kan man förneka att man får så mycket för så lite pengar? De som är kräsna får gärna punga ut minst 2000 eller 3000 till, varsågoda Jag som är student och nöjer mig med en dator under 6000 som klarar av att lira casual spel på högsta inställning är jävligt nöjd med den här datorn iaf. Sen får inbitna gamer punga ut 8000 - 10 000 kr om de så vill.

Kan säga: Acer har 2 riktigt fina modeller och det är TimelineX-modeller OCH nu den här nya V5-modellen.

Värt varenda öre! Jag satte in msata SSD till denna och helt plötsligt förvandlades den till en superdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam93:

Acer Aspire V5-573G-54208G50akk (NX.MCEED.045) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595263)
En annan grej jag också blir lite frustrerad över är att texter i vissa program, typ när jag går in i enhetshanteraren eller installerar program, blir helt blurry, som att de egentligen har upplösningen 768p när andra texter ser helt klara ut och helt klart har upplösningen 1080p. Detta är sjukt irriterande faktiskt, har installerat alla uppdateringar i Windows Update, vet inte om det skulle ha något med grafikkortsgrejen att göra.

Blurry-grejen var en av de första jag fixade http://superuser.com/questions/661655/applications-like-chrom....
Jag misstänker dock att t.ex chrome med hi-dpi support skulle kunna samarbeta med windows och fungera ändå.

Till ämnet, vilka med Aspire V5 fick egentligen med en VGA-Converter port adapter och finns det några fördelar med den.
Har någon fått någon användning av sin converterport till något annat t.ex testat apples adaptrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Till ämnet, vilka med Aspire V5 fick egentligen med en VGA-Converter port adapter och finns det några fördelar med den.
Har någon fått någon användning av sin converterport till något annat t.ex testat apples adaptrar?

Jag fick inte med min VGA-converter när jag köpte laptopen Men dock köpte jag den där adaptern på UK Amazon för typ 8 pund och det funkar perfekt!

Använder den endast till VGA-kabel men jag ser att man kan ha lite andra grejer också som extra USB, internet-ingång osv. Liter tråkigt dock att det inte finns VGA-ingång som standard.

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag en på Alina för 5990:-
Det måste ju fortfarande vara ett riktigt bra pris för denna!
Hade tänkt vänta tills de nya GeForce 8 serierna kom till bättre priser, men för 5990:- så blev det denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Jag fick inte med min VGA-converter när jag köpte laptopen Men dock köpte jag den där adaptern på UK Amazon för typ 8 pund och det funkar perfekt!

Använder den endast till VGA-kabel men jag ser att man kan ha lite andra grejer också som extra USB, internet-ingång osv. Liter tråkigt dock att det inte finns VGA-ingång som standard.

Fått hem min idag! Snabba puckar kan man säga, beställde igår vid 15, fick den idag vid 13!

Surt sa räven!
Jag fick inte med någon adapter i min låda! Läggs de i via ett lottosystem eller?

Har du någon länk till vilken du köpte!
Jag har just nu problem med mitt WiFi så RJ 45 hade varit önskvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Fått hem min idag! Snabba puckar kan man säga, beställde igår vid 15, fick den idag vid 13!

Surt sa räven!
Jag fick inte med någon adapter i min låda! Läggs de i via ett lottosystem eller?

Har du någon länk till vilken du köpte!
Jag har just nu problem med mitt WiFi så RJ 45 hade varit önskvärt!

Attans va priset på den här adaptern har gått upp i pris! Så här mycket kostade det inte när jag köpte den iaf!

Men här har du länken:

http://www.amazon.co.uk/Acer-Mini-Converter-Port-Cable/dp/B00...

Ska du ha en billigare variant utan internet-ingång så finns den här som kostar mindre:
http://www.amazon.co.uk/Acer-Mini-Converter-Cable-White/dp/B0...

Har du inte RJ45 igång som standard på din Acer V5? För det finns en lucka i baken på laptopen där man kan lägga in internetkabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Attans va priset på den här adaptern har gått upp i pris! Så här mycket kostade det inte när jag köpte den iaf!

Men här har du länken:

http://www.amazon.co.uk/Acer-Mini-Converter-Port-Cable/dp/B00...

Ska du ha en billigare variant utan internet-ingång så finns den här som kostar mindre:
http://www.amazon.co.uk/Acer-Mini-Converter-Cable-White/dp/B0...

Har du inte RJ45 igång som standard på din Acer V5? För det finns en lucka i baken på laptopen där man kan lägga in internetkabeln?

Det är ju jag som är helt dum i huvudet.

Trodde (innan jag tittat på datorn) att det var med nätverket som med VGA;n. Det finns ju mycket riktigt en ingång i bak på den.

Än så länge är den en trevlig bekantskap, men jag känner att det kommer att ta ett tag att vänja mig vid tangenterna.

Det första jag ska göra nu är att lösa problemet med den lite "blurry";iga texten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Nu beställde jag en på Alina för 5990:-
Det måste ju fortfarande vara ett riktigt bra pris för denna!
Hade tänkt vänta tills de nya GeForce 8 serierna kom till bättre priser, men för 5990:- så blev det denna!

Det priset gäller fortfarande även om det inte syns på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Blev idag en sån här laptop: http://www.inet.se/produkt/1970934/acer-aspire-v5-573g-i5-12-...

Så bytte jag ut HDD:n mot min San Disk SSD jag hade i min tidigare laptop.

Hade varit najs med mSata + HDD men behöver nog inte mer än 256 (238Gb eller vad jag får ut).

Hur krångligt var det? Beställde en Acer idag och kommer göra samma operation på den med min gamla SSD från den trasiga laptopen jag har idag. Likaså tänkte jag göra en clean installation med egen Win 8.1-licens, var det någon här som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Hur krångligt var det? Beställde en Acer idag och kommer göra samma operation på den med min gamla SSD från den trasiga laptopen jag har idag. Likaså tänkte jag göra en clean installation med egen Win 8.1-licens, var det någon här som testat?

Allt info om hur man sätter in msata SSD finns på sida 2 i den här tråden:

#14232146

Bara å följ instruktionerna! Hela operationen tar max 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Allt info om hur man sätter in msata SSD finns på sida 2 i den här tråden:

#14232146

Bara å följ instruktionerna! Hela operationen tar max 10 min.

Jamen det är ju tammefan lysande. Jag är lite orolig över hur den här kommer prestera i förhållande till min numera trasiga HP. Men det tar jag som det kommer. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Jag installerade idag en 256GB Plextor M5M mSata-SSD i min V5-573G där jag nu kör Windows 8.1 på. Jag tänkte att jag skriver ned vad jag gjorde om någon annan vill göra samma sak med denna laptop. Det blev en rejäl skillnad i fart med OS på SSD kan jag säga. Nedanstående sker självklart på egen risk.

1. Börja med att ha ett USB-minne till hands. Minst 16GB krävs.

2. Starta upp datorn, logga in i Windows och starta Acer Recovery och skapa en ”Factory Default Backup” som lagras på USB-minnet. Denna process tar cirka 30 minuter.

3. För att skruva fast mSata-disken kommer du att behöva en (1) skruv som är likadan som de skruvar som håller fast bottenplattan fast lite kortare. Jag hittade en som passade från en gammal HP-laptop. Du måste skruva fast kortet/disken!

4. Stäng av datorn, dra ur strömsladden och vänd den upp och ner och skruva ur alla skruvar. Pilla bort locket försiktigt. Det behövs inget verktyg för att ta bort bottenplattan när skruvarna är borta. Denna process är enkel.

5. Sätt i mSata-disken och skruva fast den med skruven. Ungefär som att sätta i ett RAM-minne.

6. Koppla ur och plocka ur den vanliga hårddisken för att undvika problem vid installation när du har dubbla hårddiskar. Det är också en säkerhet eftersom allt är precis som det var vid leverans på den gamla hårddisken.

7. Skruva fast bottenplattan och stoppa i USB-minnet som du skapade tidigare och boota upp datorn och gå direkt in i Bios genom att trycka F2. Kontrollera att din nya disk identifieras korrekt. Ändra Boot order så att USB-minnet med din Factory backup på ligger högst upp. Spara inställningar och starta om datorn och boota på USB-minnet.

8. USB-minnet bootar upp Acers programvara… Välj Troubleshoot, Advanced och ”Reset Your PC”. Välj att skapa om fabrikspartitioner på hårddisken. Jag valde ”Just remove my files quickly”. Datorn blir nu helt fabriksåterställd på din mSata-disk. Hela processen tar cirka 30 minuter.

9. Konfigurera datorn som vanligt och kör Windows Update klart.

10. Följ detta för att uppgradera till Windows 8.1 http://us.acer.com/ac/en/US/content/update-to-windows81

11. När allt fungerar bra kan du montera in den gamla orginaldisken på sin plats och formatera om den om du vill så har du tillgång till ytterligare 500GB lagring.

Klart! Säg till om det är något jag kan hjälpa till med.

http://i.imgur.com/agkM73K.jpg?1

Det här var otroligt bra. Hade jag bara läst tråden ordentligt hade jag ju inte behövt fråga. En fundering dock. Om jag inte vill återställa till Acers fabriksinställningar borde det väl funka bra att boot med min Win 8.1-USB och sedan installera rent från den? Inte lägger väl Acer några begränsningar här? Det är en uppdaterad Win 8.1 med egen licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Det här var otroligt bra. Hade jag bara läst tråden ordentligt hade jag ju inte behövt fråga. En fundering dock. Om jag inte vill återställa till Acers fabriksinställningar borde det väl funka bra att boot med min Win 8.1-USB och sedan installera rent från den? Inte lägger väl Acer några begränsningar här? Det är en uppdaterad Win 8.1 med egen licens.

Ja du kan boota direkt från USB om du nu har OS på den där.

Jag själv bootade från CD-läsare (extern) och installerade Win7. Det gick väldigt smidigt Dock var det nån inställning i BIOS som man skulle ha, jag glömde vad inställningen heter men nånting med "Legacy"

http://www.eightforums.com/general-support/29783-uefi-legacy-...

Jag kommer inte ihåg vilken utav dessa 2 jag valde men jag fick stort problem eftersom jag hade det på fel inställning i BIOS. Det löste sig dock senare när jag lekte runt lite med att ändra om BIOS lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Ja du kan boota direkt från USB om du nu har OS på den där.

Jag själv bootade från CD-läsare (extern) och installerade Win7. Det gick väldigt smidigt Dock var det nån inställning i BIOS som man skulle ha, jag glömde vad inställningen heter men nånting med "Legacy"

http://www.eightforums.com/general-support/29783-uefi-legacy-...

Jag kommer inte ihåg vilken utav dessa 2 jag valde men jag fick stort problem eftersom jag hade det på fel inställning i BIOS. Det löste sig dock senare när jag lekte runt lite med att ändra om BIOS lite.

Kalas! Stort tack för svaret.

Permalänk
Medlem

fick hem min acer v5 från alina idag. sjukt fin!

har minmalt med BLB (lite nere i högra hörnet) och tillsammans med 250gb som jag köpte till blev den rapp och bra.

en nackdel var dock att acer recovery management ej fungerade (bootade inte upp alls) så körde en recovery genom windows istället.

Nu skall den testas stenhårt!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

fick hem min acer v5 från alina idag. sjukt fin!

har minmalt med BLB (lite nere i högra hörnet) och tillsammans med 250gb som jag köpte till blev den rapp och bra.

en nackdel var dock att acer recovery management ej fungerade (bootade inte upp alls) så körde en recovery genom windows istället.

Nu skall den testas stenhårt!

Fick min från CDON idag också och så här långt; WOW! Jag är riktigt imponerad över prestandan. Spela visserligen inte de senaste FPS:en, men mina strategispel hanterar den mycket bättre än min gamla HP i7:a. XCOM flyter galant på max i 1080p, likaså Combat Mission som är ett spel jag spelar mycket.

Två aber dock; en frusen pixel som alltsom oftast är limegrön a la Acer-loggan vid boot (hur fan tar man bort den horribla loggan btw) samt den sega 5400-disken. Ska dock skaffa en mSATA och flytta OS dit. Min gamla SSD var bortom all rimlig räddning. Hur som, mycket nöjd just nu. En riktigt bra laptop för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Fick min från CDON idag också och så här långt; WOW! Jag är riktigt imponerad över prestandan. Spela visserligen inte de senaste FPS:en, men mina strategispel hanterar den mycket bättre än min gamla HP i7:a. XCOM flyter galant på max i 1080p, likaså Combat Mission som är ett spel jag spelar mycket.

Två aber dock; en frusen pixel som alltsom oftast är limegrön a la Acer-loggan vid boot (hur fan tar man bort den horribla loggan btw) samt den sega 5400-disken. Ska dock skaffa en mSATA och flytta OS dit. Min gamla SSD var bortom all rimlig räddning. Hur som, mycket nöjd just nu. En riktigt bra laptop för pengarna.

Jag rekommenderar dig att köra kylplatta när du ska lira tunga spel eller spel öht då datorn kan bli riktigt hett vid spelandet

Jag visste direkt att ni inte skulle bli besvikna för det här är mycket prestanda för lite pengar! SSD gör också en stor skillnad så jag skulle snarare säga att msata SSD är nästan ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Jag rekommenderar dig att köra kylplatta när du ska lira tunga spel eller spel öht då datorn kan bli riktigt hett vid spelandet

Jag visste direkt att ni inte skulle bli besvikna för det här är mycket prestanda för lite pengar! SSD gör också en stor skillnad så jag skulle snarare säga att msata SSD är nästan ett måste!

En kylplatta tänkte jag slå till på, helt klart. Ofta bra att ha oavsett då jag sällan har datorn ståendw direkt på underlaget utan pallar upp den med en bok eller pärm för det mesta. Netonnet hade en ok mSATA-disk för strax över 1000:-. Ska se om jag kan hitta den och länka för lite omdömen.

Permalänk
Medlem

OBS!

Den här datorn kostar bara 6k idag (1000 kr rea) på CD-ON så passa på ni som vill ha datorn!

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-573g-54208g50akk-i5...

(såg tipset i den andra tråden)