Ny på överclockning. Extremt höga temperaturer, hjälp!

Permalänk
Medlem

Ny på överclockning. Extremt höga temperaturer, hjälp!

Har nyss gett mig in på att överclocka min cpu och nådde extremt höga temperaturer när jag gjorde intel burn test Jag listar specsen nedan:
Cpu: Intel i5 2500k
Moderkortet: ASUS P8P67 Pro
Fläkt: Osäker på exakta modellen, men det är en vattenkyld Corsair Hydro i 500 kr klassen (möjligen H55)
Minnen: 2x4gb ddr3, 1600MHz

Jag utförde intel burn test på high och nådde i test 10/10 temperaturer på hela 98c. Jag tvivlar på att jag har för dålig fläkt, men vad kan det annars vara? Jag använde mig av en guide för att clocka från en kille som har likadant moderkort och cpu som mig.

Kan det vara så att fläkten sitter illa? Hur kan jag manuellt ändra fläkthastigheten i BIOS?

denna guide följde jag, mitt BIOS är dock ett nyare
http://www.youtube.com/watch?v=UlRw-1V6-Yk

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Och hur högt klockade du din processor och med vilken Vcore?
Du ska aldrig följa en guide till 100% då ditt moderkort och processor ofta har andra förutsättningar även om de är av samma modell.
Din kanske inte klarar lika högt eller så klarar den högre fast med lägre spänning osv.

Kan ju säga att jag sitter med samma moderkort och processor och kan INTE köra med de inställningar som han i videon gör.
Nu har jag ju inte testat H55 men jag bytte ut min H50 för att den inte riktigt pallade överklockningen av min 2500k

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag drog ned lite på Vcore till 1.34 (1.35 innan) och satte clocken på 45 (4500Mhz). Satte även på cpu q-fan controlled till standard (jag hade disabled innan) men läste runt att om man har hydro så kan den vara disabled(?) Hursomhelst, fick ned tempen till 93c. Jag har inte kört prime95 än, skall jag göra det innan jag går vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReweN:

Jag drog ned lite på Vcore till 1.34 (1.35 innan) och satte clocken på 45 (4500Mhz). Satte även på cpu q-fan controlled till standard (jag hade disabled innan) men läste runt att om man har hydro så kan den vara disabled(?) Hursomhelst, fick ned tempen till 93c. Jag har inte kört prime95 än, skall jag göra det innan jag går vidare?

Rekommenderar alltid att köra Prime95 vid överklockning då Prime95 säger till om en kärna failar i en uppgift=inte stabilt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

93°C är extremt högt, hur mäter du temperaturen? Om den stämmer så sänkt vcore omedelbums. Nu har jag inte klockat något med sandy bridge men det känns som att de temperaturerna är rätt höga i förhållande till kylare och vcore. Är du säker på att kylaren är monterad ordentligt?

Sedan kan du inte som TiasE redan påpekat bara följa en guide rakt av och kopiera inställningarna. Alla processorer klockar olika bra, moderkort och minnen kan skilja även de så du måste pröva dig fram till dina egna inställningar för max stabil klockning.

Finns många guider på nätet hur man överklockar ordentligt. T.ex. den här
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Läs och förstå innan du ger dig in på det.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

För att tillägga på min förra post så måste jag ligga på 1.39v för att nå 4.5GHz stabilt på min 2500k (och innan någon påpekar det så vet jag att det är för högt, och jag vet mycket väl riskerna med det ), ligger runt 70 grader i IBT och 60 grader i Prime95.

Själv föredrar jag IBT eller OCCT framför Prime95 då det pressar processorn bra mycket hårdare och instabila klockningar uppenbarar sig snabbare, när jag klockade i 4.6GHz t.ex så var datorn Prime95 stabil i ca 12 timmar innan jag la ner och bytte till IBT där den krashade på mindre än 5 minuter.

Angående kylaren så ska pumpen inte regleras över huvud taget utan den ska alltid köra på max, fläkten/fläktarna till radiatorn kan du justera hur du vill för att få bästa prestanda mot ljudnivå.
Men det är inte så enkelt att du har en felaktigt monterad kylare? Vad hade du för temperaturer innan du började klocka?
Processorn börjar throttla (sänker hastigheten) vid 92 grader för att inte överhettas så även om du fått ner den till 93 grader så är det på tok för högt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thompson:

93°C är extremt högt, hur mäter du temperaturen? Om den stämmer så sänkt vcore omedelbums. Nu har jag inte klockat något med sandy bridge men det känns som att de temperaturerna är rätt höga i förhållande till kylare och vcore. Är du säker på att kylaren är monterad ordentligt?

Sedan kan du inte som TiasE redan påpekat bara följa en guide rakt av och kopiera inställningarna. Alla processorer klockar olika bra, moderkort och minnen kan skilja även de så du måste pröva dig fram till dina egna inställningar för max stabil klockning.

Finns många guider på nätet hur man överklockar ordentligt. T.ex. den här
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Läs och förstå innan du ger dig in på det.

Dock kan vi ju säga på direkten att 93°C är inom spec även om de flesta på SweC kanske inte skulle vara bekväma med det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det löste sig! Jag ligger på max 75c i IBT nu, i prime95 ligger jag lägre (runt 66c). Det var en felmontering av fläkten som skall sitta mellan radiatorn för vattenkylaren och chassit. Fläkten hade vi satt utåt samt en fläkt utåt på insidan av radiatorn, tanken var väll att vi skulle sätta 2 fläktar för att leda ut all värme effektivt baktill, tänkte nog inte däremot att all värme från inne i burken går genom radiatorn som bör ha sval o fräsch luft:P jag tog bort ena fläkten och satte den utåt på en tom plats, och den fläkten på radiatorn riktade jag nu in istället. Men andra ord, nu sitter det som det skall sitta (enligt monteringsanvisningar för fläkten iaf) Gjorde susen! ska tänka till innan det blir nån McGyver på fläktbygge nästa gång. Nu ska jag köra en 12h prime95 session och se hur det funkar. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock kan vi ju säga på direkten att 93°C är inom spec även om de flesta på SweC kanske inte skulle vara bekväma med det.

Nja, ja visst den börjar inte throttla förrän 98°C (vilket TS kom upp i i första posten) så på det sättet är det väl "inom spec" men knappast något att rekommendera i längden.

ReweN:
Det låter som betydligt vettigare temperaturer.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |