Windows Bluescreen omstart - ntoskrnl.exe, hal.dll, ntfs.sys

Permalänk
Medlem

Windows Bluescreen omstart - ntoskrnl.exe, hal.dll, ntfs.sys

Köpte ny dator nyligen, satta i också 4x4GB Corsair Vengence 1600Mhz RAM. Installerade först Linux, men sedan tog jag bort det och installerade in Windows 7. Haft Windows 7 installerat i ca 2 veckor skulle jag tippa. Men den 16, 18, 20 och idag så har jag fått att datorn startat om sig och när man loggar in igen så får jag att Windows har startat om sig pga något fel. När jag kollar .dmp lite snabbt så verkar det vara fel med: ntfs.sys, hal.dll och ntoskrnl.exe. En gång var det bara ntoskrnl.exe t.ex.. Vad kan detta bero på?
Har även uppdaterat Intel HD Graphics då jag kör med det inbyggda grafikkortet i CPUn.
Testade även en dag att installera programmen från skivan från moderkortet man fick med, men det krånglade lite så tog alla dom, testade igen och tog bort igen. Kan det ha gjort något?

Körde Memtest 86 igår, efter Pass 1 + 20min in på Pass 2 så fick jag error. Tog ut ena ramet(det närmas hdd-buren), körde test på de tre som var kvar i nästan 3h(pass 2 och påbörjade pass 3) och då blev det inga errors. Så tog ur dom tre, satte i det första jag tog ut men satte den i sloten närmast CPUn. Körde ca 2h på den också och då fick jag inga errors. Satte i det andra tre igen och körde över natten, ca 8-9h, utan errors. Sedan loggar jag in på datorn, drar till jobbet och går in på datorn via VNC, den är igång. Efter någon timme så har datorn startat om sig igen. Och det var idag den hade problem med ntfs.sys, hal.dll och ntoskrnl.exe. Står även något om: driver irql not less or equal
Vad kan detta bero på?

Jag ska testa Windows Repair när jag kmr hem, hjälper inte det så ska jag testa reseta BIOS. Skulle det inte hjälpa ska jag testa ställa upp RAMen i BIOS från 1333 till 1600Mhz, då ramen är 1600Mhz. Skulle inte det heller hjälpa så ska jag testa dra ur alla hdds förutom SSDn där OSet ligger på.
I värsta fall formatera om datorn.
Kan ladda upp dmp-filernan är jag kmr hem samt bild från CPU-z om ni behöver för att underlätta felsökningen.
Har sökt runt massor och verkar inte hitta någon direkt lösning, därför jag ska testa dom här sakerna som folk skrivit om på nätet.

Hårdvara:
Gigabyte GA-H87M-D3H mATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB (Windows 7)
Intel Core i3 4330 3.5 GHz (Haswell)
Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE CMZ16GX3M4A1600C9
be quiet! Straight Power E9 400W 80+ Gold

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home