Hjälp med lagringslösning

Permalänk
Medlem

Hjälp med lagringslösning

Hej.

Jag är lite fundersam på hur jag ska lägga upp lagringen i min server på bästa sätt.
Jag har idag ett Adaptec 6805tq sittandes i servern, men jag vill inte låsa mig till hårdvaruraid eftersom jag då måste hitta ett likadant kort om det skulle gå sönder, vilket blir jävligt dyrt.

Mina krav är:
Diskpool, alla diskar ska visas som en disk.
Viss redundans, en eller två diskar ska kunna krascha utan att jag tappar information.
Diskarna ska gå att flytta över till en annan maskin och ändå vara läsbara.
Ska fungera under WHS 2011
Det ska helst inte behövas en omformatering på diskarna (NTFS) vid installation, data som är sparad ska finnas kvar när man lägger in dom i poolen.
Storleken på diskar ska inte spela någon roll, det ska gå att blanda.

Jag har idag 4st 2TB och 4st 1TB, varav en 1TB innehåller windows, kommer utökas med WD Red 3TB i framtiden.
Prestandan är inte så jätteviktig då det mest är streaming via nätverk som som servern används till.

Jag har tänkt att köra diskarna via kontrollerkortet då den kontrollern är bättre än den inbyggda på moderkortet, men jag har inte testat om det fungerar ännu.

Är det någon som har tips på en lösning?

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Avstängd

Eftersom du inte verkar ha någon form av backup (med tanke på att det inte ska vara någon omformatering) så är det nog bättre att köra alla diskar som enskilda diskar. Kör du exempelvis dina fyra 1tb diskar i raid0 så dör en så försvinner allt.

Hur mycket data är det du ska ha lagrat? Det kan vara en idé att slänga ut de minsta diskarna och ersätta dem med större och sedan köra en stor pool av exempelvis 2TB- diskar. Som jag ser det så hade det varit bättre att byta alla 1TB diskar och skaffa två eller tre 2tb till och sedan köra en enda stor enhet med FreeNas och Raidz1 eller z2. Då kan du köra FreeNas på ett USB minne också så du inte tar upp plats för en systemdisk.

Permalänk
Medlem

Vill säga som så här, Allt beror på hur seriös man vill vara med sina lösningar och hur högt man värderar sin data.

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt har jag backup på, så lösningen avser ingen typ av backup.
Lagringsmängden kommer vara någonstans mellan 10-15TB, men jag kommer ha runt 20TB disk totalt längre fram.
Diskarna kommer successivt att bytas ut mot 3-4TB-diskar, så det ska vara enkelt att migrera.

Anledningen till att jag vill ha en diskpool är att komma ifrån enskilda diskar, så jag kan lagra allt under ett share.

Vill inte köra någon typ av linux, lösningen ska fungera under WHS 2011 då jag använder servern till annat förutom att lagra data.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Känns som om flexraids tRAID kan var ett alternativ.. kostar dock pengar men det kanske det kan vara värt?

http://www.flexraid.com/

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niz3:

Känns som om flexraids tRAID kan var ett alternativ.. kostar dock pengar men det kanske det kan vara värt?

http://www.flexraid.com/

Jag har kollat på flexraid men priset var lite väl blodigt för tRaid.
Kollade även på Raid-F som känns mer prisvärt, och kan vara ett alternativ då jag ändå inte kommer ha data som ändras speciellt ofta.
Finns det någon produkt som liknar Flexraid i funktionaliteten som ni har erfarenhet av?

Ett minus är att mitt raidkort inte verkar stödja JBOD utan att initiera disken, vilket innebär att all data kommer förloras.
Det går dock att lösa genom att ha en extra disk som mellanlagring innan jag flyttar diskarna till raidkortet.
Detta får bli ett test så fort jag skaffar en ny disk.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Om du funderar på Riad-F så kan du ju lika gärna köra med SnapRaid som fungerar liknande men är gratis, finns tredjeparts-GUI till windows också.
SnapRAID
GUI

Jag har dock inte testat något av dessa alternativ utan väntar tills tRAID till linux ska släppas.

Kom på att storage spaces kanske kan vara ett alternativ också?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

FlexRAID är buggigt som fan. Köpte en licens, använder inte skräpet längre. Investerade några tusen i en Synology DS1812+ med diskar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niz3:

Om du funderar på Riad-F så kan du ju lika gärna köra med SnapRaid som fungerar liknande men är gratis, finns tredjeparts-GUI till windows också.
SnapRAID
GUI

Jag har dock inte testat något av dessa alternativ utan väntar tills tRAID till linux ska släppas.

Kom på att storage spaces kanske kan vara ett alternativ också?

Storages spaces låter som ett bra alternativ, förutom att jag behöver uppgradera från WHS 2011 till Server 2012, vilket innebär en kostnad på ca 3000:-
Finns ju iofs Stablebit Drivepool eller Drivebender, men det verkar som båda två skriver samma information till två diskar? och då blir det inte kostnadseffektivt.

Skrivet av Agile:

FlexRAID är buggigt som fan. Köpte en licens, använder inte skräpet längre. Investerade några tusen i en Synology DS1812+ med diskar istället.

Vad är det som är buggigt med FlexRAID?

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med 4st 3TB diskar i RAID 5, tycker det funkar bra och bara 1 disk som går åt i utrymme för redundans. Nackdelen är ju att alla diskar behöver ha samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

FlexRAID är buggigt som fan. Köpte en licens, använder inte skräpet längre. Investerade några tusen i en Synology DS1812+ med diskar istället.

Antar att det är RAID-F som du syftar på? Och vad specifikt är det du menar med buggigt? Att Raid-F inte fungerar bra med filer som man ändrar ofta är erkänt men för filer som man aldrig ändrar har jag inte läst att det ska vara något problem med.

Skrivet av Eccoes:

Storages spaces låter som ett bra alternativ, förutom att jag behöver uppgradera från WHS 2011 till Server 2012, vilket innebär en kostnad på ca 3000:-
Finns ju iofs Stablebit Drivepool eller Drivebender, men det verkar som båda två skriver samma information till två diskar? och då blir det inte kostnadseffektivt.

Vad är det som är buggigt med FlexRAID?

Ja då va det kanske inte en så bra lösning visste inte att det inte fanns till 2011.. har som sagt ingen koll på whs alls

Läste lite snabbt om stablebit och drivebender och de är liknande på så sätt att det egentligen är pooling men kopieringsmöjligheter. dvs att man poolar diskar till en pool och kan välja filer eller mappar som ska kopieras och sparas på flera diskar.. Kan vara bra om det bara är några filers som ska "säkras" men tycker själv det verkar vara en krånglig lösning..

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Eccoes:

Storages spaces låter som ett bra alternativ, förutom att jag behöver uppgradera från WHS 2011 till Server 2012, vilket innebär en kostnad på ca 3000:-
Finns ju iofs Stablebit Drivepool eller Drivebender, men det verkar som båda två skriver samma information till två diskar? och då blir det inte kostnadseffektivt.

Vad är det som är buggigt med FlexRAID?

Storage spaces finns i Win 8/8.1 också, visserligen kostar en sån licens också, men inte 3000kr och kanske har du en liggandes.

Mvh
A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eccoes:

Storages spaces låter som ett bra alternativ, förutom att jag behöver uppgradera från WHS 2011 till Server 2012, vilket innebär en kostnad på ca 3000:-
Finns ju iofs Stablebit Drivepool eller Drivebender, men det verkar som båda två skriver samma information till två diskar? och då blir det inte kostnadseffektivt.

Hur det är med Drivebender vet jag inte, men om jag har förstått det rätt med Stablebit Drivepool så är alla typer av redundansfunktioner helt frivilliga. Vill du inte använda dem så är det bara att avaktivera dem.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Storage spaces finns i Win 8/8.1 också, visserligen kostar en sån licens också, men inte 3000kr och kanske har du en liggandes.

Mvh
A

Har en Win 8 licens, men känner inte riktigt för att köra servern på det då jag inte vill hålla på att starta om den varje gång det kommer en uppdatering bla.

Skrivet av Casgar:

Hur det är med Drivebender vet jag inte, men om jag har förstått det rätt med Stablebit Drivepool så är alla typer av redundansfunktioner helt frivilliga. Vill du inte använda dem så är det bara att avaktivera dem.

Jo men då får jag endast poolfunktionen, inte någon som helst redundans vilket jag vill ha.

Just nu känns det som Flexraid är ett av dom bästa alternativen att köra.
Jag får köra testversionen ett tag och se hur det känns helt enkelt.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av niz3:

Känns som om flexraids tRAID kan var ett alternativ.. kostar dock pengar men det kanske det kan vara värt?

http://www.flexraid.com/

Jag tyckte detta såg mycket bra ut!
Visst är "99 dollar mycket pengar"... fast alltså, nä?

Det är inte mycket pengar med ~650kr för en lösning som ger dig denna typ av flexibilitet.
Hade jag inte nyligen uppgraderat till två Synology NAS (en lite sämre för off-site backup) så hade jag helt klart kollat in denna lösningen!

Blir att spara ner bland favoriterna tills längre fram i tiden
Tackar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eccoes:

Jo men då får jag endast poolfunktionen, inte någon som helst redundans vilket jag vill ha.

Fast det finns ju specifika program för sådant också, t.ex. SnapRAID som har nämnts tidigare, som dessutom är gratis. Det finns inget som förhindrar att man använder olika program för olika uppgifter.

Ska du ha poolfunktion OCH redundans i samma paket så är det nog FlexRAID som gäller i så fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."