Permalänk
Medlem

13'000kr dator

Min kompis har sedan 7 år varit utan dator. Med utan dator menar jag alltså en dator som är avsedd för lite tyngre jobb än surfa.
Han har funderat länge på att köpa en men efter anställning på ett jobb har han nu valt att förverkliga drömmen. Däremot så v-
alde han att tjuvstarta, han har redan köpt ett par "2400MHz 2x8GB KIT CL11 HyperX Beast" då dem fanns på rea hos Komplett.

Hans budget är 13'000kr med rörlighet upp till 14'000, med det sagt menas det t.ex. 13'453 etc är okej men helst inte över.

Han ställer alltså sina krav lite utifrån minnets frekvens på de 2.4ghz och behöver därför följande utrustning i lämpligaste prestanda
i proposition till pris:

  1. CPU
    Helst Intel säger han. Jag har själv haft AMD men han är ganska inriktad på
    att det ska vara Intel här.

  2. Moderkort
    Han har föreslagit att köpa en 2011-socket, vilket enligt mig är lite överdrivet då
    man tittar på priset och jämför med en 1155-socket, men han är lite svår att
    övertyga så här får ni även välja exakt vad ni vill. Han har annars kikat på den här
    efter mitt förslag.

  3. Hårddisk (lagring)
    Här spelar egentligen inget roll, jag föreslog 2tb+

  4. Hårddisk (operativ)
    SSD är vad som gäller. Jag gissar på att han vill ha 240gb.

  5. Kylning (vatten)
    Han har redan kikat lite på Inet på H80i (Corsair) men
    vet inte om det är det han vill ha. Han siktar på säker utrustning och tyst.

  6. Grafikkort
    Helst ett som stödjer tre skärmar samtidigt (nvidia surround eller eyefinity)
    Han har inget krav vad gäller utvecklare här.

Dold text

Vad han vill nå för mål är (citerar):

Jag vill spela spel som CS:GO, BF4, Titanfall, Dota2, Diablo3, Path Of Exile m.m.
Samt att jag har ett intresse av att redigera bilder, film och musik.
- Kompis

Med det sagt tror jag han menar med fps ~30+.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Han har öga för att vilja uppgradera i framtiden till flera graffikkort, mer RAM, etc, jag vet inte riktigt
vad han ska med detta till då detta är ett 5-års-bygge han har planerat men vi får se

Skriv gärna vad du tycker han ska köpa, följ gärna den här mallen så slipper du skriva själv:

  1. CPU

  2. Moderkort

  3. Hårddisk (lagring)

  4. Hårddisk (operativ)

  5. Kylning (vatten)

  6. Grafikkort

Dold text
Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

du hittar inte ett kort som klarar 5760x1080 på lämpligt sätt på ultra.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefi...

kör på 1150 haswell. förslagsvis 4670k eller 4770k.

köp luft om det är tyst han vill ha. noctua nh-u14s är ett jättebra val.