Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniper87:

Har kommit till den sittsen där jag måste flytta lite filmer/tv-serier från en hårddisk till en annan hårddisk, finns de något smidigt sätt att göra detta utan att behöva tabort filmerna/tv-seriern från XBMC först och sen lägga till dom igen från den nya hårddisken?

Är du rädd över att dina "watched" osv kommer att försvinna?

Registrera dig på www.trakt.tv och kör in addonet i XBMC, då kommer det automatiskt att synkronsera vad du har tittat på. Extremt bekvämt om man måsta installera om xbmc/flytta mappar eller följer serier.

Men att flytta dina mappar, rensa xbmc, lägg till ny källa och synka filmer och serier igen tar inte mer än 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Har stött på ett väldigt märkligt och irriterande fenomen.

När jag använder xbmc i "true fullscreen" så fpsdroppar jag enormt, det känns som allting går i slowmotion och filmer går det inte titta på. Det småhackar och filmerna går extremt "segt", svårförklarat.

Har googlat men ingen som verkar ha samma problem och för att mina led-lister ska fungera bakom tvn så måste det vara "true fullscreen".

Någon som råkar ha koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Har en del småproblem med den Inteldrivare som jag laddade ner från Intels hemsida så kan du bistå med en länk till ett gäng drivare som fungerar så tas det tacksamt emot!

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Därifrån. Uppdaterade nyss och de fungerade för mig. Hade en äldre version beta innan

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Är du rädd över att dina "watched" osv kommer att försvinna?

Registrera dig på www.trakt.tv och kör in addonet i XBMC, då kommer det automatiskt att synkronsera vad du har tittat på. Extremt bekvämt om man måsta installera om xbmc/flytta mappar eller följer serier.

Men att flytta dina mappar, rensa xbmc, lägg till ny källa och synka filmer och serier igen tar inte mer än 5 minuter.

Kan inte förstå att jag missat detta, tackar och bockar, klockrent!

Permalänk
Medlem

Gotham Beta 4 ute.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Använder dreamfilm, i xbmc rpi. Är det möjöigt att se imbd betyg på filmerna direkt när man bläddrar?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Avstängd

En simpel fråga. Hur sorterar ni era filmer / TV-serier? Hade tänkt installera xbmc på HTPC:n men just nu ligger alla TV-serier i en enda jävla röra på disken cirkus 1000 avsnitt, kommer detta göra någon skillnad när de ska importas i xbmc? Egentligen skulle man väl dela upp alla serier i enskilda mappar men man är ju så lat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

En simpel fråga. Hur sorterar ni era filmer / TV-serier? Hade tänkt installera xbmc på HTPC:n men just nu ligger alla TV-serier i en enda jävla röra på disken cirkus 1000 avsnitt, kommer detta göra någon skillnad när de ska importas i xbmc? Egentligen skulle man väl dela upp alla serier i enskilda mappar men man är ju så lat

Det skall inte spela någon roll. Jag har förvisso allt sorterat i mappar men jag råkade skicka över ett avsnitt till fel katalog men avsnittet hamnade rätt i XMBC iaf.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

En simpel fråga. Hur sorterar ni era filmer / TV-serier? Hade tänkt installera xbmc på HTPC:n men just nu ligger alla TV-serier i en enda jävla röra på disken cirkus 1000 avsnitt, kommer detta göra någon skillnad när de ska importas i xbmc? Egentligen skulle man väl dela upp alla serier i enskilda mappar men man är ju så lat

Serier och filmer i separata mappar.
Alla serier har en egen undermapp, och säsongerna likaså.
Följ:
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Naming_video_files/TV_sh...
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Naming_video_files/Movie...
Så kommer det alltid att scrapa OK

Permalänk

Textning ?

Hej,har frågat detta innan men inte fått svar så jag provar igen ;

När jag ska se på film med xbmc på tex min speldator så får jag inte nedladdningsfunktionen av text att fungera,eller rättare sagt den laddar ner texten men den hittar den inte sen,eftersom den inte laddas ner till Subs mappen på den datorn jag ansluter till.

Jag har alltså filmerna på en server i ett annat rum. Jag kan ladda ner texten manuellt innan till servern och då funkar det ju såklart men det vore smidigt att kunna använda den inbyggda funktionen.

Jag har även xbmc på den datorn som är filserver och då fungerar det med den inbyggda funktionen eftersom filmerna då ligger lokalt.

Att jag vill få det att fungera även externt är för att jag funderar på att flytta alla hårddiskar från den datorn och bara ha en ssd kvar o ha den som ren htpc och ha filerna i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Hej,har frågat detta innan men inte fått svar så jag provar igen ;

När jag ska se på film med xbmc på tex min speldator så får jag inte nedladdningsfunktionen av text att fungera,eller rättare sagt den laddar ner texten men den hittar den inte sen,eftersom den inte laddas ner till Subs mappen på den datorn jag ansluter till.

Jag har alltså filmerna på en server i ett annat rum. Jag kan ladda ner texten manuellt innan till servern och då funkar det ju såklart men det vore smidigt att kunna använda den inbyggda funktionen.

Jag har även xbmc på den datorn som är filserver och då fungerar det med den inbyggda funktionen eftersom filmerna då ligger lokalt.

Att jag vill få det att fungera även externt är för att jag funderar på att flytta alla hårddiskar från den datorn och bara ha en ssd kvar o ha den som ren htpc och ha filerna i en annan dator.

Det första jag skulle kolla är att xbmc ansluter till mappen med en användare som har write rättigheter, så att den inte bara ansluter med guest.

Permalänk
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vad det kan vara för fel när MovieDB/TVDB scrapers inte scannar?
Det har fungerat klockrent länge, vid uppstart av XBMC så ser man att den scannar, det tar ca 1 sekund, den hittar inget nytt, trots att man lagt till material.
Går man in i TV t.ex och kör Update Library eller Scan for new content blir det samma.
Startar jag om XBMC ett par gånger så kan det fungera.

Provade köra en rollback til TVDB till 1.5.5, samma problem.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Hej,har frågat detta innan men inte fått svar så jag provar igen ;

När jag ska se på film med xbmc på tex min speldator så får jag inte nedladdningsfunktionen av text att fungera,eller rättare sagt den laddar ner texten men den hittar den inte sen,eftersom den inte laddas ner till Subs mappen på den datorn jag ansluter till.

Jag har alltså filmerna på en server i ett annat rum. Jag kan ladda ner texten manuellt innan till servern och då funkar det ju såklart men det vore smidigt att kunna använda den inbyggda funktionen.

Jag har även xbmc på den datorn som är filserver och då fungerar det med den inbyggda funktionen eftersom filmerna då ligger lokalt.

Att jag vill få det att fungera även externt är för att jag funderar på att flytta alla hårddiskar från den datorn och bara ha en ssd kvar o ha den som ren htpc och ha filerna i en annan dator.

Skrivrättigheter till filservern är problemet.

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

Hmmm.. verkar inte som Undertexter.se funkar med den... :/

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Hmmm.. verkar inte som Undertexter.se funkar med den... :/

Testat några andra tjänster (Opensubtitles etc)?

Systemet är nämligen ändrat så att varje enskild undertextkälla är var sitt tillägg (Making subtitle search better, HOW-TO:Setup subtitle services) och måste laddas ner separat. Tanken är att det ska göra det smidigare att uppdatera specifika tjänster men har inte testat själv än, möjligt att det är ett tag kvar innan det är ordnat, speciellt för mindre tjänster eller för den delen i alla skins.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Ja, opensubtitles funkar... den är ju bra med eng text, men sv är ofta googletranslate, och det suger... Undertexter finns inte ens med.
Kör på Frodo igen tills det är/om blir fixat... ser inte om det är några fördelar än så länge att gå från Frodo till Gotham..?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Ja, opensubtitles funkar... den är ju bra med eng text, men sv är ofta googletranslate, och det suger... Undertexter finns inte ens med.

Okej, tänkte mest om undertexter fungerade alls eller om det bara var omläggningen som ställde till det.

Citat:

Kör på Frodo igen tills det är/om blir fixat... ser inte om det är några fördelar än så länge att gå från Frodo till Gotham..?

Förutsätter att det blir fixat (en radda är ju redan gjorda) för alla tillägg som inte är abandonware vid det här laget om inte förr så när Gotham final släpps.

Lär också avvakta ett tag, har man inte nån av de nyare eller prestandasvagare plattformarna (Android, RasPi etc), är intresserad av 3D eller har något speciellt krux som fixats så verkar det inte vara någon brådska att uppdatera. Mycket som gjorts "under huven" visserligen men tveksamt om det är värt att sjabbla till en fungerande set-up om man inte faktiskt gillar trixandet eller måste ha det absolut senaste.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Gotham Final är ute nu, Helix nightly's har börjat komma.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Funkar undertexter.se nu?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, har aldrig använt och kommer aldrig att använda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Funkar undertexter.se nu?

Tolkar wikin (expandera fliken "Subtitle add-ons") och bristen på forumaktivitet som att det ser en aning mörkt ut på den fronten den närmaste tiden. Visserligen är det proportionellt sett många svenskar som kör XBMC, i absoluta tal är vi dock ruskigt få. Visserligen är Gotham precis släppt och jag vet inte hur klurigt det är att knåpa ihop en ny version så det är kanske lite tidigt att spekulera om men jag skulle åtminstone inte personligen hålla andan i väntan på att det är löst tyvärr. Är inbyggt och smidigt stöd för svenska undertexter ett krav får man nog avvakta med Gotham ett tag till, koda själv eller ragga utvecklare.

Än går det inte att se här för vilka tjänster det finns tillägg men det bör vara på gång ganska snart nu när det mesta av testfasen är över och man har mer tid för finliret.

Vore det oförskämt att rekommendera att pröva engelska undertexter*? Har man inte barn (eller motsvarande omständigheter) att ta hänsyn till borde det inte vara alltför mycket uppförsbacke och det finns en del förtjänster, förutom att utbudet och kvalitén generellt sett är bättre får man lite extra språkinlärning på köpet.

*Eller vänja sig av med dem i den mån det går men det kanske är ett lite större projekt.

Formulering, tillägg
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Vi brukar köra eng. Text till vissa serier och filmer, men som du nämner har vi 2 ungar, varav ena kan läsa svenska, och den andra håller på att lära sig... Sen tycker jag det är bekvämare med sv text i filmer med invecklad handling och mycket dialog.

Permalänk

Fullt förståeligt, gissade att det var något sånt.

Kanske värt att experimentera lite med på sikt dock? Få roligare och mindre krävande sätt att träna språkörat (samt en massa annat förstås beroende på vad man kollar på) än film och serier. Dessutom svårt att se att kommande generation kommer ha svårare med engelskan än man själv hade.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Ja, dottern som är elva, har ju börjat med engelska skolan... Så om nåt år kommer jag köra eng. Subs på vissa filmer hon vill se

Permalänk

Intressant, återkom gärna om hur det gått i så fall!

Har funderat på något liknande med en sladdbror i ungefär samma ålder, i brist på undertexter alls har han kollat på åtminstone någon av Star Wars-filmerna så det borde inte vara ogörligt tycker jag...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

Kör XBMC 13 @win7 trådat Gigabit

Fick igång XBMC remote appen genom att öppna port 9777 i routern
Airplay fungerar men bara video från iPhone-spelaren och SVT-play appen (en del) och musik&video VLC for iPhone (mtrl som delas via BT-sync), inte iTunes och Youtube från iPhone.

Nån som lyckats bättre?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vilka skins använder folk här och varför föredrar ni just det?

Jag använde det som var standard i Frodo men tycker det är lite tråkigt och saknar lite funktioner som andra har som är båda bra, roliga och snygga.

Provade lite olika och fastnade lite för Hybrid som verkar bra men bara provat det ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Har en Nas som kör Freenas.
Sedan har jag 2 st Raspberry PI som skall hämta filmer från Freenas.
Den ena är uppsatt och jag kan streama därifrån.
Skulle sätta igång den andra idag men jag hittar ingen utdelad mapp så jag kommer inte åt filmerna.
Provar då att gå in i den första igen och inte där heller finns det någon utdelad mapp längre.
Jag kommer dock åt de filmer som låg där sedan tidigare samt även att jag kan uppdatera med nya filmer som kommer in.

Har provat både via SMB samt NFS men inget funkar. Hittar Freenas i min MBP.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC