Cruzer Extreme som lokal disk

Permalänk
Medlem

Cruzer Extreme som lokal disk

Eftersom Sandisk Cruzer Extreme hade bra resultat i SweClockers test gick jag och köpte mig en. Den är snabb och allt sådant, men av någon anledning står den som "Lokal disk" i den här datorn. Detta medför flera problem. Jag kan inte välja snabb borttagning, jag kan inte boota från den med alla datorer och jag kan inte använda windows dvd usb download tool saken för att det krävs en flyttbar disk för det.

Stackaren i den här tråden på sandisks egna forum har samma problem som jag fast baklänges. Det är tydligen något krav på att den ska vara "lokal disk" för att få någon konstig windows 8 certifiering som jag inte bryr mig om då jag uteslutande använder windows 7. Sandisk själva tillhandahåller ingen mjukvara för att vända "the removable bit", och jag sitter här med ett usbminne som jag inte kan använda till vad jag köpte den för, nämligen att installera operativsystem på datorer.

Är det någon som har en lösning på detta? Jag vill alltså att min pinne ska vara en flyttbar disk med stöd för snabb borttagning.

Idioti på hög nivå från både sandisk och geniet som hittade på certifieringen. Starkt jobbat!

//Citronmannen

Tillägg: Jag har den som är 16GB stor om det skulle spela någon roll.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Borde den inte boota som fast disk då? Vad säger BIOSen? Finns andra verktyg än winUSBdwnloadtool så du kan testa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Borde den inte boota som fast disk då? Vad säger BIOSen? Finns andra verktyg än winUSBdwnloadtool så du kan testa dessa.

Just det. Borde. Jag tycker inte heller att det borde spela någon som helst roll, men när jag gör precis samma sak med mitt gamla adata 16GB som med min cruzer extreme, tex trycker in en linuxiso med LiLi, bootar min laptop från adatan och vägrar boota från sandisken.

Jag bryr mig inte direkt om winUSBsaken då det fungerar lika bra att använda 7zip för att packa upp ison till usbminnet men jag nämnde det ändå för att jag råkade notera problemet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Eftersom Sandisk Cruzer Extreme hade bra resultat i SweClockers test gick jag och köpte mig en. Den är snabb och allt sådant, men av någon anledning står den som "Lokal disk" i den här datorn. Detta medför flera problem. Jag kan inte välja snabb borttagning, jag kan inte boota från den med alla datorer och jag kan inte använda windows dvd usb download tool saken för att det krävs en flyttbar disk för det.

Stackaren i den här tråden på sandisks egna forum har samma problem som jag fast baklänges. Det är tydligen något krav på att den ska vara "lokal disk" för att få någon konstig windows 8 certifiering som jag inte bryr mig om då jag uteslutande använder windows 7. Sandisk själva tillhandahåller ingen mjukvara för att vända "the removable bit", och jag sitter här med ett usbminne som jag inte kan använda till vad jag köpte den för, nämligen att installera operativsystem på datorer.

Är det någon som har en lösning på detta? Jag vill alltså att min pinne ska vara en flyttbar disk med stöd för snabb borttagning.

Idioti på hög nivå från både sandisk och geniet som hittade på certifieringen. Starkt jobbat!

//Citronman

Tillägg: Jag har den som är 16GB stor om det skulle spela någon roll.

Hitta du lösning på detta?
Har samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_mj:

Hitta du lösning på detta?
Har samma problem

Nepp, tyvärr inte. Trams är vad det är. Det här var sista gången jag köper något som heter sandisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att även jag gått i samma fälla nu.
Köpte 64GB-versionen på Dustin och datorn ser den som en lokal disk. Skräp är vad det är!

Permalänk
Medlem

Jag har kört in Ubuntu live skiva på min cruzer, fungerar perfekt.
Stickan är visserligen inköpt i Kina, men kan knappast tro det är nån skillnad.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB