Imac: Hur många interna diskar får plats?

Permalänk
Medlem

Imac: Hur många interna diskar får plats?

Lite nyfiken på Mac, aldrig haft, funderar på att skaffa.

Behöver dock minst 2 diskar, då en av diskarna ska användas för krävande mediahantering (videoredigering, musikteknik osv). Kan inte köra operativet och mediainformationen på samma disk, håller inte då. Blir läskonflikter och streaming-hastigheten går ner osv. Har tyvärr inte heller pengar för att köra SSD all the way - än.

Har kikat på Mac Mini och Imac. Vill ha stationär. Vill man ha två diskar med Mini så förstår jag det som att man måste köra disk nr 2 externt?
Frågan är hur det är med Imac? Hur många interna diskar får det plats inuti, innan man tvingas ut på extern lina? Kommer köpa begagnat först, så vi snackar nog Imac ca 2010-2012.

Tack
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Lite nyfiken på Mac, aldrig haft, funderar på att skaffa.

Behöver dock minst 2 diskar, då en av diskarna ska användas för krävande mediahantering (videoredigering, musikteknik osv). Kan inte köra operativet och mediainformationen på samma disk, håller inte då. Blir läskonflikter och streaming-hastigheten går ner osv. Har tyvärr inte heller pengar för att köra SSD all the way - än.

Har kikat på Mac Mini och Imac. Vill ha stationär. Vill man ha två diskar med Mini så förstår jag det som att man måste köra disk nr 2 externt?
Frågan är hur det är med Imac? Hur många interna diskar får det plats inuti, innan man tvingas ut på extern lina? Kommer köpa begagnat först, så vi snackar nog Imac ca 2010-2012.

Tack
/T

Enligt detta så går det bara ha en intern disk https://discussions.apple.com/message/11144299#11144299
Men en 60gb SSD för 300kr räcker väl för operativsystemet?

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

finns det inte en större modellen om du vill ha fler diskar, Mac Pro om jag inte minns fel ?

Permalänk
Medlem

Inte ens Mac Pro har fler interna diskar längre efter den cylinderformade. Det är externt som gäller på mac. Synd men sant.

Permalänk
Medlem

I de äldre iMac:arna kan du byta ut ODD (optiska) till hårddisk. Tänk på att de behöver lösa att den inte kan läsa av temperaturen på tredjepartsdiskar bara. I Mac Mini Server har du redan två hårddiskplatser/diskar från början. Går att fixa in till den vanliga modellen också. Se ifixits kit för Mac Mini mid 2011 och late 2012. Både ifixit och OWC har lite kits för detta. Thunderbolt-lagring är redan snabbare än diskarna (om vi pratar enskilda) är generellt sett. Thunderbolt är snabbare än SATA III/6Gbps och du kan använda dem precis som interna diskar.

Permalänk
Medlem

Annars om du hittar en med Thunderbolt (kom 2011) så spelar bör det ju gå bra med valfri disk med det gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Det var som fan. Första steget mot mac vart inget positivt intryck. Ett av mina intryck med mac var att 'slippa se hårdvaran', nåt som jag vill slippa se. Men det verkar som Apple tycker alla ska köra högst synliga externa 4 disk torn på thunderbolt framöver - även med Mac Pro.

Men okej. Bi-fråga: Hur stor diskplats tar OSX Maverick direkt efter installation? Eller, vilken är minsta rekommenderade diskstorlek man bör ha för att använda operativet överlag?
Kör en 80gb för mitt Win8.0 t.ex. och utan specifika krav är 80gb den mindre diskstorlek jag skulle rekommendera, med tanke på alla program som sen kommer installeras (office o andra nytto program), plus lite personlig data som tillkommer efter användning.

Tackar för input btw

Skrivet av Petterk:

I de äldre iMac:arna kan du byta ut ODD (optiska) till hårddisk. Tänk på att de behöver lösa att den inte kan läsa av temperaturen på tredjepartsdiskar bara.

Orkar du definiera vad som klassas "tredjepart" disk i en Imac? t.ex. vad klassas inte som tredjepart?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Det var som fan. Första steget mot mac vart inget positivt intryck. Ett av mina intryck med mac var att 'slippa se hårdvaran', nåt som jag vill slippa se. Men det verkar som Apple tycker alla ska köra högst synliga externa 4 disk torn på thunderbolt framöver - även med Mac Pro.

Men okej. Bi-fråga: Hur stor diskplats tar OSX Maverick direkt efter installation? Alltså, vilken är minsta diskstorlek man bör ha för operativet?
Kör en 80gb för mitt Win8.0 och det är minsta diskstorlek jag skulle rekommendera, med tanke på alla program som sen ska installeras plus lite personlig data som tillkommer efter användning.

Tackar för input btw

Orkar du definiera vad som klassas "tredjepart" disk i en Imac? t.ex. vad klassas inte som tredjepart?

De som kommer förinstallerade av Apple är inte tredjepart, direkt från tillverkarna/handeln är tredjepart. Det kan du lösa med en adapter/kabel som har en temperatursensor – då går inte fläktarna på högvarv och du slipper trixa med mjukvara (eller kortsluta sensorn) och kan om du vill övervaka temperaturen. Detta gäller iMac.

Köp inte så liten SSD som föreslås, du förlorar prestanda på det. 120/180 räcker mer än fint för operativsystemet. Kostar inte mer i praktiken. ~250GB eller mer kan vara att föredra, då man kan ha lite mer på disken och de kan fortfarande ge lite mer prestanda beroende på hur många NAND-kretsar de kör. Blir billigast per GB också. Operativsystemet tar nog runt 10GB. Beror lite på vilka program och tjänster som installeras. Sen vill du ju installera de större programsviterna på samma disk troligtvis.

Vet inte vad du får fyra disktorn till, Thunderbolt kan köra daisychaining och proffs kör lagring på SAN och kör FC-adapter – om behovet finns. Sen tar det för fan inte mycket plats att stapla en disklåda med samma mått som en Mac Mini eller liknande under/på datorn, det måste du ju göra för optiskt enhet i vilket fall som helst. Men med en iMac så ja då får man räkna med att ha en hög med externa lådor, om inte annat för backup/timemachine. Har du inget prestandabehov så behöver dessa inte vara kablade, har man så är det såklart det behöver vara kablat, men du behöver fortfarande inte dumpa de mitt på bordet. Inga av de nyare macarna har ju heller ODD, så man får ju lov att ha en extern som kan användas när behovet uppstår. Det är mer eller mindre samma sak om du köper en all-in-one HP som arbetsstation, fast då får du i princip nöja dig med Gigaethernet och USB3.0. Så jag har ingen uppfattning om att det vare sig skulle vara positivt eller negativt, inom videovärlden är dock thunderbolt positivt. Vad är det för lagringsbehov som behövs egentligen? SSD plus en disk i ODD-platsen på några TiB borde gå långt för mindre projekt. Fast jag undrar lite vad Sverige har för andrahandsmarknad här? Inga refurbs från Apple som i andra länder vad jag sett iaf.

Permalänk
Medlem

Aha, got it. Antar det finns åtminstone någon/några fler diskar som är 'godkända' av Mac för en given mac-modell, nog för att inte klassas som tredjepart.

Good point med SSD också, billigare per gigabyte med något större disk. Lagringsbehov för min del tippar åt 1tb - 1,5 på sin höjd. Det är mycket småfiler som måste läsas fort, och hittas fort på disken med. Jag kör det utspritt på många diskar nu, eftersom jag har mekaniska 7200rpm. Tror inte 1 mekanisk disk klarar att leverera allt det i real-tid, så det måste nog bli en 1,5tb SSD som extra disk isf.

Grejen med disktorn var mest att jag tycker massa externt känns lite sunk. Och med begränsningar att sätta diskar internt - som det verkar vara även i nya Mac Pro "hink"-modellen - så blir det ju extern lagring som gäller: diskar eller disktorn liggandes runt omkring. Men det är en småsak egentligen.

Tackar för infon

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Aha, got it. Antar det finns åtminstone någon/några fler diskar som är 'godkända' av Mac för en given mac-modell, nog för att inte klassas som tredjepart.

Nej det finns det inte (i handeln), det är en dator som inte är tänkt att öppnas och tänkt att levereras med diskar från Apple (beror lite här på vilken modell av iMac vi pratar om), men det är en kabel med tempsensor som behövs som sagt. Alla SATA-diskar är kompatibla, det är bara att de inte rapporterar temperatur på samma sätt som de Apple sätter i dem. Ska du byta ut 3.5-tumaren i en säg iMac 2011 så behöver du en kabel/adapter med en temperatursensor, (annars fungerar inte fläktarna som förväntat) du kan dock installera en extra 2.5-tum SSD med hjälp av bara en passande SATA-kabel, även utan att ta bort ODD eller bekymra dig om temperaturmätningar/sensor i mid-2011 27-tum. När det gäller Late-2012 och 2013 iMac 27-tum så kan du ersätta 3.5-tum-enheten utan problem – och ha fläktarna lirande med hjälp av en adapter för 2012+ iMacs som du också hittar från OWC, men SSD behöver i princip finnas där från början då de använder en egen formfaktor för den inbyggda SSDn. 2009-2010 iMacs kan vara kompatibla med vanliga hårddiskar från början, om du använder samma märke, men det är oftast lättast att köpa en 200kr temperatursensor där och få allt fungera som förväntat. När det gäller SATA-enheter finns det lösningar, PCIe SSDerna har dock ingen gjort några tredjeparts än. Du behöver hur som helst en kabel och en disk/ssd. Du behöver ta bort skärmen, och återsluta den med ny tejp. Mer än så är det inte.

Permalänk
Inaktiv

iMac 2013 vet jag har en ledig PCIe kontakt för lagring, men det blir nog en dyr historia att införskaffa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper du specifikt årsmodell 2010-2011 (den tjocka) så finns det ett kit att montera mekanisk disk tillsammans med SSD. Här har du t.ex. ett kit från iFixit http://www.ifixit.com/Store/Mac/iMac-Intel-27-Inch-Mid-2011-D.... Då får du köpa ett kit samt valfri SSD och sedan utföra montering av disken själv vilket inte är det mest triviala. Monteringen går ut på att du gömmer en SSD bakom din DVD-läsare och drar en kabel till den lediga anslutning som finns.

Ett alternativ är en Mac Mini som kan hantera två stycken 2.5tums diskar. Köper du den vanliga modellen så får du som sagt köpa till en extra kabel http://www.ifixit.com/Store/Mac/Mac-Mini-Dual-Drive-Kit/IF171.... Tar du däremot serverversionen så ska detta finnas med från början då standardkonfigurationen är två mekaniska diskar.

Ditt sista alternativ ifall du har stor plånbok är att beställa en ny iMac med en stor lagringsdisk från början, förslagsvis en SSD på 500-1000GB i ditt fall. Apple har också något de kallar för Fusion-drive, där de kombinerar en 128GB SSD med antingen 1,2 eller 3 TB mekanisk 7200 rpm disk. Sedan används endast SSD som cache för den mekaniska disken. De filer och program du oftast arbetar med kommer då alltid finnas på SSD-disken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TomKe:

Det var som fan. Första steget mot mac vart inget positivt intryck. Ett av mina intryck med mac var att 'slippa se hårdvaran', nåt som jag vill slippa se. Men det verkar som Apple tycker alla ska köra högst synliga externa 4 disk torn på thunderbolt framöver - även med Mac Pro.

Jag tror att de har resonerat så att en disk räcker för hembruk för de flesta. Får ju plats med en hel del på varje disk i dagsläget. Sitter man med tyngre arbeten som tar mer plats så ska detta backas upp på ett säkert sätt och därmed ska det inte ligga på den lokala klienten ändå. Och det är väl rätt tänkt... delvis. NASen behöver ju inte stå framme.

Men lokal åtkomst till filer brukar ju vara uppskattat även om filerna även finns på någon form av NAS och det ena behöver ju inte utesluta det andra. Så lite väl smalt har de kanske tänkt ändå.

Aja, kan inte bidra med mer här. Apples alternativ är jag inte så vass på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk