Hosta Teamspeak 3 server - Är det gratis?

Permalänk
Medlem

Hosta Teamspeak 3 server - Är det gratis?

Jag hostar en Teamspeak 3 på en linux server hemma. Det jag undrar är om det kostar att hosta en TS3? Laddade ner deras linux server och installerade. Jag och ett antal kompisar sitter på servern.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar, letade efter den där länken

Permalänk

Visserligen är TS3 gratis men betänk följande:

Laddar du bara ner och installerar får du en server med maximalt 32 slots.
Skaffar du en gratis non-profit license (som för övrigt strikt kontrolleras) så får du 512 slots på upp till 10 virtuella servrar.
Allt utöver det kräver betal-licenser som kostar pengar, 10 vservrar med upp till 1024 slots kostar licensen $500 om året.
Och vill man ha ännu fler måste man skaffa en ATHP licens som är till för hosting-företag som vill sälja servrar.

Vill du ha gratis voice-kommunikation utan några begränsningar borde du nog kolla in Mumble istället.

Permalänk

Jag själv hostar en Teamspeak 3 server med en non-profit licens.
10 virtuella servrar med max 512 platser totalt på 10 servrar (eller 512 platser på en server) är ganska mycket.
Skulle man nu behöva fler platser på servern är det nog smidigare o kolla ifall nån annan kan hjälpa till o hosta en till teamspeak 3 server med en non-profit licens. Med så många användare så på servern så skapas det oftast "grupper" med användare som oftast inte pratar med nån annan utanför gruppen såvidare dom inte söker upp gruppen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz