Vilka grafikkort lirar bäst med lajnucks?

Permalänk

Vilka grafikkort lirar bäst med lajnucks?

Jag hade tänkt använda mint 9 tills helvetet fryser. Har en stationär burk med ett ca 5år gammalt nvidia (det var säkert bra när det kom) och jag får nån slags tearing av all video, typ hela tiden. nåt linjeflimmer eller vad manska kalla det. Inte så grovt men jag stör mig lite iaf. Har även en thinkpad T med allt intel och den har ingen tearing alls av vanligt förkommande nätvideoformat, och det kortet kanske är 1/10del så kraftfullt som nvidiat.

nu ska jag bygga 2 nya internetburkar (med lm9) och jag undrar om jag ska köpa nvidiakort eller radeon? Det blir passivt kylda kort så tänk den sämsta skiten man får idag typ. Jag vill att allt bara ska fungera utan att jag gör ett skit typ. Ja jag kan på sin höjd tänka mig att dra hem nån slags driver sen ska det fan funka. Inget laborerande, pallar inte sånt.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

kanske kan köpa intels 1155 serie det ska då funka bra med linux mint vad jag testat på skolan (intel hd 3000 på en laptop)
bara se till att ha nätverk när man installerar så hittar den och fixar ner det mesta om det behövs...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Jag hade tänkt använda mint 9 tills helvetet fryser. Har en stationär burk med ett ca 5år gammalt nvidia (det var säkert bra när det kom) och jag får nån slags tearing av all video, typ hela tiden. nåt linjeflimmer eller vad manska kalla det. Inte så grovt men jag stör mig lite iaf. Har även en thinkpad T med allt intel och den har ingen tearing alls av vanligt förkommande nätvideoformat, och det kortet kanske är 1/10del så kraftfullt som nvidiat.

nu ska jag bygga 2 nya internetburkar (med lm9) och jag undrar om jag ska köpa nvidiakort eller radeon? Det blir passivt kylda kort så tänk den sämsta skiten man får idag typ. Jag vill att allt bara ska fungera utan att jag gör ett skit typ. Ja jag kan på sin höjd tänka mig att dra hem nån slags driver sen ska det fan funka. Inget laborerande, pallar inte sånt.

nvidia kort i 400/500 serien ska funka bäst på linux de nya verkar ha lite problem med turbo boost osv.. köp dig ett begagnat nvidia kort med knäpptyst kylare som typ windforce, dc2 eller twin frozr eller försök hitta något passivt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia kort med den proprietära drivrutinen!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nvidia kort i 400/500 serien ska funka bäst på linux de nya verkar ha lite problem med turbo boost osv.. köp dig ett begagnat nvidia kort med knäpptyst kylare som typ windforce, dc2 eller twin frozr eller försök hitta något passivt

Ja det måste blir nytt från butik, passivt kylt typ. Vad är bäst (funktion) av det som finns nu?

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Ja det måste blir nytt från butik, passivt kylt typ. Vad är bäst (funktion) av det som finns nu?

http://www.inet.se/produkt/5405169/asus-geforce-gt-640-2048mb...

detta borde väl räcka om du inte spelar?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

ja jag vill bara slippa videotearingen. ska uppdatera systemeet när jag installerar det. sen ska jag nog inte röra det på 3-4 år typ.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5405162/asus-geforce-210-1024mb-lo...

Hade detta kortet i en burk som jag sedan skänkte till mina föräldrar. Fungerade bra med Linux mint 13 tror jag det var. Hade Windows 7 i burken också ett tag och det gick fanimej att spela Metro 2033 på det, trots att jag hade en billig Intel Pentium CPU i och 4 GB slött minne. Ett par hundralappar billigare än Oliver91 förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerias:

http://www.inet.se/produkt/5405162/asus-geforce-210-1024mb-lo...

Hade detta kortet i en burk som jag sedan skänkte till mina föräldrar. Fungerade bra med Linux mint 13 tror jag det var. Hade Windows 7 i burken också ett tag och det gick fanimej att spela Metro 2033 på det, trots att jag hade en billig Intel Pentium CPU i och 4 GB slött minne. Ett par hundralappar billigare än Oliver91 förslag.

det är ruskigt segt för allt och tror flash kommer lagga på vissa sidor..

hur fan fick du igång metro 2033 på det? i 640x480 med allt på low eller hur lyckades du?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

det är ruskigt segt för allt och tror flash kommer lagga på vissa sidor..

hur fan fick du igång metro 2033 på det? i 640x480 med allt på low eller hur lyckades du?

Jag har samma kort, fast än mer snik då det bara är 512 MB minne i mitt.

Har inte märkt av några laggproblem med Flash som påverkar mig i dagliga livet, men det är rätt lite Flash man använder numera. Video är hårdvaruaccelererad med kortet, så det är inga problem med 1080p.

Vad gäller spel så är det verkligen ingen raket, men jag spelar inte speciellt mycket som kräver rå 3D-prestanda. Det duger gott till att ge en bra desktopupplevelse, men har man tänkt spela modernare FPS så bör man titta åt ett annat håll. Kortet kostar bara någon hundring eller ett par, så det bör man vara införstådd med från början.

Jag kan dock borga för att det aldrig varit några bekymmer att använda det i Linux.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag har samma kort, fast än mer snik då det bara är 512 MB minne i mitt.

Har inte märkt av några laggproblem med Flash som påverkar mig i dagliga livet, men det är rätt lite Flash man använder numera. Video är hårdvaruaccelererad med kortet, så det är inga problem med 1080p.

Vad gäller spel så är det verkligen ingen raket, men jag spelar inte speciellt mycket som kräver rå 3D-prestanda. Det duger gott till att ge en bra desktopupplevelse, men har man tänkt spela modernare FPS så bör man titta åt ett annat håll. Kortet kostar bara någon hundring eller ett par, så det bör man vara införstådd med från början.

Jag kan dock borga för att det aldrig varit några bekymmer att använda det i Linux.

Kan bara bekräfta detta. Kör det kortet i min HTPC, videoaccelerar utmärkt i 1080p. Xonotic med controller på Low i grafikinställningen rullar på utan några som helst problem.

Fungerar utmärkt med proprietära NVIDIA-drivrutiner I linux.

Köpte några stycken att ha bara för att det känns så jäkla stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är ruskigt segt för allt och tror flash kommer lagga på vissa sidor..

hur fan fick du igång metro 2033 på det? i 640x480 med allt på low eller hur lyckades du?

Hade antagligen low inställt ja, men upplösningen är jag ganska säker på att jag hade på 1280x720. vet att jag spelade med tv:n som skärm och att det flöt på ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerias:

Hade antagligen low inställt ja, men upplösningen är jag ganska säker på att jag hade på 1280x720. vet att jag spelade med tv:n som skärm och att det flöt på ganska bra.

det är imponerande för ett så sunkigt kort faktiskt ur 200 serien av nvidia med DX10? och 64-bits bus och DDR3 minne och låga klockfrekvenser

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

AMD ifrån 6-serien, utan tvekan. Riktigt bra stöd från den öppna drivrutinen. Håll dig borta från Nvidia, med deras kort måste du köra den stängda drivrutinen vilket inte tillför något utom massor med krångel. Nyare AMD-kort har inte heller världens bästa stöd i den öppna drivrutinen så samma tänk gäller där. Intel är också fantastiska, ifall du känner att prestandan räcker.

Edit: För att förtydliga: Anledningen att du vill ha en öppen drivrutin är för att slippa extra arbete, som du efterfrågade. Med en öppen drivrutin kommer allt att fungera redan från första boot.

Permalänk
Medlem

Jag har användt både nvidia (gtx580 och Titan) och amd (R9 280x) med linux mint och xubuntu.

Det enda problem jag har haft är med drivrutinen nouveau (en reverse engineerad open source variant för nvidias kort). Men efter att ha installerat nvidias binära stängda drivrutiner har allting fungerat hur bra som helst. Aldrig något krångel.

Med AMD kortet har jag inte stött på några problem alls. Nämnvärt är funktionen "Tearfree desktop" man kan klicka i, och all tearing försvinner automagiskt, även i flash! Något jag aldrig lyckades med till 100% med nvidiakorten.
Man kan även ställa in färgtemperatur, vilket är ett bra sätt att få "kalla" LED skärmar att visa en naturligare bild. Är svårt att få en bra färgbalans enbart med att justera RGB separat. Riktigt nöjd med AMD's drivrutiner!

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Håll dig borta från Nvidia, med deras kort måste du köra den stängda drivrutinen vilket inte tillför något utom massor med krångel.

Jag kan visserligen inte uttala mig om hur det ser ut med installation och användning av AMD-drivrutiner, då jag inte använt ett sådant kort med Linux på år. Men det du säger om NVIDIA här stämmer då verkligen inte.

I princip alla stora distributioner har numera de proprietära nvidia-drivrutinerna i sina pakethanterare, så du är aldrig längre än ett "sudo pacman -S nvidia" iväg från installation. Jämfört med nouveau är de otroligt stabila. Konfigurations-GUIt gör det dessutom väldigt enkelt för den som inte vill leka med xorg.conf.

Vad gäller "AMD vs NVIDIA på linux"-diskussionen, så är det väl mer eller mindre konsensus att för grafikaccelerering och framför allt användande av wine så är NVIDIA det enda alternativet, då det förekommer många AMD-specifika problem (för att inte nämna de enorma prestandaskillnaderna som phoronix ofta publicerar).

Ska man inte spela spel, tror jag dock inte det spelar någon större roll vad man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

AMD ifrån 6-serien, utan tvekan. Riktigt bra stöd från den öppna drivrutinen. Håll dig borta från Nvidia, med deras kort måste du köra den stängda drivrutinen vilket inte tillför något utom massor med krångel. Nyare AMD-kort har inte heller världens bästa stöd i den öppna drivrutinen så samma tänk gäller där. Intel är också fantastiska, ifall du känner att prestandan räcker.

Edit: För att förtydliga: Anledningen att du vill ha en öppen drivrutin är för att slippa extra arbete, som du efterfrågade. Med en öppen drivrutin kommer allt att fungera redan från första boot.

men deras "stängda" drivrutiner funkar ju till 99% felfritt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

AMD ifrån 6-serien, utan tvekan. Riktigt bra stöd från den öppna drivrutinen. Håll dig borta från Nvidia, med deras kort måste du köra den stängda drivrutinen vilket inte tillför något utom massor med krångel. Nyare AMD-kort har inte heller världens bästa stöd i den öppna drivrutinen så samma tänk gäller där. Intel är också fantastiska, ifall du känner att prestandan räcker.

Edit: För att förtydliga: Anledningen att du vill ha en öppen drivrutin är för att slippa extra arbete, som du efterfrågade. Med en öppen drivrutin kommer allt att fungera redan från första boot.

Jag håller med dig. Vill man köra öppna fria drivrutiner så funkar AMD från 6-serien alternativt intels integrerade grafik bra. Med nvidia så är det proprietära drivrutinen som gäller eftersom noveau ligger långt efter i prestanda.

Men kan väl inte påstå att det är särskilt mycket krångel med nvidias proprietära heller i och för sig. Prestandan från AMDs öppna drivare är inte särskilt långt efter deras proprietära. Men AMD proprietär drivrutin tror jag ger mer krångel än nvidias proprietära eftersom AMD är så dåliga på att ge stöd för nyare linuxkärnor. Har själv bytt till AMD grafikkort från tidigare kört nvidia just för att kunna köra öppna drivrutiner för grafiken.

Permalänk

Jag har nåt nytt passivt kylt amd i en burk här. Kostade en 5hundring eller mindre tror jag. Ska försöka investera i ett 610 eller nåt liknande. Och testa mellan dessa.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden