Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det är störande, inga demokratiska fri och rättigheter hindras av tutande.
Att någon talar högre än en annan är inte förtryck.

I ett enskilt fall är störande av en demonstration inte ett demokratiproblem, sker det dock ofta mot vissa partier så blir det dock ett.

Det är dessutom alltid olagligt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Blir folkpartiet för min del. Är för att EU ska utvidgas, men de måste ske på ett långsamt och bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

I ett enskilt fall är störande av en demonstration inte ett demokratiproblem,

Ja

Skrivet av Blubben:

sker det dock ofta mot vissa partier så blir det dock ett.

Nej
- Skulle ett icke demokratiskt parti störas varje gång de sammanträdde så är det snarast ett demokratiskt arbete, den icke demokratiska rösten tystas.
Men en behöver inte dra det så långt heller. Sverige demokraternas demokratiska fri och rättigheter står och faller inte med deras icke existerande rätt att tala utan att störas.

Skrivet av Blubben:

Det är dessutom alltid olagligt.

Nej det är inte olagligt att störa Jimmie, det är förbjudet att störa den allmänna ordningen. Ett trevlighetsbrott snarare än tystande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja

Nej
- Skulle ett icke demokratiskt parti störas varje gång de sammanträdde så är det snarast ett demokratiskt arbete, den icke demokratiska rösten tystas.
Men en behöver inte dra det så långt heller. Sverige demokraternas demokratiska fri och rättigheter står och faller inte med deras icke existerande rätt att tala utan att störas.

Nej det är inte olagligt att störa Jimmie, det är förbjudet att störa den allmänna ordningen. Ett trevlighetsbrott snarare än tystande.

Felaktigt, heter störande av förrättning. Kolla upp det ...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Felaktigt, heter störande av förrättning. Kolla upp det ...

Nja, det finns något som heter störande av förrättning men du får ta en titt på paragrafen igen och hitta det du påstår finnas eller åtminstone få fram ett domslut som bekräftar ditt påstående. Här: för enkelhetens skull.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nja, det finns något som heter störande av förrättning men du får ta en titt på paragrafen igen och hitta det du påstår finnas eller åtminstone få fram ett domslut som bekräftar ditt påstående. Här: för enkelhetens skull.

Citat plockat ur din länk
"eller allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, döms för störande av förrättning eller av allmän sammankomst"

Vilket enligt min tolkning innefattar politiska möten vilket tydligen även polisen tycker^^
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/tuffa-protester-mot-a...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Citat plockat ur din länk
"eller allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, döms för störande av förrättning eller av allmän sammankomst"

Det var den texten jag ville att du skulle kika närmare på. Om vi nu antar att lagtexter är sunt skrivna och tittar på vad som först krävs för att Jimmie ska få prata: Ordningslagen. Titta närmare på paragraf 1 kap 2 så ser du att man skriver ut olika former av sammankomster:

1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

Jämför det här med Störande av förrättning. De tre punkter som finns med i det citat du plockat ut finns även med i Ordningslagen (fetstil). Det är rimligt att anta att man preciserar omfånget av lagen, demonstrationer och opinionsyttring preciseras inte.

Därför frågade jag efter ett domslut som ger dig stöd.

Skrivet av Blubben:

Vilket enligt min tolkning innefattar politiska möten vilket tydligen även polisen tycker^^
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/tuffa-protester-mot-a...

Ditt svar på den frågan var att referera till bängen,i det här fallet trots deras arbete med lagfrågor är ditt svar lika irrelevant som att fråga en höjdrädd om de praktiska skillnaderna olika färskpotatis sorter emellan. Det är möjligt att de kan svaret men närheten till marken är inget som borgar för att det kommer vara korrekt.

Så återigen, Domslut!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det var den texten jag ville att du skulle kika närmare på. Om vi nu antar att lagtexter är sunt skrivna och tittar på vad som först krävs för att Jimmie ska få prata: Ordningslagen. Titta närmare på paragraf 1 kap 2 så ser du att man skriver ut olika former av sammankomster:

1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

Jämför det här med Störande av förrättning. De tre punkter som finns med i det citat du plockat ut finns även med i Ordningslagen (fetstil). Det är rimligt att anta att man preciserar omfånget av lagen, demonstrationer och opinionsyttring preciseras inte.

Därför frågade jag efter ett domslut som ger dig stöd.

Ditt svar på den frågan var att referera till bängen,i det här fallet trots deras arbete med lagfrågor är ditt svar lika irrelevant som att fråga en höjdrädd om de praktiska skillnaderna olika färskpotatis sorter emellan. Det är möjligt att de kan svaret men närheten till marken är inget som borgar för att det kommer vara korrekt.

Så återigen, Domslut!

Har inte hittat någon dom alls, polisens tolkning är allt jag hittar.
Du som är världsbäst på allt får väl hitta en dom som säger att paragrafen inte är applicerbar i sånt fall?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Huzzbutt, vem tänker du rösta på i EU valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Felaktigt, heter störande av förrättning. Kolla upp det ...

Precis så är det. Finns flera lagar, som reglerar detta.

länk

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

"Den som däremot stör Sverigedemokraternas arrangemang, till exempel genom att störa ut det ljudmässigt, gör sig däremot skyldiga till ett brott, enligt Morgan Tärning. Att störa en allmän sammankomst kan ge sex månaders fängelse."

http://www.falkopingstidning.se/.../polisinsats-vid-sd-mote

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Huzzbutt, vem tänker du rösta på i EU valet?

Det finns tre alternativ och två av dem kommer att diskvalificeras på promenaden dit.

Skrivet av shogun-r:

Precis så är det. Finns flera lagar, som reglerar detta.

länk

Skrivet av shogun-r:

"Den som däremot stör Sverigedemokraternas arrangemang, till exempel genom att störa ut det ljudmässigt, gör sig däremot skyldiga till ett brott, enligt Morgan Tärning. Att störa en allmän sammankomst kan ge sex månaders fängelse."

http://www.falkopingstidning.se/.../polisinsats-vid-sd-mote

Skrivet av Blubben:

Har inte hittat någon dom alls, polisens tolkning är allt jag hittar.
Du som är världsbäst på allt får väl hitta en dom som säger att paragrafen inte är applicerbar i sånt fall?

Vi tar allt samtidigt.

Shogun.
- 2 länkar till stängda websidor är inte relevanta källor. Det citat du levererar kan användas för att konstatera vad det i sig konstaterar, det är inte överförbart och därmed inte relevant.

Blubben.
- Bevisbördan ligger hos dig inte hos mig, jag behöver inte plocka fram något för att styrka min kritik mot att du säger något du inte kan hitta belägg för.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns tre alternativ och två av dem kommer att diskvalificeras på promenaden dit.

Vi tar allt samtidigt.

Shogun.
- 2 länkar till stängda websidor är inte relevanta källor. Det citat du levererar kan användas för att konstatera vad det i sig konstaterar, det är inte överförbart och därmed inte relevant.

Blubben.
- Bevisbördan ligger hos dig inte hos mig, jag behöver inte plocka fram något för att styrka min kritik mot att du säger något du inte kan hitta belägg för.

Ja så skriver du alltid om allt. Du behöver tydligen inte ta ansvar över något som du skriver. Fel har du ju som sagt, så vet inte varför du fortsätter gasta, varför aldrig bara skriva. "Ja så är det ju".

Men gör som du vill.. nu skiter jag i detta.

Avslutar med denna till din ära

https://www.youtube.com/watch?v=zOyqjM9rlrs

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Blubben.
- Bevisbördan ligger hos dig inte hos mig, jag behöver inte plocka fram något för att styrka min kritik mot att du säger något du inte kan hitta belägg för.

Polisen, jag och andra här i tråden gör TOLKNINGEN att det är olagligt. Du gör TOLKNINGEN att det INTE är olagligt. Bevisbördan ligger absolut inte på min sida utan bådas.
Hade du bara sagt att det inte är bevisat att det är olagligt hade det varit en annan fråga, men nu var det inte det du sa.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Är det Lars Adaktusson?

Korrekt!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Screw you guys. I'm going home.

Ja så skriver du alltid om allt. Du behöver tydligen inte ta ansvar över något som du skriver. Fel har du ju som sagt, så vet inte varför du fortsätter gasta, varför aldrig bara skriva. "Ja så är det ju".

Men gör som du vill.. nu skiter jag i detta.

Avslutar med denna till din ära

https://www.youtube.com/watch?v=zOyqjM9rlrs

Dold text
Skrivet av Blubben:

Polisen, jag och andra här i tråden gör TOLKNINGEN att det är olagligt. Du gör TOLKNINGEN att det INTE är olagligt. Bevisbördan ligger absolut inte på min sida utan bådas.
Hade du bara sagt att det inte är bevisat att det är olagligt hade det varit en annan fråga, men nu var det inte det du sa.

Nej Blubben hur ligger det till med läsförståelsen.

Skrivet av Morgan:

Den som däremot stör Sverigedemokraternas arrangemang, till exempel genom att störa ut det ljudmässigt, gör sig däremot skyldiga till ett brott, enligt Morgan Tärning. Att störa en allmän sammankomst kan ge sex månaders fängelse

Vilka påståenden styrks av ovanstående text?

1. Det är olagligt att störa demonstrationer
x. Det är olagligt att störa en allmän sammankomst
2. Det är olagligt störa ut Sverigedemokraternas arrangemang, tex ljudmässigt

Om svaret är ja på X så kommer följdfrågan:
Är SD torgmöten att betrakta som allmän sammankomst eller något annat.

Om svaret är 2 så kommer följdfrågan: är den olagliga handlingen störning av SD eller av allmän ordning.

Det hade varit så mycket enklare med ett domslut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Vad tycker du t ex om denna EU-kandidaten?

https://pbs.twimg.com/media/Boalz3PIUAAc2E7.jpg:large

I like that, I like that, anti-kommunista

supit ihopp med Plura ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att begripa hur man lyckas nå sådan popularitet med Feministiskt initiativ och Soraya Post om det stämmer. Man kan undra om hon driver politik för svenskar eller för romer. Förstår självklart att det är en mycket utsatt grupp som hon pratar om men det är ändå svensk representation i EU man borde diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har lite svårt att begripa hur man lyckas nå sådan popularitet med Feministiskt initiativ och Soraya Post om det stämmer. Man kan undra om hon driver politik för svenskar eller för romer. Förstår självklart att det är en mycket utsatt grupp som hon pratar om men det är ändå svensk representation i EU man borde diskutera.

Allt eller inget va?
Resonemanget är bakvänt, om Svensk representation är ett sjävändamål är transnationella samarbeten meningslösa. Således:
Om det är Svensk representation i EU som borde diskuteras så är det EU utträdet som borde diskuteras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Blev inget röstande för min del... Ser ingen mening med att rösta i valet på ett samarbete som jag motsätter mig till stora delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Blev inget röstande för min del... Ser ingen mening med att rösta i valet på ett samarbete som jag motsätter mig till stora delar.

Håller med där. Hade gärna röstat för att gå ur EU men det lär vi aldrig få välja igen.

Permalänk

Det är liten chans att ens röst har någon betydelse även om det på vissa mindre orter typ har skilt en röst någon gång. Så argumentet jag skiter i att rösta för att det troligen inte har någon betydelse är giltigt. Motargument emot detta, handlar om att se folket som en grupp och säga att gruppen som inte röstar kan påverka valet. Där vissa försöker få fler att rösta, men är detta bra? Alltså ska folk som inte bryr sig om något vara med och rösta om detta?

Angående EU kritik så är våra partierna olika EU-kritiska/vänliga och man kan rösta på ett sådant. Man får dock med en massa annan dritt i partiprogram som man kanske inte gillar. Så att inte rösta för att man inte gillar EU anser jag vara ett dumt val, då man just kan rösta på folk med samma åsikt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga min röst på Piratpartiet då de endast för frågor om anonymitet på nätet och inte andra viktiga frågor som påverkar samhället desto mer. Till ex MP vill oxå riva upp på Ipred o FRA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Skulle aldrig lägga min röst på Piratpartiet då de endast för frågor om anonymitet på nätet och inte andra viktiga frågor som påverkar samhället desto mer. Till ex MP vill oxå riva upp på Ipred o FRA.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Demokrati är:
"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem." (Evelyn Beatrice Hall (Voltaire))
Demokrati är inte: "Du får gärna tala, men bara om jag tycker om det du säger!"

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Blev inget röstande för min del... Ser ingen mening med att rösta i valet på ett samarbete som jag motsätter mig till stora delar.

Skrivet av ozo64:

Håller med där. Hade gärna röstat för att gå ur EU men det lär vi aldrig få välja igen.

Hur kan man skilja på det agerandet och de som bara är lata?
Vill man få fram budskapet så får man väl rösta blankt, eller på de som vill gå ur. Då går ju ett budskap fram iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Humbuk:

Demokrati är:
"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem." (Evelyn Beatrice Hall (Voltaire))
Demokrati är inte: "Du får gärna tala, men bara om jag tycker om det du säger!"

Bra sagt.
Jag tycker annars att demokrati främst handlar om att låta en folkvald person få kränka individers rättigheter på olika sätt, där man kan välja att rösta på individer som utger sig vilja kränka en olika mycket. Diktaturer är en icke folkvald person som gör samma sak, skillnaden här är att om en folkvald person gör ett dåligt jobb så lär denna ej bli omvald.

Det jag syftar på detta är att både miljöpartiet och Fi har gått kraftigt framåt enligt valundersökningen, där dessa partier inte precis är för att man ska låta folk bete sig i sverige som i övriga EU. Frågan är vad vill miljöpartiet och Fi att man ska få göra idag som man inte fick innan? (jag är ingen väljare så jag kommer ej på något) Däremot finns det många saker de vill hindra.

Annars miljöpartiet och lite Fii i Eu kan vara bra, bara de inte får för sig dumheter att vi ska föregå med "gott exempel" själva.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur kan man skilja på det agerandet och de som bara är lata?
Vill man få fram budskapet så får man väl rösta blankt, eller på de som vill gå ur. Då går ju ett budskap fram iaf.

Och precis därför röstar jag i riksdagsvalen på partier som vill lämna EU... Jag är inte intresserad av att skicka fler politiker till Bryssel än vad vi redan har gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Och precis därför röstar jag i riksdagsvalen på partier som vill lämna EU... Jag är inte intresserad av att skicka fler politiker till Bryssel än vad vi redan har gjort.

Aja. Det låter ju rimligt att ta ställning främst nationellt i denna fråga. You are correct.
Men antalet sända politiker ändras ju inte av att folk inte tar sig till vallokalerna. Så i det avseendet får du inte fram ditt budskap alls av att inte rösta. Snarare blir det en blaséröst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Det låter ju rimligt att ta ställning främst nationellt i denna fråga. You are correct.
Men antalet sända politiker ändras ju inte av att folk inte tar sig till vallokalerna. Så i det avseendet får du inte fram ditt budskap alls av att inte rösta. Snarare blir det en blaséröst.

Lågt valdeltagande kan också ses som bristande legitimitet vilket också är tämligen bra budskap.
Stödjer man inte EU som ide eller organisation så har jag väldigt svårt att se varför jag skulle lägga min röst på något parti som vill ha en plats i parlamentet.