Permalänk
Entusiast

DDR3-överklockning hos Team Group @ BIRDIE

Hej! Ett litet galleri för att visa resultaten som uppnåddes i Team Groups monter på Birdie lan Uppsala den 31/5. Jag gästade inbjuden som överklockare och var där tillsammans med Dennis och Louise från e-sportföreningen Druidz http://druidz.se/

Tanken var att överklocka ett helt gäng av minnen och samtidigt köra kvävekylning på processorn. Det senare mest för show men det ger en del när man pressar hårt, just för att IMC sitter i cpun på modernare hårdvara. Delar som användes var:

Processor: Intel i7 4770k
Moderkort: ASUS Maximus VI Impact
Gpu: HD4600
PSU: Antec 750W

De olika RAM-kitten beskriver jag nog enklast i bilder, fixade en liten fotosession med luftkylaren monterad innnan jag åkte till Birdie.

Vill passa på att säga tack till Tobias på Team Group, de glada Louise och denniz på Druidz och alla trevliga besökare, speciellt sweclockare, som kom förbi. Men de hade gärna fått vara fler

DDR3-överklockning hos Team Group @ BIRDIE

Permalänk
Medlem

Fina resultat, >3400mhz måste känts bra!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Snyggt! Både bra bilder och bra skriven text! Det är kul att det fortfarande överklockas "på riktigt" nu när vem som helst kan klocka en processor.
Häftigt att allt gjordes på mITX också, visar hur långt de nya korten har kommit
Älskar för övrigt din True Copper en av de snyggaste luftkylarna i historien

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ekner:

Fina resultat, >3400mhz måste känts bra!

Tack. Ja, jag var över 3300 på luftkyld cpu så jag visste att det skulle gå att pressa mer. Men att precis ta sig över gränsen på 3400 var härligt. Hur många gånger har man inte fastnat 1-10 MHz från slutmålet...

Skrivet av Saandberg:

Snyggt! Både bra bilder och bra skriven text! Det är kul att det fortfarande överklockas "på riktigt" nu när vem som helst kan klocka en processor.
Häftigt att allt gjordes på mITX också, visar hur långt de nya korten har kommit
Älskar för övrigt din True Copper en av de snyggaste luftkylarna i historien

/S

Tack tack. Ja jag är väldigt imponerad av Impact. Postade resultat i 1 GHz+ OC Cinebenchtråden här i forumet. 4,8 GHz med denna kylare. Otroligt att VRMen klarar påfrestningarna men det är ok.

True Coppern är precis som kvävepoten köpt av tidigare överklockaren Robert "Crotale" Kihlberg. Ångrar inte köpet en sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Tack. Ja, jag var över 3300 på luftkyld cpu så jag visste att det skulle gå att pressa mer. Men att precis ta sig över gränsen på 3400 var härligt. Hur många gånger har man inte fastnat 1-10 MHz från slutmålet...

Alltså era sjuka arslen, här sitter man och tänker på sina 1333MHz minnen.
Fast jag känner att jag måste uppgradera till lite fetare RAM nu när man bytt.
Från: Asus Crosshair Iv Extreme och AMD Phenom II 1100T BE.
Till: MSI Z87 G43 och Intel Core I7 4770K.
Målet är att köpa 2400MHz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Alltså era sjuka arslen, här sitter man och tänker på sina 1333MHz minnen.
Fast jag känner att jag måste uppgradera till lite fetare RAM nu när man bytt.
Från: Asus Crosshair Iv Extreme och AMD Phenom II 1100T BE.
Till: MSI Z87 G43 och Intel Core I7 4770K.
Målet är att köpa 2400MHz.

Du kommer inte att tjäna mycket på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Du kommer inte att tjäna mycket på det...

Nej, jag har frågat och även gjort egna efterforskningar.
Det får bli 1600MHz med låga timings.
Visst tjänar man lite mer på högre, men om man tar hänsyn till det högre priset på snabbare minnen, så väger det inte upp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Nej, jag har frågat och även gjort egna efterforskningar.
Det får bli 1600MHz med låga timings.
Visst tjänar man lite mer på högre, men om man tar hänsyn till det högre priset på snabbare minnen, så väger det inte upp.

Tja. Jag håller med på det stora hela, men skulle kört på dessa nu när de är så billiga http://cdon.se/hemelektronik/team-group-inc/team-zeus-2x4gb-ddr3-2133mhz-blue-heatsink-p26694761?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Team+Group+Inc+DDR3-DIMM2133+Team+Zeus+2x4GB+DDR3+2133MHz+Blue+Heatsink&utm_content=26694761&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_RAM+Memory
Med lite tur klockar de lika bra som för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj, tack för tipset, det priset var riktigt bra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tänkte överklocka mina Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 9-10-9-27 1.5V.

Något tips till mig kanske? Tänkte köra upp dom till 2133MHz med lite lösare timings och högre volt.

Läste en recension där dom körde upp dom till 2133MHz 10-11-10-30 tror jag det va om jag minns rätt men han nämnde aldrig vilken Volt han körde.

Har märkt att min Hashwell gillar lösare timings. Får riktigt bra benchmark scores med Högre busshastighet / lösare timings än vad jag får med lägre busshastighet och tightare timings.

Ser många som rekommenderar tightare timings framför högre busshastighet men enligt AIDA 64 så verkar mitt system må bättre av det motsatta :).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TonyB4ngZ:

Tänkte överklocka mina Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 9-10-9-27 1.5V.

Något tips till mig kanske? Tänkte köra upp dom till 2133MHz med lite lösare timings och högre volt.

Läste en recension där dom körde upp dom till 2133MHz 10-11-10-30 tror jag det va om jag minns rätt men han nämnde aldrig vilken Volt han körde.

Har märkt att min Hashwell gillar lösare timings. Får riktigt bra benchmark scores med Högre busshastighet / lösare timings än vad jag får med lägre busshastighet och tightare timings.

Ser många som rekommenderar tightare timings framför högre busshastighet men enligt AIDA 64 så verkar mitt system må bättre av det motsatta :).

Som med alla moderna RAM med stor kapacitet gäller det att hålla höga "mellan"timings. För 2133 skulle jag tro att 9-11-11-24 1T är det bästa du kan nå på 1.65 Volt. Har du otur och fel chip eller lite sämre minnen, prova 10-12-12-31 2T eller t o m 11-13-13-31 2T. Men det senare är riktigt slappt Försök hålla spänningen mellan 1.5-1.6. Jag gillar att ha kylning på RAM så fort jag rör mig upp mot 1.65 eller som max 1.75 volt. Kör man det helt passivt blir det lite varmt med 1.65+.

Du har rätt, det är hög hastighet och höga timings som är att föredra framför tighta timings och lägre hastighet. Jag kör hellre 2133 CL 11 än 1866 CL 9 till vardags. Om du gillar att pyssla med minnen finns det väldigt mycket att tjäna på att tajta till subtimings... men kanske inget som ger nåt utslag i spel direkt.

Permalänk
Medlem

Nice! Riktigt bra resultat och bra bilder!

Vill själv kvävedöpa mitt Gene V, synd att pot'en e så dyr bara xD

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Som med alla moderna RAM med stor kapacitet gäller det att hålla höga "mellan"timings. För 2133 skulle jag tro att 9-11-11-24 1T är det bästa du kan nå på 1.65 Volt. Har du otur och fel chip eller lite sämre minnen, prova 10-12-12-31 2T eller t o m 11-13-13-31 2T. Men det senare är riktigt slappt Försök hålla spänningen mellan 1.5-1.6. Jag gillar att ha kylning på RAM så fort jag rör mig upp mot 1.65 eller som max 1.75 volt. Kör man det helt passivt blir det lite varmt med 1.65+.

Du har rätt, det är hög hastighet och höga timings som är att föredra framför tighta timings och lägre hastighet. Jag kör hellre 2133 CL 11 än 1866 CL 9 till vardags. Om du gillar att pyssla med minnen finns det väldigt mycket att tjäna på att tajta till subtimings... men kanske inget som ger nåt utslag i spel direkt.

Tack för tipsen!

Glömde en fråga bara, vad tycker du är bäst för att testa stabilitet på överklockade ram minnen!?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Nice! Riktigt bra resultat och bra bilder!

Vill själv kvävedöpa mitt Gene V, synd att pot'en e så dyr bara xD

Kul! Några tips:

Många börjar med billigare grejer, t ex kolsyreis/torr is. Då behöver du ingen värstingpot och ingen termometer, samtidigt som temperaturen på -78°C inte ger så fruktansvärt mycket kondens. Ställer inte lika hårda krav på isolering och att hålla systemet varmt hela tiden. Jag började med billig aluminiumpot för ca 500 kr. Men rekommenderar koppar ändå, för betydligt bättre temp vid load och möjlighet att använda för kvävekylning. Ett annat alternativ är kompressorkylning men det är lite besvärligare och dyrt, sen vet jag inte ens om det går att få tag i beggade lösningar som klarar en i7a idag. Gamla omoddade vapochill m.m. duger inte. Dry ice är bästa och enklaste starten för extremöverklockning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TonyB4ngZ:

Tack för tipsen!

Glömde en fråga bara, vad tycker du är bäst för att testa stabilitet på överklockade ram minnen!?

Super Pi 32 M räcker för mig Haha nej men egentligen, OCCT eller vilket vanligt stabilitetsprogram som helst brukar fånga upp sådant där. Memtest tycker jag är onödigt, om man inte vill utesluta just defekta minnen vid problem. 30-60 min OCCT och 100% stabilitet för några kvällars BF4 så är jag nöjd. Finns de som gillar att grilla sin hw i 24 h OCCT men det är att skjuta sig i foten i min mening.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Super Pi 32 M räcker för mig Haha nej men egentligen, OCCT eller vilket vanligt stabilitetsprogram som helst brukar fånga upp sådant där. Memtest tycker jag är onödigt, om man inte vill utesluta just defekta minnen vid problem. 30-60 min OCCT och 100% stabilitet för några kvällars BF4 så är jag nöjd. Finns de som gillar att grilla sin hw i 24 h OCCT men det är att skjuta sig i foten i min mening.

Hahaha ja du :).

Kommer aldrig köra ett stabilitetstest på 24h eller 12h det är som du säger max 1 timma i OCCT och sen en helg med BF4 som räcker för mig.

Att slänga på ett stresstest och gå och lägga sig att sova under tiden känns inte bra imo.

Tackar tackar!!!

Permalänk

Ligger på 2133MHz 9-9-9-24 1T @ 1.6V (Jag bara satte den på 1.6V vet ej om jag kan gå lägre).

Kört 40 minuters OCCT och spelat BF4 i 3 timmar och allt flyter finfint.

Får hoppas det håller i sig

Vad tycker du? Har jag haft ovanlig tur eller är detta vanligt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TonyB4ngZ:

Ligger på 2133MHz 9-9-9-24 1T @ 1.6V (Jag bara satte den på 1.6V vet ej om jag kan gå lägre).

Kört 40 minuters OCCT och spelat BF4 i 3 timmar och allt flyter finfint.

Får hoppas det håller i sig

Vad tycker du? Har jag haft ovanlig tur eller är detta vanligt?

Det låter ärligt talat otroligt! Du kan vara mycket nöjd. Bara för skoj skull, kan du kolla version på minnena? Står på sidan av modulen. Corsair skriver typ 7.1 eller 3.1 något sådant, som indikerar vilken chip tillverkare det var. I ditt fall tror jag det är nya Micron. Sägs klocka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad tycks?

Såg att Guru3D fick ner Latency något men deras CPU va på 4.8Ghz också.

Kört i 2 dagar nu utan problem + lite mer BF4.

Antar att du hade klockat skiten ur dom!? Hahahaha

Ska leka lite så fort jag får lite tid över. Kan kolla imorgon vilken version det är för jag ska ändå plocka ur dom och installera Corsairs Light Bars.

Permalänk
Medlem

Epic and Awesome