Plötsliga PFS drops i CS:GO med R)9 280X + skärande ljud

Permalänk

Plötsliga PFS drops i CS:GO med R)9 280X + skärande ljud

Datorn fungerade bra tills jag skulle testa att spela och kolla fpsen.

Den hoppade från 50-60 till 250-300fps och jag tänker ju att nätaggregatet på 500w är lite för klent eftersom när den får för lite ström så sjunker fps:en drastiskt.

i5 4670k Haswell 3.4Ghz
Powercolor Radeon R9 280x 3GB turboduo oc
8GB RAM 1600Mhz
500w PSU

Vad tror ni felet kan vara?

Har testat byta drivrutiner och bytt grafikkort till ett AMD 7700 (Fortfarande samma fel)

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Datorn fungerade bra tills jag skulle testa att spela och kolla fpsen.

Den hoppade från 50-60 till 250-300fps och jag tänker ju att nätaggregatet på 500w är lite för klent eftersom när den får för lite ström så sjunger fps:en drastiskt.

i5 4670k Haswell 3.4Ghz
Powercolor Radeon R9 280x 3GB turboduo oc
8GB RAM 1600Mhz
500w PSU

Vad tror ni felet kan vara?

Har testat byta drivrutiner och bytt grafikkort till ett AMD 7700 (Fortfarande samma fel)

Vad spelar du för spel?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Makaveli1:

Datorn fungerade bra tills jag skulle testa att spela och kolla fpsen.

Den hoppade från 50-60 till 250-300fps och jag tänker ju att nätaggregatet på 500w är lite för klent eftersom när den får för lite ström så sjunger fps:en drastiskt.

i5 4670k Haswell 3.4Ghz
Powercolor Radeon R9 280x 3GB turboduo oc
8GB RAM 1600Mhz
500w PSU

Vad tror ni felet kan vara?

Har testat byta drivrutiner och bytt grafikkort till ett AMD 7700 (Fortfarande samma fel)

Vad spelade du för spel? Vilket märke på ditt nätagg? Hur har du kopplat extraström till ditt graffe? (R9 280X)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har du monterat CPU kylaren korrekt?
Vad kör du för nätagg? 500W räcker gott och väl till din rigg. Men ''bluffnätagg'' är aldrig pålitliga.
Vad har din CPU för temperaturer?

Skulle dock tippa på att det är processorn som överhettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Datorn fungerade bra tills jag skulle testa att spela och kolla fpsen.

Den hoppade från 50-60 till 250-300fps och jag tänker ju att nätaggregatet på 500w är lite för klent eftersom när den får för lite ström så sjunger fps:en drastiskt.

i5 4670k Haswell 3.4Ghz
Powercolor Radeon R9 280x 3GB turboduo oc
8GB RAM 1600Mhz
500w PSU

Vad tror ni felet kan vara?

Har testat byta drivrutiner och bytt grafikkort till ett AMD 7700 (Fortfarande samma fel)

500w är mer än tillräckligt, att du får 200-300fps tyder på att du kör med väldigt kostiga inställningar eller ett ganska gammalt spel. Allt fungerar förmodligen precist så som det ska.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Den hoppade från 50-60 till 250-300fps och jag tänker ju att nätaggregatet på 500w är lite för klent eftersom när den får för lite ström så sjunger fps:en drastiskt

Det fungerar inte på det sättet. Grafikkortets uträkningar görs i grund och botten digitalt. (1: or och 0: or) Får den för lite ström gör det att det blir fel i dom uträkningarna vilket resulterar i blue-screen/alternativt någon annan form av crash. Det du beskriver är ungefär en bilmotor som får för lite bensin.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

givetvis cs:go, hur många andra spel "måste" man ha minst 200fps? vad har du för temps på din cpu? känns som om det kan vara den som throttlar. grafikkortet skulle aldrig resultera i sån sjuk fps-drop även om det throttlade.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det CS:GO är det flera som har samma problem med just R9 280x, tycker mig ha sett minst en post om det på Swec tidigare idag.

Edit: visst var det så, #14677827 säger inte så mycket mer om TS problem annat än att han inte är ensam om det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad spelade du för spel? Vilket märke på ditt nätagg? Hur har du kopplat extraström till ditt graffe? (R9 280X)

CS:GO,

Skrivet av GreenSoap:

Har du monterat CPU kylaren korrekt?
Vad kör du för nätagg? 500W räcker gott och väl till din rigg. Men ''bluffnätagg'' är aldrig pålitliga.
Vad har din CPU för temperaturer?
CPU 40c och gpu 44c när jag spelade GO
Skulle dock tippa på att det är processorn som överhettas.

Skrivet av Cruentusa:

500w är mer än tillräckligt, att du får 200-300fps tyder på att du kör med väldigt kostiga inställningar eller ett ganska gammalt spel. Allt fungerar förmodligen precist så som det ska.

Det fungerar absolut inte som det ska, hela tiden ligger jag på 40-80 fps men ibland kan det hoppa helt random till 250 och så är det bra fps i cirka 10 sekunder

Skrivet av trickysaer:

givetvis cs:go, hur många andra spel "måste" man ha minst 200fps? vad har du för temps på din cpu? känns som om det kan vara den som throttlar. grafikkortet skulle aldrig resultera i sån sjuk fps-drop även om det throttlade.

40c cpu, 44c gpu när jag spelar cs go.

Skrivet av TiasE:

Är det CS:GO är det flera som har samma problem med just R9 280x, tycker mig ha sett minst en post om det på Swec tidigare idag.
Ska testa något annat spel men inget vill funka för mig.. (dåligt inet) tog 700 timmar att installera LoL. men bara 1 timme att installera CS, ganska sjukt.

Edit: visst var det så, #14677827 säger inte så mycket mer om TS problem annat än att han inte är ensam om det.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad spelade du för spel? Vilket märke på ditt nätagg? Hur har du kopplat extraström till ditt graffe? (R9 280X)

Det är ett be quiet nät agg, det har 80+ certifikat.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Är det CS:GO är det flera som har samma problem med just R9 280x, tycker mig ha sett minst en post om det på Swec tidigare idag.

Edit: visst var det så, #14677827 säger inte så mycket mer om TS problem annat än att han inte är ensam om det.

Det är min dator han snackar om förresten :), han byggde den.

Permalänk
Medlem

Jobbar grafikkortet 100% för att sedan dippa ner till 40% ,eller klockar det ner sig?
Ta en titt på det med MSI Afterburner för låter ju som att någon mjukvara sätter stopp.

Nvidia har ju en inställning som fungerar exakt så som går att stänga av, kanske AMD har något liknande "power saver" tjänst.
Stang av V-Syncen i mjukvaran med.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Jobbar grafikkortet 100% för att sedan dippa ner till 40% ,eller klockar det ner sig?
Ta en titt på det med MSI Afterburner för låter ju som att någon mjukvara sätter stopp.

Nvidia har ju en inställning som fungerar exakt så som går att stänga av, kanske AMD har något liknande "power saver" tjänst.
Stang av V-Syncen i mjukvaran med.

Det är de som är konstigt för jag testade ju ett annat grafikkort AMD Radeon 7700, och det hände exakt samma sak förutom att jag fick ut mindre fps av det

Permalänk
Medlem

Rent teorerisk kan det vara en ESD-skada.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Rent teorerisk kan det vara en ESD-skada.

Skickades från m.sweclockers.com

ESD-armband användes dock under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

ESD-armband användes dock under installationen.

Inte för att vara sån men det ger inget 100% säkert skydd. Låter extremt otroligt dock.

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Det är de som är konstigt för jag testade ju ett annat grafikkort AMD Radeon 7700, och det hände exakt samma sak förutom att jag fick ut mindre fps av det

Och vad låg GPU usage på med det kortet?
Tycker det lutar åt ett sådant problem.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Och vad låg GPU usage på med det kortet?
Tycker det lutar åt ett sådant problem.

Ska ladda ner MSI Afterburner, men hade också fått 17 nya windows updateringar.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Och vad låg GPU usage på med det kortet?
Tycker det lutar åt ett sådant problem.

Jag testade League of legends istället och det gav bättre resulltat 300-400 fps på high när jag kom in och när gamet börja 150-230. MEN, någonting låter i datorn, väldigt skärande ljud typ.

Skrivet av MakeCoke:

Inte för att vara sån men det ger inget 100% säkert skydd. Låter extremt otroligt dock.

Hoppas det löser sig!
Jag testade League of legends istället och det gav bättre resulltat 300-400 fps på high när jag kom in och när gamet börja 150-230. MEN, någonting låter i datorn, väldigt skärande ljud typ.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mimematis:

Jobbar grafikkortet 100% för att sedan dippa ner till 40% ,eller klockar det ner sig?
Ta en titt på det med MSI Afterburner för låter ju som att någon mjukvara sätter stopp.
Jag testade League of legends istället och det gav bättre resulltat 300-400 fps på high när jag kom in och när gamet börja 150-230. MEN, någonting låter i datorn, väldigt skärande ljud typ.

Nvidia har ju en inställning som fungerar exakt så som går att stänga av, kanske AMD har något liknande "power saver" tjänst.
Stang av V-Syncen i mjukvaran med.

Jag testade League of legends istället och det gav bättre resulltat 300-400 fps på high när jag kom in och när gamet börja 150-230. MEN, någonting låter i datorn, väldigt skärande ljud typ.

GPU låg på 54c

CPU 44c

Permalänk
Medlem

Kolla så den inte står och tankar uppdateringar eller liknande i bakgrunden, är disken ny? vad för disk?

Permalänk
Medlem

Ljudet skulle jag tippa på är coil whine från grafikkortet, inget farligt men ganska irriterande om det är högt. Slå på vsync så brukar det försvinna. Ja, alltså du förväntar väl inte att du ska ha samma fps i menyerna som inne i själva spelet? Jag har också runt 400fps när jag startar watch_dogs, dyker ned rätt fint när man börjar spela sen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av VooDoo:

Kolla så den inte står och tankar uppdateringar eller liknande i bakgrunden, är disken ny? vad för disk?

http://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-6849646-00.png
Där ser du det är alla delar utom grafikkortet då som jag köpte på webbhallen.

Skrivet av trickysaer:

Ljudet skulle jag tippa på är coil whine från grafikkortet, inget farligt men ganska irriterande om det är högt. Slå på vsync så brukar det försvinna. Ja, alltså du förväntar väl inte att du ska ha samma fps i menyerna som inne i själva spelet? Jag har också runt 400fps när jag startar watch_dogs, dyker ned rätt fint när man börjar spela sen

Jag testade som sagt League nu, och det var ju bra fps där, men hela tiden under spelet så är det ljudet. Men jag tror inte det är coil whine för det låter inte som det. Svårt att säga va det låter som. Men om coil whine bara låter på ett sätt som jag har sett så är det inte det.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ljudet skulle jag tippa på är coil whine från grafikkortet, inget farligt men ganska irriterande om det är högt. Slå på vsync så brukar det försvinna. Ja, alltså du förväntar väl inte att du ska ha samma fps i menyerna som inne i själva spelet? Jag har också runt 400fps när jag startar watch_dogs, dyker ned rätt fint när man börjar spela sen

Testade LoL igen med att sätta på Vsync, då cappar den 60 FPS och låter ingenting.

Testade stänga av Vsync och cappa på 80 FPS, låter ingenting.

Har på uncapped låter så in i helvete.. Men det är så mycket skönare att spela med 200+ fps än 60-80. Man känner skillnad

Så tror du det kan vara coil whine och hur fixar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Testade LoL igen med att sätta på Vsync, då cappar den 60 FPS och låter ingenting.

Testade stänga av Vsync och cappa på 80 FPS, låter ingenting.

Har på uncapped låter så in i helvete.. Men det är så mycket skönare att spela med 200+ fps än 60-80. Man känner skillnad

Så tror du det kan vara coil whine och hur fixar man det?

Coil whine då, uppkommer bara när det produceras många fps. Ja givetvis är fler fps en behagligare upplevelse bortsett från screen tearing. Tyvärr går det i regel inte att göra något åt detta, med tiden så minskar coil whine av sig själv ibland. Ibland kan man få ett nytt kort om man har en snäll återförsäljare, har för mig jag läst att vissa har åtgärdat det med att måla nagellack på kondensatorerna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Testade LoL igen med att sätta på Vsync, då cappar den 60 FPS och låter ingenting.

Testade stänga av Vsync och cappa på 80 FPS, låter ingenting.

Har på uncapped låter så in i helvete.. Men det är så mycket skönare att spela med 200+ fps än 60-80. Man känner skillnad

Så tror du det kan vara coil whine och hur fixar man det?

Garanterat coil whine och det går tyvärr inte att fixa. Vissa kort har en större tendens att få whine än andra. Det är oftast voltregulatorerna (VRM) som tjuter, och det *kan* skada dem om det håller på för länge (enligt vad jag läst).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Testade LoL igen med att sätta på Vsync, då cappar den 60 FPS och låter ingenting.

Testade stänga av Vsync och cappa på 80 FPS, låter ingenting.

Har på uncapped låter så in i helvete.. Men det är så mycket skönare att spela med 200+ fps än 60-80. Man känner skillnad

Så tror du det kan vara coil whine och hur fixar man det?

Coil whine lär du inte slippa om du måste ha 200-300 fps, kanske om du har tur och byter grafikkort eller nätagg eller båda.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn är ny så är det bara skicka tebax grafikkortet, ångra köpet helt enkelt.
Så e d bara beställa ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Köp ett headset

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Garanterat coil whine och det går tyvärr inte att fixa. Vissa kort har en större tendens att få whine än andra. Det är oftast voltregulatorerna (VRM) som tjuter, och det *kan* skada dem om det håller på för länge (enligt vad jag läst).

Skrivet av Blackbane78:

Coil whine lär du inte slippa om du måste ha 200-300 fps, kanske om du har tur och byter grafikkort eller nätagg eller båda.

Ska kolla om det går att skicka tillbaks

Skrivet av ReverenD:

Eftersom datorn är ny så är det bara skicka tebax grafikkortet, ångra köpet helt enkelt.
Så e d bara beställa ett nytt.

Ska göra det! Hade ett Geforce 760 gtx 2gb varit ett bättre köp med tanke på att det kräver mindre watt kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Ska kolla om det går att skicka tillbaks

Har du otur så får du samma prob igen.
Men du har ju öppet köp, så byt tills du är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”