Permalänk
Medlem

vilken del är trasig?

Har byggt en ny dator med följande delar: asrock h81m-dgs, i3 4130, 2x4 kingston hyperx black 1600mhz, ms tech 430w, a-data sp900 128gb ssd.

Jag får ingen bild och den startar om sig efter typ 30 sekunder. Har prövat med min lillebrors nätagg och minne som jag vet funkar, men ingen skillnad. När jag kopplade in mobo högtalaren så fick jag fyra pip på rad. När jag prövade med bara ett i fick jag tre långa och när jag prövar med båda i igen så har jag börjat få tre långa ist för 4 som jag fick först.

Måst väl förmodligen vara moderkortet?

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så testa med andra minnen innan du skriver av moderkortet.
Kolla att både 24-pin och cpu ström är inkopplad ordentligt.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Som jag sa så har jag prövat med ett annat fungerande par. Mobo strömmen sitter definitivt i.

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Kör en klassisk felsökning. Jag rengjorde min dator nyligen och då kom en fläktkabel mot en kylare (urusel ordning) vilket resulterade i att fläktarna nästan startade innan datorn bröt strömmen. Kan vara så enkla saker att något sitter lite fel.

Nästa steg enligt mig borde vara att nolla CMOS, det vill säga plocka bort och sätta tillbaka batteriet på moderkortet. Antar att du har ett nytt moderkort men om det rör sig om en nypaketerad retur eller begagnat kort kanske någon tidigare användare pulat med inställningarna i BIOS.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

läs i manualen vad pipen betyder, du kanske använder fel platser el lknande?

Har du satt distanser? Sitter prollen i som den ska utan att du böjt pins?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Är ganska van datorbyggare så jag har nog inte gjort några noob misstag men kan inte hitta något i manualen om vad olika pip betyder

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

Är ganska van datorbyggare så jag har nog inte gjort några noob misstag men kan inte hitta något i manualen om vad olika pip betyder

då du nog inte är noob klarar du nog av att googla fram vad de olika pipen betyder på just ditt mobo. (Pipljuden är förövrigt till för att underlätta just sån här felsökning & kan innebära i princip vad som helst)

handlar inte om att vara noob eller inte, alla gör misstag även om man kan det utan & innan och har gjort det 100 gånger.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Testa att starta upp datorn med minimalt med grejer inkopplade, dvs koppla bort dvd,hd, externt grafikkort osv
kör bara med en minnessticka och den interna grafiken, pröva även om du har usb mus och tangent bord att flytta på dessa till andra usb portar.

Permalänk
Medlem

3 långa pip på det moderkortet innebär att den inte hittar något RAM.
Sitter minnet i rätt slottar?

http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=286

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ta ut minnerna, tu ut CMOS batteriet. Låt det stå o 30 sekunder. sätt tillbaka batteriet, sätt i 1 (en) minnesmodul, testa att starta.

Hade ett liknande problem med ett av mina moderkort, testade en hög olika minnen, fick inte skiten att starta, lämnade in det på felsökning, de resettade och fick det att funka direkt. Visade sig att två av mina minnen inte fungerade, men när jag satte in fungerande minnen efter jag haft i de trasiga så vägrade den starta iallafall. Behövdes en reset av bios för att den skulle fungera igen.

Se till att ALLT är urkopplat när du resettar BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Sista steget är att köra moderkortet löst utanför chassit, det brukar jag göra när man testat allt annat.

Och så få saker inkopplat som det bara går.

Med andra ord: CPU, RAM, kylare, bildskärm, tangentbord

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att inga pins i sockeln skadats eller böjts när du monterade processorn?

/Erik