Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Athlon II X4 760K eller Intel Pentium G3258 AE?

Permalänk
Medlem

AMD Athlon II X4 760K eller Intel Pentium G3258 AE?

Hejsan clockers!

Ska bygga en liten och billig gamingburk men är lite kluven när det kommer till val av CPU. Väljer mellan CPU'erna i rubriken och undrar då vilken ni tror skulle lämpa sig bäst för lättare gaming. Kommer paras med ett GTX 560.

AMD http://www.inet.se/produkt/5308719/amd-athlon-ii-x4-760k-3-8-...

Intel http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk

AMDn går ju att klocka rätt friskt, den jag hade gick upp i 4.7 minns dock inte volt men det var rätt högt vill jag minnas, ingen 24/7 klock

jag la min på 4.2 med stock kylare för AMD Bulldozer vilket funka bra! flaskade inte dubla 4870in visselrigen gamla men cpun hade mer och ge

så mitt val hade nästan legat på den då dom är billiga och presterar bra för priset

pentiumen är fin den! den har ju ypplåst multiplikator men chippen verkar lite varierande vad jag sätt på internet. men med inteln så kan du ju uppgradera till bra mycket finare cpuer i framtiden så där faller faktiskt mitt val!

men ställer man dom stock för stock så vinner AMDn i flertrådat! då det är pentiumens största svaghet

Hmm, satan vad Athlonen var dyr! gav ca 500kr för min, och det var typ ett årsen nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Hejsan clockers!

Ska bygga en liten och billig gamingburk men är lite kluven när det kommer till val av CPU. Väljer mellan CPU'erna i rubriken och undrar då vilken ni tror skulle lämpa sig bäst för lättare gaming. Kommer paras med ett GTX 560.

AMD http://www.inet.se/produkt/5308719/amd-athlon-ii-x4-760k-3-8-...

Intel http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...

Jag hade kört på g3258 om du ska överklocka

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Jag hade valt pentiumen, pågrund av bättre uppgraderingsmöjligheter.
Till detta hade jag köpt något av de billigaste z97 moderkorten som stödjer sli.

Men som ovanstående säger så kan det bli begränsningar med två kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

AMDn går ju att klocka rätt friskt, den jag hade gick upp i 4.7 minns dock inte volt men det var rätt högt vill jag minnas, ingen 24/7 klock

jag la min på 4.2 med stock kylare för AMD Bulldozer vilket funka bra! flaskade inte dubla 4870in visselrigen gamla men cpun hade mer och ge

så mitt val hade nästan legat på den då dom är billiga och presterar bra för priset

pentiumen är fin den! den har ju ypplåst multiplikator men chippen verkar lite varierande vad jag sätt på internet. men med inteln så kan du ju uppgradera till bra mycket finare cpuer i framtiden så där faller faktiskt mitt val!

men ställer man dom stock för stock så vinner AMDn i flertrådat! då det är pentiumens största svaghet

Hmm, satan vad Athlonen var dyr! gav ca 500kr för min, och det var typ ett årsen nu

Det känns som att Athlonen är lite mer välbalanserad än vad Pentiumen är. Sen är det ju kruxet med att man kan uppgradera CPU utan att byta mobo om jag väljer Pentium :/

Skrivet av eppebansen:

Jag hade kört på g3258 om du ska överklocka

Tackar för svar!
Har haft mina funderingar på om man skulle överklocka Pentiumen då det verkar ge en ganska bra prestandaboost

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Jag hade valt pentiumen, pågrund av bättre uppgraderingsmöjligheter.
Till detta hade jag köpt något av de billigaste z97 moderkorten som stödjer sli.

Men som ovanstående säger så kan det bli begränsningar med två kärnor.

Jo jag har haft mina funderingar kring Z97 och OC
Det är lite surt att Pentiumen bara har 2 kärnor och ingen HT eller turbo

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min 760k nådde 4.5 på stockkylare och en marginell spänningshöjning (1.425V).

Med bättre kylare hade den gått längre.

Pentium AE har bättre uppgraderingsmöjligheter tror jag men vem vet vad som dyker upp på FM2+ längre fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör du ett Gtx560 så garanterar jag dig att den CPU'n inte blir flaskhals om du drar upp den lite i klocken.
Som ovan har skrivit, köp ett P67 eller Z97 med SLI för att slippa byta moderkort och skruva ut allting i chassit.
Jag vet personligen att Asus levererar riktigt fina moderkort för att överklocka och om du dessutom kombinerar det med en SSD 64gb för ett Windows 8.1, då kommer du vara riktigt lycklig över den faktiska prestanda din dator kommer besitta med 8GB Minne

Hoppas allt går fint!

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min 760k nådde 4.5 på stockkylare och en marginell spänningshöjning (1.425V).

Med bättre kylare hade den gått längre.

Pentium AE har bättre uppgraderingsmöjligheter tror jag men vem vet vad som dyker upp på FM2+ längre fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte illa för att köra med stockkylare
Har inga höga förhoppningar om FM2+, tror inte att vi lär få se några prestandamonster framöver iaf

Skrivet av Puvve:

Kör du ett Gtx560 så garanterar jag dig att den CPU'n inte blir flaskhals om du drar upp den lite i klocken.
Som ovan har skrivit, köp ett P67 eller Z97 med SLI för att slippa byta moderkort och skruva ut allting i chassit.
Jag vet personligen att Asus levererar riktigt fina moderkort för att överklocka och om du dessutom kombinerar det med en SSD 64gb för ett Windows 8.1, då kommer du vara riktigt lycklig över den faktiska prestanda din dator kommer besitta med 8GB Minne

Hoppas allt går fint!

Mvh
Pontus W

Pentiumen låter mer och mer lockande ju längre jag tänker på det.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Det känns som att Athlonen är lite mer välbalanserad än vad Pentiumen är.

Snarare tvärtom, AMDn kommer prestera lite bättre/jämt med Pentiumen (i bästa fall) i vissa spel/applikationer som har riktigt bra stöd för 2+ trådar. Pentiumen däremot kommer totalt att förstöra AMDn i t.ex spel som stödjer max 2 kärnor (tänk SC2, många Indiespel och alla äldre titlar)

Permalänk
Entusiast

Jag hade gått på Pentiumen och ett Z97 moderkort. Visst det är inte optimalt för spel som gillar quads, men även i sämsta fall så har du bättre prestanda än en Athlon X4. Kolla själv: http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

Framförallt har du uppgraderingsmöjlighet till både nya i5, i7 och ännu en generation efter det (var det Broadwell, Skylake??) när väl den släpps.

Och jag sitter f ö på en Athlon 750K + 7870 i min spelburk. Gå på Intel!

Permalänk
Medlem

Jag gillar nog AMD mer än genomsnittspersonen, men i det här fallet så är Pentiumen det bättre valet.
Haswell har betydligt högre IPC än Piledriver, och överklockning ökar Haswells fördel i detta fall.
Hade det gällt en låst Haswell och en hexacore Piledriver så hade det förstås varit en helt annan femma.

Jag tvivlar på att möjligheten till fler trådar med Athlon-alternativet väger upp den lägre enkeltrådsprestandan i särskilt många spel.

Permalänk

Med Pentium AE så måste du ett Z97 för att klocka!

Finns vissa BXX och HXX som går att klocka med men långt ifrån alla i butik!

7x och 6x serierna är 1155 och dom fungerar inte som någon annan skrev att dom skulle! Utan det är 8x och 9x som gäller!

z97 brädorna är bättre lämpade för OC då dom brukar ha bättre strömförsörjning iom att det är lite mer premium över de brädorna

Asrock har dock gjort moderkort till den cpun där OC ligger i fokus

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Moderna och lite tyngre spel där kommer AMDs 4 kärnor få ett litet övertag mot Pentium CPU som bara har 2 kärnor, med dock högre IPC.

Enklare eller lite äldre spel, där får Pentium CPU ett ganska bra övertag.

Jämra knepig att välja av dessa 2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack till alla som tog sig tid och svarade, riktigt schysst!
Beställde en Pentium AE med ett z97 mobo från Gigabyte + en CM Hyper 212
Förhoppningsvis håller Intel vad dom lovat och ger f*n i att byta socket/styrkrets inför nästa generation

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Tack till alla som tog sig tid och svarade, riktigt schysst!
Beställde en Pentium AE med ett z97 mobo från Gigabyte + en CM Hyper 212
Förhoppningsvis håller Intel vad dom lovat och ger f*n i att byta socket/styrkrets inför nästa generation

Skylake kommer få ny sokel, (1151) men broadwell kommer stanna kvar på 1150 om jag inte tar fel.

Och nästa generation är Skylake, broadwell är mest bara en krympning av haswell.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Tack till alla som tog sig tid och svarade, riktigt schysst!
Beställde en Pentium AE med ett z97 mobo från Gigabyte + en CM Hyper 212
Förhoppningsvis håller Intel vad dom lovat och ger f*n i att byta socket/styrkrets inför nästa generation

Detta är nog det sista vi ser för socket 1050. Skylake kommer ha ny sockel utan tvekan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Tack till alla som tog sig tid och svarade, riktigt schysst!
Beställde en Pentium AE med ett z97 mobo från Gigabyte + en CM Hyper 212
Förhoppningsvis håller Intel vad dom lovat och ger f*n i att byta socket/styrkrets inför nästa generation

Bra val, min gör 4,4Ghz på 1,17V ungefär, 4,6G på 1,24V. Går väldigt svalt om man jämför med Haswell i5/i7.

Permalänk

Har provat att spela lite BF4 med min pentium AE, har ett Matrix 7970 som gpu.

Får framedrops(går under fps cappen på 60fps) och det känns väldigt laggigt och inte alls trevligt att spela i multiplayer på större 64p banor(ospelbart enl mig). Tex. OP. Metro/Locker funkar helt ok. GPU användningen ligger ganska lågt och cpu användniingen ligger på max mer eller mindre. Körde i 4,6Ghz på cpu och även cache, 8Gb 2400Mhz CL9, GPU @1300Mhz. Allt på vattenkylning.

Skillnaden är enorm jämfört med om jag kör en 4 kärnig 2600k tex. Har inte provat att köra Pentiumen utan överklock, ska nog prova det. Lär inte bli nån rolig upplevelse

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Har provat att spela lite BF4 med min pentium AE, har ett Matrix 7970 som gpu.

Får framedrops(går under fps cappen på 60fps) och det känns väldigt laggigt och inte alls trevligt att spela i multiplayer på större 64p banor(ospelbart enl mig). Tex. OP. Metro/Locker funkar helt ok. GPU användningen ligger ganska lågt och cpu användniingen ligger på max mer eller mindre. Körde i 4,6Ghz på cpu och även cache, 8Gb 2400Mhz CL9, GPU @1300Mhz. Allt på vattenkylning.

Skillnaden är enorm jämfört med om jag kör en 4 kärnig 2600k tex. Har inte provat att köra Pentiumen utan överklock, ska nog prova det. Lär inte bli nån rolig upplevelse

Trist, min upplevelse med Athlon II x4 760k @ 4.5GHz i BF4 var bra mycket roligare, 3-4ryck när man kom in på banan men annars flöt det på bra. Körde med ett 280X.

Satan vad kul det hade varit med en i3 K

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Trist, min upplevelse med Athlon II x4 760k @ 4.5GHz i BF4 var bra mycket roligare, 3-4ryck när man kom in på banan men annars flöt det på bra. Körde med ett 280X.

Satan vad kul det hade varit med en i3 K

Jag är kanske känslig då jag tycker det laggar så fort det går under 60fps, eftersom jag är van att det alltid ligger på 60fps. Det droppade till kanske 50 som lägst på Seige of shanghai 64p. Mindre banor var inga problem.

Får prova att dra upp den i 4.9Ghz och se om det hjälper

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Jag är kanske känslig då jag tycker det laggar så fort det går under 60fps, eftersom jag är van att det alltid ligger på 60fps. Det droppade till kanske 50 som lägst på Seige of shanghai 64p. Mindre banor var inga problem.

Får prova att dra upp den i 4.9Ghz och se om det hjälper

Hellre 45FPS stabilt än 60FPS med ryck. Lycka till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hellre 45FPS stabilt än 60FPS med ryck. Lycka till.

Jodå den höll allt över 45fps hela tiden, men det är nog jag som är känslig då jag är van 60 fps hela tiden. Slängde i 7970't för att prova bara, har inga planer på att använda denna cpu'n till gaming. Blir nog en 4790k till Z97 brädan så småningom, så länge kör jag på nån av dom andra datorerna. Det lilla jag spelar

EDIT: Har du tillgång till AMD systemet med 280X? Vore kul att köra några benchmark jämförelser vid samma gpu klocks.

Permalänk
Entusiast

När det kommer till val av CPU-sockel så är det troligen säkrare med FM2, än med någon av Intels socklar.
Anledning: Intel byter sockel oftare än vad en annan byter kalsonger. Ibland hinner inte ens moderkorten ut i handeln förrän sockeln är utdaterad.

...okej... kanske lite av en överdrift, men det är inte långt ifrån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Jodå den höll allt över 45fps hela tiden, men det är nog jag som är känslig då jag är van 60 fps hela tiden. Slängde i 7970't för att prova bara, har inga planer på att använda denna cpu'n till gaming. Blir nog en 4790k till Z97 brädan så småningom, så länge kör jag på nån av dom andra datorerna. Det lilla jag spelar

EDIT: Har du tillgång till AMD systemet med 280X? Vore kul att köra några benchmark jämförelser vid samma gpu klocks.

Dessvärre inte, skänkte två datorer till mina bröder och den ena fick min Athlon II x4 760k. Har tillgång till den men endast med ett HD 7850 1GB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin