Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem

Jag skyller på en blandning av trötthet och okunskap men jag kan fortfarande inte - efter att ha läst artikeln och en del av tråden - avgöra om jag har gjort helt fel när jag "avstatar" mig.

Först kopplar jag ur sladden ur väggen (ibland har jag låtit skärm och mus etc vara kvar men oftast tar jag ut dem med). Därefter tar jag på chassit med båda händerna och lägger sedan ena handen på väggelementet (samtidigt som andra är kvar på chassit) för att sedan ta tillbaka den handen till chassit igen.

Slutsats av det jag har läst är att det räcker med att enbart ta på chassit innan man sätter igång men jag undrar om min procedur med att hålla på elementet samtidigt gör att jag motverkat den utjämningen jag varit ute efter. Är det dessutom skillnad på väggelement och el-element i detta avseende?

Och det här med verktyg - vissa marknadsförs ju som ESD-fria men om man inte är säker på vad man har, funkar det alltid att dunka mejseln i chassit eller har materialet större betydelse?

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av maber201:

Jag skyller på en blandning av trötthet och okunskap men jag kan fortfarande inte - efter att ha läst artikeln och en del av tråden - avgöra om jag har gjort helt fel när jag "avstatar" mig.

Först kopplar jag ur sladden ur väggen (ibland har jag låtit skärm och mus etc vara kvar men oftast tar jag ut dem med). Därefter tar jag på chassit med båda händerna och lägger sedan ena handen på väggelementet (samtidigt som andra är kvar på chassit) för att sedan ta tillbaka den handen till chassit igen.

Slutsats av det jag har läst är att det räcker med att enbart ta på chassit innan man sätter igång men jag undrar om min procedur med att hålla på elementet samtidigt gör att jag motverkat den utjämningen jag varit ute efter. Är det dessutom skillnad på väggelement och el-element i detta avseende?

Och det här med verktyg - vissa marknadsförs ju som ESD-fria men om man inte är säker på vad man har, funkar det alltid att dunka mejseln i chassit eller har materialet större betydelse?

All hjälp uppskattas

Skippa elementet, det handlar inte om att "ladda ur" sig, det handlar om att ha samma nivå/laddning som komponenterna. Det är inte laddningen i sig som förstör, det är skillnaden av laddningen som är det farliga. Risken är att du ökar gapet genom att ta på elementet hela tiden, så ha ett ESD armband kopplat till chassit istället. ESD armbandet tillåter dig att sakta och säkert jämna ut din nivå med komponenterna, risken med att ta i chassit direkt är att elektronerna får en rusning då övergången går för snabbt, vilket är skadligt.

ESD mejslar är att föredra då plasten i handtaget är väldigt statiskt laddat på vanliga verktyg. Om du kan famna om hela handen runt plasten och ha ett finger på metallen så hjälper det en del, men ja, ESD verktyg är att föredra. Clas Ohlson säljer ett märke som är ESD godkända, blåa/svarta i färgen, heter "Cocraft" och inte så märkvärdiga i pris. Håll utkik efter ESD loggan.

EDIT: Verkar inte hitta ESD mejslarna via deras webbutik, gå ner och prata me dem, ska finnas en tydlig ESD symbol på verktygen.

EDIT2: Såg att dem sålde Wera, de gör ESD mejslar: http://www.clasohlson.com/se/Elektronikmejselsats-Wera-ESD/Pr...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skippa elementet, det handlar inte om att "ladda ur" sig, det handlar om att ha samma nivå/laddning som komponenterna. Det är inte laddningen i sig som förstör, det är skillnaden av laddningen som är det farliga. Risken är att du ökar gapet genom att ta på elementet hela tiden, så ha ett ESD armband kopplat till chassit istället. ESD armbandet tillåter dig att sakta och säkert jämna ut din nivå med komponenterna, risken med att ta i chassit direkt är att elektronerna får en rusning då övergången går för snabbt, vilket är skadligt.

ESD mejslar är att föredra då plasten i handtaget är väldigt statiskt laddat på vanliga verktyg. Om du kan famna om hela handen runt plasten och ha ett finger på metallen så hjälper det en del, men ja, ESD verktyg är att föredra. Clas Ohlson säljer ett märke som är ESD godkända, blåa/svarta i färgen, heter "Cocraft" och inte så märkvärdiga i pris. Håll utkik efter ESD loggan.

EDIT: Verkar inte hitta ESD mejslarna via deras webbutik, gå ner och prata me dem, ska finnas en tydlig ESD symbol på verktygen.

EDIT2: Såg att dem sålde Wera, de gör ESD mejslar: http://www.clasohlson.com/se/Elektronikmejselsats-Wera-ESD/Pr...

Stort tack till dig:D Förstår bättre idag då jag läst igenom en gång till. Håller för övrigt på att uppgradera min verktygsarsenal och har stött på just dessa Cocraft du talar om, fast då inte skruvmejslar, utan ESD-multitång. Men ska leta efter sjyssta mejslar också samt armband:)

Permalänk
Inaktiv

Blir en luftkompressor ESD-säker om man fäster ett ESD-armband på sig? Har även en ESD-matta.

Permalänk
Medlem

Väldigt svår diskussion efter som symptomen kan vara så mystiska eller inte visa sig på så lång tid...

Påstår man sig aldrig ha haft problem med ESD men man har fått en blåskärm en enda gång i hela sitt liv, så faller allt tillbaka på "Ha! Då finns det visst risk för att du förstört datorn med statisk elektricitet!"

I mean, come on... datorer kommer ju alltid vara lite ostabila ibland... dom är ju byggda av (och används av) människor.

Permalänk
Medlem

Orkar inte en gång till......

Men förresten, kan man kalla detta för en Facebookbumpning?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör alltid med ESD säkrade prylar när jag meckar! Bra artikel som förhoppningsvis togs emot väl och beaktas.

Vi som är lite äldre kommer säkert ihåg den här gamla klassikern från Apple

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Orkar inte en gång till......

Men förresten, kan man kalla detta för en Facebookbumpning?

Oj då... såg inte att tråden var så gammal, är inte van vid att dom länkar så gamla saker, ber om ursäkt och kan ta bort mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj då... såg inte att tråden var så gammal, är inte van vid att dom länkar så gamla saker, ber om ursäkt och kan ta bort mitt inlägg.

Det är ett intressant ämne och det var nog redaktionens syfte att lyfta fram det igen

Det mesta i artikeln har jag hyfsad koll på sen tidigare men en sak är det som jag funderar på:

Citat:

Rackskåpet ska helst vara jordat, men sannolikt är jordledaren för lång och för högimpediv för att kunna ta hand om all laddning på en mikrosekund [...] Resultatet blir att datorracken far upp 100 kV i potential under en mikrosekund, tills laddningen läckt ut i luften (antennsymbolen i bilden).

Nog måste laddningen försvinna snabbare via jordkabeln än via luften? Visst att jordkabeln har hög impedans men luften har väl ännu högre?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj då... såg inte att tråden var så gammal, är inte van vid att dom länkar så gamla saker, ber om ursäkt och kan ta bort mitt inlägg.

Syftade inte på dig alls! Mer på redaktionen

Så ta det lugnt o nörda vidare

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

WTF... har vi necro-artiklar nu också? 2014!?

Permalänk
Inaktiv

Detta tåls att ta upp ibland.

Permalänk
Inaktiv

Esd är en myt. Jag hade en satakabel liggande löst i väskan i 6månader utan Esd-skydd och jag använder sata-kabeln nu och ser inget problem, därav har jag bevisa att ESD ej finns.

Nå argumenten emot ESD kanske håller lite högre klass än så men inte mycket. Det är därför jag aldrig köper känslig elektronik av privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med stortån mot elementet? ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Aldrig hänt mig, satt ihop ett tiotal

Men risken finns ju

Jisses, *Peppar peppar, ta på trä*

Jinxar man så då är man en våghalsig typ.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

WTF... har vi necro-artiklar nu också? 2014!?

Vi verkar som vi har en necromancer på forumet

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

WTF... har vi necro-artiklar nu också? 2014!?

Skrivet av VadSaDu:

Vi verkar som vi har en necromancer på forumet

Haha. Vi har sett att det diskuterats lite kring ESD, så det kändes som en relevant artikel att lyfta upp igen. Ämnet återkommer ju med jämna mellanrum.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Eftersom detta var uppe i Swerigs så kan jag lika gärna posta här också.

"Hur man inte zappar sina nya fina komponenter för idioter 101."

Steg 1:
Ha en esd matta med tillhörande armband som kopplas till mattan, mattan i sig kopplar du till husets jord (element eller jordpins i eluttag om du vågar)

Steg 2:
Ta din Inet kartong och kasta den åt helvete, pingvinstänger är skitäckligt; beställ från komplett istället.

Steg 3:
Ta din komplett kartong och börja plocka upp alla prylar, ta ut alla komponenter ut sina kartonger (MEN INTE UR ESD PÅSARNA). Lägg på ESD-mattan. Lägg även chassit på mattan. (Tänk på att chassifötter ofta har gummi i botten så det ska LIGGA ner!)

Steg 4:
Börja bygga, beundra ditt arbete och var superhype på att få spela pubg med 30fps.

Steg 5:
Inse att du har missat I/O plåten, fundera på alla möjliga sätt hur du ska få dit den utan att riva allt, inse att det aldrig kommer gå och släng den åt helvete i ren rage.

Steg 6:
Enjoy the gaemz.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Antar som vanligt om någon säger dom inte använder antistat armband behöver en del en näve ångest dämpande och man är dum i huvudet för esd är ett laddat ämne "hö hö" som ligger i nivå med att säga gud inte finns till en fundamentalist men skillnaden är esd finns och kan skapa problem

Många även dom som reparerar datorer skiter ofta i det och sätter handen på chassiet ur med skiten i med det nya and its good to go helst dom som grejat många år och springer runt och fixar så är många inte så orolig för esd och vist är det bra att skydda sig men tycker det ofta blir lite för hysteriskt

Jag använder aldrig det när jag fixar mina datorer eller bygger en ny till mig själv men har alltid lösa prylar i antistat påsar och kanske är det gamla vanor som sitter i för när jag började bygga använde ingen antistat armband så det oroar mig inte så mycket sen är prylarna skapligt skyddade och man tar alltid i chassiet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

ESD är något man ska ta på allvar, jag jobbar med sånt varje dag

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

SweClockers övar på sina nekromantiska förmågor...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Jag har 8 datorer just nu som jag har byggt själv och öppnat och meckat med ett otal gånger samt att ett par av dom stått utan sidoplåtar under långa perioder och en gör det just nu.

Har väl haft tur då kanske men vi pratar sen mitten av 90 talet. Klart man ska skydda grejorna och vara ytterst försiktig men man tycker ju att jag borde haft ganska många haverier fram till nu vilket jag inte har. Frågan är hur är det då möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Jag har 8 datorer just nu som jag har byggt själv och öppnat och meckat med ett otal gånger samt att ett par av dom stått utan sidoplåtar under långa perioder och en gör det just nu.

Har väl haft tur då kanske men vi pratar sen mitten av 90 talet. Klart man ska skydda grejorna och vara ytterst försiktig men man tycker ju att jag borde haft ganska många haverier fram till nu vilket jag inte har. Frågan är hur är det då möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha själv har man byggt datorer lite överallt . T.e.x Sängen när man haft ont om plats .
Har till och med lagt in ett gammalt moderkort och cpu /minnen i en vanlig röd plast påse som låg där över ett halvår i källaren som funkar än .
Haft delar i kartongen utan anti stat påse även utan kartong och påse helt fritt på ett bord
Sakerna går än efter alla år 😂😂😂
Men sen har jag aldrig haft anti stat armband eller matta och lär nog aldrig införskaffa.

Sen finns det ju risk att de kan gå sönder pga esd när man läser på vad andra skriver.
Men den dagen den sorgen ☺

EDIT: Sen använder man en dammsugare för att blåsa luft . Gjorts i alla år lär fortsätta med det också ☺
Bara de gamla sakerna som legat lite överallt . De nya sitter i lådan tills dem byts ut☺

Permalänk
Medlem

Bra, det här när nog en av de artiklar som behöver trummas fram på nytt lite då och då

Särskilt ett stycke är viktigt:

Citat:

Jordpotential, det vill säga att din arbetsplats håller noll volt mot jorden runt om huset, är inte viktig. Det viktiga är att du, dina verktyg och datorlådan håller samma potential. Potentialutjämning är lösningen.

Om bara en grej från artikeln ska fastna, så är det detta Folk tycks i allmänhet ha koll på problemet i sig, men förvånansvärt många bommar på denna detalj, och tar till felaktiga åtgärder som inte bara är poänglösa, utan också kan vara direkt kontraproduktiva.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Haha. Vi har sett att det diskuterats lite kring ESD, så det kändes som en relevant artikel att lyfta upp igen. Ämnet återkommer ju med jämna mellanrum.

Du menar att redaktionen fick ESD skador som nu visat sig 4 år senare, och därför ser man nu ett skelett av en artikel vandrande runt hemsidan

Skrivet av hunkaboy86:

ESD är något man ska ta på allvar, jag jobbar med sånt varje dag

Menar du att du jobbar med att skapa dem... eller förhindra dem?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Menar du att du jobbar med att skapa dem... eller förhindra dem?

Haha jag försöker förhindra dem

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Knappast någon myt.

Till er som tvivlar: ta en basic elektronikkurs på valfritt universitet så får ni reda på varför.

Permalänk
Medlem

Går jag runt i lägenheten med mina morgonskor på och glömmer detta. För att sedan starta datorn eller förstärkaren.....

zzzzzzaaaaaaappppppp!!!! blir lika skrämd varje gång hahahaah
Vad hade hänt om jag bygger en dator och tar på komponenter? =/ =/ =/

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Relik 📜

Flera som tycker det är konstigt med en gammal artikel på framsidan! Som @Epic sade innan, vi ser att just ESD-frågan dyker upp med jämna mellanrum och den här djupdykningen är därför ständigt aktuell.

Är det något ni känner är utdaterat eller felaktigt? Annars tycker jag personligen det är jättebra att lyfta fram tidlöst material med jämna mellanrum, så att diskussionerna får nytt bränsle och nytillkomna medlemmar hittar dit. Till exempel den här artikeln, eller någon av alla ständigt aktuella guider som finns på SweClockers.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

ESD är ingen myt, men det är överkurs med ESDmattor och armband enligt mig.
Har jobbat med och byggt datorer i 20 år, aldrig använt mig av dessa så kallade "skydd" och inget har krånglat någonsin.

Använder man sunt förnuft och laddar ur innan man börjar mecka så är det ingen fara.
Sen kanske man inte ska sitta med en fleecetröja på sig när man meckar, men det ingår i det sunda förnuftet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ