Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Iom lanseringen av de nya Core-chassin så kan man inte hitta Core 1000 på er hemsida under Core längre.
Betyder detta att Core 1000 är EoL?

Skrivet av Fractal Design:

Hej alla!

Vi ber om ursäkt för det detta mycket sena svar, vi skall försöka bättra oss i framtiden!

Det är bra att ni svarar och citerar mig, men ni skrev inget direkt svar till mig

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej alla!
Tack för din feedback!

Lian-li's lösning (under förutsättning att vi tänker på samma variant) är mycket elegant, men tyvärr inte helt fraktsäker. Då en betydande del av våra chassin säljs som färdiga datorer så måste de klara postens/speditörens ibland ganska ovarsamma hantering, vilket innebär att allt måste gå att skruva helt fast.

Med dem senare chassina finns det låsningsmekanik som täcker för samtliga hårddiskar dock och håller dem på plats, i dem tidigare varianterna så låg dem i princip bara där.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kilroy:

Även i fullt solljus mot mattsvart musmatta som underlag är den för högintensiv för att jag inte ska störa mig på den, och då är den 2 meter till vänster i linje med mitt tangentbord, så väldigt långt ut i mitt periferiseende.

Låter som vi bör se över ljusstyrkan

Skrivet av DavidtheDoom:

Det är bra att ni svarar och citerar mig, men ni skrev inget direkt svar till mig

Oj, ursäkta. Ja, Core 1000 är nu EOL.

Skrivet av str8forthakill:

Med dem senare chassina finns det låsningsmekanik som täcker för samtliga hårddiskar dock och håller dem på plats, i dem tidigare varianterna så låg dem i princip bara där.

Intressant, vi får studera möjligheten närmare!

Permalänk

Hej Fractal!
Jag köpte ett core 3500 idag på inet och är väldigt nöjd med produkten dock har jag några noteringar.
Dels tycker jag att att kablarna för fläktstyrningen är för korta ifall min dra kablarna på ett snyggt sätt på baksidan.
Jag hade tänkt sätta mina ssd diskar på baksidan där ni informerar att man kan göra dock skall detta göras innan man sätter in moderkortet.
Ni bör ordna ett sätt att man kan sätta ssd diskarna i efterhand. Tycker samt att det skall finnas fläktfilter på samtliga platser.
Jag satte en 240mm radiator i fronten och ville flytta 140mm fläkten taket på chassiet men då kunde jag ej finna några passande skruvar för att kunna byta fläktplats från fronten.

Det var bara några noteringar jag tror ifall åtgärd sker kan öka kvalitetets känslan vilket ökar till positiva omdömen och mer försäljning.

Permalänk
Entusiast

Har en burk med GTX 750 Ti, Athlon 760K med H90 för lite enklare spel och surf osv som jag byggde åt en vän som ville ha en liten dator. Använde erat nu utgångna Array R2 chassi, och har problem med att nätaggregatet ger ifrån sig ett väldigt irriterande fläktljud, faktum är att det överröstar alla andra komponenter i datorn med marginal. Ska det vara så eller har jag möjligtvis ett defekt agg? Chassit marknadsförs ju som tyst dessutom.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MSIOCGenie:

Har en burk med GTX 750 Ti, Athlon 760K med H90 för lite enklare spel och surf osv som jag byggde åt en vän som ville ha en liten dator. Använde erat nu utgångna Array R2 chassi, och har problem med att nätaggregatet ger ifrån sig ett väldigt irriterande fläktljud, faktum är att det överröstar alla andra komponenter i datorn med marginal. Ska det vara så eller har jag möjligtvis ett defekt agg? Chassit marknadsförs ju som tyst dessutom.

Det är någonting fel med fläkten i nätagget låter det som.
Hur gammalt är chassit? Det utgick för ett ganska bra tag sedan.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal. Måste man ta bort båda hårddiskburara i Arc Mini R2 för att få plats med Grafikkortet Sapphire R9 290 Vapor-X? Sen undrar jag när era vattenkylningssystem släpps i Sverige. Cheers.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Det är någonting fel med fläkten i nätagget låter det som.
Hur gammalt är chassit? Det utgick för ett ganska bra tag sedan.

Köpte det förra hösten ifrån komplett.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av TimMy2003:

Hej Fractal!
Jag köpte ett core 3500 idag på inet och är väldigt nöjd med produkten dock har jag några noteringar.
Dels tycker jag att att kablarna för fläktstyrningen är för korta ifall min dra kablarna på ett snyggt sätt på baksidan.
Jag hade tänkt sätta mina ssd diskar på baksidan där ni informerar att man kan göra dock skall detta göras innan man sätter in moderkortet.
Ni bör ordna ett sätt att man kan sätta ssd diskarna i efterhand. Tycker samt att det skall finnas fläktfilter på samtliga platser.
Jag satte en 240mm radiator i fronten och ville flytta 140mm fläkten taket på chassiet men då kunde jag ej finna några passande skruvar för att kunna byta fläktplats från fronten.

Det var bara några noteringar jag tror ifall åtgärd sker kan öka kvalitetets känslan vilket ökar till positiva omdömen och mer försäljning.

Tack för din feedback!

Skrivet av Miharbi:

Hej Fractal. Måste man ta bort båda hårddiskburara i Arc Mini R2 för att få plats med Grafikkortet Sapphire R9 290 Vapor-X? Sen undrar jag när era vattenkylningssystem släpps i Sverige. Cheers.

Vi har inte provat exakt det kortet själva, men förmodligen räcker det att ta bort den övre buren samt plastdelen som den övre buren glider i; under förutsättning att PCI-E slotten sitter överst på moderkortet. Sitter kortet i andra slotten så kommer du behöva ta bort båda burarna.

Kelvin-serien kommer troligen finnas i butik först efter sommaren.

Skrivet av MrAdde:

Köpte det förra hösten ifrån komplett.

De små SFX-nätaggreten har tyvärr alltid ganska mycket mer fläktljud än normal-ATX, det får ju helt enkelt inte plats med en stor fläkt. Med anledning av detta klämde vi in ett full-ATX nätagg i uppföljaren till Array - Node 304. Vid belastning och sommarvärme får man tyvärr räkna med en inte helt tyst ljudnivå med SFX.

Det sagt så är det naturligtvis möjligt att ditt nätaggregat är felaktigt. Kontakta supporten, support@fractal-design.com, så hjälper de dig att bedömma om ljudet är normalt.

Permalänk
Medlem

Här suttit och kikat på eran vatten kylning. Vad kommer det bli för ungefärliga priser när grejerna drycker upp här i Sverige ? Och finns det nå mer exakt datum än troligtvis efter sommaren ?

Visa signatur

|NZXT H440W Silent Ultra Vit |Asus Z97-a|ASUS GeForce GTX 780|CPU Intel Core i7 4790K 4GHz|Corsair Hydro H100i|Kingston 16GB 2400Mhz XMP Beast|SSD EVO Basic 840-Series 500GB |1TB WD Blue 7200 RPM|EVGA Supernova G2 850W|

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på Node 804 då jag såg att den hade tillräckligt med 140mm platser och tillräckligt stort för att köra flera radiatorer.
Dock så har jag förstått att man inte får in vilka radiatorer som helst.
Så jag är lite fundersam, jag kör 1st H110 och 1st H90 (280mm respektive 140mm). Det står inte utskrivet om en 140mm rad fungerar i vänstra kammaren i taket. Bara 240mm. I högra så får den inte plats när man kör en 280mm i taket där.

Kommer det gå att få in en 140mm radiator i taket på vänstra kammaren utan mods?

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Hej jag har sökt runt ett tag nu och undrar om det finns andra sidopaneler och "takpanel" (där uppe på chassit) utan fläktplatser.

Jag tycker det är extremt fult med dom.

Permalänk

Hejsan, köpte precis ett FD Integra R2 650w och det börjar "knarra" (coilwhine?) Så får grafikkortet jobbar tungt. Kör med ett MSI 760 Twinfrozr.

Spel som låter extra mycket är BF4, Metro Last Light och War Thunder.

CPU och Ram går på låg volt, grafikkortet är inte clockat eller voltat på ngt sätt.

Inga ljud uppkommer när bara CPU och RAM stressas.

Det hörs tydligt att ljudet kommer från PSU och inte GPU.

Finns det något jag kan göra eller ska jag skicka tillbaka det till webhallen?

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

Hej

Har lite problem med 2st Fractal Design Silent 140mm fläktar på rad av den äldre versionen (Ej R2). Har skrivit ett inlägg om detta på kylning/överklocknings forumdelen. Läs där så behöver jag inte skriva samma sak här.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Hej

Har lite problem med 2st Fractal Design Silent 140mm fläktar på rad av den äldre versionen (Ej R2). Har skrivit ett inlägg om detta på kylning/överklocknings forumdelen. Läs där så behöver jag inte skriva samma sak här.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Vet inte exakt startvolt på fläkten. Men vissa fläktar startar inte/snurrar inte under en viss volt. Kör du fläkten på max?

i mitt gamla R3 (tror inte det var några R2 fläktar), snurra förvisso max 1000RPM, men hade inte problem från runt 5 volt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte exakt startvolt på fläkten. Men vissa fläktar startar inte/snurrar inte under en viss volt. Kör du fläkten på max?

i mitt gamla R3 (tror inte det var några R2 fläktar), snurra förvisso max 1000RPM, men hade inte problem från runt 5 volt.

Default inställning borde väll räcka, inte alla som vill gå in i bios och ändra. Dock satt jag fläkten på max i bios som övriga chassifläkar men det verkar inte hjälpa.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Default inställning borde väll räcka, inte alla som vill gå in i bios och ändra. Dock satt jag fläkten på max i bios som övriga chassifläkar men det verkar inte hjälpa.

Okej. Låter konstigt, bör ju snurra hela tiden om du ställt fläkten på max.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej Fractal design, AmigaOne X1000 använder ett chassi från er som är ett Black Pearl case om jag inte mistar mig?
Det jag undrar är om det är ni som gjort boingball loggan på frontluckan som ser ut såhär eller är det A-Eon som fixar till det?

Ifall det är ni, finns det någon möjlighet att köpa en framsida eller ett komplett chassi från er då jag är ett Amiga fan och gärna hade haft det chassit men inte vill lägga 24944kr på en PPC maskin jag inte kommer använda (jag är MorphOS användare och har redan en SAM440ep-Flex AOS4.x maskin)?

För övrigt är jag väldigt nöjd med era produkter, dock borde ni se över era "Fractal Design 40mm Silent Series R2" då kablarna som går in i fläkten lossnar väldigt enkelt, jag har runt 10st av de fläktarna som jag använder vid kylning av gamla Amiga maskiner då de är tysta och små och det är ont om utrymme, men 4st av 10 så har någon av kablarna lossnat, har själv lött dem på plats igen så inga problem, men värt att se över vad anledningen är

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Core 1500 / 1300

När lanserar ni de chassina i butik... jag väntar så jag kan bygga ny dator....?

Permalänk

Hej jag har ett Fractal Design Def R3 och dom USB portarna som sitter fram vid start knappen har gått sönder. Finns det en ny sån panel att få tag på?

Mvh

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

I den här tråden kan ni ställa frågor om våra produkter samt ge oss tips på förändringar eller nya produkter ni tycker vi ska ta fram.

Edit på begäran:
Kort om Fractal Design
Fractal Design startades ursprungligen 2006 i Sverige, då under namnet Cooltek (mest kända för våra nätdelar, vi fick bl.a. "Bäst i test" i test på Sweclockers.com 2006). Under senhösten 2007 bytte vi namn till Fractal Design.

Fractal Design har kontor i Taiwan men all utveckling och design sker i vårt svenska kontor. Vår produktfokus är inom chassin, nätdelar och kylning men vi arbetar även för att etablera oss inom HTPC-området, med t.ex. trådlösa tangentbord och fjärrkontroller.

Halloj!
Jag har under lång tid haft ett Fractal Design Define XL, alltså första modellen. Här om veckan uppgraderade jag datorn till sockel 1150 från min tidigare 1156. Sen kom jag på att man för ganska länge sedan kunde få tag på någon slags uppgradering till chassiet så att man kan göra de 4 usb-portarna i fronten till usb 3. Finns den möjligheten fortfarande eller har tåget lämnat stationen för min del?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: funkar denna? http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=239

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design, jag tycker ni ska ta en titt på den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1313755-hade-du-kla...

Define Mini har inte fått en uppgradering på länge så jag antar att ni kanske skissar och jobbar på det.
Jag tycker ni ska ta en titt på den tråden och se vad folk efterfrågar och vad som inte finns.
(Framförallt vill jag att ni lyssnar på mig så klart!)

Så här hade jag gjort lite enkelt:

Den gråa rutan är där nätagget skulle sitta.
Typ 140 mm fläkt där nere fram under nätagget, 92 eller 120 i bakkant.
Sen ett fläktfilter som man kan dra upp och ta loss lätt i fronten.

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag som jag faktiskt blir mer och mer förtjust i ju mer jag tänker på det:

Utmärkt luftflöde med 2-3 140 mms fläktar i fronten!
Tar mindre plats på skivbordet än mitt tidigare exempel också.

Permalänk
Medlem

Annars är denna design inte dum, från skruvan (bara det går in ett 160mm agg hyfsat smidigt), ser lite etniskt konstigt ut om man tar bort för mycket på längden:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Annars är denna design inte dum, från skruvan (bara det går in ett 160mm agg hyfsat smidigt), ser lite etniskt konstigt ut om man tar bort för mycket på längden:
http://i60.tinypic.com/1zftu6o.jpg

Jo, lådan får helst inte vara grundare än vad den är hög, lurig balansgång detta men viktigt för oss entusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars är denna design inte dum, från skruvan (bara det går in ett 160mm agg hyfsat smidigt), ser lite etniskt konstigt ut om man tar bort för mycket på längden:
http://i60.tinypic.com/1zftu6o.jpg

Jag hoppas du menar estetiskt.
Jag gjorde en mockup på det också med Define Mini som grund:

EDIT: hela HDD-buren är givetvis löstagbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hoppas du menar estetiskt.
Jag gjorde en mockup på det också med Define Mini som grund:
http://i.imgur.com/BhN42CO.png

EDIT: hela HDD-buren är givetvis löstagbar.

nä det gör jag inte att det ska finns så lika stavade ord alltså.

Dock blir chassit lite smärtsamt smal ser mer ut som en kub, sen täcker den för kabelgenomföringen en hel del

Blir lite tajt om man ska få in t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398457 som är nära 17cm med kontakterna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars är denna design inte dum, från skruvan (bara det går in ett 160mm agg hyfsat smidigt), ser lite etniskt konstigt ut om man tar bort för mycket på längden:
http://i60.tinypic.com/1zftu6o.jpg

Ja, hade verkligen vart trevligt att se ett chassi med någon liknande design. Vad jag vet finns det inte direkt många små stilrena mATX-chassin i traditionell tower design, speciellt inte utan 5.25"-platser. SilverStone TJ08 finns ju, men då får man dras med 5.25" platser och en ful front. Bitfenix phenom mATX finns ju också, men då får man dåligt luftflöde och konstig hdd lösning. Kryllar ju av trevliga mITX chassin nu för tiden, men vad jag vet finns det inget stilrent matx eller mitx tower-chassi med kabeldragning bakom moderkortsplåten osv.

Detta hade jag verkligen sett i ett framtida FD-chassi (med liknande layout som på bilden)

  • Typ 380x380x210

  • 2x140mm, 1x120mm

  • 2x3.5"/2.5" + 2.5" bakom moderkortsplåten

  • Stöd för 160mm CPU-kylare

  • Stöd för 280mm radiator i fronten (om man plockar bort HDD buren)

  • Helt i metal

  • Snygg clean front med bra luftflöde, inge lucka eller synlig mesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock blir chassit lite smärtsamt smal ser mer ut som en kub, sen täcker den för kabelgenomföringen en hel del

Blir lite tajt om man ska få in t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398457 som är nära 17cm med kontakterna.

Jag tycker också det ser lite ovant ut men jag tror det ser rätt bra ut när man vänjer sig, känns väldigt onödigt att ha massa onödigt tomrum bara för att chassit ska ha proportioner man är mer van vid, någon måste gå i bräschen och göra det effektivt först!

Just därför jag gillar idén med HDD-burarna i toppen som på den tidigare bilden.

Men även med HDD-buren där nere så tar man bort buren när man drar igenom alla kablar osv.
Sen sätter man dit buren när man är klar, om man behöver den.
Så det är inte lika tight som det kan verka, tror jag.

Permalänk
Medlem

Får en Noctua NH-U14S plats i Define r3?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!