Win 8.0 OEM, användare 2, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Win 8.0 OEM, användare 2, är det möjligt?

Vill vara så laglig som möjligt och detta borde vara det om än lite i gråzonen.
En bekant har win8 64bit som han haft installerat på en dator i ett par månader, sedan raderades windows och datorn såldes. Nu har jag möjlighet att köpa hans skivor.

För en hel del år sedan så sas det att en internetuppkopplad dator med windows skulle låsa sig mot det hårdvaru-id som datorn hade. Eller är det bara sience fiction som aldrig blev av?

så frågan är om jag kan köpa detta windows och installera det och få ett fullt fungerande operativ?

Permalänk
Medlem

OEM licenser tillhör alltid den hårdvara de levereras med och kan aldrig på ett lagligt sätt användas på någon annan hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det går bra att flytta operativsystemet, det är väl inte okej enligt microsoft men dom står knappast över svensk lag så olagligt är det ej.

Jag har flyttat OEM flera gånger mellan olika datorer utan strul, vissa säger att man får ringa till microsoft och göra en aktivering över telefonen detta ska inte heller vara några bekymmer.

EDIT, detta var då Win 7 Home OEM licenser visserligen, jag vet inte om dom har annat system för 8/8.1.

Det absolut värsta som kan hända är att din nyckel blir ogiltig och du får köpa en ny, så du vill ju knappast betala fullpris för det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolar:

Vill vara så laglig som möjligt och detta borde vara det om än lite i gråzonen.
En bekant har win8 64bit som han haft installerat på en dator i ett par månader, sedan raderades windows och datorn såldes. Nu har jag möjlighet att köpa hans skivor.

För en hel del år sedan så sas det att en internetuppkopplad dator med windows skulle låsa sig mot det hårdvaru-id som datorn hade. Eller är det bara sience fiction som aldrig blev av?

så frågan är om jag kan köpa detta windows och installera det och få ett fullt fungerande operativ?

Nej. du ska inte köpa begangnade OEM licenser...

de är låsta till hårdvara, och sure, man kan höra av sig till Microsoft och få dom upplåsta ifall de låser sig om man ljuger och säger att datorn pajat.
dock med OEM just billigare för att de ska installerad på en dator, och endast en.

låser den sig är de inte alltid så att man kan få den tillbaka.. bara nästan alltid.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolar:

Vill vara så laglig som möjligt och detta borde vara det om än lite i gråzonen.
En bekant har win8 64bit som han haft installerat på en dator i ett par månader, sedan raderades windows och datorn såldes. Nu har jag möjlighet att köpa hans skivor.

För en hel del år sedan så sas det att en internetuppkopplad dator med windows skulle låsa sig mot det hårdvaru-id som datorn hade. Eller är det bara sience fiction som aldrig blev av?

så frågan är om jag kan köpa detta windows och installera det och få ett fullt fungerande operativ?

Köp inte begagnad nyckel. Går bara att ha aktiv på en dator i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nej. du ska inte köpa begangnade OEM licenser...

de är låsta till hårdvara, och sure, man kan höra av sig till Microsoft och få dom upplåsta ifall de låser sig om man ljuger och säger att datorn pajat.
dock med OEM just billigare för att de ska installerad på en dator, och endast en.

låser den sig är de inte alltid så att man kan få den tillbaka.. bara nästan alltid.

Har du själv upplevt det här?

Jag har personligen flyttat mina licenser mellan datorer som har varit mina med olika hårdvara i och jag har bara installerat på som vanligt och aldrig haft bekymmer.

Och vad menar du att man inte får tillbaka om man låser den, licensen?

Skrivet av AdventureFox:

Köp inte begagnad nyckel. Går bara att ha aktiv på en dator i taget.

Detta är korrekt, du kan inte ha 1 licens aktivt på 2 datorer samtidigt, men det var väl inte meningen heller?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det juridiskt korrekta svaret är att du inte kan använda en OEM licens på en annan dator än den första den installerades på.

Men rent tekniskt så är det inget som hindrar att "återanvända" en OEM licens...har hänt för (hmmm) och går bra...så länge OS enbart är installerat på en dator åt gången...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Det juridiskt korrekta svaret är att du inte kan använda en OEM licens på en annan dator än den första den installerades på.

Men rent tekniskt så är det inget som hindrar att "återanvända" en OEM licens...har hänt för (hmmm) och går bra...

Jag kanske är ute och cyklar men att den endast får användas på 1 dator är väl kopplad till microsofts EULA?

Och en EULA står aldrig över svensk lag, och eftersom du köpt licensen är den din att göra vad du vill med.

Sen om din licens skulle bli avstängd av microsoft för att du flyttar den mellan olika datorer så tror jag knappast det är värt och polisanmäla och ta till domstol.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Just Windows 8.0 är lite speciell och OEM-licensen går faktiskt att flytta över till en ny dator om man först tar bort den helt från den gamla datorn. Detta gäller inte Windows 7 eller 8.1.
När man väl installerat 8.0 så går det bra att uppgradera till 8.1 genom store.

Källa: http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Sen är det alltid riskabelt att köpa licenser från någon man inte känner, men om det är en bekant som du vet inte kommer att blåsa dig är det nog ok.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag kanske är ute och cyklar men att den endast får användas på 1 dator är väl kopplad till microsofts EULA?

Och en EULA står aldrig över svensk lag, och eftersom du köpt licensen är den din att göra vad du vill med.

Sen om din licens skulle bli avstängd av microsoft för att du flyttar den mellan olika datorer så tror jag knappast det är värt och polisanmäla och ta till domstol.

Tycker det är lite oklart hur du uppfattar EULA i förhållande till svensk lagstiftning och "göra vad du vill" med licensen.

Men förstår jag rätt så anser du att det finns något i svensk lagstiftning som "överrider" EULA...på vilka grunder då?
(Genom att acceptera EULA) så ingår du ett avtal).

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar, uppskattas oavsett besked.
Det jag nappar på är nog det som svarades 4 inlägg uppåt, att man kan ominstallera win8 om den inte finns på annan dator...

Jo, OEM är jag bekant med, men denna ska enl. uppgift inte vara installerad på någon dator just nu. Hårdvarulåsningen började MS skrämma med redan med windows 98/Vista. Men sedan hörde man inget mer om det. Därav frågan.

Jag tycker att priset på windows 8 är satt för högt eftersom det är så dåligt (en sopig anpassning mot touchskärmar vilket gör den mer svårarbetad i en vanlig pc. Därav min ovilja att betala 1200kr (tradera) för en licens.
I de andra tre datorerna i hemmet är det rena och fina licenser (win7).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolar:

Tack för alla era svar, uppskattas oavsett besked.
Det jag nappar på är nog det som svarades 4 inlägg uppåt, att man kan om installera win8 om den inte finns på annan dator...

Jo, OEM är jag bekant med, men denna ska enl. uppgift inte vara installerad på någon dator just nu. Hårdvarulåsningen började MS skrämma med redan med windows 98/Vista. Men sedan hörde man inget mer om det. Därav frågan.

Jag tycker att priset på windows 8 är satt för högt eftersom det är så dåligt (en sopig anpassning mot touchskärmar vilket gör den mer svårarbetad i en vanlig pc. Därav min ovilja att betala 1200kr (tradera) för en licens.
I de andra tre datorerna i hemmet är det rena och fina licenser (win7).

Vad gör du på tradera när du kan få en fullversion här för 850kr?
http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-...

Kampanj iofs men,skynda på bara så tjänar du ju runt 400 spänn lätt:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vad gör du på tradera när du kan få en fullversion här för 850kr?
http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-...

Kampanj iofs men,skynda på bara så tjänar du ju runt 400 spänn lätt:-)

Tack för tipset.
Nu gör ju iNet något som de inte borde göra, iofs. OEM får enbart säljas bundlat med moderkort, hårddisk, grafikkort eller hel dator. Det de gör bryter mot vad MS bestämt.
Skit samma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tycker det är lite oklart hur du uppfattar EULA i förhållande till svensk lagstiftning och "göra vad du vill" med licensen.

Men förstår jag rätt så anser du att det finns något i svensk lagstiftning som "överrider" EULA...på vilka grunder då?
(Genom att acceptera EULA) så ingår du ett avtal).

Yes du ingår ett avtal med microsoft, men det som står i avtalet står inte över svensk lag.
Jag menar att microsoft har inget stöd i svensk lag för att begränsa dig till att endast använda din licens på 1 dator. Med andra ord så kan inte microsoft "stämma" dig eller dylikt för du har brutit EULAn.

Detta gäller även mjukvara, har du köpt en mjukvara i sverige äger du den och du gör vad du vill med den, till exempel sälja vidare den även om företagen EULA säger att det inte är tillåtet, svensk lag står över EULA/Användaravtal.

Detta har varit uppe för debatt innan om att man ska kunna sälja vidare sina spel som till exempel låses till konton eller specifika maskiner, och det är tillåtet i sverige för har du köpt mjukvaran är den din, dock så hindrar spelföretagen detta med diverse DRM.
Alltså du får sälja dina spel/program men det görs inget aktivt idag som tvingar dessa företag att ge dig möjligheten att sälja dom.

Du kan ju däremot inte kopiera mjukvaran och sprida vidare för det är förbjudet enligt svensk lag.

Detta har diskuteras i många trådar bland annat här på swec och många andra ställen, tyvärr har jag inte vettigt och länka nu direkt men det bör googla fram mycket av det om du har intresset och tiden.

Kontentan är att du får enligt svenska lag sälja vidare produkter du har köpt, även fast det i många fall hindras av företaget som levererar produkten genom diverse DRM. Tänk då även på att många program säljs som en typ av prenumeration eller abonnemang och då tror jag att företaget genom lag kan hindra dig från att sälja.

Och ja svensk lag "override'ar" definitivt ALLA EULA'or.
Det betyder inte att ingen EULA gäller, bara att om företaget skriver in saker i EULAn som inte stödjs av svensk lagstiftning så gäller inte den delen av avtalet i sverige och vice versa för andra länder.

Du kan inte bli dömd i Sverige för saker som står i en EULA om det inte har stöd i svensk lagstiftning.

Hoppas det blev lite tydligare vad jag menar nu.

Skrivet av rolar:

Tack för tipset.
Nu gör ju iNet något som de inte borde göra, iofs. OEM får enbart säljas bundlat med moderkort, hårddisk, grafikkort eller hel dator. Det de gör bryter mot vad MS bestämt.
Skit samma....

Samma sak här, det enda som kan hända är att det blir en beef mellan MS och Inet. Inet gör ingenting olagligt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tycker det är lite oklart hur du uppfattar EULA i förhållande till svensk lagstiftning och "göra vad du vill" med licensen.

Men förstår jag rätt så anser du att det finns något i svensk lagstiftning som "överrider" EULA...på vilka grunder då?
(Genom att acceptera EULA) så ingår du ett avtal).

Bra skrivet av Sweede ovan. Kortfattat: det går inte att i ett avtal/EULA avtala bort rättigheter som finns i lagen. Till exempel får en webshop inte ha ett avtal som säger: "Genom att handla hos accepterar du att du inte har någon ångerrätt." eftersom att du har rätt till ångerrätten enligt lag.

Permalänk
Skrivet av twk:

Bra skrivet av Sweede ovan. Kortfattat: det går inte att i ett avtal/EULA avtala bort rättigheter som finns i lagen. Till exempel får en webshop inte ha ett avtal som säger: "Genom att handla hos accepterar du att du inte har någon ångerrätt." eftersom att du har rätt till ångerrätten enligt lag.

...eller som den gamla EULA'n sa på VHS och DVD köpfilmer, där det stod att "man ej fick kopiera, ej ens för eget bruk" vilket ju stred mot svensk lag och därmed inte var giltig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

...eller som den gamla EULA'n sa på VHS och DVD köpfilmer, där det stod att "man ej fick kopiera, ej ens för eget bruk" vilket ju stred mot svensk lag och därmed inte var giltig!

VHS fine, men DVD & Bluray... icke då många har DRM som man enligt Svensk lag man inte får bryta, därav debatten om privatkopiering är moot eller inte då mycket media idag kommer med DRM som stoppar oss från att privatkopiera.

Angående om Inet bryter någon lag eller inte är det nog ett nej, men om de bryter mot sitt Microsoft kontrakt är en bra fråga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede;1478OM8:

Det går bra att flytta operativsystemet, det är väl inte okej enligt microsoft men dom står knappast över svensk lag så olagligt är det ej.

Jag har flyttat OEM flera gånger mellan olika datorer utan strul, vissa säger att man får ringa till microsoft och göra en aktivering över telefonen detta ska inte heller vara några bekymmer.

EDIT, detta var då Win 7 Home OEM licenser visserligen, jag vet inte om dom har annat system för 8/8.1.

Det absolut värsta som kan hända är att din nyckel blir ogiltig och du får köpa en ny, så du vill ju knappast betala fullpris för det.

Hur gör du då?

För att flytta W7 OEM licenser alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Hur gör du då?

För att flytta W7 OEM licenser alltså.

Avinstallerar det på ena datorn
Bootar från USB sticka med Win 7 Home på den andra datorn
Installerar windows som vanligt
Matar in produktnyckel
Klart

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Yes du ingår ett avtal med microsoft, men det som står i avtalet står inte över svensk lag.
Jag menar att microsoft har inget stöd i svensk lag för att begränsa dig till att endast använda din licens på 1 dator. Med andra ord så kan inte microsoft "stämma" dig eller dylikt för du har brutit EULAn.

Detta gäller även mjukvara, har du köpt en mjukvara i sverige äger du den och du gör vad du vill med den, till exempel sälja vidare den även om företagen EULA säger att det inte är tillåtet, svensk lag står över EULA/Användaravtal.

Detta har varit uppe för debatt innan om att man ska kunna sälja vidare sina spel som till exempel låses till konton eller specifika maskiner, och det är tillåtet i sverige för har du köpt mjukvaran är den din, dock så hindrar spelföretagen detta med diverse DRM.
Alltså du får sälja dina spel/program men det görs inget aktivt idag som tvingar dessa företag att ge dig möjligheten att sälja dom.

Du kan ju däremot inte kopiera mjukvaran och sprida vidare för det är förbjudet enligt svensk lag.

Detta har diskuteras i många trådar bland annat här på swec och många andra ställen, tyvärr har jag inte vettigt och länka nu direkt men det bör googla fram mycket av det om du har intresset och tiden.

Kontentan är att du får enligt svenska lag sälja vidare produkter du har köpt, även fast det i många fall hindras av företaget som levererar produkten genom diverse DRM. Tänk då även på att många program säljs som en typ av prenumeration eller abonnemang och då tror jag att företaget genom lag kan hindra dig från att sälja.

Och ja svensk lag "override'ar" definitivt ALLA EULA'or.
Det betyder inte att ingen EULA gäller, bara att om företaget skriver in saker i EULAn som inte stödjs av svensk lagstiftning så gäller inte den delen av avtalet i sverige och vice versa för andra länder.

Du kan inte bli dömd i Sverige för saker som står i en EULA om det inte har stöd i svensk lagstiftning.

Hoppas det blev lite tydligare vad jag menar nu.

Samma sak här, det enda som kan hända är att det blir en beef mellan MS och Inet. Inet gör ingenting olagligt.

"Olagligt" är ett för stasrkt ord eftersom MS inte kan sätta sig över svensk lag. Men de säljer OEM på ett sätt som inte är avsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolar:

"Olagligt" är ett för stasrkt ord eftersom MS inte kan sätta sig över svensk lag. Men de säljer OEM på ett sätt som inte är avsett.

Hur är det ett för starkt ord? Det är inte olagligt. Simple as that.

Den som köper gör inget lagbrott, dom som säljer gör inget lagbrott.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hur är det ett för starkt ord? Det är inte olagligt. Simple as that.

Den som köper gör inget lagbrott, dom som säljer gör inget lagbrott.

Etik? Moral? Respekt mot de regler som mjukvarutillverkaren har då?

Jag har köpt OEM tidigare (utan "bundle") och gör det kanske igen. Men win8 känns nästan för dyr även som OEM. Min SSD på 480GB, som jag köpte, gör just nu att det inte är utrymme för en full licens och speciellt inte win8.1, som har ett gränssnitt som jag riktigt ogillar, även om man kommer till ett "klassiskt" skrivbord så är ju startmenyn ganska fel ändå. Nog om detta.

Ska iaf låna skivorna av min bekant, fungerar de på min dator köper jag dem. Känns lite fel att han ska behöva skrota dessa skivor efter två månader om han skulle följa rOEMeglerna (Som iNet inte heller gör)

Permalänk
Medlem

Använd Windows 7 gratis http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/extend-the-windows-7... Edit: bocka ur "Aktivera Windows automatiskt när jag är online" vid installationen av Windows 7.

Och enligt många rykten kommer en prewiew version av Windows 9 till hösten (Oktober-November 2014).

Och du kan även använda Windows 8.1 Enterprise gratis i 90 dagar http://technet.microsoft.com/en-gb/evalcenter/hh699156.aspx

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolar:

Etik? Moral? Respekt mot de regler som mjukvarutillverkaren har då?

Jag har köpt OEM tidigare (utan "bundle") och gör det kanske igen. Men win8 känns nästan för dyr även som OEM. Min SSD på 480GB, som jag köpte, gör just nu att det inte är utrymme för en full licens och speciellt inte win8.1, som har ett gränssnitt som jag riktigt ogillar, även om man kommer till ett "klassiskt" skrivbord så är ju startmenyn ganska fel ändå. Nog om detta.

Ska iaf låna skivorna av min bekant, fungerar de på min dator köper jag dem. Känns lite fel att han ska behöva skrota dessa skivor efter två månader om han skulle följa rOEMeglerna (Som iNet inte heller gör)

Skäms man över att köpa OEM och nyttja det utöver reglerna får man helt enkelt köpa full version

Skriv en rad här om licensen funkade, kan ju har ändrats mellan 7 och 8.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB