Permalänk

App till stationär dator

Om man nu skulle vilja vara så omodern att man av olika anledningar vill skapa en app som ska köras på en stationär dator, hur går man till väga?
Min tanke är egentligen att kunna använda datorn för att visa innehåll och begränsa användaren så att de endast har tillgång till det innehåll administratören beslutar. Appen ska kunna hantera bilder och film. Man ska kunna komma åt en extern sida, men helst bara en specifik på förhand bestämd sida.

Jag arbetar inom en offentlig verksamhet. Vi har en besöksdator som vi skulle vilja kontrollera och begränsa ganska mycket. Min tanke är att en app ska vara det enklaste sättet men det kanske finns en annan lösning?

All feedback mottages tacksamt!

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som om "kiosk mode" skulle kunna vara nått du ska kolla vidare på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med hjälp av Group policys går det att låsa ner en helt vanlig Windows 7 dator väldigt långt utan några specialprogram.
(Detta förutsätter förvisso att ni kör Windows Servrar med Active Directory, men det gör ju i princip alla lite större verksamheter.)

Det finns många artiklar som behandlar ämnet, sök efter "kiosk mode" och "Group policy" .
Här är ett exempel. http://deployhappiness.com/group-policy-kiosk-mode-locking-do...

Permalänk
Medlem

Applikation/Program/Mjukvara är samma sak.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Det är ungefär något sådant jag tänkt mig! Stort tack för snabba svar, visste att detta var helt rätt ställe att fråga!

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde något liknande åt en kund, en surfplatta med Windows 8 där jag helt ersatte Windows shell med en kiosk-browser (openkiosk) som bygger på FF men går att låsa ner helt och hållet. Sen gäller det bara att bygga en smart sida som låter användarna komma åt allt de ska komma åt men inget mer. Själva konfigurationen var inte helt enkel direkt men letar man runt i gpedit.msc så hittar man det mesta.

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte köra ett ad för att låsa ner en win7 dator med polycis.
Går alldeles utmärkt att göra på en vanlig dator också.

Skrivet av henkiii:

Med hjälp av Group policys går det att låsa ner en helt vanlig Windows 7 dator väldigt långt utan några specialprogram.
(Detta förutsätter förvisso att ni kör Windows Servrar med Active Directory, men det gör ju i princip alla lite större verksamheter.)

Det finns många artiklar som behandlar ämnet, sök efter "kiosk mode" och "Group policy" .
Här är ett exempel. http://deployhappiness.com/group-policy-kiosk-mode-locking-do...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ