Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Webbläsaren Internet Explorer är en av världens största webbläsare, men har ett blandat rykte även bland gemene man. Under en AMA framgår att Microsoft internt diskuterar ett namnbyte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

På tiden!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det känns som att ifall dom vill att folk ens ska ge det en ny chans så är dom mer eller mindre tvingad att göra det vid detta laget.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Blurry Font Browser är ett passande namn.

Permalänk
Medlem

Spelar roll, använder den ändå inte.

Tycker också att IE är väldigt svåranvänd, tex bara sådana saker att försöka anpassa den, ta bort div medelanderutor där en tjatar om det ena och än det andra som man inte vill se osv, gör att jag inte använt den på många år.
Har dock inte satt mig in hur den fungerar eller kan ställas in, har inte det tålamodet att försöka det det heller, när det verkar vara trial&error som gäller om man ska göra det.

Absolut användarfientlig webbläsare precis som det mesta som kommer från Microsoft numera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Internet Explorer e ju ett klassiskt namn!

Permalänk
Medlem

Om de ska byta namn tycker jag att de ska göra webbläsaren bra också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om de ska byta namn tycker jag att de ska göra webbläsaren bra också.

Vad är dåligt då? Använt ie ihop med opera sedan ie 9.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Det är väl lika bra.

Använder bara Internet Explorer-appen till min platta (då det är den enda webbläsar-appen som finns) men jag tycker att den fungerar helt okej och det finns ingenting jag riktigt saknar.
Internet Explorer har definitivt blivit bättre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket, inte använt internet explorer sedan jag installerade chrome...

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ja tack, så slipper jag folk som kallar browseråbäket "Internet", och tror att det ÄR internet. De är fler än man kan tro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är dåligt då? Använt ie ihop med opera sedan ie 9.

Jag tycker IE är FUL. Menyer etc ser ut att komma från Windows 95.

Det sämsta av allt med IE är dock att text är väldigt suddig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att de senaste versionerna av IE är helt okej. Det får lite väl mycket skit pga av gamla meriter. Med det sagt så ser jag ingen anledning att byta från Firefox i dagsläget, men för gemene man så är IE en duglig browser.

Permalänk
Medlem

Internet Sexplorer.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Hjälper ju inte att bara byta namn. Visst IE har blivit bättre men behöver bli mycket bättre om jag ska gå tillbaka till den.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt IE på länge, mer än gångerna man precis formaterat om datorn och är tvungen att göra det för att få ner FF. Tror inte ett namnbyte skulle få mig att använda den igen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett namnbyte kan vara klart positivt ur Microsofts synpunkt, men samtidigt cementerar man att Internet Explorer har ett seriöst skamfilat rykte som f ö är baserat på fakta (malware magnet #1 mm).

Min första tanke när jag fick nys om detta var "same shit, different name".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är dåligt då? Använt ie ihop med opera sedan ie 9.

Det värsta är när man startar upp det första gången för att ladda hem senaste versionen av Firefox. Då känns det precis som vilken bloatware som helst.
Nuförtiden är den bättre och man slipper åtminstone problemet i min sign.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Godownloadchromeorfirefoxoropera.exe

Permalänk
Inaktiv

Den skulle nog få mycket bättre rykte med nytt namn. Förtjänar inte alls så dåligt rykte som den har.

Permalänk
Medlem

Finns inga problem med IE 10 och 11.
Väljer man sedan frivilligt något annat än Chrome över IE så är det för att man inte har någon koll alls..

Permalänk
Medlem

Vågar man sig på en gissning? "Modern Browser". Då dör jag lite inombords.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Testpilot

IE funkar faktiskt helt okej i Windows 8, tycker dock fortfarande det är skit i både Vista/W7.
Så en "helt ny" webbläsare för Windows 9 kanske inte är en så dum idé

Dock tycker jag fortfarande IE är både långsammare och erbjuder mindre funktionallitet än Chrome, kan inte uttrycka mig om varken Opera eller FireFox då jag inte använt det på säkert 3 år nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Definitivt. Explorer är hyfsat OK idag. Men hos många så ses Explorer som nått fullständigt värdelöst, vilket inte riktigt stämmer idag. Lite samma problem med Windows 8. Jag kan förstå varför de väljer att fixa startmenyn i Windows 9 då 8 har så dåligt rykte. Även om de fixa startmenyn så skulle Windows 8 ändå ha sämre rykte än Windows 7. En fräsch start kan hjälpa väldigt mycket och då förhoppningsvis ge folk ett blankt blad att dömma programmet ifrån. Istället för att sitta fast i gamla åsikter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Vågar man sig på en gissning? "Modern Browser". Då dör jag lite inombords.

Borde väl vara namnet på själva startmenyn i w8 :).
On second thought, lets not open that pandoras...

Internet exploder kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aholman:

Finns inga problem med IE 10 och 11.
Väljer man sedan frivilligt något annat än Chrome över IE så är det för att man inte har någon koll alls..

Woah, shots fired!
Vad skulle vara så dåligt med Firefox till exempel?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Finns inga problem med IE 10 och 11.
Väljer man sedan frivilligt något annat än Chrome över IE så är det för att man inte har någon koll alls..

Ojdå. Utveckla gärna. Det var mycket skitsnack på två korta meningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte riktigt så mycket hat mot IE i denna tråden som jag förväntade mig.

Att byta namn på IE är nog något de borde gör för att IE11 är verkligen inte samma webbläsare som de tidigare versionerna. och ska de släppa en 12:e version så är nog ett namn byte på sin plats.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Ett namnbyte förändrar ingenting, bättre att lägga resurserna på att rätta till vad som är fel i webläsaren än filosofera om vad den ska heta, ett namnbyte eliminerar inte problemen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Saturn? İkonen liknar ju Saturnus. planeten.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD