Kan inte aktivera Windows på nyköpt dator

Permalänk
Medlem

Kan inte aktivera Windows på nyköpt dator

För några veckor sedan köpte jag en begagnad laptop från en butik som heter Infocare via en av deras annonser på blocket. Datorn är en Toshiba Qosmio X870-14W som ska ha Windows 8 installerat.

Det har varit mycket krångel med denna dator. När jag köpte den fanns ett konto på den som jag inte hade administratörsrättigheter till, det hette Administrator, jag kunde dock komma in på kontot om jag startade om datorn direkt efter att jag startat den. Jag använde sedan ett verktyg som hette "auto-repair" som nollställde datorn och ominstallerade Windows, jag fick skapa ett nytt konto som jag kunde komma in på.

Allt tycktes vara bra, fram tills att jag fick meddelande från datorn om att jag måste aktivera Windows, att produktnyckeln inte fungerar. (http://postimg.org/image/bpdltmnex/) Jag har tittat överallt på datorn efter produktnyckeln och även inuti med hjälp av diverse program, men utan lycka. Efter mailkontakt med butiken vill de nu att jag skickar in datorn så att de får ta en titt på den.

De skrev senast såhär: Om du inte kan aktivera denna via egenskaper till ”Dator” så rekommenderar jag att ni skickar in denna så fort som möjligt.

Jag är inte säker på vad de menar exakt.

Vilket råd skulle ni ge mig? Jag är i ganska stort behov av datorn för tillfället och känner inte för att skicka in den. Men det kanske jag måste? Tror ni det är säkert för mig att köpa en produktnyckel online som Windows föreslår mig att göra?

Permalänk
Skrivet av Wirai:

För några veckor sedan köpte jag en begagnad laptop från en butik som heter Infocare via en av deras annonser på blocket. Datorn är en Toshiba Qosmio X870-14W som ska ha Windows 8 installerat.

Det har varit mycket krångel med denna dator. När jag köpte den fanns ett konto på den som jag inte hade administratörsrättigheter till, det hette Administrator, jag kunde dock komma in på kontot om jag startade om datorn direkt efter att jag startat den. Jag använde sedan ett verktyg som hette "auto-repair" som nollställde datorn och ominstallerade Windows, jag fick skapa ett nytt konto som jag kunde komma in på.

Allt tycktes vara bra, fram tills att jag fick meddelande från datorn om att jag måste aktivera Windows, att produktnyckeln inte fungerar. (http://postimg.org/image/bpdltmnex/) Jag har tittat överallt på datorn efter produktnyckeln och även inuti med hjälp av diverse program, men utan lycka. Efter mailkontakt med butiken vill de nu att jag skickar in datorn så att de får ta en titt på den.

De skrev senast såhär: Om du inte kan aktivera denna via egenskaper till ”Dator” så rekommenderar jag att ni skickar in denna så fort som möjligt.

Jag är inte säker på vad de menar exakt, hur går jag till egenskaper och till dator? Var exakt är det meningen att jag ska kunna aktivera produktnyckeln där?

Vilket råd skulle ni ge mig? Jag är i ganska stort behov av datorn för tillfället och känner inte för att skicka in den. Men det kanske jag måste?

Har du kollat att inte produktnyckeln är under batteriet?
Där har det varit på de 2 laptopar jag har.

Visa signatur

Chassi: BitFenix Merc Beta Moderkort: Asus M5A97 EVO R2.0 970 CPU: AMD FX-8320 @ 4.1 GHz CPU-Kylning: Noctua NH-14S GPU: Asus NVIDIA GeForce GTX760 2048 MB RAM: Kingston HyperX Genesis 8 GB 1600 MHz Nätdelare: Thermaltake Smart Se 730W HDD: 1 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister_ess:

Har du kollat att inte produktnyckeln är under batteriet?
Där har det varit på de 2 laptopar jag har.

Japp, jag har kollat under batteriet också.

Permalänk
Entusiast

-"begagnad laptop från en butik som heter Infocare".

Och Windows skulle ingå?
I så fall skall de inkludera en produktnyckel. Du skall inte behöva skicka in datorn för detta, utan de skall skicka dig alla uppgifter du behöver för en proper och komplett installation av Windows.

Och Windows inte skulle ingå?
Man får inte sälja en dator med Windows installerat utan att en proper licens medföljer (En produktnyckel på ett äkthetsbevis). Har de inte skickat med någon sådant har de begått ett brott. Det vill säga en illegal installation av Windows på en dator som sålts till annan person.
Ni får se till att införskaffa en proper licens på egen bekostnad, och använda den produktnyckeln.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Fråga? Varför ska kunden Dvs TS behöva köpa en egen nyckel på egen bekostnad när han köpt den via en butik.. Det är väl ändå Infocare som skall lösa detta. Infocare är för övrigt ett företag som jobbar med Lenovo, dell, hp etc och köper in stora kvantiteter av gamla använda datorer när stora företag byter ut sin befintliga utrustning.

Skrivet av SysGhost:

-"begagnad laptop från en butik som heter Infocare".

Och Windows skulle ingå?
I så fall skall de inkludera en produktnyckel. Du skall inte behöva skicka in datorn för detta, utan de skall skicka dig alla uppgifter du behöver för en proper och komplett installation av Windows.

Och Windows inte skulle ingå?
Man får inte sälja en dator med Windows installerat utan att en proper licens medföljer (En produktnyckel på ett äkthetsbevis). Har de inte skickat med någon sådant har de begått ett brott. Det vill säga en illegal installation av Windows på en dator som sålts till annan person.
Ni får se till att införskaffa en proper licens på egen bekostnad, och använda den produktnyckeln.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

-"begagnad laptop från en butik som heter Infocare".

Och Windows skulle ingå?
I så fall skall de inkludera en produktnyckel. Du skall inte behöva skicka in datorn för detta, utan de skall skicka dig alla uppgifter du behöver för en proper och komplett installation av Windows.

Och Windows inte skulle ingå?
Man får inte sälja en dator med Windows installerat utan att en proper licens medföljer (En produktnyckel på ett äkthetsbevis). Har de inte skickat med någon sådant har de begått ett brott. Det vill säga en illegal installation av Windows på en dator som sålts till annan person.
Ni får se till att införskaffa en proper licens på egen bekostnad, och använda den produktnyckeln.

Ska jag kräva att de ger mig en ny produktnyckel då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Ska jag kräva att de ger mig en ny produktnyckel då alltså?

Ja, de har sålt den till dig med windows 8 förinstallerat (inte ens återställt, men ändå), så de skall förse dig med en fungerande nyckel. Antagligen finns nyckeln inbakad i BIOS och det kanske går att få tag på den på något sätt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ja, de har sålt den till dig med windows 8 förinstallerat (inte ens återställt, men ändå), så de skall förse dig med en fungerande nyckel. Antagligen finns nyckeln inbakad i BIOS och det kanske går att få tag på den på något sätt.

Jag kollade BIOS en gång men kunde inte se den någonstans där. Om den finns där är jag kanske för oteknisk/halvblind för att se den.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju helt enkelt ha missat att installera den och det är därför dom vill att du skickar in den. Den verkar ju inte ha varit i grundutförande när du fick den.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Jag kollade BIOS en gång men kunde inte se den någonstans där. Om den finns där är jag kanske för oteknisk/halvblind för att se den.

På Win 8 datorer ligger nyckeln inbakad i hårdvaran men du kan inte som användare se eller komma åt den på något lätt sätt, och den kommer inte stå i plain text i BIOS. Detta är också varför Win 8 datorer endast levereras med en Win 8 logga och ingen OEM-kod, som på Win 7 datorer. Vet att det finns program som påstår sig kunna gräva fram Win 8 keys från datorer, du kan alltid googla på det. Oavsett så borde inte detta vara något du ska behöva besvära dig med om du köpt en Win 8 dator i butik. Förstår att det är jobbigt men det bästa är nog att skicka in datorn och få det fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

På Win 8 datorer ligger nyckeln inbakad i hårdvaran men du kan inte som användare se eller komma åt den på något lätt sätt, och den kommer inte stå i plain text i BIOS. Detta är också varför Win 8 datorer endast levereras med en Win 8 logga och ingen OEM-kod, som på Win 7 datorer. Vet att det finns program som påstår sig kunna gräva fram Win 8 keys från datorer, du kan alltid googla på det. Oavsett så borde inte detta vara något du ska behöva besvära dig med om du köpt en Win 8 dator i butik. Förstår att det är jobbigt men det bästa är nog att skicka in datorn och få det fixat

Men det blir krångligt att skicka in den. För att göra det måste jag ta mig runt halva stan, och jag har ingen bil för tillfället. Måste ta buss samt bussbyte, det kan ta upp emot en timme, sedan kommer jag någonstans vid en e4 och jag vet inte hur man tar sig därifrån till poststället till fots.

Pengar har jag inte heller, det lär väl kosta runt 100-200 att skicka in den? Dessutom blir jag tvungen att köpa nytt antivirus-program om de skulle ominstallera Windows igen och nollställa datorn. Samt är jag beroende av datorn, jag sålde min gamla snabbt efter att jag köpt denna, det vore en mardröm om denna blev kvar länge i butiken.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog en före detta företagsdator som har volymlicenswin som ska aktiveras via en kms server.

Om KMS-aktivering inte används och det inte finns någon KMS-server ska produktnyckeln ändras till en MAK. För Microsoft Developer Network (MSDN) eller TechNet är de lagerenheter (SKU) som anges nedanför media vanligtvis volymlicensierade media och produktnyckeln som tillhandahålls är en MAK-nyckel.
http://support.microsoft.com/kb/929826/sv

Du behöver troligen en annan typ av aktivering och det är därför Infocare vill ha in datorn för att konfigurera om elelr installera om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ring deras kundtjänst och förklara läget och be dem buda en hämtning till dig. Förklara också varför. Nytt antivirus program behöver du inte köpa igen då du borde ha en nyckel till det också.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det finns väl någon sorts garanti, om inte annat den enligt konsumentköplagen, och då ska fel fixas utan kostnad för dig, dvs du ska inte behöva betala för transport till Infocare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ring deras kundtjänst och förklara läget och be dem buda en hämtning till dig. Förklara också varför. Nytt antivirus program behöver du inte köpa igen då du borde ha en nyckel till det också.

De svarar sällan på telefonen. Jag hade två extra hämtningar av virusprogrammet, båda har jag använt.

Skrivet av CeciliaB:

Det finns väl någon sorts garanti, om inte annat den enligt konsumentköplagen, och då ska fel fixas utan kostnad för dig, dvs du ska inte behöva betala för transport till Infocare.

Ja, jag har en garanti. Frågan är om jag ska begära pengar då först.

Permalänk
Medlem

Vad är det för antivirusprogram?
Har de ingen kundtjänst för sådana här fall, för det låter väldigt underligt att du inte kan installera det på samma dator två gånger utan att det räknas som två licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

De svarar sällan på telefonen. Jag hade två extra hämtningar av virusprogrammet, båda har jag använt.

Ja, jag har en garanti. Frågan är om jag ska begära pengar då först.

Du behöver naturligtvis inte köpa en ny nyckel till ditt antivirus bara för att du laddar ner det en extra gång, du använder bara samma nyckel igen.

Du kan inte begära pengar för något, de skall ombesörja att du kan skicka in datorn utan kostnad. Dock är det bästa om de bara kan ge dig en nyckel som fungerar så att du kan aktivera ditt Windows. Du skall inte betala för det, men du kommer inte heller att få någor för det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Vet någon vad skillnaden blir om jag skulle lyckas aktivera Windows med en produktnyckel? Bortsett från meddelandet som kommer upp angående aktivering så fungerar datorn i stort sett perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Vet någon vad skillnaden blir om jag skulle lyckas aktivera Windows med en produktnyckel? Bortsett från meddelandet som kommer upp angående aktivering så fungerar datorn i stort sett perfekt.

Om du inte akvtiverar inom en viss tid så kommer du inte att kunna fortsätta använda det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Om du inte akvtiverar inom en viss tid så kommer du inte att kunna fortsätta använda det.

Ajdå.

Permalänk
Medlem

Om några dagar kommer jag att få lön, och kan då köpa en ny produktnyckel om jag vill. Tror ni jag kan aktivera Windows med en ny produktnyckel då?

Permalänk
Medlem

Har butiken möjligtvis installerat fel version av Windows 8?
Högerklicka längst ner i vänstra rutan på skärmen och välj System i menyn som dyker upp.
Överst i System rutan ska det stå "Windows-utgåva" följt av en text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Om några dagar kommer jag att få lön, och kan då köpa en ny produktnyckel om jag vill. Tror ni jag kan aktivera Windows med en ny produktnyckel då?

Det bör fungera om du exakt matchar produktnyckeln med vilken Windows-version du har (Win 8 eller Win 8.1, 64- eller 32-bit, Pro eller vanlig, etc). Tror även vissa OEM-versioner har specifika produktnycklar till sina egna, customizade versioner av Windows. Jag skulle verkligen rekommendera att skicka in datorn eller iaf köpa en proper version av Windows, deleta alla existerande partitioner och göra en fresh install med ditt nya Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har butiken möjligtvis installerat fel version av Windows 8?
Högerklicka längst ner i vänstra rutan på skärmen och välj System i menyn som dyker upp.
Överst i System rutan ska det stå "Windows-utgåva" följt av en text.

Nej, det tror jag inte. Hade Windows 8.0, kunde uppdatera gratis till 8.1 Inget av dessa fungerar.

Skrivet av pålis:

Det bör fungera om du exakt matchar produktnyckeln med vilken Windows-version du har (Win 8 eller Win 8.1, 64- eller 32-bit, Pro eller vanlig, etc). Tror även vissa OEM-versioner har specifika produktnycklar till sina egna, customizade versioner av Windows. Jag skulle verkligen rekommendera att skicka in datorn eller iaf köpa en proper version av Windows, deleta alla existerande partitioner och göra en fresh install med ditt nya Windows.

Kanske får bli så. Borde jag köpa en version i butik då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Kanske får bli så. Borde jag köpa en version i butik då alltså?

I butik eller från MS digitala butik. Om datorn har en DVD-läsare är det antagligen lättast med en fysisk butiksversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Nej, det tror jag inte. Hade Windows 8.0, kunde uppdatera gratis till 8.1 Inget av dessa fungerar.

Det finns massvis av olika varianter av Windows 8, och samtliga i 32bitars eller 64bitars versioner.
"Windows 8"
"Windows 8 Pro"
"Windows 8 Enterprise"
"Windows 8.1"
"Windows 8.1 Pro"
"Windows 8.1 Enterprise"
Dessutom finns det "N" stämplade versioner som inte innehåller Windows Media Center.

Många av versionerna har unika nycklar som bara fungerar för just den versionen.

Vad jag menar är att det vore synd om du köpte en nyckel i onödan, om det bara var fel varant av Windows som kom installerat.

Men detta är ju något som firman du köpte datorn av borde hjälpa dig att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns massvis av olika varianter av Windows 8, och samtliga i 32bitars eller 64bitars versioner.
"Windows 8"
"Windows 8 Pro"
"Windows 8 Enterprise"
"Windows 8.1"
"Windows 8.1 Pro"
"Windows 8.1 Enterprise"
Dessutom finns det "N" stämplade versioner som inte innehåller Windows Media Center.

Många av versionerna har unika nycklar som bara fungerar för just den versionen.

Vad jag menar är att det vore synd om du köpte en nyckel i onödan, om det bara var fel varant av Windows som kom installerat.

Men detta är ju något som firman du köpte datorn av borde hjälpa dig att fixa.

Jag tycks ha rätt version installerad nu åtminstone. Såhär ser det ut för mig: http://postimg.org/image/fgq98t52l/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Jag tycks ha rätt version installerad nu åtminstone. Såhär ser det ut för mig: http://postimg.org/image/fgq98t52l/

Om du försöker aktivera igenom System rutan vilket meddelande dyker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du försöker aktivera igenom System rutan vilket meddelande dyker upp?

Jag kommer då till samma ställe, alltså hit http://postimg.org/image/bpdltmnex/

Permalänk
Medlem

Och vad står det när du klickar på "Läs mer om varför det här problemet har uppstått"?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara