Finns det några fix för högtalare som slutat fungera?

Permalänk
Medlem

Finns det några fix för högtalare som slutat fungera?

För några veckor sedan så helt plötsligt så la högtalarna av. Jag höll på med sladdarna till datorn och om jag inte minns fel så drog jag ut strömkabeln för datorn och högtalarna la av. Jag får inget ljud ifrån dom och man kan inte slå på dom heller. Trycker på Power knappen men händer inget. Lampan som annars lyser orange när högtalarna är på är av.

Jag har kollat runt lite på internet om vad som kan vara felet och kan det vara så att säkringen i subwoofern gått? Kan man då fixa eller laga detta? Eller får jag helt enkelt slänga grejerna och köpa nytt?

Högtalarna är ett par Logitech Z506.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Entusiast

Det är bara att kolla säkringen i subwoofern. Den bryter all strömförsörjning till ljudsystemet när den "går".
Troligen en helt vanlig glasrörs-säkring. Finns att köpa på de flesta teknikbutiker såsom kjell&Co, Biltema, Clas Ohlson med flera. Se till att det är samma värde när ni byter den.

Dessa glasrörs-säkringar sitter i regel i en liten bajonett-kapsling, som man enkelt kan ta ut med en vanlig rak skruvmejsel. Vrid den 90 grader, och den hoppar ut.

Om det visar sig att det är säkringen som gått:
Dessa säkringar går inte helt utan anledning, så ni får fundera på vad ni gjorde som skulle kunna ha överbelastat ljudsystemet så mycket att säkringen går. Om ni flyttade runt på sladdarna, och kopplade i och ur strömsladdarna flera gånger, så kan det vara orsaken. Apparater gillar inte att bli i och urkopplade flera gånger på raken under kort tid. Då går säkringarna till slut.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tacksam för snabbt svar!

Problemet nu är ju i sånna fall att hitta vart säkringen nu sitter. För det finns inget på utsidan av "lådan" i stil med det som demonstreras på bilden.

Så här ser baksidan ut.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Tacksam för snabbt svar!

Problemet nu är ju i sånna fall att hitta vart säkringen nu sitter. För det finns inget på utsidan av "lådan" i stil med det som demonstreras på bilden.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/9-9-10-...

Så här ser baksidan ut.

Skulle tro att säkringen är intern, och lådan måste öppnas?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Du fråga men har du kollat så alla kablar är i?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzeen:

Tacksam för snabbt svar!

Problemet nu är ju i sånna fall att hitta vart säkringen nu sitter. För det finns inget på utsidan av "lådan" i stil med det som demonstreras på bilden.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/9-9-10-...

Så här ser baksidan ut.

Då kan det vara frågan om en intern säkring, precis som Fyren skriver.
Så länge ni inte har tummen mitt i handen, så är det bara att öppna bakstycket på baslådan, och spana efter en rörsäkring antigen i en säkringhållare hängandes på en kabel, alternativt en säkringshållare på kretskortet. I regel är de löstagbara, och kan enkelt bytas. Men i vissa fall är säkringen lödd direkt, och kräver lite lödkunskaper.

Frågan är, innan ni ger er på detta. Har ni garanti kvar på ljudsystemet? Nyttja den i så fall.

Så här kan säkringhållarna se ut:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Skulle tro att säkringen är intern, och lådan måste öppnas?

Skrivet av Krokarn:

Du fråga men har du kollat så alla kablar är i?

Lådan har jag öppnat men såg inget som jag kunde direkt säga vara säkringen eller inte. Inte direkt gjort för att enkelt komma åt alla grejer.
Att kolla om alla kablar var i och koppla ur och in. Samt att testa med olika eluttag var det första jag gjorde när högtalarna la av.

Skrivet av SysGhost:

Då kan det vara frågan om en intern säkring, precis som Fyren skriver.
Så länge ni inte har tummen mitt i handen, så är det bara att öppna bakstycket på baslådan, och spana efter en rörsäkring antigen i en säkringhållare hängandes på en kabel, alternativt en säkringshållare på kretskortet. I regel är de löstagbara, och kan enkelt bytas. Men i vissa fall är säkringen lödd direkt, och kräver lite lödkunskaper.

Frågan är, innan ni ger er på detta. Har ni garanti kvar på ljudsystemet? Nyttja den i så fall.

Så här kan säkringhållarna se ut:
http://www.tandyonline.co.uk/media/catalog/product/cache/1/im...

http://media.wholesale-electrical-electronics.com/product/img...

Garantin finns inte kvar, köpte högtalarna för runt 3 år sen.

Kan tyvärr inte se något som ser ut att vara i stil med dom säkringarna på bilden.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzeen:

Lådan har jag öppnat men såg inget som jag kunde direkt säga vara säkringen eller inte. Inte direkt gjort för att enkelt komma åt alla grejer.
Att kolla om alla kablar var i och koppla ur och in. Samt att testa med olika eluttag var det första jag gjorde när högtalarna la av.

Garantin finns inte kvar, köpte högtalarna för runt 3 år sen.

Kan tyvärr inte se något som ser ut att vara i stil med dom säkringarna på bilden.

Ta bilder på kretskort, och insidan av lådan och lägg upp så skall vi nog kunna se vad som är vad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)