Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Fast det är inte den enda relevanta spärren.
Får ett parti 1% av rösterna så får de sina valsedlar utdelade automatiskt i röststugorna tilll nästa riksdagsval gratis.
Över 2.5% så får partiet i fråga statligt partistöd i form av pengar.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Partistöd

Att komma över dessa två "spärrar" hjälper Piratpartiet väldigt mycket.

Ja, förvisso. Det är kanske min personliga åsikt att PP endast drar ut på sitt lidande som tar övertag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med mänskliga rättigheter och vad som gäller är svårt. Finns väl över 50.000 olika mänskliga rättigheter om jag inte missminner mig. Eller var det 10 gånger fler? Aja, källan för detta har jag inte, men det finns väldans massa mänskliga rättigheter på olika sätt iaf. Och allt gäller inte i alla länder. I Finland skulle det väl bli en mänsklig rättighet med internetåtkomst exempelvis? Gäller ju inte överallt. Så det där med mänskliga rättigheter, hur/var de ska tillämpas och hur det hela ska tolkas är lite snårigt.
Är det ens en mänsklig rättighet att inte bli "loggad" i Sverige om man inte är misstänkt för brott? Hur är detta i så fall formulerat så att det inte blir olagligt att registrera busskort? Även busskorten loggar ju ens aktivitet.

Alltså, dina argument är inte osunda. Men det du påstår är inte samlat på ett ställe i lagen utan du använder logik för att knyta en juridisk kedja. Den må vara enkel att följa och logisk. Det låter rimligt. Men det måste prövas och vägas ur rättslig instans innan en sådan juridisk kedja träder i kraft.

Fortfarande så måste länder följa EU's mänskliga rättigheter som gjorts av medlemsstaterna. EU domstolen har prövat vår lag och kommit fram till att vi bryter mot mänskliga rättigheter som Sverige och andra medlemmar inom EU sagt att des skall följa.

Allt som händer idag är att regeringen försöker tysta ner fallet som mycket annat i vår politik när det inte är bekvämt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Fortfarande så måste länder följa EU's mänskliga rättigheter som gjorts av medlemsstaterna. EU domstolen har prövat vår lag och kommit fram till att vi bryter mot mänskliga rättigheter som Sverige och andra medlemmar inom EU sagt att des skall följa.

Allt som händer idag är att regeringen försöker tysta ner fallet som mycket annat i vår politik när det inte är bekvämt.

Aha! Det här var spännande och denna del har jag faktiskt missat helt! Finns det någon mer info/källa på denna prövning av vår svenska lag?
Den enda utredning jag känner till angående det här är vår egen regerings utredning som blev klar i början av juni och de kom ju fram till motsatsen. Med hänvisning till denna utredning ändrade PTS sin ställning i frågan och satte press på våra operatörer att fortsätta följa svensk lag.

Håller med om att det är riktigt trist att våra politiker vänder denna typ av frågor ryggen ur ett moraliskt och ideologiskt perspektiv. Sittande regering skulle ju kunna vara aningen mer tydliga i vad de vill med det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Generellt ser jag inget problem med att en operatör sparar vem som har haft vilken IP adress, vem som skickat SMS till vem och när, vem som ringer till vem och när. Målet med direktivet som jag läser det är att underlätta vid brottsbekämpning och kan ge brottspreventiva effekter. Det är väldigt små datamängder som direktivet anger som ska sparas och i mina ögon mindre integritetskränkande än facebook/google t.ex.

"Betänk följande hypotetiska exempel: En ung kvinna ringer sin gynekolog. Omedelbart efter det ringer hon sin mamma, sedan en man som hon under de senaste månaderna upprepade gånger har talat med i telefon efter klockan elva på kvällen, och efter det en familjeplaneringsklinik som även utför aborter. Plötsligt framträder en trolig intrig på ett mycket mer uppenbart sätt än om innehållet i ett enda telefonsamtal skulle ha undersökts." (Storebror ser dig. Edward Snowden och den globala övervakningsstaten av Glenn Greenwald) Metadata är väldigt integritetskränkande att samla in.

Skillnaden mot google och Facebook är att där väljer du själv vad du vill dela med dig till skillnad från när någon tar sig rätt att övervaka dig. Det är stor skillnad.

Skrivet av m4gnify:

Skulle Bahnhof kunna dra detta vidare upp till EU-domstolen och där krossa PTS och Datalagringsdirektivet?

Ja, det är antagligen det som kommer hända. Tyvärr hinns det inte med innan valet så PP hinner inte få vind i seglen av detta.

Skrivet av FredrikMH:

Hur jag tänker? Jag tänker att Piratpartiet måste komma upp 4%-spärren för att ens få sin röst hörd i riksdagen. De är inte ens i närheten av den spärren.

Om man lägger sin röst på ett parti som kommer in i riksdagen kan just DIN röst förändra antalet mandat (men sannolikheten är dock liten om vi endast räknar enstaka röster).

Det finns andra gränser än 4%-spärren som är av intresse. Både partistöd och utdelning av valsedlar är något som piratpartiet är intresserade av. Partistöd underlättar fortsatt arbete som lobbygrupp för att hålla dessa frågor uppe på tapeten. Att slippa tänka på valsedlar är väldigt bra i valtider för då kan partiet fokusera på att driva kampanj för sina frågor istället för att fokusera på att valsedlar kommer till alla röstlokaler.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

För man riskerar ju inget om man tappar kunder, och man vinner inget på att tala om för kunderna att det är de som är viktiga, inte staten, eller vad menar du? Om staten ger sig på Bahnhof är det kört, och det vet de. Det bahnhof gör nu är riskfritt, och dessutom bra marknadsföring.

Det är inte kunderna som jag ser där de har något att förlora oavsett väg Telia skulle tagit. Men om vi ser det såhär i stället, innan ett riktigt beslut fattats från den svenska regeringens/statens sida så går EU direktiven emot den svenska lagstiftningen. Går de emot besluten från svenska organ och riskerar de anmälningar och stämningar som kommer leda till en rättsprocess där varje beslut garanterat kommer överklagas och nå europadomstolen. Även om Telia här om de skulle stå på sig skulle få rätt i ett slutligt beslut så blir inte nödvändigtvis smärtsamma men det är en process som fortfarande är enormt dyr och tidskrävande. Går något sådant att undvika i ett stadium som detta är det inte konstigt att de väljer att undvika det för tillfället då resultatet lär bli som nedan beroende på vad de gör.

1. Stå emot och gå igenom domstolar i en rättsprocess som lär ta flera år, kosta miljontals kronor och utan någon indirekt lönsamhet.
Eller
2. Vänta tills en tydlig reglering kommer och då ta ett beslut vilket sannolikt inte lär kosta dem varken intäkter eller kunder.

Det är inte så svårt att se vad som är mest praktiskt för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med mänskliga rättigheter och vad som gäller är svårt. Finns väl över 50.000 olika mänskliga rättigheter om jag inte missminner mig. Eller var det 10 gånger fler? Aja, källan för detta har jag inte, men det finns väldans massa mänskliga rättigheter på olika sätt iaf. Och allt gäller inte i alla länder. I Finland skulle det väl bli en mänsklig rättighet med internetåtkomst exempelvis? Gäller ju inte överallt. Så det där med mänskliga rättigheter, hur/var de ska tillämpas och hur det hela ska tolkas är lite snårigt.
Är det ens en mänsklig rättighet att inte bli "loggad" i Sverige om man inte är misstänkt för brott? Hur är detta i så fall formulerat så att det inte blir olagligt att registrera busskort? Även busskorten loggar ju ens aktivitet.

Alltså, dina argument är inte osunda. Men det du påstår är inte samlat på ett ställe i lagen utan du använder logik för att knyta en juridisk kedja. Den må vara enkel att följa och logisk. Det låter rimligt. Men det måste prövas och vägas ur rättslig instans innan en sådan juridisk kedja träder i kraft.

Det kan jag köpa, men i båda fallen har man inget att förlora som ISP tills saken är fastställd påä högre nivå.. Hur det nu kan finnas högre nivåer än EU-domstolen som är relevanta i det här fallet, men ja ja.. Att bahnhof anmäler sig själva är ett väldigt högt spel om det nu skulle vara så att Sverige kan lagra hur de vill och alla måste lyda. Men jag tror de är säkra på att PTS argument kommer falla som ett korthus.

Skrivet av Persienner:

Det är inte kunderna som jag ser där de har något att förlora oavsett väg Telia skulle tagit. Men om vi ser det såhär i stället, innan ett riktigt beslut fattats från den svenska regeringens/statens sida så går EU direktiven emot den svenska lagstiftningen. Går de emot besluten från svenska organ och riskerar de anmälningar och stämningar som kommer leda till en rättsprocess där varje beslut garanterat kommer överklagas och nå europadomstolen. Även om Telia här om de skulle stå på sig skulle få rätt i ett slutligt beslut så blir inte nödvändigtvis smärtsamma men det är en process som fortfarande är enormt dyr och tidskrävande. Går något sådant att undvika i ett stadium som detta är det inte konstigt att de väljer att undvika det för tillfället då resultatet lär bli som nedan beroende på vad de gör.

1. Stå emot och gå igenom domstolar i en rättsprocess som lär ta flera år, kosta miljontals kronor och utan någon indirekt lönsamhet.
Eller
2. Vänta tills en tydlig reglering kommer och då ta ett beslut vilket sannolikt inte lär kosta dem varken intäkter eller kunder.

Det är inte så svårt att se vad som är mest praktiskt för företaget.

Fast det de gör nu resulterar ju i omedelbart dålig PR och förmodligen tappade kunder, som direkt byter till Bahnhof istället. Övervakning är läskigt. Det är ingen liten skitsak som folk inte bryr sig om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Hvilke partier er det som i dag sitter i Regjeringen? Så vidt jeg vet så er det i het fall ikke sossene av noe slagg.

Nej, det står regeringen och sossarna. "Sossarna" är med dels för att de vill ha kvar datalagringen och dels för att de var med och införa den

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju enkelt att veta vem man ska rösta på i valet nu då

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Det här var spännande och denna del har jag faktiskt missat helt! Finns det någon mer info/källa på denna prövning av vår svenska lag?
Den enda utredning jag känner till angående det här är vår egen regerings utredning som blev klar i början av juni och de kom ju fram till motsatsen. Med hänvisning till denna utredning ändrade PTS sin ställning i frågan och satte press på våra operatörer att fortsätta följa svensk lag.

Håller med om att det är riktigt trist att våra politiker vänder denna typ av frågor ryggen ur ett moraliskt och ideologiskt perspektiv. Sittande regering skulle ju kunna vara aningen mer tydliga i vad de vill med det hela.

Iofs nu när jag läser så ser jag misstaget jag skrev "prövat vår lag" så man får vänta helt enkelt på Banhof samt utredningen i slutet av 2015.

Men läser man varför EU domstolen tyckte att Datalagrinsdirektivet bröt mot mänskliga rättigheter:
Domstolen anser emellertid att unionslagstiftaren genom att anta direktivet om lagring av uppgifter har överskridit de gränser som gäller för att proportionalitetsprincipen ska iakttas.

För det första omfattar direktivet allmänt sett alla individer, alla elektroniska kommunikationssätt och alla trafikuppgifter utan att det görs någon skillnad, begränsning eller undantag utifrån syftet att bekämpa grov brottslighet.

Kort på punkterna

  • att direktivet omfattar alla individer, det vill säga att allas trafikuppgifter lagras oavsett om det är för att begränsa grov brottslighet eller ej.

  • att det är för löst definierat på vilka grunder myndigheter ska få tillgång till uppgifterna.

  • att kravet på lagringstid, i direktivet minst sex månader, har för dåligt preciserade kriterier.

Jag tolkar första punkten som att det skall krävas misstanke vilket i nuläget det inte gör. Tittar vi vad som hände i andra länder (Tyskland samt Österikte om jag minns rätt) som konstaterade att deras DLD också bröt mot mänskliga rättigheter.

Punkterna: http://www.ssnf.org/informationsbank/Lagar/Datalagring/Debatt...
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast det de gör nu resulterar ju i omedelbart dålig PR och förmodligen tappade kunder, som direkt byter till Bahnhof istället. Övervakning är läskigt. Det är ingen liten skitsak som folk inte bryr sig om.

Ja beslutet ger lite dålig PR men beslutet från Telia är inte nödvändigtvis slutgiltigt och antalet kunder som faktiskt byter leverantör kan nog nästan räknas på fingrarna vilket leder till faktumet att Telia inte egentligen förlorar några ens nämnvärda summor och fokuset lär inte ligga hos dem eller andra leverantörer speciellt länge utan kritiken kommer riktas mot lagstiftningen och regeringen. Du har helt rätt i att det inte är en liten skitsak och klart det finns ett stort intresse i frågan men andelen kunder som är beredda att byta leverantör är mycket liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Nu blev någon visst lite butth*** här, om du tolkade mitt svar som "spydigt" så är det din tolkning. Jag förklarade endast att vissa andra länder som står utanför EU har frodats och lyckats betydligt bättre än t.ex. Sverige på en rad områden. Ta ett ispack och lugna ner dig, jag hade ingen avsikt att vara spydig eller reta upp någon vilket för de flesta är tämligen uppenbart.

Jag beskriver bara hur jag uppfattade ditt inlägg på ett sakligt sätt, något jag inte tycker du gör. Att fråga någon om denne hört talas om Schweiz och Norge är definitivt spydigt, såvida man inte faktiskt tror att personen är så gravt outbildad att denne inte hört talas om grannlandet.

Om du nu inte hade för avsikt att vara det hade jag tyckt det var bra att få det påpekat. Den ambitionen är dock tveksam med ispåsekommentaren osv. Det är inte speciellt svårt att påpeka sådana saker utan att vara upprörd. Det är snarare när folk försöker förlöjliga den de diskuterar med som de brukar vara upprörda. Hela det här sidospåret är dock rätt ointressant. Faktum kvarstår att det finns både för- och nackdelar med medlemskap i EU och det är upp till individen att avgöra vilken sida som är starkast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Sverige kan lika gärna gå ur EU. Vi följer inte dess lagar, och vi vill ha undantag på alla EU lagar.
Hm.. Lika bra att vi lämnar Inb4 EU rage alltså.

Ptja, själv fattar jag inte varför vi skulle gå med i EU överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Ja beslutet ger lite dålig PR men beslutet från Telia är inte nödvändigtvis slutgiltigt och antalet kunder som faktiskt byter leverantör kan nog nästan räknas på fingrarna vilket leder till faktumet att Telia inte egentligen förlorar några ens nämnvärda summor och fokuset lär inte ligga hos dem eller andra leverantörer speciellt länge utan kritiken kommer riktas mot lagstiftningen och regeringen. Du har helt rätt i att det inte är en liten skitsak och klart det finns ett stort intresse i frågan men andelen kunder som är beredda att byta leverantör är mycket liten.

Jag är inte så läker på det. Bredband via fiber är en hårt pressad marknad med små marginaler vilket innebär att leverantörerna får slåss med näbbar och klor om kunderna. Många kör med kort eller ingen bindningstid och man behöver ingen ny utrustning vid ett byte, så det är relativt lätt att byta.

Jag har själv sagt upp telia tidigare när det begav sig runt IPRED-cirkusen, och killen i telefon hade fräckheten att säga att "Ja men vi följer bara lagen, det måste alla operatörer göra"
"Jasså? Bahnhof, som jag byter till, vägrar ju?"
"....Öh.. Ja vi följer bara lagen som sagt."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av metalkiller78:

Någon som vet om ComHem och Bredbandsbolaget ligger till?

"Telenor Sverige meddelar att det från och med midnatt den 26 augusti återupptagit lagringen av trafikdata, i enlighet med LEK. Även Telenor välkomnar den pågående rättsprocess som kommer avgöra huruvida LEK är förenlig med EU-rätten och därmed vilka lagringsskyldigheter svenska operatörer har."

Telenor = Bredbandsbolaget

Com Hem har ännu inte uttalat sig ifall de kommer att återuppta det, men de är en av de aktörer som är emot det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Ptja, själv fattar jag inte varför vi skulle gå med i EU överhuvudtaget

Du har, eller känner någon som har, säkerligen åkt till Danmark eller Tyskland och fyllt på förrådet. Bara en sån sak. Jämför med Norge där man får ta in en liter vin och sex liter öl (eller åt det hållet) samt väldigt lite tobak.

EU är väldigt bra på många sätt. I Estland kan man se vägskyltar som säger "den här vägen är sponsrad av EU". Vi har fått rörelsefrihet och i det här fallet har vi någon som kan gå emot svensk lagstiftning på ett korrekt sätt istället för ett pajasparti (Piratpartiet, alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är inte så läker på det. Bredband via fiber är en hårt pressad marknad med små marginaler vilket innebär att leverantörerna får slåss med näbbar och klor om kunderna. Många kör med kort eller ingen bindningstid och man behöver ingen ny utrustning vid ett byte, så det är relativt lätt att byta.

Jag har själv sagt upp telia tidigare när det begav sig runt IPRED-cirkusen, och killen i telefon hade fräckheten att säga att "Ja men vi följer bara lagen, det måste alla operatörer göra"
"Jasså? Bahnhof, som jag byter till, vägrar ju?"
"....Öh.. Ja vi följer bara lagen som sagt."

Haha, ja den var ju bra den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, själv fattar jag inte varför vi skulle gå med i EU överhuvudtaget

Genomförandet i EU kan man ha sina åsikter om men nog torde de flesta anse att det finns ett värde i att försöka samarbeta över gränserna? Åtminstone ser jag det konceptet som enda vägen till en mer tolerant värld där vi slutar tänka så mycket "vi och/mot dem". Att komma ifrån det helt är nog dock en utopi, tyvärr.

Men jag tror i alla fall att det var en stark drivkraft till varför vi skulle gå med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Du har, eller känner någon som har, säkerligen åkt till Danmark eller Tyskland och fyllt på förrådet. Bara en sån sak. Jämför med Norge där man får ta in en liter vin och sex liter öl (eller åt det hållet) samt väldigt lite tobak.

EU är väldigt bra på många sätt. I Estland kan man se vägskyltar som säger "den här vägen är sponsrad av EU". Vi har fått rörelsefrihet och i det här fallet har vi någon som kan gå emot svensk lagstiftning på ett korrekt sätt istället för ett pajasparti (Piratpartiet, alltså).

Sverige funkade rätt bra när vi bara fick ta in en liter sprit också.

***bort/moderator***

Norge har inte mindre rörelsefrihet än oss.

Även i Sverige finns det många vägar där det står att denna väg är betald av EU, trots att vi i Sverige betalar 25 miljarder mer än vad vi får tillbaka från EU.

§1
Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

16 b § Tillsynsmyndigheten får i enskilda fall besluta om undantag från skyldigheten att lagra uppgifter enligt 16 a §, om det finns synnerliga skäl för det.

Kan komma på en jävla massa bra skäl till detta, men tror nog att vem som helst kan göra det så behöver nog inte nämna några här.
Alla vi som sitter med skittelia ska kanske slå ihop oss och byta leverantör samtidigt. Om inte det är möjligt att byta till annan fiber så byt till ADSL, det är fan värt det för att visa poängen.

Permalänk
Medlem

Som vanligt visar det sig hur mogna många av kommentatorerna är.
Piratpartiet är ett skämt, som tror att de är de enda som begriper sig på "datorer och Internet". Lyssna på ett gammalt inslag från 2009 där rutinerade Tomas Ramberg, i Ekots lördagsintervju (upplysningsvis i SR:s P1 för de som inte lyssnar på annat än reklamradio och ratar public service), plockar i sär argumenten.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/39823?programid=3071

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du har, eller känner någon som har, säkerligen åkt till Danmark eller Tyskland och fyllt på förrådet. Bara en sån sak. Jämför med Norge där man får ta in en liter vin och sex liter öl (eller åt det hållet) samt väldigt lite tobak.

EU är väldigt bra på många sätt. I Estland kan man se vägskyltar som säger "den här vägen är sponsrad av EU". Vi har fått rörelsefrihet och i det här fallet har vi någon som kan gå emot svensk lagstiftning på ett korrekt sätt istället för ett pajasparti (Piratpartiet, alltså).

Skrivet av Evil Peter:

Genomförandet i EU kan man ha sina åsikter om men nog torde de flesta anse att det finns ett värde i att försöka samarbeta över gränserna? Åtminstone ser jag det konceptet som enda vägen till en mer tolerant värld där vi slutar tänka så mycket "vi och/mot dem". Att komma ifrån det helt är nog dock en utopi, tyvärr.

Men jag tror i alla fall att det var en stark drivkraft till varför vi skulle gå med.

Man ska kunna samarbeta utan att skapa en union där man tvingar länder hit och dit. Och även om EU har en del positiva sidor så döljer det inte dom negativa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Sverige funkade rätt bra när vi bara fick ta in en liter sprit också.

Ta in mer sprit eller ta in bidragsparasiter som har gruppvåldtäkt och balkongkastning som hobby, är det det som vi ska välja emellan? Är det EU för dig?

Norge har inte mindre rörelsefrihet än oss.

Även i Sverige finns det många vägar där det står att denna väg är betald av EU, trots att vi i Sverige betalar 25 miljarder mer än vad vi får tillbaka från EU.

Din värld är bra svartvit va, för att inte tala om rasistisk. Kom ut ur din lilla bubbla på landet se hur fantastiskt bra vi har det. Du kanske gillar det
I Sverige har vi råd att betala, hör med grekerna om hur de har det.

Norge är väl med i EÖS och Schengen vill jag minnas så de kommer undan där. Men att ta in saker i Norge är ett evigt gissel.

Citat:

Man ska kunna samarbeta utan att skapa en union där man tvingar länder hit och dit. Och även om EU har en del positiva sidor så döljer det inte dom negativa

Man tycker det, bevisligen är det inte så. Länderna är bara ett ansikte ut av sin befolkning och det handlar enbart om att ta så mycket som möjligt utan att ge något tillbaka - och därför är jag helt klart för att EU reglerar detta. Sedan, visst det finns ett par märkliga direktiv men på det stora hela är det ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man ska kunna samarbeta utan att skapa en union där man tvingar länder hit och dit. Och även om EU har en del positiva sidor så döljer det inte dom negativa

Självklart finns det negativa sidor, därav skrev jag att man kan ha åsikter om själva genomförandet. Att samarbeta utan en union kommer för det mesta bli ett mer ytligt samarbete, så det är inte riktigt samma sak. Om ingen tvingas ge något utan bara tar så är det dock inget samarbete. Det är också mycket man tycker borde fungera som inte gör det pga alla olikheter mellan kulturer osv. Oavsett vilka val man gör får man arbeta för en bättre värld många generationer bort för det går inte snabbt.

Permalänk
Medlem

Skickade just ett långt mail till Telia och ifrågasatte deras beslut (någon måste ju göra det...), ska bli intressant att se om man ens får något svar. Hade ju varit kul om någon högt uppsatt faktiskt svarade.
Med dagens teknik, IRC, Facebook grupper, diskussionsforum så borde det vara ganska enkelt att göra en kollektiv insats för att bojkotta vissa ISPs. Tycker dom borde förstått detta redan dock.

Permalänk
Avstängd

En majoritet vet nog inte ens om det, eller vad det betyder - eller för den delen ens bryr sig. De som är IT-intresserade bryr sig nog mycket mer om denna frågan än de som inte är intresserade.

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med Telia öppen fiber?
Vet ej om det är det vi har här. Men om det skulle vara det och jag kan byta till Bahnhof. Kan Telia fortfarande lagra?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0verseer:

Skickade just ett långt mail till Telia och ifrågasatte deras beslut (någon måste ju göra det...), ska bli intressant att se om man ens får något svar. Hade ju varit kul om någon högt uppsatt faktiskt svarade.
Med dagens teknik, IRC, Facebook grupper, diskussionsforum så borde det vara ganska enkelt att göra en kollektiv insats för att bojkotta vissa ISPs. Tycker dom borde förstått detta redan dock.

Det enda felet är att du borde skickat detta mail till PTS och inte Telia eftersom det är PTS beslut

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det enda felet är att du borde skickat detta mail till PTS och inte Telia eftersom det är PTS beslut

Det är väl inte PTS beslut heller. Utan regeringen.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...

Även om den lagring av uppgifter som direktivet ställer krav på kan anses ägnad att uppnå direktivets syfte, är det omfattande och särskilt allvarliga intrång som direktivet innebär i de aktuella grundläggande rättigheterna inte tillräckligt noggrant reglerat för att garantera att intrånget verkligen begränsas till vad som är strängt nödvändigt.

Som jag tolkar det är det inte själva lagringen av data som har underkänts utan reglerna kring hur man får ta del av den. Då skulle det helt enkelt kunna vara som så att den svenska utformningen anses reglera detta tillräckligt för att man även fortsättningsvis ska kunna lagra denna data. Det är väl ungefär så jag förstår det utifrån pdf:en och vad andra förklarat för mig.

Permalänk
Medlem

Dra åt helvete med sveriges egna lagar kring detta. Vi är med i EU och i just denna aspekt är jag glad över det. EU har beslutat HELT RÄTT genom att man kan slopa att spara användardata, men Sverige? Som vanligt med deras knepiga regler och lagar. Detta, samt copyswede osv. Vad är näst? Lägg av. Sluta kränka mig och alla andra genom att då spara undan vad jag säger, som ni sen har för egen läsning.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √