Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tror notch har mjölkat mc tillräckligt så de smartaste för han är nog att sälja och ta nån miljard o börja med något nytt istället då har han ett bra startkapital att göra vafasen han vill

Hade nog själv sålt det och tagit pension

Permalänk
Medlem

Även om MOJANG inte säljs till M$ så behöver inte Hr. Persson vända på slantarna inom överskådlig livstid, han klarar sig nog rätt bra på det han skrapat ihop så här långt.

Om M$ vill sabba MC och betala 14 miljarder för nöjet, låt dem göra det?!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hade nog själv sålt det och tagit pension

Notch är redan så löjligt rik att han kunde ta en pension vilken dag som helst och leva resten av livet i en lyxhotell.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Var det inte snart 3 år sen Notch slutade vara lead designer på Minecraft och började utveckla andra spel som inte gått alls så bra, varför inte sälja Mojang när man ändå bara gjort en one hit wonder ändå?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra om MS vill ha bättre inspiration till sina Tiles.
Samt en egen titel så att ingen kan jämföra flytet eller grafiken Xbox kontra PS4.

On-topic kan förstå om dom säljer det är väl en så kallad ones in a lifetime deal. Dom kan sluta jobba för resten av sina liv iaf i meningen att göra det i behov av pengar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Minecraft måste vara tidernas mest överskattade spel(mapeditor) om man ser till kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Notch är redan så löjligt rik att han kunde ta en pension vilken dag som helst och leva resten av livet i en lyxhotell.

Nja, såvitt jag vet så är det företaget som blivit stenrikt medan han själv, givetvis är rik men inte så att han skulle kunna leva på ett lyxhotell hela livet

Permalänk
Medlem

R.I.P. Linux support.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis säger Mojang nej till detta, och även ber Microsoft att fara dit solen inte skiner...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jävligt tråkigt, och förmodligen inte ett skämt då Mojang ännu inte har nekat ryktet (vilket de brukar vara snabba på).

Skrivet av Djhg2000:

R.I.P. Linux support.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_W:

Man kan ju undra om MS vill ha bättre inspiration till sina Tiles.
Samt en egen titel så att ingen kan jämföra flytet eller grafiken Xbox kontra PS4.

On-topic kan förstå om dom säljer det är väl en så kallad ones in a lifetime deal. Dom kan sluta jobba för resten av sina liv iaf i meningen att göra det i behov av pengar.

Det är nyheten i Windows 10 sen. De ersätter sina tiles med voxels. Släng in ett VR-headset så är det bara att börja gräva efter de där filerna som du la någonstans. Glöm filträd, det är filhögar som är det nya. Då kan man ju verkligen skapa en digital spegling av det verkliga skrivbordet med skit liggande i travar, drivor och högar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Djhg2000:

R.I.P. Linux support.

Om Minecraft förblir en Java-applikation, så är det plattformsoberoende, och jag skulle inte ens kunna se att Microsoft skulle vilja skriva om koden till något mer plattforms-specifikt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

troligen vill microsoft göra så att det kostar pengar att ha privata servrar eller? det är väll där det finns pengar att tjäna nu skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att MS ser detta köp som en investering till vinst i form av pengar, utan snarare något annat. Vad vet jag inte.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

läste 14 miljoner först...
14 miljarder för ett företag som endast gjort ett datorspel är sanslöst mycket pengar, men skulle inte förvåna mig om facebook bjuder över med någon miljard

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

läste 14 miljoner först...
14 miljarder för ett företag som endast gjort ett datorspel är sanslöst mycket pengar, men skulle inte förvåna mig om facebook bjuder över med någon miljard

Tre spel https://mojang.com/games/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenOslo:

Vad ska de med minecraft till? Finns det ens någon utvecklingspotential kvar i det spelet? Känns som att det mesta man kan tänkas vela ha redan är där.

Ja, jag tänkte också lite att det kanske hade varit trevligt om de köpte Minecraft/Mojang, men sedan också drog igång sin gamla spelstudio. Främst för att jag gärna ser ett AoE IV, men men ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andre_H:

läste 14 miljoner först...
14 miljarder för ett företag som endast gjort ett datorspel är sanslöst mycket pengar, men skulle inte förvåna mig om facebook bjuder över med någon miljard

Om Notch var en "riktig" sellout så hade han redan sålt Minecraft, så förhoppningsvis låter han sig inte svingas av ett högre pris. Han var trots allt inte så förtjust i att Facebook köpte Oculus.

Permalänk
Inaktiv

När elektronikjättar lägger sig i så blir ingenting bra. Skulle aldrig ha sålt något till Microsoft, de kan inte ens hålla reda på sina nuvarande tjänster och produkter. Minecraft kommer gå i graven om den här affären genomförs.

Microsoft måste vara årets skämtföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

När elektronikjättar lägger sig i så blir ingenting bra. Skulle aldrig ha sålt något till Microsoft, de kan inte ens hålla reda på sina nuvarande tjänster och produkter. Minecraft kommer gå i graven om den här affären genomförs.

Microsoft måste vara årets skämtföretag.

Nu vet jag inte om jag inte kan hålla med dig om detta för att du anser att samtliga elektronikjättar förstör allt i ditt liv eller för att Microsoft, enligt dig, inte kan hålla reda på sina egna tjänster och produkter? Du har inga exempel och dela med dig? Windows 8 och 8.1 är tyvärr inte en flopp.

Permalänk
Medlem

Ja vill inte se att Microsoft äger Mojang, kommer förmodligen bli ett fiasko senare i tiden. Hoppas Notch säger nej!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AssassinViking:

Jag tror det har och göra med att de inte vill att PS4 versionen ska släppas

Well, då är de för sent ute. PS4 versionen finns redan ute på Playstation Store. Minecraft: PlayStation®4 Edition.

Sen om man ser till att sälja Mojang AB så är det nog rätt tid nu, när de visat bra siffror o boksluten, och framöver kommer ju försäljningen av Minecraft spelen trappas av och då minskar intäkterna, det som återstår då är licensinkomster från kläder, filmer, och andra produkter för varumärket Minecraft.

Så att Mojang AB säljs nu är nog i rätt tid för att maximera försäljningssumman för företaget.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, jag tänkte också lite att det kanske hade varit trevligt om de köpte Minecraft/Mojang, men sedan också drog igång sin gamla spelstudio. Främst för att jag gärna ser ett AoE IV, men men ...

Men Microsoft Studio finns väl kvar fortfarande? De bytte namn för några år sedan och tog bort ''game'' från namnet men annars är det väl samma team? Ser dock inte riktigt vad det har med köpet utav Mojang eller Minecraft att göra dock.

Ja Age of Empires serien borde verkligen utökas. Dessa HD versioner är inte mycket för världen egentligen. Dock var Age of Mythology mitt favoritspel under uppväxten och den uppdaterade varianten var en glad överraskning, men kanske främst för att återuppliva multiplayern. Dock hiskeligt dyrt för ett spel som släpptes när? 2003? Fast med lite vassare grafik och fungerande multiplayer

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Ja vill inte se att Microsoft äger Mojang, kommer förmodligen bli ett fiasko senare i tiden. Hoppas Notch säger nej!

Det är ju Notch som erbjudit Mojang till Microsoft så varför skulle han säga nej?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Ja vill inte se att Microsoft äger Mojang, kommer förmodligen bli ett fiasko senare i tiden. Hoppas Notch säger nej!

ja det är sant notch om du ser sej nej eller kommer det bli ett fjasko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Är inte 14 miljarder Kronor väldigt lite för ett av de mest framgångsrika spelföretagen på ett antal år?

Jag hoppas de inte säljer. Tycker inte Mojang är ett sånt företag som förknippas med pampiga företag som Microsoft

Skojar du? Det är vansinnigt lite! Skulle nog vara Microsofts bästa affär någonsin ifall de kom över det varumärket samt rättigheterna. Det tråkiga med den historien borde vara att övriga plattformar (läs: Linux, Android, OSX, IOS, Playstation mfl.) inte lär få särskilt mycket love av Microsoft.
Som att Lego Group skulle sälja LEGO-märket med alla rättigheter till ett annat företag. Förmodligen kommer inte det att ske. Möjligheterna med det spelet är bokstavligt talat hur många som helst. Så jag hoppas att de inte blir sålda.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenOslo:

Men Microsoft Studio finns väl kvar fortfarande? De bytte namn för några år sedan och tog bort ''game'' från namnet men annars är det väl samma team? Ser dock inte riktigt vad det har med köpet utav Mojang eller Minecraft att göra dock.

Ja Age of Empires serien borde verkligen utökas. Dessa HD versioner är inte mycket för världen egentligen. Dock var Age of Mythology mitt favoritspel under uppväxten och den uppdaterade varianten var en glad överraskning, men kanske främst för att återuppliva multiplayern. Dock hiskeligt dyrt för ett spel som släpptes när? 2003? Fast med lite vassare grafik och fungerande multiplayer

Ja, det kanske det gör, men vet inte vad de gör nuförtiden. Förhoppningsvis har de väl något i kikaren när de fixar AoE II HD, varför gör de annars det?

Kolla Gameranger och Garena om du vill köra gamla spel där multiplayerservrarna är nedstängda.

Gameranger fixade för övrigt AoE II:s grafikbug med Windows Aero innan MS släppte HD remaken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pewtah:

Nu vet jag inte om jag inte kan hålla med dig om detta för att du anser att samtliga elektronikjättar förstör allt i ditt liv eller för att Microsoft, enligt dig, inte kan hålla reda på sina egna tjänster och produkter? Du har inga exempel och dela med dig? Windows 8 och 8.1 är tyvärr inte en flopp.

Microsoft har ju olika avdelningar, deras Outlook fungerar inte som det ska. Operativsystemet 8/8.1 är en flopp. När lyckades de med ett bra spel senast? Jo första utgåvan av Halo och det var år 2001(?).

Jag har än idag problem med blåskärm, felande meddelanden vilket inte Microsoft's support klarar av att lösa.

Det med Outlook är att jag väntat i ungefär ett halvår på att få verifiera mig genom sms till två av mina e-mejl konton. Jag går in dagligen och fyller i mina sista 4 siffror i mitt telefonnummer, men jag får aldrig något sms. Gjorde nyligen ett nytt konto för att testa igen, jag får aldrig ett sms. Svaret jag får av Microsoft's support är att jag måste vänta 30 dagar för att uppdatera min säkerhetsinformation, när jag väl gjort det så kommer sms verifieringen inte fungera ändå. Vilka nötter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

När elektronikjättar lägger sig i så blir ingenting bra. Skulle aldrig ha sålt något till Microsoft, de kan inte ens hålla reda på sina nuvarande tjänster och produkter. Minecraft kommer gå i graven om den här affären genomförs.

Microsoft måste vara årets skämtföretag.

14 miljarder är sanslöst mycket pengar, han kan leva det ljuva livet om han säljer

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Snälla ni, jag lovar nästan att alla här skulle sälja sitt spelföretag som är en one hit wonder för 14 miljarder, sluta och starta ett nytt företag

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8