Permalänk
Medlem

Ubuntu - köra via USB?

Hej!

Tänkte pröva Ubuntu i någon månad men vill inte radera innehållet på min SDD på min laptop (som för övrigt är ganska full) och läste att Ubuntu går att boota via USB! Det jag vill veta är om någon har gjort det och vilka nackdelar som finns att göra med detta? Känner till att USB är inte direkt jättesnabbt jämfört med PCIe men det borde täcka mina behov ändå.

Hur stort bör minnet vara på en USB sticka som kör Ubuntu och några program? Räcker 32 GB?

Hur påverkas SSDn med Windows på? Vill nämligen inte ha några skrivningar/läsandet av SSDn då jag kör Ubuntu - går detta att göra detta utan att ta ur SSDn ur laptopen?

Finns det någon typ av Power Manager till Ubuntu? Kan den skapa problem om SSDn redan har Lenovo Power Manager installerat (denna påverkar datorn även i avstängt läge, t.ex. så vill jag inte att datorn ska laddas då batteriet är över 30% vilket den inte gör även då datorn är avstängd)?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Tänkte pröva Ubuntu i någon månad men vill inte radera innehållet på min SDD på min laptop (som för övrigt är ganska full) och läste att Ubuntu går att boota via USB! Det jag vill veta är om någon har gjort det och vilka nackdelar som finns att göra med detta? Känner till att USB är inte direkt jättesnabbt jämfört med PCIe men det borde täcka mina behov ändå.

Hur stort bör minnet vara på en USB sticka som kör Ubuntu och några program? Räcker 32 GB?

Hur påverkas SSDn med Windows på? Vill nämligen inte ha några skrivningar/läsandet av SSDn då jag kör Ubuntu - går detta att göra detta utan att ta ur SSDn ur laptopen?

Finns det någon typ av Power Manager till Ubuntu? Kan den skapa problem om SSDn redan har Lenovo Power Manager installerat (denna påverkar datorn även i avstängt läge, t.ex. så vill jag inte att datorn ska laddas då batteriet är över 30% vilket den inte gör även då datorn är avstängd)?

Tack!

32GB räcker gott och väl. USB är lite långsammare än om man skulle ha det på en SSD/hårddisk, men det är inte så slött att det inte går att använda.
just ubuntu är faktiskt förvånansvärt snabbt via usb.

hur du gör hittar du på google. sök bara på ubuntu live usb.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du kan antingen köra i live-läge eller så kan du installera på ett USB-minne. Jag kör den senare varianten med ett snabbt USB-minne (Cruzer Extreme) och det är iaf väääldigt mycket snabbare än med hårddisk. Att installera på USB-minne är inte svårare än att installera på en hårddisk. Jag brukar även ta ur HDDn/SSDn för att inte råka radera Windows.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det du läst om den är nog det som kallas live-cd. Alla förändringar återställs vid omstart. Men ser inga problem med att installera det på ett USBminne. Men ha inte Windowsdisken inkopplad vid installation, så de blir fristående.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Live CD med en persistent partition kanske är något för TS?
Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska nog testa att installera direkt på USB minnet! Men måste man verkligen ta ur SSDn?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du inte kopplar loss SSD:n så installeras Grub, ett program som hanterar dualboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för alla svar! Ska nog testa att installera direkt på USB minnet! Men måste man verkligen ta ur SSDn?

Använd ett verktyg som lili usb creator i windows och utgå från en livedvd så slipper du det.
Om du däremot installerar till usbminnet från ett cd/dvd media så bör du göra det om du inte har koll.

Permalänk
Medlem

Att installera Ubuntu "i" Windows via Wubi känns som det perfekta för dig tycker jag, tror inte prestandan ska bli lika lidande då heller som om du körde enbart från USB
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wubi_%28Ubuntu%29

Permalänk
Medlem

Ska ta en närmare titt på Wubi (funkar den som Virtual Box typ?) samt Live CD senare idag, tack!

En liten fundering dock. Dualboot fungerar ju så att man partitionerar sin hårddisk i två delar varvid två OS kan installeras totalt på samma hårddisk, eller hur? Båda partionerna hålls separat och inga skrivningar görs från ena partionen till den andra, eller?

Om jag har rätt så kan en stationär dator med två hårddiskar köra boda Ubuntu från ena disken och Windows från andra utan att påverka varandra. Borde det inte i så fall göra detsamma med en extern hårddisk som kopplas via USB till en laptop och därmed även med USB flash minnen (ändrade så att de ses som en systemdisk likt HDD/SSD)?
Ledsen för det dåliga urvalet av ord men vet inte hur jag ska beskriva denna tanke på ett annat sätt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du inte kopplar loss SSD:n så installeras Grub, ett program som hanterar dualboot.

Wut? Du kan ju själv välja var Grub ska installeras.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ska ta en närmare titt på Wubi (funkar den som Virtual Box typ?) samt Live CD senare idag, tack!

En liten fundering dock. Dualboot fungerar ju så att man partitionerar sin hårddisk i två delar varvid två OS kan installeras totalt på samma hårddisk, eller hur? Båda partionerna hålls separat och inga skrivningar görs från ena partionen till den andra, eller?

Correct! I Ubuntufallet partionerar du din hårddisk och väljer att dedikera en bit av din disk till Ubuntu och den andra till Windows. När du valt hur du vill ha uppdelningen installerar du Grub2 som ser till att du får välja vilket OS du vill köra vid uppstart.

Skrivet av Icte:

Om jag har rätt så kan en stationär dator med två hårddiskar köra boda Ubuntu från ena disken och Windows från andra utan att påverka varandra. Borde det inte i så fall göra detsamma med en extern hårddisk som kopplas via USB till en laptop och därmed även med USB flash minnen (ändrade så att de ses som en systemdisk likt HDD/SSD)?
Ledsen för det dåliga urvalet av ord men vet inte hur jag ska beskriva denna tanke på ett annat sätt!

Hm. Om jag förstår dig rätt vill du installera Ubuntu på en extern hårddisk och sedan låta den sitta i datorn så att du kan boota till den? Jag vet dessvärre inte om det är möjligt. Om du installerar Grub2 på den externa hårddisken och sätter USB-HDD som högsta prioritet i BIOS boot-order kanske det fungerar, men jag vågar inte gå i god för det.

Mitt tips: Go all out Linux! Ta backup på allt du behöver och formatera om datorn, trivs du inte med Ubuntu kan du antingen byta dist eller installera Windows igen. Det blir lite krångel om du ångrar dig, men jag tror inte du kommer vilja gå tillbaka!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Installera Linux Mint 16 XFCE på ett 32GB SDHC minne. Det skulle kunna räcka med ett 8GB.

Bootade datorn i7/GT 740M bärbar med kortet i en extern läsare i USB3 porten. Allt fungerade men men datorn blev så väldigt trög, troligen p.g.a långa accesstider på minneskortet.

Valde att beställa en billig 120GB SDD (Inte den snabbaste men snabbare, stöttåligare och tystare än en HDD). Den nuvarande systemdisken en 60GB med Win7 kommer läggas undan.

Tyvärr har datorn bara plats för två stycken SSD:er (Den ena, 250GB för allmän lagring istället för DVD-brännaren).

Red: Datorns inbyggda SD-läsare kan inte boota datorn, vilket är skälet till USB-kortläsaren.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Inga problem att boota en PC bärbar eller Stationär med externa USB enheter.

Dels kan man sätta USB-boot med högre prioritet än interna diskar/systemdisk, i BIOS.
Dels kan man med en tangentbordskommando välja enhet som skall boota datorn i boot menyn.

Vad man ska trycka på när BIOS loggan/dator tillverkarens namn flashar förbi (Oftast enklast att trycka tangent(erna) flera gånger, från det man slagit på strömmen tills bootmenyn visas) Får man leta i sin dator/moderkorts handbok.

Problemet med GRUB och Windows och Linux på samma disk. Är att Windows blir obootbart om man raderar Linux partitionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack igen för alla bra svar Tror jag kommer att avvakta med GRUB tills dess då jag lärt mig mer om det och börja med att köra Ubuntu via Virtual Bix. Blir det då att jag fastnar för Ubuntu så blir det nog att ta bort Windows en gång för alla!

Hurdan är Ubuntu när det kommer till batteriförbrukning? Läste att det inte finns något officiellt Power Manager program - hur gör jag om jag t.ex. vill att batteriet ska maximalt laddas till 80% (detta med antagande att jag endast kör med Ubuntu på disken, och att Windows tillsammans med Thinkpad Power Manager är avinstallerat)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast

Jag rekommenderar Windows-programmet Linux Live USB Creator för att skapa en startbar USB-sticka/disk.
Aktivera även "persistent mode" i programmet, så kommer den att spara ändringar, inställningar och filer efter avslut. Dessutom kan den köras direkt med Virtualbox direkt från själva USB-mediet, då den även kan inkludera en portabel Virtualbox-session.Perfekt för datorer som inte har virtualbox, och inte kan installera virtualbox.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag rekommenderar Windows-programmet Linux Live USB Creator för att skapa en startbar USB-sticka/disk.
Aktivera även "persistent mode" i programmet, så kommer den att spara ändringar, inställningar och filer efter avslut. Dessutom kan den köras direkt med Virtualbox direkt från själva USB-mediet, då den även kan inkludera en portabel Virtualbox-session.Perfekt för datorer som inte har virtualbox, och inte kan installera virtualbox.

Fungerar den på ungefär samma sätt som Ubuntu Live CD? Eller vad är skillnaden?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Fungerar den på ungefär samma sätt som Ubuntu Live CD? Eller vad är skillnaden?

Om du skapar en Ubuntu Live USB med programmet, så fungerar som den på samma sätt som en sedvanligt bränd ubuntu live CD. Skillnaden är att du får med en portabel virtualbox och persistence mode.
Det senare sparar dina ändringar och dokument, vilket inte en standard live CD/USB gör.

Andra USB-verktyg skapar inte dessa två tillägg. Jag tror att Linux Live USB Creator är ganska ensamt om att fixa detta.
Visst kan man fixa det manuellt också, men är man inte helt insatt i Linux boot procedurer, BIOS/UEFI proceduren och så vidare är det knepigt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)