Oculus presenterar Rift "Crescent Bay"

Permalänk
Melding Plague

Oculus presenterar Rift "Crescent Bay"

Nästa generation av VR-glasögonen Oculus Rift kallas för Crescent Bay och levererar nyheter som inbyggt ljud och 360-graders rörelsespårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något.

Men har gett mig själv ett löfte, och det är att vänta på konsumentversionen.

Väldigt roligt att det går framåt för O R

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Synliga dioder igen? Lyckades de inte gömma dessa bakom kåpor i förra versionen, varför ta fram dem igen? :/
Kanske har att göra med tunnare skal och lägre vikt, men borde ju bara gå ännu bättre att ha dem under skalet då tycker jag..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Får man väl bara hoppas att det är bra hörlurar dom använder, men hade hellre använt mina egna ändå

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Nej, och åter igen nej... Snälla! Inget ljud inbyggt i åbäket.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hörlurarna hoppas jag att de skippar, eller att det åtminstone kommer säljas en version utan hörlurar så man kan fortsätta använda sina egna.

Det viktigaste som jag tycker CV bör ha är justerbart avstånd mellan linserna. Har man för kort eller för långt avstånd mellan ögonen så blir bilden suddig, ögonen får anstränga sig mer och man blir lättare åksjuk.

Dioder på baksidan är en bra satsning. Vet inte hur många gånger som jag har tittat bakåt och tappat trackingen och till följd av det fått ett slag av illamående. Hoppas även att de satsar på en kamera med bredare vinkel så man inte riskerar att hamna utanför om man har den ovanpå skärmen.

Edit: För den som missat det så pågår Oculus Connect just nu på Twitch
http://www.twitch.tv/oculus/

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

kör hellre med mina egna hörlurar :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Så länge dessa hörlurar blir avtagbara så ser jag inget större problem med det, förutom att det kommer kosta lite mer.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Proffsmobbare

Snälla säg att man kan haka av hörlurarna. Som man sett fram emot detta och sedan möts av hörlurar med "simulerad 3D"-trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu börjar det likna något.

Men har gett mig själv ett löfte, och det är att vänta på konsumentversionen.

Väldigt roligt att det går framåt för O R

Har gett samma löfte men det börjar blir svårt att hålla sig, hoppas dock att man kan använda egna lurar i konsumentversionen.

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som Koss Porta Pro lurar de installerat i nya versionen. Hoppas på att det är ett modulärt bygge, så man kan koppla av dem och köra med ett par av sina egna istället.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser ordet "Oculus" eller "VR" på en nyhetsartikel hoppar jag till i stolen. Detta är riktigt hett nu och jag kan knappt hålla fingrarna borta från beställningsknappen. Som någon ovan sa, jag har också lovat mig själv att vänta på en konsumentversion! Får bara hoppas jag kan hålla mig till det också. #Nyårslöfte

Permalänk

Fasen, var glad att Oculus inte hoppa på hörlurståget så man kunde köra sina egna (dock skeptiskt hur det ska gå då bandet verkar vara enormt).

Detta var något ja inte gillade alls tyvärr. Men förstår dock att majoriteten tycker om detta då det medför enkelhet.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om Oculus kommer att bli Aktienoterade? försökt googla runt lite men hittat nada i princip om det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Får man väl bara hoppas att det är bra hörlurar dom använder, men hade hellre använt mina egna ändå

Skrivet av roxkz:

Nej, och åter igen nej... Snälla! Inget ljud inbyggt i åbäket.

Skrivet av morxy49:

kör hellre med mina egna hörlurar :/

Skrivet av Laine:

Snälla säg att man kan haka av hörlurarna. Som man sett fram emot detta och sedan möts av hörlurar med "simulerad 3D"-trams.

Skrivet av Subtractive:

Ser nästan ut som Koss Porta Pro lurar de installerat i nya versionen. Hoppas på att det är ett modulärt bygge, så man kan koppla av dem och köra med ett par av sina egna istället.

I värsta fall är det ju bara att bryta/knäcka loss dom inbyggda hörlurarna, om dom nu inte går att haka loss.

Det tänker jag göra, om dom inte levererar som mina egna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Rusta hörlurar, yey!

Permalänk
Medlem

Hörlurarna är valfria vad jag har förstått.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

jag har en digital till analåg box från brik för 800kr med en förstärkare på 1000kr som driver ett par audio-technica för 1100kr bästa ljud jag någonsin haft. kommer och bli en avbitartång om dessa blir tvingade på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

I värsta fall är det ju bara att bryta/knäcka loss dom inbyggda hörlurarna, om dom nu inte går att haka loss.

Det tänker jag göra, om dom inte levererar som mina egna.

problemet är ju att de säkert drivs med USB tillsammans med Riften, och då kanske det även är så att den använder någon override som får spelen att välja dom lurarna. bryter man då av dom så får man inget ljud längre...
men det är ju absolut worst case scenario, och kommer troligtvis inte hända.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste är att spel blir bättre på att leverera ljud som är gjort för att lyssnas med lurar, det ska alltså vara som en "binaural recording" där man placerat två mikrofoner, en i vardera öra, på ett mannequin-huvud. På så sätt kan man verkligen lura hjärnan, annars blir det ALDRIG bra.

Wiki om Binaural Recording: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

Riktigt häftigt exempel (använd lurar): https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Ett sådant ljud tillsammans med Oculus i ett skräckspel kommer nog få en att skrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

jag har en digital till analåg box från brik för 800kr med en förstärkare på 1000kr som driver ett par audio-technica för 1100kr bästa ljud jag någonsin haft. kommer och bli en avbitartång om dessa blir tvingade på mig.

Kör också med DAC och Audio Technica kombination, och det är inget man direkt vill byta ut mot ett par hörlurar som man lika gärna kunde ha köpt på ett charterflyg för 25kr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Värt att notera att detta endast är en prototyp och kommer ej gå att beställa, likt Crystal Cove-prototypen. De har också sagt att den inbyggda hörluren kommer vara valfritt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk

Då detta bara är en prototyp så tror jag att hörlurarna bara handlar om att experimentera med möjligheten. Jag är ganska säker på att Oculus tidigare har sagt att Riften ska levereras utan lurar. Dock var detta pre-FB, så vette fan om det fortfarande gäller. Men tror inte de lägger ut en 3000kr produkt på marknaden med ett par skitiga lurar från Claes Ohlson.

Och jag tänker inte låta någon dissa simulerad surround. Lyssna på "virtual barbershop".

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

De har också sagt att den inbyggda hörluren kommer vara valfritt.

woho!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Om det inte går att köra med andra hörlurar så kommer jag att få bryta bort skiten. Jag är sjukt besviken att de satsar på skit hörlurar. Jag ser inte fram emot att modda till något så självklart.

Permalänk
Inaktiv

man borde få ta bort hörlurarna? tänk om man vill ha annat ljud

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Synliga dioder igen? Lyckades de inte gömma dessa bakom kåpor i förra versionen, varför ta fram dem igen? :/
Kanske har att göra med tunnare skal och lägre vikt, men borde ju bara gå ännu bättre att ha dem under skalet då tycker jag..

Det är bara en intern prototyp så det är säkert inte exakt hur konsumentversionen kommer att se ut. Kan också vara så att dioderna på denna bilden inte kan ses med ögat precis som på DK2, bara att de vill visa var dom sitter och att dom finns på huvudbandet etc.

Skrivet av maxkill:

man borde få ta bort hörlurarna? tänk om man vill ha annat ljud

Skrivet av fxfighter:

Om det inte går att köra med andra hörlurar så kommer jag att få bryta bort skiten. Jag är sjukt besviken att de satsar på skit hörlurar. Jag ser inte fram emot att modda till något så självklart.

Hörlurarna är valfria läste jag på ett annat forum. Vet inte var han fick det ifrån.
Men det hade bara varit extremt dumt av dom att inte låta oss använda egna bättre hörlurar och det förstår dom nog också.

Permalänk
Medlem

Prototyp...prototyp...och prototyp. Blir lite tjatigt att bara läsa om prototyper. Gör färdigt brillorna och släpp dem till allmänheten nån gång!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Snälla säg att man kan haka av hörlurarna. Som man sett fram emot detta och sedan möts av hörlurar med "simulerad 3D"-trams.

Skillnade blir ju att det i detta fallet inte är "simulerad 3D trams" eftersom de för första gången VET exakt var i 3D rymden du har dina öron då de lagt ned stor möda på exakt 6DoF tracking för att få resten av VR upplevelsen bekväm...

Detta är inget dina egna hörlurar kommer ha stöd för någongång snart även om VR skulle slå stort rör det sig förmodligen om flera år innan det dyker upp headsets som skulle kunna använda positionsinfon från headsettet.

Jag tror många som tänker Meh just nu kommer bli chockade när ni kan testa skillnaden i upplevelse och slänga era vanliga hörlurar åt fanders. Rätt ljud är sjukt viktigt för upplevelsen vilket alla som tittat på film vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Någon som har koll på om Oculus kommer att bli Aktienoterade? försökt googla runt lite men hittat nada i princip om det.

Oculus VR är helägt av Facebook, som redan är börsnoterat.