Lönt att gå över från Win 7 till Win 8.1?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

En av de värsta nackdelarna med pekskärmar.

Undrar om de kommer på någon finurlig lösning.

Till mobiler o surfplattor är tangentbord och mus inget smidigt alternativ...

Den finurliga lösningen lär ju inte kolla från Microsoft åtminstone...innovation är inte något man direkt associerar med företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Måste kännas härligt med alla fingeravtryck på skärmen.

Skrivet av Verminator:

En av de värsta nackdelarna med pekskärmar.

Undrar om de kommer på någon finurlig lösning.

Skrivet av Segas:

Den finurliga lösningen lär ju inte kolla från Microsoft åtminstone...innovation är inte något man direkt associerar med företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Hört talas om Pekpenna?
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Permalänk
Inaktiv

Hur många pennor kan du hålla i händerna när du ska utföra de enklaste flerfinger gesterna?

Tänk efter lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rokka:

Lönt? Det senaste är väl alltid roligare än det äldre? Sen är det väl ingen större förbättring jämfört med 7'an så förvänta dig ingenting där. Och ja lite lära nytt får du vara beredd på. Microsoft stuvar ju om kontrollpanelen vid varje ny version så ock i detta fall. Det hela hänger väl på om du är, som du säger, sugen på att installera ett nytt operativsystem.

Jag tycker då att W8.1 är väldigt mycket förbättrat jämfört med W7. Till exempel bootar jag snabbare, snabbare respons från OS:et samt andra små optimeringar som kanske inte tycks vara mycket men skapar irritation när jag gör samma saker med W7.

Skrivet av doom27:

Det kan hjälpa dig mycket http://www.classicshell.net Installera bara "classic menu" avmarkera alla andra.

Det behövs ingen tredjepartsmjukvara för att W8.1 ska fungera toppen. Högerklickar du på Windowsikonen får du ju minst lika många val som gamla startmenyn.

Skrivet av SweMerlin:

Vänta du på 9:an, vet jag. Förhoppningsvis är det nya OS:et mer användarvänligt för oss med mus och tangentbord

Skrivet av NoWin:

Om du inte jagar den sista spelprestandan finns ingen anledning att gå över till Win 8.1, det är rätt besvärligt att lära sig Modern UI.

Hur är W8.1 svårt att lära sig/icke användarvänligt för mus och tangentbord? Du har ju nästan exakt samma skrivbord jämfört med W7, det är endast startmenyn som är ändrad. I så fall bör ni tycka att W7 är lika svårt som W8.1.

Skrivet av NoWin:

Exakt allt som har med Modern UI att göra. Jag upplever MUI som oerhört icke intuitivt, inkonsekvent, ologiskt och fult. Med Classic shell så är det ingen större skillnad mot Win 7 och vinsten att "uppdatera" till Win8/8.1 är då inte speciellt stor och det är bättrre att köra Win 7 till Win 9 kommer.

Använd inte Modern UI då. Använd W8.1 som du gör med W7, fast med ett förbättrat OS under ytan.

Skrivet av Ozzed:

Man vet ju inte säkert hur Windows 9 blir i slutändan, men mer och mer pekar på att det mesta som Windows 8.x förändrat "på ytan" kommer att försvinna från desktop. Så ska du ändå skaffa Windows 9 när det kommer speler det egentligen ingen roll tror jag. Men det gör inte så stor skillnad när man har Classic shell, och det har ändå hänt en del "under ytan" på Windows 7, men som sagt.. det gör varken till eller från tror jag.

Tyvärr kommer folk fortfarande att klaga på W9 och hävda att W7 är bäst Jag tycker verkligen W8.1 är ett enormt lyft från W7 på grund av alla småoptimeringar. Många bäckar små...

Skrivet av Segas:

Windows 8.1 är helt underbart - om du söker en utmaning, irritationsmoment och ologiskt tänkande bakom simpel använding av ett OS.

Hur kan du tycka W8.1 är ologiskt och utmanande när det fungerar i princip exakt likadant som W7 när du använder skrivbordsläget?

Skrivet av Minsc S2:

Tjena.

Jag inser att detta är lite av en "hur långt är ett snöre?"-fråga, men ha lite tålamod med mig.
Tänkte snart ominstallera windows på min SSD, då det var ett antal år sedan samt det har hänt en hel del på mjukvaru- och hårdvarufronten, så jag tänkte göra både mig själv och min dator en tjänst.

Tack vare Dreamspark har jag fått tag i en Win 8.1 pro-licens, och jag funderar nu på om jag ska testa det istället för att bara ominstallera Windows 7.
Med det sagt så är jag ingen fan av metro och app-systemet som finns i Win 8 (bland annat), men jag har hört att 8.1 har fixat rätt mycket som jag tyckte att Windows 8 skulle haft med i grund.

Så, är det lönt för mig att byta OS? Hur stor prestandavinst och förbättring av program/drivrutiner kan jag förvänta mig?
Windows 9 verkar ju vara i antågande relativt snart och är inte så sugen på att lära mig två helt nya operativsystem på kort varsel.

Tacksam för svar.

Det är bara att köra på med W8.1 efter att du har installerat är det bara att ändra så du automatiskt startar till skrivbordet (Anpassa -> Aktivitetsfältet och Navigering -> Navigering -> Bocka i att gå till skrivbordet istället för start). Har du gjort det behöver du aldrig mer vara inne i Metro/Modern. Jag känner själv att W7 är en verklig nedgradering jämfört med W8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr kommer folk fortfarande att klaga på W9 och hävda att W7 är bäst Jag tycker verkligen W8.1 är ett enormt lyft från W7 på grund av alla småoptimeringar. Många bäckar små...

Nu finns det ingen färdig produkt än, så det återstår att se. Men jag tror personligen att Windows 9 kommer bli "nya Windows 7", förutsatt att de tar bort metro från desktop, eller i alla fall gör det valbart, och sätter dit en redig startmeny från början. Sedan finns det ju alltid småsaker som folk stör sig på men något skyttegravskrig likt det vi ser nu lär det inte bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då du har fått en nyckel via Dreamspark så ser jag ingen anledning på att inte köra med det.

Däremot om du skulle behöva köpa en så skulle jag ge ett annat svar

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tjena.

Jag inser att detta är lite av en "hur långt är ett snöre?"-fråga, men ha lite tålamod med mig.
Tänkte snart ominstallera windows på min SSD, då det var ett antal år sedan samt det har hänt en hel del på mjukvaru- och hårdvarufronten, så jag tänkte göra både mig själv och min dator en tjänst.

Tack vare Dreamspark har jag fått tag i en Win 8.1 pro-licens, och jag funderar nu på om jag ska testa det istället för att bara ominstallera Windows 7.
Med det sagt så är jag ingen fan av metro och app-systemet som finns i Win 8 (bland annat), men jag har hört att 8.1 har fixat rätt mycket som jag tyckte att Windows 8 skulle haft med i grund.

Så, är det lönt för mig att byta OS? Hur stor prestandavinst och förbättring av program/drivrutiner kan jag förvänta mig?
Windows 9 verkar ju vara i antågande relativt snart och är inte så sugen på att lära mig två helt nya operativsystem på kort varsel.

Tacksam för svar.

Don't. Please man just don't.
/ han som får lämna sin zenbook hemma och släpar runt sin HP probook med win 7 eftersom han behöver en dator som man kan lita på i tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hur många pennor kan du hålla i händerna när du ska utföra de enklaste flerfinger gesterna?

Tänk efter lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Det går alldeles utmärkt att utföra en flerfingergest trots att du har en pekpenna i handen.
Vilka gester tänker du på förutom zoom, och hur ofta använder du dessa på en 15" pekskärm?

Tänk efter lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Don't. Please man just don't.
/ han som får lämna sin zenbook hemma och släpar runt sin HP probook med win 7 eftersom han behöver en dator som man kan lita på i tjänsten.

Låter som om din Zenbook har Windows 8 och inte Win 8.1, right?
Dessa båda versioner upplevs i princip som helt olika OS när/om det är desktop det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Don't. Please man just don't.
/ han som får lämna sin zenbook hemma och släpar runt sin HP probook med win 7 eftersom han behöver en dator som man kan lita på i tjänsten.

Suck, here we go again...

Vad exakt kan man int lita på med Windows 8.1? Var vänligen att förklara din synpunkt på problemet så jag kan krossa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Suck, here we go again...

Vad exakt kan man int lita på med Windows 8.1? Var vänligen att förklara din synpunkt på problemet så jag kan krossa dig.

Mata inte trollen...

Permalänk
Medlem

OM jag inte är helt ute och cyklar så ska den nya versionen av DirectX bara vara exklusive för Windows 8.1 och kommande OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Måste kännas härligt med alla fingeravtryck på skärmen.

Inte mer problem än fingeravtryck på mobiler och surfplattor.

Nu är ju jag gammal och mossig och brukar tvätta händerna innan jag använder både pekdatorn, plattan eller mobilen så fingeravtryck är ganska ovanligt på mina apparater

Ärligt så är det enormt skönt att kunna använda både pekplatta, piltangenter och pekskärm för navigering. När jag, i sällsynta fall, tar fram min Macbook tar det inte lång tid innan jag pillar på dess döda skärm för att tex skrolla snabbt. Men har man aldrig använt en Laptop med pekskärm fattar man inte hur smidigt det är i vissa situationer.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

har du en 8.1 pro licens klart du ska bytta. (an är helt enkelt snabbare och bättre. Kört det ända sen beta aldrig saknat 7an

.... men tänk en upp modad win 2000 "dregel"

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Det blev en hel del feedback.

Ska testa 8.1 imorgon faktiskt.
I värsta fall får jag återgå till Windows 7, men oavsett vilket så får jag en fräsch installation, vilket efter 2,5 år med samma OS kan behövas.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Verminator:

En av de värsta nackdelarna med pekskärmar.

Undrar om de kommer på någon finurlig lösning.

Till mobiler o surfplattor är tangentbord och mus inget smidigt alternativ...

Gör som en kriminell. Slipa ner dina fingertoppar med slippapper så har du som ett enda stort istället ;D

Eller klistra på ett tunt lager superlim varje morgon.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte TS kommer märka av problemen som särkilt stora. Ska man bara starta spel eller surfa på datorn så är det i princip ingen skillnad. Man lär sig starta spelet/programmet sedan behövde man inget mer.

Däremot tyckte jag när jag provade 8.1 att många program som inte är gjorda för windows 8 behövde mycket pill för att få igång.

Sen tycker jag som många andra att det är fult och att metro-apparna var så sjukt störande. När jag använde det sorterades inte metro-apparna och de skrivbordsapplikationer jag använde i samma lista, utan jag var tvungen att hålla koll på dem separat. Samt att metro-skype alltid var igång, vare sig jag ville eller inte.

Skräp tyckte jag och gick tillbaka till win 7 i de fall när windows behövs.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag tror inte TS kommer märka av problemen som särkilt stora. Ska man bara starta spel eller surfa på datorn så är det i princip ingen skillnad. Man lär sig starta spelet/programmet sedan behövde man inget mer.

Däremot tyckte jag när jag provade 8.1 att många program som inte är gjorda för windows 8 behövde mycket pill för att få igång.

Sen tycker jag som många andra att det är fult och att metro-apparna var så sjukt störande. När jag använde det sorterades inte metro-apparna och de skrivbordsapplikationer jag använde i samma lista, utan jag var tvungen att hålla koll på dem separat. Samt att metro-skype alltid var igång, vare sig jag ville eller inte.

Skräp tyckte jag och gick tillbaka till win 7 i de fall när windows behövs.

Alla de "problem" som du beskriver går att åtgärna om du vet hur du gör, men som många andra antar jag att lära sig något nytt, tog för lång tid.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Tycker inte det borde vara något problem att gå över till Windows 8/8.1 om man är van användare av Windows XP/Vista/7.

Kommer man ifrån valfri linuxdistribution eller OS X så kan det vara lite knepigt kanske.

ja men jag tycker man måste kunna ifrågasätta varför folk inte kan ta 5min extra och läsa på hur man gör istället för att basha sönder ett helt OS för att de inte fattar hur man tar bort en ikon ifrån startskärmen ect ect.

Speciellt folk som använder linux borde väll vara villiga att läsa sig tycker iaf jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sitter på 8.1 nu, och är inte frustrerad än.
Appsystemet har jag inget till övers dock, men som tur är så behöver jag inte se det heller utan håller mig till skrivbordsupplägget.

Tror jag ska installera Classic Shell dock, jag gillar min startknapp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Sitter på 8.1 nu, och är inte frustrerad än.
Appsystemet har jag inget till övers dock, men som tur är så behöver jag inte se det heller utan håller mig till skrivbordsupplägget.

Tror jag ska installera Classic Shell dock, jag gillar min startknapp.

Några förbättringar du märker av direkt? Snabbt som satan?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det känns lite rappare, men det kan också bero på att mitt f.d. Windows 7 installerades för 2,5 år sedan.
SSD:n (Samsung 830) blev gladare, men det beror nog främst på formateringen.

Har inte testat något konkret i t.ex. spel eller benchmarks än.

Edit: Däremot passade jag på att fixa mitt Microsoft-konto när jag installerade Win 8.1, och nu har dom skickat samma säkerhetskod till mig 4 gånger via SMS. Börjar bli smått irriterande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Några förbättringar du märker av direkt? Snabbt som satan?

Har benchat lite nu, och fick glädjande resultat.

För det första så kom WHQL 344.11 inte alls överens med mitt Windows 7, däremot så kommer 344.11 väldigt bra överens med Windows 8.1.

Fick bättre stock- samt OC-resultat i 3Dmark nu än vad jag någonsin fått i Win7.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har benchat lite nu, och fick glädjande resultat.
För det första så kom WHQL 344.11 inte alls överens med mitt Windows 7, däremot så kommer 344.11 väldigt bra överens med Windows 8.1.
Fick bättre stock- samt OC-resultat i 3Dmark nu än vad jag någonsin fått i Win7.

Härligt.
Installerade du i UEFI-mod eller Legacy?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Till alla haters och whiners!

Läs denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Det fick mig att inse att man är lurad om man fortfarande sitter med win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Till alla haters och whiners!

Läs denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Det fick mig att inse att man är lurad om man fortfarande sitter med win 7

Strejfs Windos8/8.1-onani har inte övertygat mig om att Modern UI är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Strejfs Windos8/8.1-onani har inte övertygat mig om att Modern UI är bra

Och du är en av dom som hakat upp dig på en punkt nämligen MUI som man inte ens behöver använda

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Strejfs Windos8/8.1-onani har inte övertygat mig om att Modern UI är bra

Vad ska du med MUI till om du kör desktop?? Det ska man ha om man kör på en platta.
Jag kör desktop och ser inte röken av MUI. (Om jag inte själv vill förstås)

Permalänk
Medlem

Om du orkar lära dej något nytt så är det en bra ide, jag gillar w8 mer en w7 men du kanske tycker tvärt om...

EDIT: fattade aldrig att du redan installerat.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Vad ska du med MUI till om du kör desktop?? Det ska man ha om man kör på en platta.
Jag kör desktop och ser inte röken av MUI. (Om jag inte själv vill förstås)

Lika här, men så finns det de som propagerar och skriker för att de inte får som de vill och blir helt handikappade när de blir presenterade en lösning. Det sorgliga i kråksången är att samma personer glömmer att informera om alla fördelar med ett nyare operativsystem och hur man kommer runt det helvete som de själva målar upp. Ren propaganda med andra ord och inte det minsta informativt.