Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tjena!
Testkörde mitt Sigma + SpeedBooster BMPCC Canon idag på lunchen (tvingade en kollega att agera skådespelare) och på en kvällspromenad för att köpa snus.
Allt är filmat med bländare 1.7, man vill ju testa den i maxläge liksom Allt gradat med Resolve.
Jag valde att kalla den "The Furch Guitar".

Hoppas ni har några synpunkter och kommentarer.

https://www.youtube.com/watch?v=4UTJ3l4jQ9Y&feature=youtu.be

Stabilt för att vara handhållet Snyggt! Är det 18-35 du använder? Drar det mkt kräm med Speedboostern?

Lite väl mkt focuspulls kanske

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Use effects, styles and what you need. Just don't do it on every picture. Make every clip unique.
Never overdo your footage.

Så sade någon en gång i tiden beträffande just video- och fotografering.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av bran:

Stabilt för att vara handhållet Snyggt! Är det 18-35 du använder? Drar det mkt kräm med Speedboostern?

Lite väl mkt focuspulls kanske

Tackar! Nej, det är Sigma 17-50 2.8.
Tycker inte det drar så mycket, har inte märkt av något extremt i alla fall.
Haha, jag vet. När jag äntligen fick mitt zoom så gick jag lite all in på alla sätt.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Skrivet av Holck:

Use effects, styles and what you need. Just don't do it on every picture. Make every clip unique.
Never overdo your footage.

Så sade någon en gång i tiden beträffande just video- och fotografering.

Tack för input.
Är medveten om det. Jag försöker lära mig Resolve i samma veva, så jag lägger på allt jag bara kan. Anser att det är det bästa sättet att lära sig. Försöker lära mig alla tekniker, kortkommandon, funktioner osv. När man väl vet vilka möjligheter som finns så kan man applicera det smakfullt senare. Men jag kanske inte borde slänga upp det på tuben i detta skick iofs.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Jag slänger upp allt jag gör. Detta är min resa, min kanal. Jag är ingen lärare, jag är en elev. Sen om det hjälper någon att få en uppfattning så är det bara en bonus. Det ska vara ärligt tycker jag. Transparent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Hittade denna sida nu. Den är ju kanon som inspiration och att använda som stills i Resolve, tror jag
Kan vara lärorikt att försöka efterlikna hur de stora grabbarna grejdat sina filmer.

http://film-grab.com

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tack för input.
Är medveten om det. Jag försöker lära mig Resolve i samma veva, så jag lägger på allt jag bara kan. Anser att det är det bästa sättet att lära sig. Försöker lära mig alla tekniker, kortkommandon, funktioner osv. När man väl vet vilka möjligheter som finns så kan man applicera det smakfullt senare. Men jag kanske inte borde slänga upp det på tuben i detta skick iofs.

Oj,

Det var inget mot dig utan jag svarade nog snarare Bran. Jag vet mycket väl vad du lär dig så det var absolut inte riktat mot dig.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Oj,

Det var inget mot dig utan jag svarade nog snarare Bran. Jag vet mycket väl vad du lär dig så det var absolut inte riktat mot dig.

// A

Ingen fara. Tog inte illa upp i vilket fall som helst
Men det var kloka ord som jag ska ta med mig, försöker lära mig saker hela tiden

Och nu har mitt Genus Eclipse 77 kommit på posten också, så nu kan jag testa att filma i dagsljus också.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jävla läckert. Men fan, köpte du inte en Lumia-telefon nyss eller är den "gammal"? Tänkte bara med tanke på videon du la upp tidigare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nä den gröna Lumian var ett recensions ex, inte min helt enkelt. Den röda har jag haft länge.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä den gröna Lumian var ett recensions ex, inte min helt enkelt. Den röda har jag haft länge.

Coolt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Fan min dator klarar inte riktigt av att previewa gradat ProRes 422 eller HQ-material i Sony Vegas Pro 13. Kanske dags att spara ihop till lite ny utrustning?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Fan min dator klarar inte riktigt av att previewa gradat ProRes 422 eller HQ-material i Sony Vegas Pro 13. Kanske dags att spara ihop till lite ny utrustning?

Jag har en iMac 27" som är runt fyra år gammal, den klarar det galant. Är riktigt imponerad av den.
Vad har du för burk nu?

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Ja macs har ju varit kända så länge jag kan minnas för att vara grymma på just allt som rör media.

Detta är specsen för min burk:

Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660
Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz
HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue
HD3: 4TB Western Digital Red
CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Fan min dator klarar inte riktigt av att previewa gradat ProRes 422 eller HQ-material i Sony Vegas Pro 13. Kanske dags att spara ihop till lite ny utrustning?

Detta var en av anledningarna till att jag slutade med Vegas. Har aldrig kunnat redigera i realtid och jag har alltid haft top-notchdatorer.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Ja macs har ju varit kända så länge jag kan minnas för att vara grymma på just allt som rör media.

Detta är specsen för min burk:

Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660
Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz
HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue
HD3: 4TB Western Digital Red
CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium

Problemet är inte din dator. Jag skulle föreslå att du lägger lite tid att läsa på om "Hackintosh". Investera i en 256GB SSD och kör din dator som en Mac..

En Mac är en helt vanlig PC som säger till operativet att den är en mac.. Med lite extrahjälp i uppstarten kan även din göra det

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Detta var en av anledningarna till att jag slutade med Vegas. Har aldrig kunnat redigera i realtid och jag har alltid haft top-notchdatorer.

// A

Ja jag har också läst på lite nu att många tycker Vegas är riktigt dåligt på den punkten. Märkligt. Får kanske överväga att byta program. Helvete.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Håller med Anders. Min Mac är tom med i5 3,1 Ghz med 12 gb 1333 MHz DDR3-ram.
Fan, det borde ju flyta bra på din dator. Vill inte gå in på MS vs Apple dock
Är ruskigt imponerad av min dator, det bara rullar

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Alltså, Prores-filerna är ju sjukt snälla att handskas med jämfört med ex GoPro i "2.7K". Go Premiere GO!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Alltså, Prores-filerna är ju sjukt snälla att handskas med jämfört med ex GoPro i "2.7K". Go Premiere GO!

Intern Prores är 70% av anledningen till att Bmd regerar.
BTW Så har Avid uppdaterat dnxhd så snart kanske de kan implemetera 2.5k i annat än Raw i BMCC.

Permalänk
Medlem

Min Macbook Pro i7 / 16GB / late 2013 editerar Prores 422 HQ i HD, 2K och 4K i rasande fart.
HD/2K går både i 422 och 4444 i full framerate under edtering med massa effekter på. Renderar från 422 => 422 med grading ca 12 fps. Min spelpc gör dock 4ggr mer men för editeringen så går den fenomenalt bra.

4K hackar lite i Prores transcodat men då bygger jag bara proxys så är problemet borta.

Jag röstar, återigen för, i Kris fall att bygga om sin PC till en Hackintosh.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

PC och Windows for life! Jag är ju en gamer också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Köpte ju lite grejer av Robban som jag hämtade ut idag. Genus Eclipse och 17/1.8 Olympus. Ska bli sjukt spännande att jämföra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Köpte ju lite grejer av Robban som jag hämtade ut idag. Genus Eclipse och 17/1.8 Olympus. Ska bli sjukt spännande att jämföra.

Hoppas du blir nöjd. Jag var supernöjd med det, men man har ju inte obegränsat med pengar tyvärr.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

PC och Windows for life! Jag är ju en gamer också.

Du kan dualboota.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Du kan dualboota.

// A

Jag vet men det är alldeles för osmidigt för mig. Och tekniskt orkar jag inte styra och ställa så mycket.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nu kom den

Permalänk

Fungerar Start-Stop-funktionen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Fungerar Start-Stop-funktionen?

Det gör den