Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Layers går att göra direkt i CC, join the dark side

Måste undersöka FCPX

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Måste undersöka FCPX

Dont do it

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Fan vad jag tycker synd om alla som skrivit på BMCuser att deras beställningar blivit annullerade bara för att affärerna inte fått några leveranser. :/ Jag hade blivit vansinnig!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Dont do it

Varför inte?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Varför inte?

// A

Tycker att tidslinjen är bedrövlig. Man kan inte placera ut sina klipp var man vill, utan bök. Och sen länkas alla titles bl a på ett obegripligt sätt (i alla fall för mig).
Resolve känns som det Final Cut jag hade velat ha då vi uppgraderade på jobbet. Jag försökte verkligen gilla det, men det gick inte. Gjorde en företagspresentation bl a och det var problem från start till mål. Det kan givetvis bero på mig till viss/stor del, men när vi till slut gick över till Premiere så har allt bara flutit på.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tycker att tidslinjen är bedrövlig. Man kan inte placera ut sina klipp var man vill, utan bök. Och sen länkas alla titles bl a på ett obegripligt sätt (i alla fall för mig).
Resolve känns som det Final Cut jag hade velat ha då vi uppgraderade på jobbet. Jag försökte verkligen gilla det, men det gick inte. Gjorde en företagspresentation bl a och det var problem från start till mål. Det kan givetvis bero på mig till viss/stor del, men när vi till slut gick över till Premiere så har allt bara flutit på.

Har iofs kört FCP sedan något år och har inga problem
Placerar ut klipp överallt. Det enda är att man måste skapa gaps om man vill ha mellanrum, annars är det inget konstigt med något

90% av mina videos är editerade med FCPX. 50% är gradade i Filmconvert, 50% i Resolve.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Har iofs kört FCP sedan något år och har inga problem
Placerar ut klipp överallt. Det enda är att man måste skapa gaps om man vill ha mellanrum, annars är det inget konstigt med något

90% av mina videos är editerade med FCPX. 50% är gradade i Filmconvert, 50% i Resolve.

// A

Det är ju bra för dig då, mig passar det inte i alla fall
Förstår inte iden med gaps alls faktiskt.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha mer pengar till prylar så är det fina prispengar i Filmconverts tävling,
http://nofilmschool.com/2014/09/capture-romantic-look-of-film...

Permalänk

Lite halvmeningslös video såhär på morgonkvisten när man ändå var uppe tidigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Det är ju bra för dig då, mig passar det inte i alla fall
Förstår inte iden med gaps alls faktiskt.

Nae, jag kan hålla med dig om att Apple ska skita i om jag lägger klippen med mellanrum.
Liten tanke är att de har försökt göra Final Cut lätt som fan men samtidigt kraftfull.
Då får programmet ett utseende därefter och knasiga funktioner.

Problemet är bara att det rullar så jäkla nice och snabbt på min MBP...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Filmade lite mer med nya objektivet när jag var ute och gick i skogen förut. Men fan, jag får inte till det riktigt. Har kikat och jämfört lite med vissa av Nisse-Tutas BMPCC-filmer och ja, hans är ofta mycket skarpare och bättre. Jag vet inte vad jag gör för fel. Särskilt fult och jävligt blir det när det är lite längre avstånd till objektet, eller vyer (t.ex sista klippet i denna kortis):

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Lite halvmeningslös video såhär på morgonkvisten när man ändå var uppe tidigt.

https://www.youtube.com/watch?v=WqYGEZXaAMY&feature=youtu.be

Sånt där gillar jag, Snyggt Jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Filmade lite mer med nya objektivet när jag var ute och gick i skogen förut. Men fan, jag får inte till det riktigt. Har kikat och jämfört lite med vissa av Nisse-Tutas BMPCC-filmer och ja, hans är ofta mycket skarpare och bättre. Jag vet inte vad jag gör för fel. Särskilt fult och jävligt blir det när det är lite längre avstånd till objektet, eller vyer (t.ex sista klippet i denna kortis):

https://www.youtube.com/watch?v=IzWc-f7xxIo

Jag gillar personligen ickeskärpade klipp men ProRes 422 HQ från BMPCC har 0 tillagd skärpa vilket du kan öka med ett par fjuttiga % utan att det ser för jävligt ut.

Sen kan det vara ditt ND-filter också. Då får du antingen investera i något bättre eller så får du dra på lite mer skärpa.

Det viktigaste vid filmning är inte skärpan - det är att du har med alla detaljer osv. Skärpa kan du lägga på i efterhand, något kameror i regel ändå gör själva. Och din postprocessingkapacitet är betydligt bättre än kamerans och gör det bättre

Edit:

Kikade igen på din film.

1) Du zoomar i HD-material = blir sämre bild.
2) Du har troligtvis ETTR:at, dvs, exponerat så ljust du kan utan klipp. Detta fräter ibland ut och förstör skärpan. Prova sänk zebra till runt 90% och exponera som om det vore 100%.
3) Din gula ton rakt igenom lägger på gul kantskärpa mot gul bakgrund = kontrasten försvinner och du får en mjukare övergång som får det att se oskarpt ut.
4) Din exportprofil i din NLE. Ge mig gärna klippet i Prores från kameran på stocken som går horisontellt så ska jag testa.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag gillar personligen ickeskärpade klipp men ProRes 422 HQ från BMPCC har 0 tillagd skärpa vilket du kan öka med ett par fjuttiga % utan att det ser för jävligt ut.

Sen kan det vara ditt ND-filter också. Då får du antingen investera i något bättre eller så får du dra på lite mer skärpa.

Det viktigaste vid filmning är inte skärpan - det är att du har med alla detaljer osv. Skärpa kan du lägga på i efterhand, något kameror i regel ändå gör själva. Och din postprocessingkapacitet är betydligt bättre än kamerans och gör det bättre

Edit:

Kikade igen på din film.

1) Du zoomar i HD-material = blir sämre bild.
2) Du har troligtvis ETTR:at, dvs, exponerat så ljust du kan utan klipp. Detta fräter ibland ut och förstör skärpan. Prova sänk zebra till runt 90% och exponera som om det vore 100%.
3) Din gula ton rakt igenom lägger på gul kantskärpa mot gul bakgrund = kontrasten försvinner och du får en mjukare övergång som får det att se oskarpt ut.
4) Din exportprofil i din NLE. Ge mig gärna klippet i Prores från kameran på stocken som går horisontellt så ska jag testa.

// A

Här kan du tanka ner originalfilen: https://www.dropbox.com/s/o3awomtzgv6qg0l/Kristoffer%20BMPCC_...

Vad menar du med "exportprofil i din NLE"?

Som du ser på originalfilen så är den inte så ljus ändå. Jag kör 100% zebra och fadar tills sista mönstret är borta typ.

Brukar lägga till lite gul/orange ton via Color Correction för värmekänsla. Finns det något annat sätt som är bättre?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Här kan du tanka ner originalfilen: https://www.dropbox.com/s/o3awomtzgv6qg0l/Kristoffer%20BMPCC_...

Vad menar du med "exportprofil i din NLE"?

Som du ser på originalfilen så är den inte så ljus ändå. Jag kör 100% zebra och fadar tills sista mönstret är borta typ.

Brukar lägga till lite gul/orange ton via Color Correction för värmekänsla. Finns det något annat sätt som är bättre?

Kör du alltid vidöppet? Om det inte är nåt av det Holck sa måste det nästan var fotgat? Vad har du för shutter inställning?

Ju mer jag tittar ju mer osäker blir jag... ser ut som om man är packad nästan ibland, framförallt grässtrån etc? Typ "dubbelsyn"? Uppförstorat och samtidigt ur fokus?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Näe alltså nåt är fel... det är rätt rejält oskarpt/ur fokus. Även originalfilen/exporterad utan Youtube förstör.

20% Unsharp mask, dragit fast color corrector lite åt gult sen Cap. Hooks LUT på.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Undrar också vad du har för bländare på klippen?

Permalänk

Kan man se i efterhand vad man körde för bländare?

Jag brukar blända upp och ner beroende på avstånd oftast. Är jag längre ifrån kör jag ett högre tal och ju närmare jag är ett lägre - TYP. Men jag är aldrig uppe på 8, så mycket kan jag säga. Får kanske börja göra lite mer experiment och gå uppåt 8-11 när man inte kör mer eller mindre närbilder.

Ska ju inte hellre utesluta att jag är kass på att sätta fokus ibland och att Fotgan kanske inte är optimal. Jag vet inte.

Kör förresten 180 grader, alltid. Aldrig ändrat. Borde man?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ska inte behövas 8+?

180 grader it is Jag jobbar i centrala sthlm, om du har stepring till 58mm skulle vi kunna testa mitt Eclipse.

Hur blir det om du filmar inomhus utan fotgat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Ska inte behövas 8+?

180 grader it is Jag jobbar i centrala sthlm, om du har stepring till 58mm skulle vi kunna testa mitt Eclipse.

Hur blir det om du filmar inomhus utan fotgat?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde få ett Genus Eclipse i dagarna, så då jävlar ska jag testa lite. Chansen är dock stor att det är skit bakom spakarna och inget annat.

Har aldrig filmat utan filtret faktiskt. Kanske borde testa bara för att se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara antingen oskarp pga för liten eller för stor bländare.
Men framförallt ser det definitivt ut som om du har en sjuhelvetes chromatic aberration...
Vet ej om detta kan kalibreras.

Gradade, exporterade till ProRes 4444 4K, sharp mask 5%, downsize HD Prores 4444 => Youtube.

Gjorde kanske lite men detta är mycket långt från skärpan jag är van vid på kameran.
Det hela KAN vara fokusmissar men jag tror inte det.

Bilden du får är skithärlig, dvs, fokusdjupet osv men nej, detta är absolut inte skarpt.
Titta gärna på mitt "unscientific nd filter test" som gjordes med fotgafilter.
Testa kör utan filter när solen lagt sig en smula på f/5.6 med zebra på 90% och ta bort sista klippet (som är viktigt).

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Saxat från cyberphoto:

"Mindre bländaröppningar än f/8 bör man helst undvika med de flesta 4/3 objektiv pga diffraktion som uppstår, och som resulterar i försämrad skärpa. Det beror i första hand på den mindre 4/3 sensorn. "

Här är deras test av gluggen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly45microsv

Fattar fan inte varför du INTE köpt denna istället när du skulle ha runt 45mm... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nocticron42

Skojjade

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Ser ut att vara antingen oskarp pga för liten eller för stor bländare.
Men framförallt ser det definitivt ut som om du har en sjuhelvetes chromatic aberration...
Vet ej om detta kan kalibreras.

Gradade, exporterade till ProRes 4444 4K, sharp mask 5%, downsize HD Prores 4444 => Youtube.

Gjorde kanske lite men detta är mycket långt från skärpan jag är van vid på kameran.
Det hela KAN vara fokusmissar men jag tror inte det.

Bilden du får är skithärlig, dvs, fokusdjupet osv men nej, detta är absolut inte skarpt.
Titta gärna på mitt "unscientific nd filter test" som gjordes med fotgafilter.
Testa kör utan filter när solen lagt sig en smula på f/5.6 med zebra på 90% och ta bort sista klippet (som är viktigt).

Mm, jag vettefan vad jag gör för fel! Har ju fått flera fina, skarpa foton, särskilt på nära håll med alla sorters linser. Men vyer osv, långa avstånd, då blir det ofta skit. Jag skulle ju aldrig få till detta t.ex:

Aja, det är väl träning som gäller.

EDIT: Haha jag kan lämna tillbaka Olympusen om du ger mig mellanskillnaden! Det är bara runt 12-13 lax.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Mm, jag vettefan vad jag gör för fel! Har ju fått flera fina, skarpa foton, särskilt på nära håll med alla sorters linser. Men vyer osv, långa avstånd, då blir det ofta skit. Jag skulle ju aldrig få till detta t.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=eIgU-h8Pwio&index=1

Aja, det är väl träning som gäller.

EDIT: Haha jag kan lämna tillbaka Olympusen om du ger mig mellanskillnaden! Det är bara runt 12-13 lax.

Det var bländare 3.7 för det mesta i den filmen. De med långt till horisonten var 4.8 och närbilderna 1.7. Allt med 20/1.7
Sköt hela i raw och gjorde grunden i ACR och avsluta i Filmconvert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Mm, jag vettefan vad jag gör för fel! Har ju fått flera fina, skarpa foton, särskilt på nära håll med alla sorters linser. Men vyer osv, långa avstånd, då blir det ofta skit. Jag skulle ju aldrig få till detta t.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=eIgU-h8Pwio&index=1

Aja, det är väl träning som gäller.

EDIT: Haha jag kan lämna tillbaka Olympusen om du ger mig mellanskillnaden! Det är bara runt 12-13 lax.

Inget kommer gratis. Bara att träna. Du kan prova att ta objektivet till butik och se om det kan programmeras med en olympuskamera...

Dina filmer är det inget fel på. Frågan är bara om du är för släpphänt med fokusen eller om det är annat knas.. Prova filma en soffa eller annat och vrid tills ta mig fasen hela bilden är grön med fokuspeaking.

Har du provat autofokusen bara som test? (=

I övrigt, försök undvika att filma mellan 10-14 då solen är elak

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det var bländare 3.7 för det mesta i den filmen. De med långt till horisonten var 4.8 och närbilderna 1.7. Allt med 20/1.7
Sköt hela i raw och gjorde grunden i ACR och avsluta i Filmconvert.

Att du pallar filma i raw...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Lustigt nog provade jag autofokusen en del idag, minns inte på vilka klipp dock. Mycket blev skit under dagens promenad, antingen oskarpt eller fult exponerat.

Måste säga att jag inte tycker om displayen på BMPCC:n. Tycker det är svårt som fan att se om något är skarpt i den. Visst, focus peakingen ser man ju men bevisligen så stämmer den ju inte till 100%.

Som sagt, får tränas och experimenteras mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Tjena!
Testkörde mitt Sigma + SpeedBooster BMPCC Canon idag på lunchen (tvingade en kollega att agera skådespelare) och på en kvällspromenad för att köpa snus.
Allt är filmat med bländare 1.7, man vill ju testa den i maxläge liksom Allt gradat med Resolve.
Jag valde att kalla den "The Furch Guitar".

Hoppas ni har några synpunkter och kommentarer.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Är bara ett klipp i denna som är från BMPCC men i alla fall

Permalänk
Skrivet av Robert Höglund:

Tjena!
Testkörde mitt Sigma + SpeedBooster BMPCC Canon idag på lunchen (tvingade en kollega att agera skådespelare) och på en kvällspromenad för att köpa snus.
Allt är filmat med bländare 1.7, man vill ju testa den i maxläge liksom Allt gradat med Resolve.
Jag valde att kalla den "The Furch Guitar".

Hoppas ni har några synpunkter och kommentarer.

https://www.youtube.com/watch?v=4UTJ3l4jQ9Y&feature=youtu.be

Fan va nice! Mycket stabilare och härligare att titta på nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S