Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk

Tog med kameran på lunchen idag. Testade att göra en snabbgrade på ett klipp. Tycker det blev rätt så bra, kanske lite over the top. Men kul att testa nåt som inte är så återhållsamt som det andra jag gjort.

Och ja, det är Frigge ifrån Lars Vegas Trio
Spontana reaktioner?

https://www.youtube.com/watch?v=CGZwwUZGQ7U&feature=youtu.be

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Skrivet av Holck:

Men sluta! Det är inte ett öppet kretskort. In med den i en påse, bygg något flitigt som håller en öppning för glugg som en keps så det inte rinner in.

Ska du missa att kunna skjuta 80% av årets dagar pga nederbörd ?

Beställ en sånhär:
http://www.ebay.com/itm/Rain-Snow-Sun-Glare-Proof-Umbrella-Br...

// A

Var iofs inte så dumt med en plastpåse sådär! Och nej, det är ju det jag menar att det vore synd att inte skjutsa 80% av årets dagar.

Robban, jag gillar gradingen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Var ute och filmade lite olika klipp till min "ProRes Comparison" video. Något måste man ju ägna sig åt. Det har antagligen gjorts tusen mycket bättre jämförelsevideor, men det var mest för att jag själv ville göra en och ha lite "content" på min kanal. Återkommer senare ikväll med videon för den som är intresserad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Var ute och filmade lite olika klipp till min "ProRes Comparison" video. Något måste man ju ägna sig åt. Det har antagligen gjorts tusen mycket bättre jämförelsevideor, men det var mest för att jag själv ville göra en och ha lite "content" på min kanal. Återkommer senare ikväll med videon för den som är intresserad.

Kul, det är jag intresserad av!

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Här har ni det lilla ProRes-testet:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Gjort ett 3:e test med min $99 ebay focal reducer. Mycket tråkigt men kanske berättar det något kul för någon

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Gjort ett 3:e test med min $99 ebay focal reducer. Mycket tråkigt men kanske berättar det något kul för någon

https://www.youtube.com/watch?v=dy7XuhWO-7k

// Anders

Jag har inte ens funderat på focal reducers. Finns det billiga till BMPCC:n för MFT-linser? Eller är det bara om man har andra fattningar? Grym grej iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag har inte ens funderat på focal reducers. Finns det billiga till BMPCC:n för MFT-linser? Eller är det bara om man har andra fattningar? Grym grej iaf.

Det är från en fattning till en annan. Mina gluggar är alla EF som jag gör om till MFT med denna adapter. Som bonus får jag drygt en f-stop mer ljus och min crop går ned från ca 2.88x till 2x. Du ser hur mycket vinkeln ökar i filmen. Skjutet på samma avstånd.

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Ah misstänkte det men var tvungen att fråga.

Fan, jag tittade precis på min "ProRes Comparison"-video och jämförde den med originalfilen jag renderade ut. Det fick mig att tänka på några olika saker.

1) Fan vad Youtube dödar kvalitén på vissa ställen.
2) Jag såg till och med en viss skillnad i färg. Det är som att Youtube drar upp "Saturation" en smula. Kan det stämma?
3) Va oskarpt det ser ut många gånger. Närbilder och sådär blir skarpt och bra, inget att klaga på, men så fort man kommer på lite avstånd så känns det inte tight. Kan vara jag som inte är van vid att ställa skärpan. Men det har fått mig att fundera lite på om det är Fotgans största brist. Jag blir grymt sugen på att köpa Hoyas Vari ND eller Genusen bara för att jämföra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

1) Fan vad Youtube dödar kvalitén på vissa ställen.
.

Prova att exportera samma klipp igen som 4K och ladda upp det så. Bör bli en skvätt bättre.

Permalänk
Medlem

Ni som funderat på att köpa IR Cut filter, avvakta ett litet tag.
Genus som jag kör är rätt bra på att hålla det borta och min BMPC som är väldigt okänslig för IR gör att de i kombination inte är något problem, för mig. Men Kholi som jag i princip stalkar nu för tiden är lite kräsnare.
John Brawley som vi alla känner till är också minst sagt petig.
Så när de säger sånna här saker är det läge att haja till,

"I think someone might've just convinced me that there is a such thing as a good and useful VariND", Kholi Hicks

"I had NO IR filter on at all, and the IR seems minimum to me, given it was pretty bright conditions. I was also impressed with the Vari ND's colour consistency", John Brawley

Prismässigt strax över Genus, jag tänker vänta in hans recension och sedan utvärdera om det är värt det men för er som sittter och funderar på att köpa både IR-Cut och ND kan det va värt att överväga.
http://www.slrmagic.co.uk/slr-magic-77mm-04-18-variable-nd-fi...

Exempelbilder från Kholi i post nr 30 här,
http://www.bmcuser.com/showthread.php?11153-Duhhhh-Bear-Three...

John Brawley med video här,
http://vimeo.com/johnbrawley/review/106381581/6ae5f7095b

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

3) Va oskarpt det ser ut många gånger. Närbilder och sådär blir skarpt och bra, inget att klaga på, men så fort man kommer på lite avstånd så känns det inte tight. Kan vara jag som inte är van vid att ställa skärpan. Men det har fått mig att fundera lite på om det är Fotgans största brist. Jag blir grymt sugen på att köpa Hoyas Vari ND eller Genusen bara för att jämföra.

Jag tycker också det ser ganska rejält oskarpt ut till o från, framförallt scenen med grävskopan vid rondellen. Kör du med öppen bländare? Annars är det kanske fotgat, såvida fokus nu är spot on.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag blir grymt sugen på att köpa Hoyas Vari ND eller Genusen bara för att jämföra.

Se post nr1421.

Permalänk
Skrivet av bran:

Jag tycker också det ser ganska rejält oskarpt ut till o från, framförallt scenen med grävskopan vid rondellen. Kör du med öppen bländare? Annars är det kanske fotgat, såvida fokus nu är spot on.

I klippet med grävskopan så hamnar i princip bara grävskopan i fokus (innan den rör på sig för mycket ), det var den jag satsade på. Körde en bländare på 6.2 tror jag. Jag vettefan, jag stör mig inte så mycket på just den bilden utan första med löven och trädet. Det ser riktigt kasst ut.

Så hur ska man göra för att få med så mycket som möjligt i fokus på en scen som den med grävskopan? Kliva upp mot f/8 eller f/11 rent av? Jag borde träna mer.

Angående ND-filter så får jag väl vänta lite tills grabbarna some Nisse skriver om har testat. Jag har läst en del på BMCuser och många där kör ju inte VariND överhuvudtaget, men jag kommer inte orka köpa massa filter och byta hela tiden, jag vill ha det lite smidigare än så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Men den bländarn tycker jag du borde få bra mkt mer i fokus? Jag kan testa lite ikväll med mitt m43 objektiv inställt på 30mm och Genus så kan du se.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Ja det var väl det jag trodde också men ah, jag vettefan. Jag gör säkert många fel också. Får träna mer.

Angående mina render-settings så kör jag en VBR på 12.000.000 (minimum)-24.000.000 (maximum) BPS, MainConcept AVC/AAC (.mp4, .avc). ProRes Comp-videon var 2 minuter och 10 sekunder lång och landade på 245mb.

Kan fan inte rendera ut 4K med min dator märkte jag. Hela skiten ballade ur.

EDIT: Tydligen så är MainConcept AVC/AAC just H.264 codecen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Renderade ut en ny version med lite andra settings men tycker det är samma:

Särskilt kasst är det ju med löven där, första klippet. :/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Renderade ut en ny version med lite andra settings men tycker det är samma:

https://www.youtube.com/watch?v=9bAPY1gJSDw&feature=youtu.be

Särskilt kasst är det ju med löven där, första klippet. :/

Problemet är inte bitraten hos dig utan hos youtube som är typ 5mbit. Det är därför man tjänar på att skala upp 4K. Då kommer youtube ge dig högre bitrate.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Problemet är inte bitraten hos dig utan hos youtube som är typ 5mbit. Det är därför man tjänar på att skala upp 4K. Då kommer youtube ge dig högre bitrate.

Min dator verkar inte klara av att rendera 4K. Kan vara Sony Vegas som buggar lite också, eller en blandning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hmm ja visst är det nog så att det är Youtube som slaktar allt ändå. Inte kollat så mkt på mina BMPCC klipp på Youtube faktiskt, men det är som Nisse säger.

Gjorde ett test nyss, ser fruktansvärt mkt sämre ut på tuben, men blir bättre i 4K. 30mm@f/4.5. Första svängen bara med LUT på, andra med Unsharp Mask 20%.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hmm ja visst är det nog så att det är Youtube som slaktar allt ändå. Inte kollat så mkt på mina BMPCC klipp på Youtube faktiskt, men det är som Nisse säger. Gjorde ett test nyss, ser fruktansvärt mkt sämre ut på tuben, men blir bättre i 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=j00WPBOjHAo&feature=youtu.be

Givet, just med löv syns det redan efter en sekund, och då kollar jag i 720p.
Jag hade ju denna som exempel,

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Min dator verkar inte klara av att rendera 4K. Kan vara Sony Vegas som buggar lite också, eller en blandning.

Ladda hem en gratis trial av premiere o testa.

Permalänk
Skrivet av bran:

Hmm ja visst är det nog så att det är Youtube som slaktar allt ändå. Inte kollat så mkt på mina BMPCC klipp på Youtube faktiskt, men det är som Nisse säger.

Gjorde ett test nyss, ser fruktansvärt mkt sämre ut på tuben, men blir bättre i 4K. 30mm@f/4.5. Första svängen bara med LUT på, andra med Unsharp Mask 20%.

https://www.youtube.com/watch?v=j00WPBOjHAo&feature=youtu.be

Det där tycker jag ändå är bra och helt acceptabelt. Du är dock rätt nära löven/buskarna. När man får lite distans så blir det inte lika tight dock, i alla fall inte för mig. Men jag måste träna på fokus mer, jag missar nog rätt ofta på avstånd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Om man nu inte vill använda Adobe eller något annat utan gillar Sony Vegas (:P), vad för slags programvara kan man använda för att på bästa möjliga sätt göra om RAW-filer till filmklipp som man kan dra in i timelinen? Kom på att jag aldrig ens testat RAW och det hade varit kul att prova i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Om man nu inte vill använda Adobe eller något annat utan gillar Sony Vegas (:P), vad för slags programvara kan man använda för att på bästa möjliga sätt göra om RAW-filer till filmklipp som man kan dra in i timelinen? Kom på att jag aldrig ens testat RAW och det hade varit kul att prova i alla fall.

Resolve om din dator klarar det eller After Effects eller Lightroom.
Kör du PC hade jag kollat in Cineform med Gopro studio, hade köpt det om jag inte hade mac. Finns ett till jag posta om ganska nydligen, det som Bolex använder.

Permalänk
Medlem

Resolve Lite är ju gratis kör på det! Kan du exportera BMD Film log RAW direkt ut till typ DNxHD och sen importera i Sony. Adobe och RAW gillar jag inte, den läggs automatiskt på en rec.709 profil på materialet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

. Adobe och RAW gillar jag inte, den läggs automatiskt på en rec.709 profil på materialet.

Det skumma med det där är att den inte gör det visuellt, dvs det syns inte utan materialet blir väldigt flat (ser ut som prores) och är fortfarande otroligt motagbart för grading (det är ju raw enda fram till exporten).
Har du någonstans man kan läsa om hur den gör för jag är lite nyfiken men inte hittat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det skumma med det där är att den inte gör det visuellt, dvs det syns inte utan materialet blir väldigt flat (ser ut som prores) och är fortfarande otroligt motagbart för grading (det är ju raw enda fram till exporten).
Har du någonstans man kan läsa om hur den gör för jag är lite nyfiken men inte hittat något?

Jo? Slänger du på en BMPCC RAW sekvens i timelinen blir den ju grade:ad (vad jag förutsätter är en rec709 lut typ)? Den är inte BMD Log flat.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jo? Slänger du på en BMPCC RAW sekvens i timelinen blir den ju grade:ad (vad jag förutsätter är en rec709 lut typ)? Den är inte BMD Log flat.

Visst är den flat, men det kvittar, den är fortfarande raw dvs ingenting, bara ett digitalt negativ.
Du kan ju göra vad du vill av den ink flatare än bmd log.
Men strunt i hur det ser ut, jag hittar ingen info om det, skulle vilja veta mer.

EDIT1:
Enda jag hittar är detta som stämmer med mina test,
Oedipax
"It's not. What you see after bringing footage in is more or less what you get inside Resolve if you apply BMD Film rather than Rec709 (i.e. flat, low contrast/saturation)."

Om det var en riktig Rec709 conversion så skulle jag inte kunna återskapa informationen i mina vita higlights, vilket jag kan.

EDIT2:
Eric Hasso är inte direkt nån dununge,
"The signal never gets clamped to rec709. Look at this:
In SpeedGrade, every single bit is there.
https://www.youtube.com/watch?v=0LFwNs6BDNg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Om man nu inte vill använda Adobe eller något annat utan gillar Sony Vegas (:P), vad för slags programvara kan man använda för att på bästa möjliga sätt göra om RAW-filer till filmklipp som man kan dra in i timelinen? Kom på att jag aldrig ens testat RAW och det hade varit kul att prova i alla fall.

Jag har arbetat med Sony Vegas mellan 2002-2009. Därefter valde att enbart köra Premiere och FCPX samt Avid. Detta för att jag öht aldrig får gehör för editeringsproblem eller annat då jag kände att jag var helt själv med just Sony Vegas. Jag ångrar inget även om jag kan sakna en del från Vegas.

Jag tror du bör ladda ned t.ex 30 dagars Premiere Elementals och vänja dig

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM