Permalänk
Medlem

När slår Linux igenom?

När slår Linux igenom på allvar på skrivborden? Jag har inte tagit med alternativet "har redan slagit igenom", för det har det inte. Jag anser att det som hindrar den "stora massan" från att köra Linux i någon större utsträckning är att det fortfarande är ganska krångligt. Vad som skulle behövas är ett filsystem som liknar Windows (program installeras under 'program' osv). Vidare behöver installationsprocessen av mjukvara förbättras, min far och mor t.ex. varken klarar eller vill kompilera och ha sig innan det fungerar.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Avstängd

Re: När slår Linux igenom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
När slår Linux igenom på allvar på skrivborden? Jag har inte tagit med alternativet "har redan slagit igenom", för det har det inte. Jag anser att det som hindrar den "stora massan" från att köra Linux i någon större utsträckning är att det fortfarande är ganska krångligt. Vad som skulle behövas är ett filsystem som liknar Windows (program installeras under 'program' osv). Vidare behöver installationsprocessen av mjukvara förbättras, min far och mor t.ex. varken klarar eller vill kompilera och ha sig innan det fungerar.

det har det redan gjort på mitt skrivbord

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska bli REJÄLT mycket enklare innan "alla" kan köra linux. Folk som har problem med start-menyn i windows kan helt enkelt inte kompilera program eller installera rpm:er ens. Jag tvivlar nästan på att det kommer hända, folk orkar inte läsa manualer och sånt helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Re: När slår Linux igenom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Jag anser att det som hindrar den "stora massan" från att köra Linux i någon större utsträckning är att det fortfarande är ganska krångligt.

Ja, lite krångligare är det kanske att få och fungera. När det väl fungerar tror jag dock inte det skulle vara sämre än Windows. Större acceptans hos större företag skulle bidra till att det blir enklare att använda.

Drivrutiner skulle kunna släppas till mer exotisk hårdvara och tillbehör. Kommersiella program skulle kunna portas. Problemet med mjukvara är att många som använder Linux gör det för att det är gratis, således inte berädda att betala för kommersiella program. Det är knappast lönsamt att porta ett program om ingen är berädd att betala för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Vad som skulle behövas är ett filsystem som liknar Windows (program installeras under 'program' osv). Vidare behöver installationsprocessen av mjukvara förbättras, min far och mor t.ex. varken klarar eller vill kompilera och ha sig innan det fungerar.

Lite av problemet ligger i att GNU/Linux är ganska splittrat, det finns väldigt många distar och alla har sina sätt att placera mjukvara på. Att det skulle vara svårare att installera håller jag inte med om. Debian's paketsystem är enklare än det mesta jag stött på och allt hamnar på ett ställe, även om användaren knappast ens behöver veta vart programmen installeras.

Permalänk
Avstängd

Två totala nybörjare (jag kan hitta sådana) på var sin maskin, den ena kör windows och den andra Linux, man ger dem instruktioner under 5 minuter och låter de sedan leka på egen hand,, vem klarar sig bäst ?

Själv anser jag att Linux kommer att slå igenom snart, så fort företag börjar skriva program just for Linux, utan att släppa dem till något annat system.

Vad har vi för behov av att Linux ska slå igenom ?

Mitt system är förresten bättre än ditt system, vad kör du för system?

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

Det jag tror hindrar medelanvändaren är installationen och konfigurationen. Det finns enkla och kraftfulla användargrännssnitt som t.ex. KDE. Program som Open Office har ett installationsprogram som liknar mycket de som finns i windows.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

lyckegard: Om du ger linux-användaren en vanlig console, lite snabba instruktion om man, en editor, XF86config, startx osv, windowsanvändaren färdiginstallerat XP på samma vis så tror jag att han med windows klarar sig bättre, tyvärr.
Allmänheten anser nog att det är lättare att peka och klicka än att läsa manualer och ändra saker som horisontal sync och liknande i configfiler för att ens få grafik.
Om båda kör linux så kan nog linuxanvändaren komma en bit, men windows är fortfarande enklare IMO.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att många kommer försöka lära sig Linux efter att TCPA är fullt aktivt. Kanske inte slår igenom på stor skala, men jag tror Linux användarna kommer öka då..

Men stöd från stora företag skulle defentivt hjälpa, som spel portar för Linux, program, etc...

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

Jag tror aldrig linux kommer slå igenom på samma sätt som windows, pga. det blir windows om man gör det med mer lull-lull o mindre möjligheter o krascha det om man säger så. Jag tycker inte det behöver slå igenom o användas av alla.
Man ska inte använda Linux bara för man hatar MS eller dylikt.
Sen så tycker jag nog att windows är vettigare än linux till vissa saker. te.x. så är ju IE välintegrerad i OSet vilket gör det smidigt.

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk

Precis, den dagen då det inte längre är ovanligt att företag som utvecklar komersiella produkter gör en linux version av sina programmvaror. T.ex. som spel företag, se på UT2k3 som har installations script för linux. Tänk vad mycket bättre om det fanns till alla spel. Missförstå mig inte nu, jag menar inte bara spel, utan helst alla produkter som utvecklas. Först då, _kan_ linux slå igenom.
Jag köpte en ny minidisc, med Sonys NetMD funktion, dvs man kan ta låtar från datorn via USB. Sony gjorde inga drivrutiner eller dyligt till Linux. Utan den funkar fortfarande bara i Windows. Dock finns det nått projekt som är på väg att göra den kompitabel med linux. Men vadå? Pöjsar jag flera tusen för en pryl, tycker jag att man kan ta förgivet att den funkar med marknadens OS! (Jag hade windows då jag köpte den) Dock måste som många säger, linux bli accepterat som ett OS vilket folk faktiskt använder. Det kommer att ta tid. Men aga den som ger sig. Enskillda är vi inte mycket som Linux användare. Men tillsammans, kan vi revolutionera OS marknaden!

Jag har dock en teori. Att så fort man ser en produkt man "vill" ha men den inte fungerar med linux. Sammla polarna och skicka e-mail till tilverkaren, och säg att ni skulle köpt produkten, om den fungerat med linux. Företagen tror att Linux användare bara är open-source nördar (nästan) ingen kan tjäna pengar på. Stämmer det?

Detta blev ett konstigt inlägg, så snälla, kritisera inte strukturen på det. Och ta det med några decilitermått salt

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows är ett monopol.
Samhällsanalytikern Karl Marx visade tydligt vad som händer när en marknad monopoliseras. Resultatet är inte vackert.

Linux kommer aldrig att slå igenom på skrivborden innan samhället förändras och gällande lagar drivs igenom oberoende av kampanjbidrag och korrumperade tjänstemän.

När väl GNU/Linux är installerat är användandet precis lika idiotsäkert som Windows. Det som håller tillbaka det är installationsprocessen, underhållet och politik. De första två är åtgärdade inom två år, det sista ser jag ingen förändring på.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det dröjjer alt för lång tid innan det slåt igenom. Allt fler använder ju linux, och för varje dag som går så fattar ett antal snubbar tycke för linux, och sumpar därefter windows.
Det som jag tror hindrar de flesta är brist på information och att det ibland kan vara redigt krångligt att fixa någonting som har pajjat.

Permalänk
Medlem

Svårigheten att installera program i GNU/Linux är ännu en myt som borde utrotas en gång för alla. Vilket är lättast?

A) Leta upp Mozilla-zipfilen på mozilla.org, ladda hem, vänta, dubbelklicka på installationsfilen, svara next, next, vänta, next, vänta och finish och sen köra igång. (Windows)

B) Öppna en terminalemulator, skriva apt-get mozilla, vänta, köra igång. (Debian)

Med en fast Internet-uppkoppling så är egentligen en Linux-distribution (i detta fallet Debian) oslagbar när det gäller installation av opensource-program.

Bara lite trött på alla som gnäller på "./configure; make; make install" och leta efter libbar hit och dit. Det behöver man inte om man kör en vettig Linux-distribution. Knoppix Live-CD (som bygger på debian) skulle säkert duga för de flesta utmärkt t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det ska bli REJÄLT mycket enklare innan "alla" kan köra linux. Folk som har problem med start-menyn i windows kan helt enkelt inte kompilera program eller installera rpm:er ens. Jag tvivlar nästan på att det kommer hända, folk orkar inte läsa manualer och sånt helt enkelt.

Fördelen med de flesta av dagens linuxdistributioner är att fler program än man kan tänkas behöva är installerade redan från början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym
Svårigheten att installera program i GNU/Linux är ännu en myt som borde utrotas en gång för alla. Vilket är lättast?

A) Leta upp Mozilla-zipfilen på mozilla.org, ladda hem, vänta, dubbelklicka på installationsfilen, svara next, next, vänta, next, vänta och finish och sen köra igång. (Windows)

B) Öppna en terminalemulator, skriva apt-get mozilla, vänta, köra igång. (Debian)

Med en fast Internet-uppkoppling så är egentligen en Linux-distribution (i detta fallet Debian) oslagbar när det gäller installation av opensource-program.

Håller med till 100%. Ett faktum som ännu färre (?) känner till är att apt-get finns även för rpm-baserade system, det finns inte lika mycket rpm-filer att ta hem med apt-get men oftast finns det man vill ha.

Visa signatur

Daniel

Permalänk

Eller det apt-get ägande; vårt allas <emerge mozilla>

Permalänk
Avstängd

Det har redan slagit genom och det kommer aldrig att bli mycket större.

När man köpte en dator förr i tiden fick man med en manual. Denna manual läste man.
När MD-DOS kom ut fick man också med en manual. Även denna läste man.
När de första windowsversionerna kom ut fick man en manual. Läste man inte den fanns det helt plötsligt en massa kurser man kunde besöka.

Idag när man köper en dator förväntar sig ingen att man ska behöva läsa en manual för att kunna använda datorn. Se bara på detta forum, killen som vill göra en router av en p120, men vägrar att läsa en manual. När man köper en bil är det helt ok att betala 8000kr för att lära sig använda den, varför gäller inte samma sak för datorer?

Linux kommer aldrig att bli större för användarna är inte redo att ta konsekvenserna. Och som jag antyder ovan är det inte en "Windowsgrej", allt för många Linuxanvändare följer denna linje. Kolla bara på denna tråd, alla sjunger i kör om hur Linux är på väg att bli ännu mindre manual- och/eller kunskapskrävande.

Nej, jag vill inte ha ett "lättare" Linux, jag vill ha mer intresserade användare, alla andra alternativ betackar jag mig. Kom inte och påpeka att "Svensson" vill ha en peka-klicka-dator, jag bryr mig inte, jag vill inte att Linux ska bli ett nytt Windows.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Medlem

Nu kör jag visserligen gentoo men att göra en emerge openoffice i det systemet är bland det mest komplicerade jag har varit med om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym
Svårigheten att installera program i GNU/Linux är ännu en myt som borde utrotas en gång för alla. Vilket är lättast?
B) Öppna en terminalemulator, skriva apt-get mozilla, vänta, köra igång. (Debian)

Med en fast Internet-uppkoppling så är egentligen en Linux-distribution (i detta fallet Debian) oslagbar när det gäller installation av opensource-program.

Bara lite trött på alla som gnäller på "./configure; make; make install" och leta efter libbar hit och dit. Det behöver man inte om man kör en vettig Linux-distribution. Knoppix Live-CD (som bygger på debian) skulle säkert duga för de flesta utmärkt t.ex.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [[GejmZ]]
Eller det apt-get ägande; vårt allas <emerge mozilla>

hehe... eller:
swaret --install mozilla -a

Slackware!

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köra Linux. FreeBSD forever!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital
Det har redan slagit genom och det kommer aldrig att bli mycket större.

När man köpte en dator förr i tiden fick man med en manual. Denna manual läste man.
När MD-DOS kom ut fick man också med en manual. Även denna läste man.
När de första windowsversionerna kom ut fick man en manual. Läste man inte den fanns det helt plötsligt en massa kurser man kunde besöka.

Idag när man köper en dator förväntar sig ingen att man ska behöva läsa en manual för att kunna använda datorn. Se bara på detta forum, killen som vill göra en router av en p120, men vägrar att läsa en manual. När man köper en bil är det helt ok att betala 8000kr för att lära sig använda den, varför gäller inte samma sak för datorer?

Linux kommer aldrig att bli större för användarna är inte redo att ta konsekvenserna. Och som jag antyder ovan är det inte en "Windowsgrej", allt för många Linuxanvändare följer denna linje. Kolla bara på denna tråd, alla sjunger i kör om hur Linux är på väg att bli ännu mindre manual- och/eller kunskapskrävande.

Nej, jag vill inte ha ett "lättare" Linux, jag vill ha mer intresserade användare, alla andra alternativ betackar jag mig. Kom inte och påpeka att "Svensson" vill ha en peka-klicka-dator, jag bryr mig inte, jag vill inte att Linux ska bli ett nytt Windows.

håller med helt jag vill inte ha installationen lättare än vad den redan är.. det är roligt med utmaningar och ladda hem små saker för att få själva huvud proget att funka... och det är ännu roligare när fler har samma problem som en själv och man hjälps åt och när man lyckas så blir det en underbar kännsla

så skippa det lätta o låt det va som det är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan

Fördelen med de flesta av dagens linuxdistributioner är att fler program än man kan tänkas behöva är installerade redan från början.

Det håller jag inte med om.
Likaså när det gäller Windows.. Varför kan inte de rikta in sig på själva os:et istället för att blanda in en massa junkprogram som man inte vill ha... Jag vill ha ett rent system, som jag själv kan bestämma vilka program jag vill ha. Jag är inget vidare duktig på linux och jag har märkt att man får en massa extraprogram (som jag inte kan ta bort, för att jag inte vet hur man gör ) som bara ligger där och skräpar... jag vill ha: Själva os:et, ett grafiskt gränssnitt, konfigprogram o.s.v, mer behövs inte, det kan jag lägga in själv, alltså det som jag vill ha.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Linux har slagit igenom men helt klart kommer annvändarantalet att öka.

Stog väl nu sakttemyndigheterna eller vad det var funderade på linux för det skulle spara dom 1 Miljard kronor.

Själv har jag kört Windows i nästan 7 år.
Bestämde en dag för ca 6 veckor förde DH i vinter att windows skull ut och linux in.
Sedan dess har jag kört slackware på min dator och server..... Morsans har även linux och win XP... kunder ju inte ta bort XP där tyvär.

Tog ett litet tag att vänja sig vid linux efftersom allt fungerar helt anorlunda men nu är det fan uber skönt att köra gömfört med windows.

Sitter och blir småt galen ibland på morsans dator när den kör XP.... laggar mm och är segt.

Linux har slagit igenom och kommer att växa det tror jag.... ser hela tiden fler å fler som testar det och går över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital

Idag när man köper en dator förväntar sig ingen att man ska behöva läsa en manual för att kunna använda datorn. Se bara på detta forum, killen som vill göra en router av en p120, men vägrar att läsa en manual. När man köper en bil är det helt ok att betala 8000kr för att lära sig använda den, varför gäller inte samma sak för datorer?

Jag är lat, ok. Hittade faktiskt datorn i soprummet så den har inte kostat mig ett öre

Tycker inte det är för mycket begärt att produkter skall vara användarvänliga och där har Microsoft lyckas, sätter man sig vid en WXP burk och är totalt noll så kommer man igång rätt snabbt. Just att installera program är den svaga punkten i linux enligt mig, har prövat redhat å ett par andra distar genom åren och alltid är det någon modul (heter det så?) som saknas å så ska den hittas å packas upp på rätt ställe etc, etc.

Och stödet för hårdvara är som vi alal vet inte fullt utvecklat, käns som att man inte kan utnyttja sin hårdvara fullt ut i Linux.

Jag går över til llinux den dagen då man förstår sig på det utan att behöva läsa en telefonkatalogstjock manual.

För att komma igång med DOS för tio år sedan räckte det med att jag läste igenom den lilla manualen som följde med sen gick det av sig själv och jag hade aldrig suttit vid en dator förr, har läst igenom kilometer med text om linux och fortfarande tycker jag det är krångligt och måste sitta med manualen i knät för att få saker att funka.

Inte för att jag älskar microsoft så mycket men vissa saker har de facktiskt lyckats bra med och andra mindre bra givetvis.

tack för mig.

Visa signatur

The allmighty latsmurf!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latsmurf

Jag är lat, ok. Hittade faktiskt datorn i soprummet så den har inte kostat mig ett öre

Tycker inte det är för mycket begärt att produkter skall vara användarvänliga och där har Microsoft lyckas, sätter man sig vid en WXP burk och är totalt noll så kommer man igång rätt snabbt. Just att installera program är den svaga punkten i linux enligt mig, har prövat redhat å ett par andra distar genom åren och alltid är det någon modul (heter det så?) som saknas å så ska den hittas å packas upp på rätt ställe etc, etc.

Och stödet för hårdvara är som vi alal vet inte fullt utvecklat, käns som att man inte kan utnyttja sin hårdvara fullt ut i Linux.

Jag går över til llinux den dagen då man förstår sig på det utan att behöva läsa en telefonkatalogstjock manual.

För att komma igång med DOS för tio år sedan räckte det med att jag läste igenom den lilla manualen som följde med sen gick det av sig själv och jag hade aldrig suttit vid en dator förr, har läst igenom kilometer med text om linux och fortfarande tycker jag det är krångligt och måste sitta med manualen i knät för att få saker att funka.

Inte för att jag älskar microsoft så mycket men vissa saker har de facktiskt lyckats bra med och andra mindre bra givetvis.

tack för mig.

tycker mankommit så lågt facktiskt....jag har då inte läst så tjockmanual och installera program är inte svårt.

Permalänk
Medlem

alla vet innerst inne att win e mer användarvänligt, like it or not.

Visa signatur

The allmighty latsmurf!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latsmurf
alla vet innerst inne att win e mer användarvänligt, like it or not.

Nej, Linux är mer användarvänligt än Windows. Windows är däremot mer nybörjarvänligt. Men ju mer man lär sig om Linux desto fortare och enklare går det att få den att göra som man vill. Mycket tack vare att Linux inte är grafiskt som standard. Att använda skriptspråk i Linux är rena drömmen. Att sitta med kommandotolken i Windows är ju helt värdelöst!

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

ge mig CS på unix/linux så är jag på installen till FreeBSD direkt..
Men måste jag använda wine så stannar jag hos win..

och sen, de är inte helenkelt att installa... Många privatpersoner ger upp för lätt..
jag gjorde om min freebsd install 4ggr innan jag fick de att funka.
(ska du klaga på att jag är dålig: stick upp en bäver i stjärten å knip käft)
En normal svensson skulle gett upp efter 1 försök å dratt in sin XP skiva
som ofelbart funkar.
Hos företag, jag förstår inte varför alla företag inte redan bytt..
billigare, mer kontroll, finns bara plus.
privatpersoner förstår jag, inte företag dock...

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
ge mig CS på unix/linux så är jag på installen till FreeBSD direkt..
Men måste jag använda wine så stannar jag hos win..

och sen, de är inte helenkelt att installa... Många privatpersoner ger upp för lätt..
jag gjorde om min freebsd install 4ggr innan jag fick de att funka.
(ska du klaga på att jag är dålig: stick upp en bäver i stjärten å knip käft)
En normal svensson skulle gett upp efter 1 försök å dratt in sin XP skiva
som ofelbart funkar.
Hos företag, jag förstår inte varför alla företag inte redan bytt..
billigare, mer kontroll, finns bara plus.
privatpersoner förstår jag, inte företag dock...

Det finns en hake för företagen, dom måste antingen anställa en sysadmin som kan nånting, eller utbilda den dom har Det kostar pengar. Men antagligen inte så mycket lincenserna för Windows kostar

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Det håller jag inte med om.
Likaså när det gäller Windows.. Varför kan inte de rikta in sig på själva os:et istället för att blanda in en massa junkprogram som man inte vill ha... Jag vill ha ett rent system, som jag själv kan bestämma vilka program jag vill ha. Jag är inget vidare duktig på linux och jag har märkt att man får en massa extraprogram (som jag inte kan ta bort, för att jag inte vet hur man gör ) som bara ligger där och skräpar... jag vill ha: Själva os:et, ett grafiskt gränssnitt, konfigprogram o.s.v, mer behövs inte, det kan jag lägga in själv, alltså det som jag vill ha.

Jag tycker det vore en fördel för nybörjare om de inte skulle behöva installera en massa program... Sedan så går de flesta distributioner att anpassa så de blir ungefär som du vill ha dem.... Det beror ju lite på om man ska ha linuxet till att lära sig saker eller till att få jobb gjort...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

För de som har svårt med linux rekomenderas linux som redhat, mandrake och lycoris som exempel, lycoris är väldigt likt windows fast de andra har bättre funktioner och förinstallerade program från start.

Dessa är även enklare att installera och lägga in program i. Det finns även linux med inbyggda windows emulatorer och externa emulatorer. Det gäller bara att folk ska få veta att linux inte är så svårt som alla tror.

Om du frågar någon om de hört om linux kommer nästan alltid svaret aldrig hört talas om eller det är alldeles för avancerat!

Visa signatur

Windows XP | AMD Athlon XP1700+ | 512Mb DDR | GeForce 4 Ti 4600 | IBM 160Gb 160GXP
FreeBSD | AMD TBird 800MHz | 512Mb SDRAM | ATI 8Mb | IBM 30Gb
http://www.mozilla.org/ - Firefox