Datorn slås på i en millisekund sedan slocknar den.

Permalänk
Medlem

Datorn slås på i en millisekund sedan slocknar den.

Har nyligen byggt ihop farsans dator med några gamla delar som låg och skräpade men den går bara inte igång. Den slocknar på en gång när jag försöker slå på den. Jag tror att det har något med nätagget att göra, att det inte räcker till. Skulle uppskatta om någon kan peka ut något med att nätagget inte räcker till eller om det är någon komponent som är boven.

Chassi: Fractal Design Define R2
Nätagg: Något HP skit på 475w med 80 plus bronze
Processor: AMD Phenom II X4
Moderkort: Gigabyte GA-790xta-ud4
Grafikkort: Gigabyte GTX 460 2GB
Hårddisk: Seagate 500GB 7200rpm
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
RAM: 6GB Elpida DDR3

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Har nyligen byggt ihop farsans dator med några gamla delar som låg och skräpade men den går bara inte igång. Den slocknar på en gång när jag försöker slå på den. Jag tror att det har något med nätagget att göra, att det inte räcker till. Skulle uppskatta om någon kan peka ut något med att nätagget inte räcker till eller om det är någon komponent som är boven.

Chassi: Fractal Design Define R2
Nätagg: Något HP skit på 475w med 80 plus bronze
Processor: AMD Phenom II X4
Moderkort: Gigabyte GA-790xta-ud4
Grafikkort: Gigabyte GTX 460 2GB
Hårddisk: Seagate 500GB 7200rpkm
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
RAM: 6GB Elpida DDR3

Bör inte vara för lite kräm i nätagget, och är det så kort tid så lär det inte vara prolle eller RAM.. hmm, skulle kunna vara så att nätagget är pajj, Testa med ett annat?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Min första gissning är kortslutning, dubbel- och trippelkolla alla kablar, distanserna till moderkortet etc.
Sen kör du sedvanlig felsökning, koppla ur allt som inte krävs för boot, hårddiskar, alla utom en minnessticka, allt eventuellt övrigt som är inkopplat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Har nyligen byggt ihop farsans dator med några gamla delar som låg och skräpade men den går bara inte igång. Den slocknar på en gång när jag försöker slå på den. Jag tror att det har något med nätagget att göra, att det inte räcker till. Skulle uppskatta om någon kan peka ut något med att nätagget inte räcker till eller om det är någon komponent som är boven.

Chassi: Fractal Design Define R2
Nätagg: Något HP skit på 475w med 80 plus bronze
Processor: AMD Phenom II X4
Moderkort: Gigabyte GA-790xta-ud4
Grafikkort: Gigabyte GTX 460 2GB
Hårddisk: Seagate 500GB 7200rpkm
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
RAM: 6GB Elpida DDR3

Kolla att "HP skit" har kabel som passar i ATX_12V_2X4 (CPU power) sockeln, alla 8 pinnar med. För övrigt hänvisar jag till vad medlemmen "twit" säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Kolla att "HP skit" har kabel som passar i ATX_12V_2X4 (CPU power) sockeln, alla 8 pinnar med. För övrigt hänvisar jag till vad medlemmen "twit" säger...

Kör en adapter från 4pin till 2x4 som används till CPU'n, kan det vara det som är problemet?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Min första gissning är kortslutning, dubbel- och trippelkolla alla kablar, distanserna till moderkortet etc.
Sen kör du sedvanlig felsökning, koppla ur allt som inte krävs för boot, hårddiskar, alla utom en minnessticka, allt eventuellt övrigt som är inkopplat.

Har testat att montera om cpu fläkten, skruva i moderkortet igen och dragit ur alla kablar som inte är till antingen moderkortet eller cpu'n. Fortfarande död efter en en bråkdels sekund...

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Kör en adapter från 4pin till 2x4 som används till CPU'n, kan det vara det som är problemet?

Så teoretiskt har du en 4-pin som 8-pin? kan vara felet?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Kör en adapter från 4pin till 2x4 som används till CPU'n, kan det vara det som är problemet?

Kan vara problemet, CPU'n har 125W TDP - moderkortet kräver xtra power för att kunna fungera korrekt. Här pratar vi om minst >50W extra, inte säkert PSU'n kan leverera det till en 4 pins CPU power kontakt, därmed hjälper det inte att fördubbla kontakten mekaniskt.
Skulle föreslå att du testar med en nyare PSU av någorlunda kvalite innan du börjar härja nåt mer med bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Kan vara problemet, CPU'n har 125W TDP - moderkortet kräver xtra power för att kunna fungera korrekt. Här pratar vi om minst >50W extra, inte säkert PSU'n kan leverera det till en 4 pins CPU power kontakt, därmed hjälper det inte att fördubbla kontakten mekaniskt.
Skulle föreslå att du testar med en nyare PSU av någorlunda kvalite innan du börjar härja nåt mer med bygget.

Got it. Tack så väldigt mycket för svaret

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Skrivet av elori:

Har nyligen byggt ihop farsans dator med några gamla delar som låg och skräpade men den går bara inte igång. Den slocknar på en gång när jag försöker slå på den. Jag tror att det har något med nätagget att göra, att det inte räcker till. Skulle uppskatta om någon kan peka ut något med att nätagget inte räcker till eller om det är någon komponent som är boven.

Chassi: Fractal Design Define R2
Nätagg: Något HP skit på 475w med 80 plus bronze
Processor: AMD Phenom II X4
Moderkort: Gigabyte GA-790xta-ud4
Grafikkort: Gigabyte GTX 460 2GB
Hårddisk: Seagate 500GB 7200rpm
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
RAM: 6GB Elpida DDR3

Har exakt samma fel på en dator det var moderkortet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA