Spela minecraft online

Permalänk

Spela minecraft online

Hej,

Jag köpte minecraft förra året och spelade en del singelplayer.
Igår tog jag upp intresset för minecraft igen och blev nu lite sugen på multiplayer survival.
Jag har köpt en egen server som jag och en kompis spelar på tillsammans men det vore kul att testa på en öppen server.

Det jag undrar över är hur det fungerar. Jag har försökt googla mig till något vettigt svar utan resultat.

När man loggat in på en öppen server möts man av alla spelade och vad man än försöker hacka sönder så kommer det tillbaka. Man börjar med att ha fullt av vapen. Vad är det jag har missat? uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Hej,

Jag köpte minecraft förra året och spelade en del singelplayer.
Igår tog jag upp intresset för minecraft igen och blev nu lite sugen på multiplayer survival.
Jag har köpt en egen server som jag och en kompis spelar på tillsammans men det vore kul att testa på en öppen server.

Det jag undrar över är hur det fungerar. Jag har försökt googla mig till något vettigt svar utan resultat.

När man loggat in på en öppen server möts man av alla spelade och vad man än försöker hacka sönder så kommer det tillbaka. Man börjar med att ha fullt av vapen. Vad är det jag har missat? uppskattar all hjälp

Beror på vilken server du joinar.

Ofta måste man registrera sig på serverns hemsida för att hamna på deras Whitelist (personer som får bygga/minea etc.).

Fråga serverns admin/mod vad som krävs för att få Whitelist.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

jag behöver inte hjälp med att starta en server. Jag har redan köpt en som snurrar som jag kan joina och spela på.

Det jag undrar över är hur Online gaming fungerar på en öppen server som man hittat. När man loggat in på en öppen server möts man av en värld folk bara lallar runt i och köper o säljer grejer? Vad är poängen. hur börjar man spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

jag behöver inte hjälp med att starta en server. Jag har redan köpt en som snurrar som jag kan joina och spela på.

Det jag undrar över är hur Online gaming fungerar på en öppen server som man hittat. När man loggat in på en öppen server möts man av en värld folk bara lallar runt i och köper o säljer grejer? Vad är poängen. hur börjar man spela

Beror som sagt på vilken server man joinar.
Vissa kör plugins (Bukkit) som tillåter spelare att ha butiker etc. där man kan sälja/köpa resurser från andra spelare. Det finns också anti-grief plugins som stoppar otillåtna spelare från att förstöra saker.

Det finns vanilla servers som inte har många plugins (ofta har de anti-grief och lite admin plugins) men det är ganska svåra att hitta.

http://minecraft-server-list.com/ <- Här kan du söka efter servers, med lite olika parametrar.

Kolla om servern har en hemsida eller kontakta admin/mod för att se hur du hamnar på Whitelist.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Tack BrutalSwede.

Får väl testa en massa o se om man hittar en vanlig Survival server

Permalänk

Nu är det ju Minecraft du talar om så det finns ju ett närmast oändligt antal sätt att göra en lobby på tack vare moddar och plugins. Utan att veta servern så vi kan gå in och kolla vad det är du missar så är det enda vi kan göra att säga åt dig att "kolla igen, nånstans finns det nåt sätt att gå in i spelvärlden".

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk

TzarAlkex.

Ta denna servern som exempel. mc.arkhamnetwork.org

Jag hittar in i en portal där det står (Begin here) och där väljer jag sen Survival. Sedan hamnar jag åter igen i en värld där man inte kan hacka sönder något :S

Permalänk
Medlem

Hmm.

Många servrar har "spawnprotection" som gör att ingen kan ha sönder block runt spawn.
I det fallet är det ju bara att gå en bit bort så borde allt vara som vanligt.
Andra servrar har "groups" där man inte kan göra saker som mine:a innan man blivit flyttad
till annan grupp, t.ex. "builder" eller liknande.
Att du "börjar med vapen" har med serverns plugins att göra, vi har ett "startkit" på våran
oxå (ruthless.se) med en uppsättning stenverktyg direkt i inv när man startar.

Vi använder "Essentials" på våra servrar: http://wiki.ess3.net/wiki/Command_Reference
Kolla runt lite där så kanske du får en inblick i vad som händer under huven lite bättre.
Vad man gör på en onlineserver, öppen eller inte, är lika sandbox som vanligt.
Att det finns en "trade" är vanligt, där kan man byta till sig grejor från andra om man är lat.

(Eller just nu är det faktiskt helt vanilla på vanilla:
http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel...)
På vår moddade server (DNS Tech) har vi dock essentials vilket möjliggör t.ex. /tpa, /sethome osv

Personligen tycker jag inte om att spela på servrar som inte har whitelist,
vill inte bygga ngt på en server där det kan finnas greifers om jag kan undvika det.