Ny dator, Asus Z97-a... hjälp en gammal medlem att felsöka kompis dator!

Permalänk

Ny dator, Asus Z97-a... hjälp en gammal medlem att felsöka kompis dator!

Hej allihopa!

Här kommer ett problem som har uppstått hos datorn som jag byggde till min vän den 19 september och som har pågått sen dess enligt loggboken i windows:

kernal power, event id 41.

-Ja, datorn stänger av sig slumpmässigt då och då. Ett samband som man kan se är att det sker oftare vid belastning. Om än en aning svårt att visa det sambandet så har vi sett ett visst mönster. Men ibland är det helt slumpartat i idle.

När jag kör prime95 stängs den av fortare men är inte 100% säker på att det är belastning eller slump.

Körde memtest, datorn stängs av under testet men måste inte betyda att det är fel på minnen tycker jag. En gång efter 88% och en gång efter 1 minut ungefär.

Nästa steg vore att pröva ett annat nätaggregat. Återkommer med svar.

Under tiden undrar jag om det är någon som har några fler tips. Vore tråkigt om det är fel på moderkortet, hur kan jag felsöka det?

Kan jag utesluta mjukvarufel eftersom mem-test krashar och vågar jag uppdatera BIOS med tanke på spontana omstarter? Kan det hjälpa att göra det?

En sak till. Vi kan ha använt fel skruv för att skruva dit moderkortet i mässingsdistanserna. För kortet sitter lite löst och vi upptäckte det först efter montering. Men eftersom allt verkade funka gav vi fan i det och körde ändå. Kan detta vara förklaringen, vill helst inte skruva upp allt igen. Och skulle det ligga emot borde väl en kortslutning ske direkt. Dessutom borde inte belastning påverka avstängning om det är därför.

Med det sagt tackar jag alla i förväg som väljer att hjälpa oss och hoppas att vi kommer på felet snart! I värsta fall lämnar vi in hela burken till nån professionell men önskar att vi inte behöver.

Mvh, Jakob

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z97-A
Minne: 2x 4 GB Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE, är väl kompatibla med Z97-A...?
Grafikkort: ASUS Radeon R9 280X 3GB
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840 250GB och ytterligare en Seagate 2Tb
Nätaggregat: Corsair CX 500M 80+
Bra kylning inga höga temps.
Temperaturer: ~60-70 grader processor med full belastning

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Nätaggregat: Corsair CX 500M 80+
jag tror PSU är problemet ... om du har möjlighet testa med en annan PSU.

Permalänk
Medlem

Reducera hastighet på minnen och kolla.
Sen testa annat nät agg.

Stangs datorn direkt, utan blåskärm, är det som regel nät agg.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Det kan bero på fler saker och lite mer syns om du stirrar på koderna på den blåskärm som borde skapas.
http://support2.microsoft.com/kb/2028504

För att hinna läsa bör du bocka bort "automatically restart" vid system failure:
Computer -> properties -> advanced system settings -> advanced -> start up and recovery
Eller sökvägen till system: Control Panel\System and Security\System

Det är en början iaf - helt spontant lät det som värme, det kanske är grafikkortet som blir varmt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det kan bero på fler saker och lite mer syns om du stirrar på koderna på den blåskärm som borde skapas.
http://support2.microsoft.com/kb/2028504

För att hinna läsa bör du bocka bort "automatically restart" vid system failure:
Computer -> properties -> advanced system settings -> advanced -> start up and recovery
Eller sökvägen till system: Control Panel\System and Security\System

Det är en början iaf - helt spontant lät det som värme, det kanske är grafikkortet som blir varmt?

Skrivet av zeleni:

Reducera hastighet på minnen och kolla.
Sen testa annat nät agg.

Stangs datorn direkt, utan blåskärm, är det som regel nät agg.

Skrivet av Aseth222:

Nätaggregat: Corsair CX 500M 80+
jag tror PSU är problemet ... om du har möjlighet testa med en annan PSU.

ingen blåskärm

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Den är inte inställd i något autoklock-läge i bios? Det problemet hade jag, hade råkat sätta min dator i ett sådant läge..

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Skrivet av channe:

Den är inte inställd i något autoklock-läge i bios? Det problemet hade jag, hade råkat sätta min dator i ett sådant läge..

All är inställt på default så jag antar att allt är precis vanligt?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk

Kör själv z97-a har haft problem med att det hänger sig.

min lösning var att ändra pci-e inställning till Gen 2

Testa d

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Kör själv z97-a har haft problem med att det hänger sig.

min lösning var att ändra pci-e inställning till Gen 2

Testa d

Gen 2? Var i bios?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Skrivet av Kr0cket boy:

Gen 2? Var i bios?

Under någon flik för pci-e . Tror det är satt auto där.

Finns Auto , Gen1,Gen2,Gen 3

Använd gen 2 testa d.

Permalänk
Medlem

Funkade gen 2 tipset?

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men bra om folk får veta. De hjälpte mig iaf !

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk

Nej i detta fallet var nätaggregatet ett måndagsex. Men bra att tipset funkade

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på nätagget, men kan vara annat. Hade samma strul i en 8 år gammal burk, visade sig att det var moderkortet efter ett nätagg-byte dock.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500