Permalänk

Acer 5750G startar ej

Hej!

Har problem med en acer 5750g sen en dag tillbaka.
Det hela började med att datorn hela tiden, fram och tillbaka, lät ström komma in i datorn för att nästa sekund inte låta ström komma in från datorladdaren.

Sen nu imorse så försökte jag helt enkelt starta den som vanligt men inget händer. Helt bäcksvart och datorn startar inte alls.
Det lyser blått från datorn just nu där nere(alltså att den är fulladdad) och "orange" imorse då den inte var fulladdad.

Jag har tagit ut batteriet och laddaren ur datorn in ungefär 20 minuter men då hände inget.

Någon som vet har en aning om vad som händer? Vill åt datorn.

PS. Glömde säga att jag använt och testat typ 3 olika laddare men ingen frmagång. Verkar liksom som om datorn är fullladdad men inget händer när ja trycker på startknappen.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

Hej!

Har problem med en acer 5750g sen en dag tillbaka.
Det hela började med att datorn hela tiden, fram och tillbaka, lät ström komma in i datorn för att nästa sekund inte låta ström komma in från datorladdaren.

Sen nu imorse så försökte jag helt enkelt starta den som vanligt men inget händer. Helt bäcksvart och datorn startar inte alls.
Det lyser blått från datorn just nu där nere(alltså att den är fulladdad) och "orange" imorse då den inte var fulladdad.

Jag har tagit ut batteriet och laddaren ur datorn in ungefär 20 minuter men då hände inget.

Någon som vet har en aning om vad som händer? Vill åt datorn.

PS. Glömde säga att jag använt och testat typ 3 olika laddare men ingen frmagång. Verkar liksom som om datorn är fullladdad men inget händer när ja trycker på startknappen.

glapp inne i kontakten i datorn gör ju att du "dödar" datorn lite som en glödlampa stängs den av/på 10000 ggr..
du kan ha tur att det räcker med att byta den delen http://www.ebay.co.uk/itm/ACER-aspire-5750-5750g-DC-JACK-POWE...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

glapp inne i kontakten i datorn gör ju att du "dödar" datorn lite som en glödlampa stängs den av/på 10000 ggr..
du kan ha tur att det räcker med att byta den delen http://www.ebay.co.uk/itm/ACER-aspire-5750-5750g-DC-JACK-POWE...

ok satan de lät inte bra men att de lyser att datorn laddas och att den i skrivande stund är fulladdad har de ingen betydelse?

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

glapp inne i kontakten i datorn gör ju att du "dödar" datorn lite som en glödlampa stängs den av/på 10000 ggr..
du kan ha tur att det räcker med att byta den delen http://www.ebay.co.uk/itm/ACER-aspire-5750-5750g-DC-JACK-POWE...

kan jag ta en sån från en gammal laptop jag använt (förutsatt att dom har samma laddare) och se om de e problemet? e de bökigt lr finns de ngn bra guide? har dålig erfarenhet av att öppna datorer tyvärr

Permalänk
Medlem

Kommer med 99 procents sannolikhet inte att passa om det inte är från samma modell. Om datorn inte startar när batteriet är fulladdat kommer det inte heller hjälpa att byta strömkontakten.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Kommer med 99 procents sannolikhet inte att passa om det inte är från samma modell. Om datorn inte startar när batteriet är fulladdat kommer det inte heller hjälpa att byta strömkontakten.

okok. va skulle du tippa är problemet och hur det ska lösas? säkert jättesvårt såhär över internet.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

okok. va skulle du tippa är problemet och hur det ska lösas? säkert jättesvårt såhär över internet.

så du kan starta datorn med batteri men inte om det är urladdat och bara laddaren är i.

testa helt utan batteri men laddaren i ?
nollställ bios genom att ta ut det lilla knappcells batteriet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

så du kan starta datorn med batteri men inte om det är urladdat och bara laddaren är i.

testa helt utan batteri men laddaren i ?
nollställ bios genom att ta ut det lilla knappcells batteriet.

jag kan inte starta datorn alls men det lyser blått där nere på datorn vid "panelen" typ och det lyser blått där när ja tar in laddaren i datorn = fullladdat. men när ja trycker på startknappen så händer inget. alltså den startar inte ens 2 sec utan den är helt död.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

jag kan inte starta datorn alls men det lyser blått där nere på datorn vid "panelen" typ och det lyser blått där när ja tar in laddaren i datorn = fullladdat. men när ja trycker på startknappen så händer inget. alltså den startar inte ens 2 sec utan den är helt död.

ta ut laddare och batteri. håll sen ner on/off knappen nertryckt i 10sec,
stoppa sen in batteri och laddare testa och starta igen

har du tagit ut bios batteriet ur datorn i 5-10min (detta är INTE det stora batteriet utan ett litet knappcells) har kollat i en video på youtube den är rätt svår att ta bort om man inte är van att plocka isär datorer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ta ut laddare och batteri. håll sen ner on/off knappen nertryckt i 10sec,
stoppa sen in batteri och laddare testa och starta igen

har du tagit ut bios batteriet ur datorn i 5-10min (detta är INTE det stora batteriet utan ett litet knappcells) har kollat i en video på youtube den är rätt svår att ta bort om man inte är van att plocka isär datorer.

har testat att ta ut laddaren och batteriet och hållt knappen nertryck utan resultat tyvärr. det med bios har jag inte testat.. det kanske skulle kunna hjälpa. mste googla och se hur man gör först så jag inte förstör ngt.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

har testat att ta ut laddaren och batteriet och hållt knappen nertryck utan resultat tyvärr. det med bios har jag inte testat.. det kanske skulle kunna hjälpa. mste googla och se hur man gör först så jag inte förstör ngt.

du ska plock bort hela överdelen, tangentbord, lossa dom flexkablar som är till touch-pad osv

finns en teknik för att komma ihåg vilken skruv det ska va i vilket hål genom att göra en snabb ritning av undersidan med skruvhålen på ett papper och flytta över skruvarna till pappret sätta tejp över. då sitter du inte där med 25-30 skruvar och vet inte vilka som ska vara i vilket hål.

sen gör du samma ritning för skruvarna under tangentbordet om dom nu är olika långa / stora.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644