[SOLVED] "C:" Vägrar tabort skrivskydd

Permalänk
Medlem

[SOLVED] "C:" Vägrar tabort skrivskydd

Hej, nu har ja sökt i nån timme på vad som känns tusen forum och ingen har lyckats lösa mitt problem. Jag köpte mig en ny SSD till min dator, en Crucial M500 240GB för att vara exakt, och efter att ha installerat Windows på den kommer jag inte åt filerna som jag vill. Jag upptäckte de hela när jag skulle installera Dipslay Fusion via Steam, och eftersom det hela tiden ligger i bakgrunden vill jag ha det på SSD:n. Men då får jag meddelandet "Ny biblioteksmapp till Steam måste vara skrivbar". Jag har självklart försökt att gå in i egenskaper hos mappen och ändra där, men då fort jag gör det ändras den tillbaka (jag trycker rutan så att den blir tom, sedan verkställ och stänger ner fönstret, men när ja trycker på egenskaper igen så är den ifylld helt i blått igen) och jag har även testat att köra cmd.exe som admin och andvända "attrib -s C:\Program Files (x86)..." och "attrib -r C:\Program Files (x86)..." kommandon men får då medelandet "felaktig parameterformat". Och jag inte heller göra en partition då de skrivskyddade filerna gör att jag endast kan krympa till ca hälften, men endast 28GB använt. Vad ska jag göra? Allt är gjort som admin för övrigt, så det är inte det som är felet heller.

Specifikationer

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Intel 7 Series C216
Minne: 2x 4 GB
Grafikkort: Nvidia GTX 660
Hårddisk: Nån Seagate (HDD) och Crucial M500 240GB (SSD)

Permalänk
Medlem

Är du inloggad som Administratör? om inte testa att aktivera Administratörskontot antingen under användare i kontroll panelen eller via hantera du når hantera via start menyn högerklicka på "dator" välj hantera kontrollera att du har rättigheter att skriva och läsa till disken.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Är du inloggad som Administratör? om inte testa att aktivera Administratörskontot antingen under användare i kontroll panelen eller via hantera du når hantera via start menyn högerklicka på "dator" välj hantera kontrollera att du har rättigheter att skriva och läsa till disken.

Nä, som sagt är allt gjort som admin. Finns bra ett konto och det är mitt admin-konto så är inte inloggad på fel heller.

Permalänk

http://m.instructables.com/id/3-Ways-to-Enable-Administrator-...

Window har ett gömt adminkonto. Testa aktivera det.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

http://m.instructables.com/id/3-Ways-to-Enable-Administrator-...

Window har ett gömt adminkonto. Testa aktivera det.

Får endast "Det gick inte hitta användarnamnet. Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 2221" och när jag skriver "NET HELPMSG 2221" får jag åter igen "Det gick inte hitta användarnamnet"

Antar att de inte finns då?

Permalänk

Aha. Har du skapat filerna under en annan Windowsinstallation? Då måste du göra filerna till dina. Dvs ta ägarkontroll över dem.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Då ditt problem i första hand har att göra med din mjukvara (Windows), så passar denna bättre här. Lycka till

Med vänlig hälsning
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av Currabo:

... installera Dipslay Fusion via Steam, och eftersom det hela tiden ligger i bakgrunden vill jag ha det på SSD:n. Men då får jag meddelandet "Ny biblioteksmapp till Steam måste vara skrivbar". ... "C:\Program Files (x86)..." ... Och jag inte heller göra en partition då de skrivskyddade filerna gör att jag endast kan krympa till ca hälften, men endast 28GB använt. Vad ska jag göra? ...

Foldrarnas egenskaper och just "Skrivskydd" är standard och kan aldrig ändras. Steams problem är just platsen du försöker använda vilken inte är din (och innehåller mellanslag i namnet ?).

Platsen "C:\Program Files (x86)..." med flera är skyddade foldrar dit du inte skall flytta 'personliga' programfiler utan i stället placera dem under egna användarens katalogstruktur (C:\Användare\Currabo\...).

Krympning av partitionen beror på andra förhållanden såsom diskens filers utbredning och TRIM justeringar. Ett par krympningar med ombooter emellan kan göra skillnad.

P.S.

Citat:

... "attrib -r C:\Program Files (x86)..." kommandon men får då medelandet "felaktig parameterformat".

Det beror på att platsen du anger innehåller mellanrum (space) vilket gör att delarna uppfattas som flera parametrar.
Använd "dubbelfnuttar" kring katalognamn T.ex.: CMD> attrib -r "C:\Program Files (x86)\Steam"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Aha. Har du skapat filerna under en annan Windowsinstallation? Då måste du göra filerna till dina. Dvs ta ägarkontroll över dem.

Okej, men när jag försöker göra det via Egenskaper under fliken Säkerhet så kan jag inte klicka i varken tillåt eller neka. Dock verkar detta inte spela någon roll då de är ikryssade på filen (som gjordes som test)....\users\currabo\steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Foldrarnas egenskaper och just "Skrivskydd" är standard och kan aldrig ändras. Steams problem är just platsen du försöker använda vilken inte är din (och innehåller mellanslag i namnet ?).

Platsen "C:\Program Files (x86)..." med flera är skyddade foldrar dit du inte skall flytta 'personliga' programfiler utan i stället placera dem under egna användarens katalogstruktur (C:\Användare\Currabo\...).

Krympning av partitionen beror på andra förhållanden såsom diskens filers utbredning och TRIM justeringar. Ett par krympningar med ombooter emellan kan göra skillnad.

Verkar inte spela någon roll varken om de är mellanslag i namnet eller inte, och det hjälper inte att skapa en fil under "...\users\currabo" heller, de är fortfarande samma problem med skrivskyddet

Citat:

P.S.

Det beror på att platsen du anger innehåller mellanrum (space) vilket gör att delarna uppfattas som flera parametrar.
Använd "dubbelfnuttar" kring katalognamn T.ex.: CMD> attrib -r "C:\Program Files (x86)\Steam"

Fick meddelandet "Det gick inte hitta sökvägen - C:\Windows\system32\Program Files (x86)" efter att ha skrivit "attrib -r "C:\Program Files (x86)\Steam". Men det var ju inte den filen jag ville åt, jag vill ju åt C:\Program Files (x86)\Steam och inte C:\Windows\system32\Program Files (x86). Varför gör den såhär

Permalänk
Medlem

Jag tänkte testa att göra en factory reset (dvs trycka F9 vid boot) med HHD:n udragen för att tvinga Windows att installera på SSD:n, men får meddelandet "Select a proper boot device in Windows 7". Jag har kollat BiOS och där står SSD:n som primär. Så varför kräver den att HDD:n sitter i?

Edit. Ser nu att i Diskhantering så är det en liten (100 MB) partition i HHD:n som står som "Reserverad av systemet". Har det med detta att göra? Sedan har ja en partition på 18,58 GB som står som "inte allokerat", och det går inte utöka den stora partitionen (912,83 GB). Men det är ett mindre viktigt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

Jag tänkte testa att göra en factory reset (dvs trycka F9 vid boot) med HHD:n udragen för att tvinga Windows att installera på SSD:n, men får meddelandet "Select a proper boot device in Windows 7". Jag har kollat BiOS och där står SSD:n som primär. Så varför kräver den att HDD:n sitter i?

Edit. Ser nu att i Diskhantering så är det en liten (100 MB) partition i HHD:n som står som "Reserverad av systemet". Har det med detta att göra? Sedan har ja en partition på 18,58 GB som står som "inte allokerat", och det går inte utöka den stora partitionen (912,83 GB). Men det är ett mindre viktigt problem.

Bootar inte datorn och frågar efter ett boot device när SSD'n är angiven som primary i BIOS så är SSD'n inte bootbar.

Jag undrar, och ber om ursäkt om det är en dum fråga, men har du möjligtvis "installerat windows" på din SSD genom att kopiera alla filer från HDD'n?

En korrekt installerad windows-disk har alltid en systempartition på 100-350mb, så att det är en sådan på din stora HDD är inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Bootar inte datorn och frågar efter ett boot device när SSD'n är angiven som primary i BIOS så är SSD'n inte bootbar.

Jag undrar, och ber om ursäkt om det är en dum fråga, men har du möjligtvis "installerat windows" på din SSD genom att kopiera alla filer från HDD'n?

En korrekt installerad windows-disk har alltid en systempartition på 100-350mb, så att det är en sådan på din stora HDD är inget konstigt.

Nä, det tror jag inte iallafall inte. Körde i en Windows 7 disk och formatera diskarna, dock kunde ja inte göra det på hela HDD:n (tror de var den 18,58 gb partitionen), kunde helt enkelt inte trycka formatera.

Och det finns inga dumma frågor, är mest glad att folk svarar

Permalänk
Medlem

Skulle det möjligt vis kunna funka om jag drog ur HDD:n och ominstallera Windows på SSD:n? Skulle jag då få en bootable SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

Nä, det tror jag inte iallafall inte. Körde i en Windows 7 disk och formatera diskarna, dock kunde ja inte göra det på hela HDD:n (tror de var den 18,58 gb partitionen), kunde helt enkelt inte trycka formatera.

Och det finns inga dumma frågor, är mest glad att folk svarar

Men har SSD'n systempartitionen på (typ) 100mb om du startar windows och kollar i diskhanteraren? Det låter ju märkligt att det inte går att boota från SSD'n om windows är korrekt installerat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

Skulle det möjligt vis kunna funka om jag drog ur HDD:n och ominstallera Windows på SSD:n? Skulle jag då få en bootable SSD?

Ja det ska du få, jag bara antog det redan var så eftersom du skrev i orginalinlägget att du installerat windows på din SSD

Edit: när du installerar windows på en disk (HDD eller SSD) så kommer den under installationen att göras bootbar.

Permalänk
Medlem

Ha alltid bara ssd'n inkopplad vid Windowsinstallation, inga andra hårddiskar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Currabo:

...
Fick meddelandet "Det gick inte hitta sökvägen - C:\Windows\system32\Program Files (x86)" efter att ha skrivit "attrib -r "C:\Program Files (x86)\Steam". ...

Detta tyder på att systemet är korrupt... eller att du skrivit helt fel och Windows tror att "Program Files (86)" är ett program.
När du öppnar Kommandotolken (CMD) utan administratörs privilegier skall du nekas ändring:

Citat:

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Waxinator>attrib "C:\Program Files (x86)"
R C:\Program Files (x86)

C:\Users\Waxinator>attrib -r "C:\Program Files (x86)"
Access denied - C:\Program Files (x86)

Men men Administratörs rättigheter (högerklick CMD -ikon kör som...) får man ändra men det syns inte under filens Egenskaper.
Detta kan du testa men ändra tillbaka igen om du mot förmodan lyckas ändra !

Citat:

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\WINDOWS\system32>attrib "C:\Program Files (x86)"
R C:\Program Files (x86)

C:\WINDOWS\system32>attrib -r "C:\Program Files (x86)"

C:\WINDOWS\system32>attrib "C:\Program Files (x86)"
C:\Program Files (x86)

C:\WINDOWS\system32>attrib +r "C:\Program Files (x86)"

C:\WINDOWS\system32>attrib "C:\Program Files (x86)"
R C:\Program Files (x86)

Gör som redan föreslagits, installera Windows med bara CD och SSD inkopplade.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej kör en fräsch installation nu med endast en nyformaterad SSD i burken, men hur gör jag med HHD:ns partitioner som jag inte fick bort? Kan man på något sätt fabriks-återställa en HHD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

Okej kör en fräsch installation nu med endast en nyformaterad SSD i burken, men hur gör jag med HHD:ns partitioner som jag inte fick bort? Kan man på något sätt fabriks-återställa en HHD?

Från fabrik har den inga partitioner alls, det är endast en tom disk.

Det du kan göra, observera att detta raderar ALL data på hårddisken, är att i diskhanteraren i windows först ta bort alla partitioner från disken (se till att inte göra det på fel disk bara), och sedan skapa en ny partition som använder allt ledigt utrymme, kom ihåg välja NTFS som filsystem bara (bör vara förifyllt redan).

Permalänk
Skrivet av Currabo:

Okej kör en fräsch installation nu med endast en nyformaterad SSD i burken, men hur gör jag med HHD:ns partitioner som jag inte fick bort? Kan man på något sätt fabriks-återställa en HHD?

Din original HDD (som kom med datorn) har en återställnings partition med innehåll för att återskapa ingående Windows till ursprungsläget (Fabriksåterställning). Denna partition är normalt utan enhetsbokstav. Man kan i Diskhanteraren välja att ta bort dessa partitioner (volymer) och sedan skapa nya som formateras. Detta är inget du behöver fixa nu, utan senare när allt fungerar på SSD'n.

P.S.
När du kopplar tillbaka din gamla HDD så kom ihåg att den fortfarande är bootbar... så ändra i BIOS så att SSD'n är förstaval bland 'hårddiskar'.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Nu funkar det, HDD:n är som den ska och SSD:n är bootbar. Såg dessutom till att installera Steam på SSD:n för att vara säker på att den inte får problem med skrivskydd. Åter igen tack alla!