Permalänk
Medlem

Svar från Inet för en timme sen:

Citat:

Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Men jävla nvidia att inte erkänna sitt misstag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Precis. Enligt den listan så är samtliga spel på för låg FPS <60 i snitt med de inställningarna som krävs för att komma till en punkt där minnet ställer till issues.

Minneshanteringen är balanserad med GPU'n.

Om du ställer in inställningarna, scaling och/eller MSAA etc så högt så att det blir ospelbart (enligt den listan 3,2-3,4GB), och sedan ställer upp det lite till och DÅ klagar på att du tappar ännu mer prestanda. Dude srsly.

Om du har inställningar och upplösningar för att ha en juste snitt på 60+ FPS så får du inte dessa problemen. Dvs där så got som alla är...

Jag kan antagligen pressa de flesta saker till att ge knepiga resultat och/eller bugga ur om jag går till total överdrift i orealistiska situationer...

Om du håller dig till realistiska situationer... Vid vilka tillfällen får du problem då? Och om du väljer 970 SLI för att übermaxa alla spel på 4K eller multimonitor... Då har du valt fel gpu från början då den inte orkar med det, SLI eller inte oavsett minnet.

Bara för att du säger att 60+ fps krävs för att det ska vara spelbart innebär inte att det är sanningen, allt över 30 fps är fullt spelbart även om man kanske föredrar högre, hade avg fps legat under 30 i hans tester på de inställningarna hade jag hållit med dig men och titta på vad som händer med minimum fps så fort de går över 3.5 gb,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helllodar:

Jag har svårt att se din logik, kan lika gärna säga vem vill ha ett 3.5GB kort när 4GB är precis bredvid hörnet för mindre pris?

Värmen är något PSUn avgör.

Vart har du fått för dig detta?
Energin som används i GPU:n slutar som värme. En en GPU X presterar likadant som GPU Y men drar 50% mer energi så alstrar den 50% värme.
PSU:n gör inget annat än att leverera strömmen som krävs, värmen som utvecklas av AC-DC konverteringen är inte speciellt hög.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sirme:

Bara för att du säger att 60+ fps krävs för att det ska vara spelbart innebär inte att det är sanningen, allt över 30 fps är fullt spelbart även om man kanske föredrar högre, hade avg fps legat under 30 i hans tester på de inställningarna hade jag hållit med dig men och titta på vad som händer med minimum fps så fort de går över 3.5 gb,

Precis, kul med dippar ner till 2-3 fps när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart har du fått för dig detta?
Energin som används i GPU:n slutar som värme. En en GPU X presterar likadant som GPU Y men drar 50% mer energi så alstrar den 50% värme.
PSU:n gör inget annat än att leverera strömmen som krävs, värmen som utvecklas av AC-DC konverteringen är inte speciellt hög.

Det var inte min poäng, PSU har gränser och det är nackdelen med 290X

Att man betalar ett par kronor för Elen gör knappt någon skillnad och är bara en marknadsförings bluff för Nvidia.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helllodar:

Jag har svårt att se din logik, kan lika gärna säga vem vill ha ett 3.5GB kort när 4GB är precis bredvid hörnet för mindre pris?

Värmen är något PSUn avgör.

Skrivet av Helllodar:

Det var inte min poäng, PSU har gränser och det är nackdelen med 290X

Fast du skrev bokstavligen:
"Värmen är något som PSUn avgör."

Citat:

Att man betalar ett par kronor för Elen gör knappt någon skillnad och är bara en marknadsförings bluff för Nvidia.

Nej, men det gör oerhörd skillnad för vissa individer som värdesätter ett tystare system, och mindre värme alstrad. T ex jag får väldigt torra ögon om det blir torrt i luften. Vilket direkt är relaterat till strömförbrukningen av mitt system.

Använd förbrukning är absolut inte en marknadsföringsbluff. Det kanske bara inte är något betydande för dig. Dessa två grejer är inte synonymt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har svårt att se din logik, kan lika gärna säga vem vill ha ett 3.5GB kort när 4GB är precis bredvid hörnet för mindre pris?

Värmen är något PSUn avgör.

Psu har minimal påverkan på värme, det är processor och gpu arkitektur som spelar roll. För allt annat än sli är fortfarande 970 ditt bästa alternativ. Nvidia har dessutom lovat att fixa många av dessa problem i drivrutiner. Alla människor har rätt att välja själva, min åsikt är dock att man begår ett misstag om man lämnar tillbaka kortet om man inte är direkt drabbad.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av anon200632:

Så låter det från tillverkaren ja men i verkliga speltester om du läser länkarna så är det knappt spelbart när kortet går över 3.5Gb.

Jag tror inte jag har förstått mig på problemet, killen på Reddit säger "Only the minimum FPS was representative of the shitty experience. What was 55 FPS felt like 15". Så det är något annat som ställer till det, för 55fps är ju mer än spelbart.

Permalänk
Medlem

Pröva hävda detta om inet/ÅF hindrar er från att lämna tillbaka era kort,
Nej men de skriver 7 Ghz alltså 7 000 MHZ i minneshastighet och 256 bit i minnes buss och så här räknar man ut Minnes bandbredd på GDDR5

256/8 = 32 bit

ta sedan minnes hastigheten på 7 000 mhz x 32/1000 = 224 GB/S viket inte stämmer på GTX 970 alltså är det fel specs,Från vad du kan räkna ut själv som kund hos dem, och jag har aldrig hört talas om att memory bandwitdh ska vara peak siffror,

Och då nvidia själva gått ut med att de segmenterade minnet går i 196 Gb/s 3.5 gb och 28 Gb/s 0.5 gb och det inte står något om segmenterat minne hos inet så måste ni ju utgå som kunder från att det gäller hela minnet men eftersom detta inte stämmer så har ni gjort ett köp på felaktiga grunder och enligt svensk lag ska köparen ha rätt siffror för att kunna göra ett uträknat köp

Permalänk
Medlem

Nvidia lär nog få ändra sitt ställningstagande, specifikationerna har ju trots allt ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Pröva hävda detta om inet hindrar er från att lämna tillbaka era kort,
Nej men de skriver 7 Ghz alltså 7 000 MHZ i minneshastighet och 256 bit i minnes buss och så här räknar man ut Minnes bandbredd på GDDR5

256/8 = 32 bit

ta sedan minnes hastigheten på 7 000 mhz x 32/1000 = 224 GB/S viket inte stämmer på GTX 970 alltså är det fel specs,Från vad du kan räkna ut själv som kund hos dem, och jag har aldrig hört talas om att memory bandwitdh ska vara peak siffror,

Och då nvidia själva gått ut med att de segmenterade minnet går i 196 Gb/s 3.5 gb och 28 Gb/s 0.5 gb och det inte står något om segmenterat minne hos inet så måste ni ju utgå som kunder från att det gäller hela minnet men eftersom detta inte stämmer så har ni gjort ett köp på felaktiga grunder och enligt svensk lag ska köparen ha rätt siffror för att kunna göra ett uträknat köp

INET -> this

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Inet och övriga återförsäljare kan ju försöka hålla sig till den ställningen så bäst de vill, tills vi drar dem till domstol. Detta är urlöjligt.

Vi kan diskutera vilt om prestandasiffror, och att renderingstiderna ökar när man går över 3.5GB minnesanvändning (vilket enligt tidigare utsago orsakar "stutter"), men det spelar ingen som helst roll för konsumenternas rätt att lämna tillbaka en produkt som har sålts med felaktiga specifikationer. Det spelar heller ingen roll att Inet och övriga återförsäljare har använt sig utav de specifikationer som de fått från nVidia; specifikationerna har varit felaktiga.

Har kortet 4GB minne? Ja. Har kortet den buss som tidigare specificerats? Nej. Har kortet möjlighet att använda hela minnesbanken likvärdigt? Nej. Påverkar detta prestandan på ett sätt som konsumenten inte varit informerad om? Ja. Fungerar produkten så som konsumenten har förväntat sig? Nej.

Har det varit falsk marknadsföring? Absolut, oavsett vart informationen kommit ifrån -- återförsäljare eller tillverkare.

Permalänk

Blir nog att jag lämnar tillbaka mina 2st EVGA GTX 970 då jag upplever precis det som skrivs om när jag spelar arma 3 i 4k upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livegamers:

Blir nog att jag lämnar tillbaka mina 2st EVGA GTX 970 då jag upplever precis det som skrivs om när jag spelar arma 3 i 4k upplösning.

Var glad att du har EVGA kort då dom tagit sitt ansvar och erbjuder sina kunder att skicka tillbaka dom. Värre för oss andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mpgods:

Var glad att du har EVGA kort då dom tagit sitt ansvar och erbjuder sina kunder att skicka tillbaka dom. Värre för oss andra

Kolla mitt inlägg högre upp i tråden och pröva det
skriv gärna i tråden jag gjorde om konsumenträtt hur det gick:)
den riktiga minnesbandbredden är alltså 196 GB/s på 3.5 gb och 28 GB/s på 0.5 gb så även om de skulle hävda PEAK värde så kommer minnet aldrig komma upp i närheten av den utlovade hastigheten.

Permalänk
Skrivet av Mpgods:

Var glad att du har EVGA kort då dom tagit sitt ansvar och erbjuder sina kunder att skicka tillbaka dom. Värre för oss andra

Okej men jag har fortfarande öppet köp hos netonnet, ska beställa 2st gtx980 istället får hoppas det fungerar bättre då.

Permalänk
Inet

Vi förstår att alla vill ha svar omgående men vi behöver lite tid för att kolla upp med både Nvidia och tillverkare för att få klara besked i vad som kommer att gälla. i nuläget så kan vi inte lova några utbyten men vårt mål är, som alltid, att alla som handlar av oss ska vara nöjda.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Även jag har fått exakt samma standardsvar från Inet - det låter som det enbart upprepar det Nvidia sagt till sina återförsäljare

Skrivet av Cityguysims:

Svar från Inet för en timme sen:

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem

3% prestanda förlust lr vad de snackar om hade man kanske kunnat köpa. Men det är stuttering o shit som börjar droppa in som inte är så kul.
Och hade de hade marknadsförts som 4gb där 3,5gb har full memory speed och 0,5gb påhängt med betydligt sämre hastighet hade nog inte många köpt kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Precis som man skulle köpa en Volvo med 150hk. Dock upptäcker kunderna att bilen enbart har 100hk.
Kan inte tänka mig annat än att man skulle få häva köpet / få en ny bil med 150hk

Permalänk
Medlem

Tror väldigt väldigt många kommer vilja returnera om det blir möjligt, för att därefter uppgradera till 980 det torde därmed bli en bra affär för återförsäljarna sedan Nvidia ju får bära den ekonomiska bördan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Man kan inte hacka på inet heller. De är nvidia som gjort fel. Tänkt själva om 10 000 gtx 970 ska retuneras hej vilt av alla som köpt de. Inet måste ju vara 100 på att nivida i så fall står för de kalaset annars konka ju de företaget.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Man kan inte hacka på inet heller. De är nvidia som gjort fel. Tänkt själva om 10 000 gtx 970 ska retuneras hej vilt av alla som köpt de. Inet måste ju vara 100 på att nivida i så fall står för de kalaset annars konka ju de företaget.......

Fast enligt svensk lag är inte detta konsumentens problem utan något inet får stämma nvidia för,

Permalänk
Medlem

Helt jäkla underbar, den hade jag missat

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Helt jäkla underbar, den hade jag missat

Denna då.. HAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Precis som man skulle köpa en Volvo med 150hk. Dock upptäcker kunderna att bilen enbart har 100hk.
Kan inte tänka mig annat än att man skulle få häva köpet / få en ny bil med 150hk

Det är ofta biltillverkare lovar specifik bränsleförbrukning men vid tester så stämmer det aldrig utan drar mer soppa än vad som angetts.
Är samma sak med vikten på bilen också, brukar inte stämma. Mängden grafikminne är inte direkt relaterat till prestanda, beror ju helt på situationen och det är få som berörs av denna "strypning" så antalet hk är kanske inte den bästa jämförelsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Fast enligt svensk lag är inte detta konsumentens problem utan något inet får stämma nvidia för,

Ja egentligen är det ju så. Bara vänta och se då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Du fattar väl genom benchen att efter 3.5gb blir det ospelbart med SLI, med singelt kort kanske inte lika illa.

Nu förstår du varför SLI/CF i praktiken måste försvinna eller begränsas på mellanklasskorten i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drygman:

Va? Är du säker ge mig en källa är du snäll, tycker jag läst och läst.

Ser inge vidare ut: