Installera Windows från USB-minne

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PuMaH:

Den funkar i en annan dator. Men det är en USB-sticka. Det finns inget alternativ för min bärbara då den inte har någon optisk enhet, det är också en okej installationsskiva som är nedladdad från MSDNAA.

Hur kopierades den till usbstickan?
MS egna verktyg?
Manuellt?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tcntad:

Hur kopierades den till usbstickan?
MS egna verktyg?
Manuellt?

Testat MS egna verktyg och manuellt på olika sätt, däribland sättet som beskrivs i denna guide.

Permalänk
Mattecoach

Jag sitter fast här killar, lite hjälp tack!

Jag har alltså en Asus 1215B, en netbook. Den har ingen optisk enhet och jag försöker installera från USB. Jag har försökt med denna guiden samt manuellt, t.ex. enligt denna http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...
Jag har använt tre olika versioner av Windows 7, från 3 olika ställen (varav ett MSDNAA). När jag använder Windows egna verktyg eller manuellt får jag felmeddelandet "A required CD/DVD drive device driver is missing.", när jag använder UNetbootin får jag upp en liten blå meny där det står "Default" och man kan inte göra någonting.

USB-stickan fungerar som den ska, installationen går också felfritt på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Mattecoach

Detta var väldigt likt något jag gjort innan, men nu fungerade det. Jag har inte formaterat minnet i NTFS innan, utan använt FAT32. Jag bytte också till den sista USB-porten som jag inte testat. Vet inte vad det var som gjorde skillnaden, men jag är nöjd iaf. Tack!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Detta var väldigt likt något jag gjort innan, men nu fungerade det. Jag har inte formaterat minnet i NTFS innan, utan använt FAT32. Jag bytte också till den sista USB-porten som jag inte testat. Vet inte vad det var som gjorde skillnaden, men jag är nöjd iaf. Tack!

Har suttit i 2 timmar nu och bråkat med win7 installationen, den klagade på samma sak, att drivare saknades. Testade till slut samtliga USB-portar och hittade en där det fungerade rakt av. Tydligen ett vanligt bekymmer... Lika bra att skriva det här så kan säkert många spara en eller två timmars irriterande felsökning

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

vill tillägga om ingen annan gjort det innan att det är fullt fungerande att installera windows7 igenom en digital kamera med SD minne 4gb/8gb

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

För min del räckte det att formatera USB-minne till NTFS, ladda ner ISO från MSDNAA (W7-Professional x64) och un-zippa iso:n till USB-minnet, behövde inte göra någonting i kommandotolken.

Permalänk
Medlem

Kanske fel ställe att fråga på men går det att ha 2 olika operativsystem på en USB-sticka? Tex, Windows 7 (som jag i nuläget har på stickan) och Ubuntu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att det går att få ner iso-filen till windows 7 via microsoft sidor längre.

Någon som har tips på bra sätt o få hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontRing:

Verkar inte som att det går att få ner iso-filen till windows 7 via microsoft sidor längre.

Någon som har tips på bra sätt o få hem?

Bara ett år för sent, men någon anna kanske har samma fråga.

http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-... Där finns det officiella isosar att slanga ner.

Permalänk
Medlem

Problem

funkar inte för mig, när jag skriver DISKPART och trycker enter låser sig kommandotolken,
försökt med både cmd.exe i system32 och SysWOW64 och "kör som administratör"

EDIT: gick bättre när jag bytte dator

Citat:

Notera att det kan ta några sekunder/minuter att formatera när du skrivit kommandot FORMAT FS=NTFS

efter 15 minuter är 5% klart, fortsätter det såhär tar det fem timmar!

EDIT2: Äntligen kommit igång med installationen, hållt på hela dan med att ta backup på och formatera. Iofs använde jag usb-hårddisk och inte sticka.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

funkar inte för mig, när jag skriver DISKPART och trycker enter låser sig kommandotolken,
försökt med både cmd.exe i system32 och SysWOW64 och "kör som administratör"

EDIT: gick bättre när jag bytte dator

efter 15 minuter är 5% klart, fortsätter det såhär tar det fem timmar!

Hands down enklaste programmet om du har en iso-fil,

Rufus
http://rufus.akeo.ie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hands down enklaste programmet om du har en iso-fil,

Rufus
http://rufus.akeo.ie

Skickades från m.sweclockers.com

Tack men vågar inte avbryta formateringen mitt i.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ok, jag avbröt en gång, fick gå in i diskhanteraren och skapa nya volymer där för att få stickan att lira igen.

Kom på att MS har ett verktyg för att skapa bootbara usbed windowsinstall på men det är kinkigt när det kommer till vilka märken/modeller som funkar..

Rufus tar dock allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

funkar inte för mig, när jag skriver DISKPART och trycker enter låser sig kommandotolken,
försökt med både cmd.exe i system32 och SysWOW64 och "kör som administratör"

EDIT: gick bättre när jag bytte dator

efter 15 minuter är 5% klart, fortsätter det såhär tar det fem timmar!

EDIT2: Äntligen kommit igång med installationen, hållt på hela dan med att ta backup på och formatera. Iofs använde jag usb-hårddisk och inte sticka.

"FORMAT FS=NTFS Quick" kommer att göra dig lite gladare nästa gång

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skulle fixa ett usbminne för att starta en win 7 installation och hade bara en xp dator för detta.

Provade microsofts egna ska funka på xp om man kompletterar med två saker till - den ena av dessa saker klagade på att det var ett annat språk på datorn (har svensk version på xp) = fail

Lösningen blev https://rufus.akeo.ie/ programmet rufus jättelätt att använda tillsammans med en isofil på win 7 enkelt och funkade gallant sedan att installera win 7 från.

Så ni som måste använda xp har lösningen I Rufus!

Permalänk
Skrivet av anon36896:

En fråga som jag inte har kunnat hitta svar på:

Jag har en (ärligt inköpt) Windows 7-skiva, men behöver göra installationen på en dator som saknar dvd-enhet.
Är det lika enkelt att skapa en imagefil (ISO) av en Windows-dvd som att göra det med andra skivor?

Undrar också över detta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lillpesen:

Undrar också över detta.

Ja? Det är en helt vanlig dvdskiva.

Permalänk
Medlem

Tjenis! Funkar detta även för windows 10?