Permalänk
Inaktiv

Övervakningskamera

Hej!
Jag vet inte om detta är rätt forum på sweclockers men testar ändå.
Jag ska imorgon hjälpa min far sätta upp en trådlös övervakningskamera.
Vi har även inhandlat kamera som är trådlös.
Det vi vill göra är att koppla in kameran trådlöst via wifi, så han kan se vad som händer på fast han är hemma.
Hur kan vi göra detta?
tack för snabba svar, då vi måste koppla in det imorgon!
mvh

Permalänk
Medlem

Vad står det i manualen för kameran? Som du förresten inte talade om vad det är för kamera. Det är lättare att hjälpa till om du ger någon som helst information om vad för grejer du vill ha hjälp med.

Permalänk
Medlem

De flesta trådlösa webbkameror har ett webbgränssnitt som man kan logga in på. I så fall behöver du sätta en fast IP-adress på kameran, och sen göra en portforward till denna IP.

I övrigt håller jag med m4gnify, men jag lägger till en smiley på slutet:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Installera kameran enligt instruktionsboken. Tips är att sätta en fast IP-adress på kameran samt allokera IP-adressen till kameran i Routern. Bestäm vilket port kameran ska kommunicera över och gör som ovan sagts, en portforward i routern.

Olika tillverkare har olika molntjänster, annars finns 3rd part mjukvara som Ip Cam Viewer till Android: http://hit-mob.com/ip-cam-viewer-android/

Kanske har kameran rörelsedetektor och du vill ta bilder när en rörelse registreras. Bilderna kan dumpas till en NAS eller liknande som du kommer åt via FTP.

Lycka till!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Vad står det i manualen för kameran? Som du förresten inte talade om vad det är för kamera. Det är lättare att hjälpa till om du ger någon som helst information om vad för grejer du vill ha hjälp med.

Jag vet jag vet!
Jag försökte få fram information från mediamarkts hemsida där den blev inhandlad, men den finns inte kvar på hemsidan!
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/D-LINK-DCS-5020L,90952,5... ser ut så fast märket könig.
manualen ska jag fixa fram!
Edit: min far tänkte inte på manualen/kameran att ta hem, sen nu han har tagit sig en rackare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Jag vet jag vet!
Jag försökte få fram information från mediamarkts hemsida där den blev inhandlad, men den finns inte kvar på hemsidan!
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/D-LINK-DCS-5020L,90952,5... ser ut så fast märket könig.
manualen ska jag fixa fram!
Edit: min far tänkte inte på manualen/kameran att ta hem, sen nu han har tagit sig en rackare.
Det är en bit att gå från centrala malmö till svedala :/

Borde väl stå på kvittot/i mailet från MediaMarkt vad det är för pryl ni köpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Borde väl stå på kvittot/i mailet från MediaMarkt vad det är för pryl ni köpt.

Får helt enkelt vänta tills imorgon o läsa på förpackningen/manualen, tråkigt.

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Det vi vill göra är att koppla in kameran trådlöst via wifi, så han kan se vad som händer på lagret fast han är hemma.
Hur kan vi göra detta?
tack för snabba svar, då vi måste koppla in det imorgon!
mvh

Hej, är lagret en arbetsplats för andra än honom själv?
Beakta att vid installation av kamera/kameror på arbetsplatser så finns omfattande regelverk (Datainspektionen, PuL, Länsstyrelsen).
Att sätta upp kamera på arbetsplatsen utan medgivande är inte tillåtet. Är det en arbetsplats där de anställda är fackligt anslutna så är lättaste vägen att gå via facklig förhandling. I annat fall skall varje enskild anställd godkänna detta (och kan ändra sig i efterhand). Det räcker att en person är emot så är det inte tillåtet (Därav bättre med en facklig förhandling som då omfattar alla).

Generellt är det inte lätt att få tillstånd. Speciellt inte för "slentrian" övervakning "för skoj skull". Utan det ska finnas tydlig funktion med övervakningen. T.ex. verksamhet med stor rånrisk eller risk att utsättas för andra brott. Att övervaka ett lager med muttrar bara för att det är roligt, uppfyller inte kravet för att ha rätt att montera övervakning där den personliga integriteten åsidosätts.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.