AUO, Samsung och Sharp gör 4K-skärmar för mobiltelefoner 2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Allt över 1080p på en mobil känns lite meningslöst ? Eller är det bara jag ? För VR så håller jag helt med, vi behöver 8K!

Skrivet av kdrag:

Grejen är att mobiler kan användas för VR också (se Note 4 med Gear VR), så helt meningslöst till mobiler är det ändå inte.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis. Och vad jag läst så räcker inte upplösningen Note4 har för det så 4k är nog bra att ha.

VR kommer att dö ut snabbare än vad de tagit att få ut det på marknaden, så det förblir meningslöst med 4K på mobilen. Även om VR INTE skulle dö ut så är det alldeles för få av den mobila marknaden som använder sig av det för att den kundkretsen skulle vara ett lönsamt mål för att fokusera på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

men, hur, Batteriet då?:/

Skrivet av waspen123:

Mer fokus på batteritidena oxå pls

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av blitzsnake:

Ge mig bättre batteritid istället. Är väldigt trött på högupplösta telefoner som knappt kan funka som en telefon under en hel dag pga usel batteritid. Absurt att investeringar skes på skärmfronten när batterilivet är överlägset Akhilles häl för moderna smartphones.

Nya modet kommer bli 2 saker att bära runt på snart... en telefon med skärm, en klump med laptop batteri som en kaffekopp.

Vf håller tillverkarna på med!
Sluta ffs med pixelracet, det är över, och ingen vann.
Börja batteri racet nu, första telefonen som klarar 1 månad på en laddning... GO!

Permalänk
Medlem

Blir ju riktigt nice, med galaxy note 5-skärmen, i oculus rift.
Hoppas.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Och själv funderar ja på att min nästa mobil bara behöver ha 720p eller max 1080p, eftersom ja föredrar högpresterande rendering och bra batteritid i mina mobiler framför ultrahöga upplösningar.
Skärmen får gärna bli bättre, men i andra aspekter istället, som färgkorrekthet, contrast, svärta, betraktningsvinklar, energieffektivitet, osv.

Dessa skärmar finns redan, bara inte alla som använder dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Alltså, 1080p tycker jag är fullt tillräckligt för dom allra flesta, det här bidrar enbart till högre batterianvändning...så satsa på att utveckla bättre batterier istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Batteritid över skärmupplösning alla dagar i veckan. Så länge jag inte ska koppla in den mot en tv med 4k eller köra VR-headset så ser jag ingen mening alls med det, och det kommer i alla fall inte jag göra.

Polaren köpte Samsungs VR till sin note 4 som jag provade. Lite småkul en timme sen var man trött på det, pixligt och ingen vidare bra bild. Ser mycket mer nöje med det när de får till Oculusen med högupplösta VR-headset på PC/konsoller och mer spel. Just nu är det mer av en gimmick tycker jag.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

VR kommer att dö ut snabbare än vad de tagit att få ut det på marknaden, så det förblir meningslöst med 4K på mobilen. Även om VR INTE skulle dö ut så är det alldeles för få av den mobila marknaden som använder sig av det för att den kundkretsen skulle vara ett lönsamt mål för att fokusera på.

Varför tror du att VR kommer att dö ut? Personligen tror jag att det kommer slå stort, frågan är bara hur länge det tar tills det når ut till mainstream. Sen kommer Samsungs skärmar sitta i Oculus Rift, vilket gör att deras skärmteknik utnyttjas i flera områden.

Tycker allmänt att folk är för negativa när tekniken går framåt. Jag är säker på att dessa stora tillverkar också satsar stora mängder R&D på ny batteriteknik, men bara för att batteritekniken inte hängt med ska man inte bromsa utvecklingen i andra områden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Alla som snackar om att de ska satsa på batterier. Det görs, jämför batterier idag jämfört med innan mobiltelefoner blev en vardagspryl. En gigantisk skillnad. Dock är allt som har med traditionella batterier att göra en gräns i hur bra det kan bli.

Vi får hoppas på bränsleceller eller att något annat tjusigt ska få genomslag.

Fram tills dess så kan förbättrad skärmteknik bara gynna oss. Jag vill ha en 4k oledskärm mellan 24" och 30" till mitt skrivbord, det finns inga vettiga alternativ än men jag tror det är en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nya modet kommer bli 2 saker att bära runt på snart... en telefon med skärm, en klump med laptop batteri som en kaffekopp.

Vf håller tillverkarna på med!
Sluta ffs med pixelracet, det är över, och ingen vann.
Börja batteri racet nu, första telefonen som klarar 1 månad på en laddning... GO!

Finns redan sen läääänge, min Nokia 1610 som jag köpte år 1997

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Haft 1440p i lite mer än 6 månader nu (LG G3) och visst, det ser extremt snyggt och krispigt ut men batteritiden tar stryk som fan när skärmen är på plus att telefonen blir varm. Tycker inte det är värt det och om jag köper en ny telefon en vacker dag lär jag gå tillbaka till 1080p.

Skrivet av Novdid:

Alla som snackar om att de ska satsa på batterier. Det görs, jämför batterier idag jämfört med innan mobiltelefoner blev en vardagspryl. En gigantisk skillnad. Dock är allt som har med traditionella batterier att göra en gräns i hur bra det kan bli.

Vi får hoppas på bränsleceller eller att något annat tjusigt ska få genomslag.

Fram tills dess så kan förbättrad skärmteknik bara gynna oss. Jag vill ha en 4k oledskärm mellan 24" och 30" till mitt skrivbord, det finns inga vettiga alternativ än men jag tror det är en tidsfråga.

Jag vill ha en nanofusionsreaktor som kraftkälla i min mobil Det är framtiden det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haft 1440p i lite mer än 6 månader nu (LG G3) och visst, det ser extremt snyggt och krispigt ut men batteritiden tar stryk som fan när skärmen är på plus att telefonen blir varm. Tycker inte det är värt det och om jag köper en ny telefon en vacker dag lär jag gå tillbaka till 1080p.

Okej, jag kan köpa att batteritiden försämras av 1440p, men anledningen till att din G3 blir varm beror nog inte i första hand på upplösningen. Visst, grafikdelen får jobba mer p.g.a. fler pixlar, men kom igen...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Borde fokuseras mer på batteri än dessa löjligt höga upplösningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4K? Pfft... Wake me up when 16K is happening!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

"Men 4k är ju bra för VR på telefonen"

Vem faan kommer köra VR på telefonen och varför? Kommer ju se ut som skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Min Galaxy S2'a till en 4K 2015 års modell, bra uppgradering?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Klent, ge mig 16k på telefoner!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Mer imponerande än användbart kanske. Man kan ju undra om vi om 15-20 år bara har vår telefon som dator/spelkonsol. Med den här utvecklingen så känns det inte helt omöjligt. Undrar vilken telefon som blir först med en x86 processor?

https://software.intel.com/en-us/android/articles/intel-for-a...

Finns några...
http://www.gsmarc.com/model-finder/processor/atom/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reconnnn:

Så bara jag som är glad över detta altså. Såklart inte för att jag behöver högre res i telefonen. Men eftersom VR inte i nuläget kan betala för bättre skärmar så måste någon annan industri göra det. Då är den enda rimliga mobiltelefoner. Detta betyder att varje gång du köper en telefon med onödigt hög upplösning så betalar du några kronor även till utvecklingen av bättre VR.

...som bara en droppe i havet vill ha av alla som köper en mobil, så det betyder att majoriteten kommer att få betala extra för något de aldrig kommer att ha nytta utav.

Skrivet av kdrag:

Varför tror du att VR kommer att dö ut? Personligen tror jag att det kommer slå stort, frågan är bara hur länge det tar tills det når ut till mainstream. Sen kommer Samsungs skärmar sitta i Oculus Rift, vilket gör att deras skärmteknik utnyttjas i flera områden.

Tycker allmänt att folk är för negativa när tekniken går framåt. Jag är säker på att dessa stora tillverkar också satsar stora mängder R&D på ny batteriteknik, men bara för att batteritekniken inte hängt med ska man inte bromsa utvecklingen i andra områden.

För att det delar samma öde som 3D i TV-apparater, det slog inte när det kom på 80-talet, 90-talet eller 2000-talet och idag är det ingen som hypar det längre för att det är dött, VR slog inte på 90-talet och kommer inte att slå nu heller, det är en tillfällig hype som kommer att dö strax efter att det släppts likt NVIDIA 3D Vision. Förfrågan på VR är inte så hög som man kan tro på detta forum och man behöver inte vara raketforskare för att se att intresset för det kommer att svalna fort när det väl är ute på marknaden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Håller med dem som tycker att 1080p räcker. Skulle vara mycket bättre om batterikapaciteten kom ikapp utvecklingen av annan hårdvara, än att satsa på super-upplösta skärmar. Vad har man för nytta av att processorerna använder en allt mer energieffektiv profil, när all batterikapacitet går åt att skyffla ännu mer pixlar, pixlar som man dessutom inte kan urskilja. Hellre att man försöker komma åt de bra standby tiderna som var innan smartphone eran.

Jag har absolut inget emot högre upplösningar, men när alla medium till high-end telefoner får större och större skärmar, och mer och mer pixlar att skyffla, så finns det absolut inget positivt att märka angående batteritiden. De som påpekat att det krävs högre upplösningar, för bla Oculus behöver mer, så tycker jag det är fel sätt att se det på. Vill Oculus ha mer pixlar, så får de väl säga till företag X att fixa det, eller försöka sig fram på annan väg. Om Oculus vore Apple, så skulle Apple redan ha sagt till Samsung att tillverka X antal paneler med X antal pixlar, och inte använda paneler lämpade till mobiltelefoner. Är ju knappast så att de saknar pengar efter gått i sängs med Facebook.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Hög pixeldensitet (700+ ppi) borde göra att tillverkarna kan ha många döda pixlar utan att folk märker det, blir högre lönsamhet när man slipper kasta skärmar.

Sen tycker jag iaf det är märkbar skillnad mellan min Note 3'a (1920x1080) och polarens Note 4'a (2560x1440), ser mycket najsare ut, så visst har man nytta av fler pixlar!

Ska bli riktigt häftigt å köra Oculus med en 4K-display!

Själv ser jag knappt skillnad på min 5" S4 1920x1080 och galaxy mega 6,3" 1280x720

Visst syns det lite pixlar om man nu ska zooma och vara petig på megan, men något högre än 1920x1080 känns helt onödigt om det går ut över batteri eller prestanda.

Permalänk
Medlem

Problemet är att konsumenter är så dumma och går på allt som innebär att en siffra ökar..
2k har vissa argument, men 4k är definitivt overkill. De drar ju så klart mer ström också.

Samma problem har vi med kameror på mobiltelefoner. Där har man gått överstyr för länge sen!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Har 468 ppi idag o ser verkligen inte den praktiska nyttan med högre upplösning.

Utveckling är ibland inveckling istället..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Telefoners skärmupplösningsrace liknar väldigt mycket megapixel racet för point and shoot kameror under 2000-talet. Det drivs enbart av marknadsföringsjäl då produkterna säljs med specs och högre tal är naturligtvis "bättre"...

Permalänk
Medlem

Vad har de för monsterchip som klarar grafiken i telefonen? En fullstor iMac har ju problem med sitt 5k ibland fastän det sitter ett AMD 295m i den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

...som bara en droppe i havet vill ha av alla som köper en mobil, så det betyder att majoriteten kommer att få betala extra för något de aldrig kommer att ha nytta utav.

För att det delar samma öde som 3D i TV-apparater, det slog inte när det kom på 80-talet, 90-talet eller 2000-talet och idag är det ingen som hypar det längre för att det är dött, VR slog inte på 90-talet och kommer inte att slå nu heller, det är en tillfällig hype som kommer att dö strax efter att det släppts likt NVIDIA 3D Vision. Förfrågan på VR är inte så hög som man kan tro på detta forum och man behöver inte vara raketforskare för att se att intresset för det kommer att svalna fort när det väl är ute på marknaden.

På 90 talet fanns inte tekniken varken för att göra bra VR eller bra upplevelser. Jag hade möjligtvis kunnat hålla med dig om det vore så att VR var begränsat till spel men redan idag finns massor av företag som börjat producera/ska producera/har producerat VR upplevelser som sträcker sig utanför spelvärlden.

Det är här VR kommer får sitt stora genomslag, tänk er en Planeth Earth dokumentär som är inspelad i full VR, tänk dig konserter i full VR (finns exempel med cardboard redan). Tänk dig alla resesajter som kan ha VR kanske till och med live VR kameror på resmålen. Och sedan vare sig man gillar det eller ej så kommer naturligtvis "vuxenunderhållning" vara stort.

Redan idag finns live kameror på internationella rymdstationen, det är lätt att tänka sig en framtid med VR kameror placerat där eller varför inte VR kameror som skickas med rymdsonder till månen/mars.

Till detta kommer AR lösningar som Hololens som kommer göra en VR upplevelse betydligt mer användbart i vardagen och mindre isolerande som är fallet med Oculus.

Jag tror tiden är kommen för VR/AR och vi har tekniken idag, det går inte jämföra alls med de usla demos som visades upp på mässor på 90 talet.

Det kostar dig cirka 30 kronor på ebay att få ett litet smakprov, bara beställa en google cardboard och ladda ned de demos som finns på play, redan dessa är ganska övertygande med en bra telefon.

Permalänk

Känns som om utvecklingen går fort nu!

Permalänk
Medlem

haters gonna hate, gillar utvecklingen starkt alla här verka whina när 1080 p kom, men nu måste människor whina igen

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabbitch:

haters gonna hate, gillar utvecklingen starkt alla här verka whina när 1080 p kom, men nu måste människor whina igen

Har inget emot utveckling, men att tillföra 4K på en mobil är inte utveckling, det är idioti som inte tillför något.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hoppas VR folket hoppar på tåget snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att det delar samma öde som 3D i TV-apparater, det slog inte när det kom på 80-talet, 90-talet eller 2000-talet och idag är det ingen som hypar det längre för att det är dött, VR slog inte på 90-talet och kommer inte att slå nu heller, det är en tillfällig hype som kommer att dö strax efter att det släppts likt NVIDIA 3D Vision. Förfrågan på VR är inte så hög som man kan tro på detta forum och man behöver inte vara raketforskare för att se att intresset för det kommer att svalna fort när det väl är ute på marknaden.

Du lever i en bubbla i ett glest befolkat land med vacker natur där du kan dra dig undan och vara ensam om du önskar.

Tänk dig folk i tätbefolkade städer, med mer folk i än i hela vårt land, som lever i små enrumslägenheter där det inte finns någon chans att komma undan.
Där det enda man ser är höghus och trafiken som aldrig tar slut.
De ställena kommer att bli enormt VR täta, ge det 3 år, så tekniken blir billigare och utbudet större.
Kan du så lär dig VR utveckling, du kommer att bli miljonär..

Det ska jag.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu