Permalänk

Köpråd ~25k budget

Halloj, nytt jobb, nya möjligheter! Dags att köpa ny dator och då hårdvara inte är mitt starkaste område önskar jag vägledning

Spenderar mycket tid vid datorn. Hyfsat mycket gaming men gör även musik (FL studio), programmerar (med android emulator samtidigt som även den äter en del RAM) och ibland redigerar film/bild (sony vegas/PS). Jag uppskattar fina estetiska aspekter i spel och vill ha en prestanda som tillåter detta. Med musiken in mind har jag även försökt skaffa en tyst dator. Känns som jag ber om allt här men så är nog fallet.

Kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7721723/2015-02-15

Frågor:

Era första intryck?

1) Med programmering igång, många flikar i internet browsern, streaming och lite extra bös samtidigt, finns det en chans att jag överstiger 16 Gb ram? Värt att köpa mer tycker ni eller bättre att bara ta det i efterhand i så fall?

2) Spelar det någon roll över huvud taget att det är ASUS moderkort och MSI grafikkkort?

3) Med denna setupen, bör jag kanske satsa på en 5400rpm-hårddisk ur ett decibel-perspektiv? Eller är ljudet från hårddisken marginell?

4) Vet inte riktigt vad man bör kolla efter på hårddiskarna och interminnen, duger dem? Kom gärna med alternativ.

5) Dual wieldar just nu skärmarna: http://www.acer.co.uk/ac/en/GB/content/model/UM.HW3EE.005
https://www.komplett.se/product/599919
Kommer dessa bromsa full potential från grafikkort eller så?

6) Har samma chassi fast R3 på min nuvarande dator. Kanske fel tråd att fråga i, men tycker ni jag bör använda det och sälja delarna separat - eller sälja hela burken som den är? (Ingen jätteimponerande burk).

Tackar och bockar för all input jag kan få!

Permalänk

1: jag skulle satsa på att få in en gtx 980 istället för 970 men det är bara viktigt om du programmerar spel eller spelar.
jag skulle ta ett billigare moderkort och köpa 980 om du programmerar spel eller spelar. annars så är det bra.

2: inte säker på den frågan sorry

3. nej det spelar ingen roll att det är asus med msi.

4: jag rekommenderar western digital. jag har aldrig haft problem med seagate men det har ett dåligt ryckte. och jag skulle inte tro att det skulle låta så mycket och då fractal design define r5 är ett tyst chassi borde det vara lungt.

5: här är ett till + med 980 det är mer grafik minne vilket gör att 2 skärmar funkar bättre men 970 borde klara det bra också.

6: jag tycker det är bäst att sälja datorn och köpa nytt chassi.

Permalänk

hoppas det hjälpte och citera gärna så jag ser

Permalänk

btw du har 2 fråga 1 så det blev lite skumt där. i fråga 2 svarade jag på andra fråga 1

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag det ser fint ut förutom det som monkey påpekar.
Jag skulle (också) ha siktat på x99 / ddr4 system om jag skulle gått och handlat "idag".

SSHD:en är normalt till lägre ljudvolym, inget som alls stör (jag hör grafikkortet över disken på min rig)

Oklart men är inte processorn lite halvdyr? 5820k är väl inte direkt mycket sämre och det skiljer ju nästan 2200kr?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av monkeybox:

1: jag skulle satsa på att få in en gtx 980 istället för 970 men det är bara viktigt om du programmerar spel eller spelar.
jag skulle ta ett billigare moderkort och köpa 980 om du programmerar spel eller spelar. annars så är det bra.

2: inte säker på den frågan sorry

3. nej det spelar ingen roll att det är asus med msi.

4: jag rekommenderar western digital. jag har aldrig haft problem med seagate men det har ett dåligt ryckte. och jag skulle inte tro att det skulle låta så mycket och då fractal design define r5 är ett tyst chassi borde det vara lungt.

5: här är ett till + med 980 det är mer grafik minne vilket gör att 2 skärmar funkar bättre men 970 borde klara det bra också.

6: jag tycker det är bäst att sälja datorn och köpa nytt chassi.

Tack så mycket för svar och även ett snabbt sådant.

Jag programmerar spel men det är i väldigt låg kapacitet grafikmässigt sett så det tror jag inte kommer störa. Ska researcha mer om hur stor skillnaden blir i spelen jag tänkt spela (generellt sett analogt med övriga gamers) mellan 970 och 980. En tanke jag hade angående grafikkortet var att köra två stycken 970 sli senare om ett 970 inte skulle räcka. Det ska la gå om ett 980 i prestanda och inte bli särskilt mycket dyrare? Ger mig dessutom friheten att avstå om ett 970 räcker.

Att välja ett billigare moderkort antar jag inte nödvändigtvis kommer sänka prestandan men i så fall utsikten för uppgradering senare?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en 5820k istället för en 5930k, då det är 2k skillnad i pris och nästan 0 i prestanda.
Dessutom hade jag tagit ett billigare nätagg, som det jag har i sign.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Jag hade satsat på en 5820k istället för en 5930k, då det är 2k skillnad i pris och nästan 0 i prestanda.
Dessutom hade jag tagit ett billigare nätagg, som det jag har i sign.

Skall överväga processorn. Känner dock att det är den jag borde maina pengarna på med tanka på en del rendering etc. (även om den andra som du säger är mer bös/kr).

Nätagget av samma argument som innan? Vad är det där jag ser på recensionerna på inet om ditt nätagg? Är det mer kompatibelt med 970 än andra?

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Spontant tycker jag det ser fint ut förutom det som monkey påpekar.
Jag skulle (också) ha siktat på x99 / ddr4 system om jag skulle gått och handlat "idag".

SSHD:en är normalt till lägre ljudvolym, inget som alls stör (jag hör grafikkortet över disken på min rig)

Oklart men är inte processorn lite halvdyr? 5820k är väl inte direkt mycket sämre och det skiljer ju nästan 2200kr?

Tack för svar. Då kan jag hålla mig till den SSHD'n. Då alla tatt upp processorn i förhållande till 5820k får jag dyka lite i det med. Jag känner att 2k är okej för att minimera risken för lagg och frys och annat när man kör mycket. Nya datorn är mycket för min gamla totalt får mig att tappa tålamod närhelst den kan. Okunnig som jag är inbillar jag nog mig med att det kommer hålla längre, dvs att hårdvaran är tåligare i längden än den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Skall överväga processorn. Känner dock att det är den jag borde maina pengarna på med tanka på en del rendering etc. (även om den andra som du säger är mer bös/kr).

Nätagget av samma argument som innan? Vad är det där jag ser på recensionerna på inet om ditt nätagg? Är det mer kompatibelt med 970 än andra?

Den enda skillnaden mellan de två cpuerna är fler pcie banor på den dyrare. 40 istället för 28. Detta påverkar dock bara om du ska köra mer än 3-way SLI. Nätagget är ungefär lika bra för halva priset. 750w räcker utmärkt även om du skulle köra 2st 970.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Den enda skillnaden mellan de två cpuerna är fler pcie banor på den dyrare. 40 istället för 28. Detta påverkar dock bara om du ska köra mer än 3-way SLI. Nätagget är ungefär lika bra för halva priset. 750w räcker utmärkt även om du skulle köra 2st 970.

Okaj, blir nog till att byta processor då. Men om man 2-way SLI, då kommer la båda köras på 8x istället för en 16x och en 8x (vet knappt vad jag pratar om)? Påverkar inte detta prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Okaj, blir nog till att byta processor då. Men om man 2-way SLI, då kommer la båda köras på 8x istället för en 16x och en 8x (vet knappt vad jag pratar om)? Påverkar inte detta prestanda?

Byt nätagg till http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-... och spara 1000 kr. Du kommer inte upp i 1000W.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Okaj, blir nog till att byta processor då. Men om man 2-way SLI, då kommer la båda köras på 8x istället för en 16x och en 8x (vet knappt vad jag pratar om)? Påverkar inte detta prestanda?

Nej det kommer inte påverka prestandan.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Orici:

Byt nätagg till http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-... och spara 1000 kr. Du kommer inte upp i 1000W.

Danke schön, ska köpa ett billigare nätagg samt processor. Blir toppen!

Permalänk

- 4000 billigare
- GTX980 av bästa sort
- 512GB SSD

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/59388

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

- 4000 billigare
- GTX980 av bästa sort
- 512GB SSD

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/59388

Grymt! Kommer låta pricerunner och sunt förnuft bestämma köpkällorna så det blir i vilket fall billigare än inet-vagnen. Kommer bestämt köra 5820k samt evga-nätagget och spara några slantar. Några frågor:

Fanns det någon tanke bakom bytet av RAM-minnena?
Det är såpass värd uppgradering mellan 970 och 980 att det är värt de extra 1200 (egentligen är priset dock inte så viktigt för mig)? Någon markant skillnad mellan de olika 980 som finns att välja mellan?
Det extra som kommer med x99-deluxe är onödigt eller?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Halloj, nytt jobb, nya möjligheter! Dags att köpa ny dator och då hårdvara inte är mitt starkaste område önskar jag vägledning

Spenderar mycket tid vid datorn. Hyfsat mycket gaming men gör även musik (FL studio), programmerar (med android emulator samtidigt som även den äter en del RAM) och ibland redigerar film/bild (sony vegas/PS). Jag uppskattar fina estetiska aspekter i spel och vill ha en prestanda som tillåter detta. Med musiken in mind har jag även försökt skaffa en tyst dator. Känns som jag ber om allt här men så är nog fallet.

Kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7721723/2015-02-15

Frågor:

Era första intryck?

1) Med programmering igång, många flikar i internet browsern, streaming och lite extra bös samtidigt, finns det en chans att jag överstiger 16 Gb ram? Värt att köpa mer tycker ni eller bättre att bara ta det i efterhand i så fall?

2) Spelar det någon roll över huvud taget att det är ASUS moderkort och MSI grafikkkort?

3) Med denna setupen, bör jag kanske satsa på en 5400rpm-hårddisk ur ett decibel-perspektiv? Eller är ljudet från hårddisken marginell?

4) Vet inte riktigt vad man bör kolla efter på hårddiskarna och interminnen, duger dem? Kom gärna med alternativ.

5) Dual wieldar just nu skärmarna: http://www.acer.co.uk/ac/en/GB/content/model/UM.HW3EE.005
https://www.komplett.se/product/599919
Kommer dessa bromsa full potential från grafikkort eller så?

6) Har samma chassi fast R3 på min nuvarande dator. Kanske fel tråd att fråga i, men tycker ni jag bör använda det och sälja delarna separat - eller sälja hela burken som den är? (Ingen jätteimponerande burk).

Tackar och bockar för all input jag kan få!

Givetvis ska du ha ett fint Brott och Straff-tema på ditt chassi. Hoppas du fattar den referensen iom ditt namn.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rama:

Givetvis ska du ha ett fint Brott och Straff-tema på ditt chassi. Hoppas du fattar den referensen iom ditt namn.

Haha, givetvis. Namnet hämtat från dostojevskij

Permalänk
Skrivet av Rask0lnikov:

Grymt! Kommer låta pricerunner och sunt förnuft bestämma köpkällorna så det blir i vilket fall billigare än inet-vagnen. Kommer bestämt köra 5820k samt evga-nätagget och spara några slantar. Några frågor:

Fanns det någon tanke bakom bytet av RAM-minnena?
Det är såpass värd uppgradering mellan 970 och 980 att det är värt de extra 1200 (egentligen är priset dock inte så viktigt för mig)? Någon markant skillnad mellan de olika 980 som finns att välja mellan?
Det extra som kommer med x99-deluxe är onödigt eller?

Tack för svar

1. G.Skill gör förträffliga minnen, dessa ska ha god överklockningspotential samt har lägre latens i grundfrekvensen (CL15). Givetvis går Crucial också bra.
2. Tycker det är värt med 980 i din prisklass, i synnerhet efter käbblet med minnesmängden på 970.
3. EVGA 980 SC har fått högsta möjliga betyg av både Nordichardware och Sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...
4. Ja, X99-S är i nästan exakt samma moderkort, fast billigare. Det som saknas på "S" är wifi och en extra nätverksport.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

1. G.Skill gör förträffliga minnen, dessa ska ha god överklockningspotential samt har lägre latens i grundfrekvensen (CL15). Givetvis går Crucial också bra.
2. Tycker det är värt med 980 i din prisklass, i synnerhet efter käbblet med minnesmängden på 970.
3. EVGA 980 SC har fått högsta möjliga betyg av både Nordichardware och Sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...
4. Ja, X99-S är i nästan exakt samma moderkort, fast billigare. Det som saknas på "S" är wifi och en extra nätverksport.

Grymt! Uppskattar konkreta svaren väldigt mycket!