Battlefield äter RAM [EDIT: FIXAT!]

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

32 vs 64 har ingen betydelse på 64bit´s OS

Sen är vare sig Chrome eller skype nå minnes tunna applikationer och vill lätt ha 500mb+ vardera

Som du skrivit OS tar upp till 2GB
Sen tar div applikationer (webbläsare m.fl) över 1GB
Så lämnas du med högst 3GB kvar.

Sen 560TI är knappast starkt nog att dra BF4 över minimum inställningar.
Satt på 580SLI då BF4 släpptes å det var knappt att medium funkade.

Verkar inte spela någon roll om jag kör med Low eller High så äter spelet lika mycket ram för de.

Skrivet av Mac83:

Jag är lite konfunderad över varför du har tvåhundrafemtielva google chrome processer igång, om det är någon orsak till varför det äter upp minnet.
Min brorson sitter på en gammal intel Q6600 med ett 560ti och 8gb ram men han har inte några problem med att spela BF4 och din ram använding för just spelet ser ju normalt ut.

Stänger jag av alla chrome processer och sedan startar chrome och endast kör en tab, så blir det så där ändå. Funderade på att byta till firefox, men de fungerande inte alls bra för mig. Vissa sidor var helt blank osv. Vet inte varför dock.. Men jag antar att jag inte får något problem med Ram om jag skulle haft 8gb. Jag fick 4st 2gb kort (Likadana) men då var de spänningsfel på 2. Så jag stoppade i 2st 1gb's kort "tillfälligt" (6 månader sedan) Så har jag aldrig haft problem förns nu. Så jag hade tänkt köpa 4st 4gb kort snart Men sen jag fixade "paging file" saken, så har BF aldrig krashat fast jag har fler program igång än tidigare, fast de använder mycket ram nu med. Så det verkar ändå som att de hjälpte.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv

Kolla diskens utrymme efter ett par timmar så att du vet att det inte är en minnesläcka. AVG antivirus hade ett sådant problem runt jul/nyår, upptäckte att jag helt plötsligt hade 5gb kvar när jag dagen innan hade haft 80gb..

Permalänk
Medlem

När jag spelar BF4 och har lite annat skräp uppe samtidigt så brukar det gå åt 6 GiB RAM.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Kolla diskens utrymme efter ett par timmar så att du vet att det inte är en minnesläcka. AVG antivirus hade ett sådant problem runt jul/nyår, upptäckte att jag helt plötsligt hade 5gb kvar när jag dagen innan hade haft 80gb..

Har fortfarande lika mycket minne kvar på diskarna som igår, fast jag spelat runt 12 timmar.

Skrivet av MakeCoke:

När jag spelar BF4 och har lite annat skräp uppe samtidigt så brukar det gå åt 6 GiB RAM.

Okej, verkar funka bra nu. Fast jag har fler program igång än vanligtvis

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spritvit:

Har fortfarande lika mycket minne kvar på diskarna som igår, fast jag spelat runt 12 timmar.
Okej, verkar funka bra nu. Fast jag har fler program igång än vanligtvis

Ja men då var det helt enkelt så att spelet ville ha lite mer minne. Härligt att det var så lätt att lösa

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Ja men då var det helt enkelt så att spelet ville ha lite mer minne. Härligt att det var så lätt att lösa

Japp, tack så grymt mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.