Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Mx clear är precis vad du önskar.

Själv använder jag smorda mx clear med en lättare fjäder.
Clear för att ha en tyst switch fast med en tydlig aktiveringpunkt.
Smorda för att mx brytare kan kännas lite "raspiga" ibland.
Lättare fjäder för jag tycker jag skriver snabbare med det.

Skrivet av enRödjävel:

Cherry mx blue med o-ringar och smorda stammar

Vad har ni smort stammarna med?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag kör på MX Cherry Röd gillade dom väldigt mycket. Men vill testa blåa eller svarta nästa t-bord

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem

Blå Cherry brytare här, säga vad man vill om klickljudet, är sjukt skönt att skriva på.
Och vad det gäller spel så tycker jag allt att dom fungerar utmärkt, visst det är inte samma
som röda eller liknande men jag tycker åtminstone att dom fungerar att spela på.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Vad har ni smort stammarna med?

Kompressorolja:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Kompressoro...

Permalänk

Cherry MX Blue samt HHKB - Topre

Permalänk
Medlem

Knackar på mitt IBM model M med buckling spring. Älskart!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om mekaniska tangentbord. Jag tycker om mitt med rubber-dome!

Permalänk
Avstängd

Testade Black först för jag gillar ofta lite motstånd, men när jag testade Red blev jag kär. Mus däremot behöver jag hårda knappar.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Jo, det är ett vanligt Model M

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

CM Storm Rapid-i med röda brytare.
Tycker dom är en aning för känsliga att skriva med men efter åratal med typ 99:- tangetbord och liknande så är det som en dröm att använda.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

MX Clear för skrivande och allmänt datoranvändande, MX Red för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Vilka brytare använder ni och varför har ni valt just dem?
Hade varit intressant att se hur sweclockare resonerar kring sina cherry, omron, alps, etc, jag förmodar att jag har missat några

EDIT: Insåg nyss att jag inte skrev upp vad jag själv använder mig av. oops!
Jag använder mig av rubberdome just nu, ingen anledning utan det bara blev så.

röda i typ 4 år nu, köpte qpad mk-85 när det släpptes men är sugen på att skaffa blåa brytare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Cherry MX Blue, alla andra känns svampiga. Gillar dessutom ljudet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Cherry MX Brown. Tycker de är sköna och har ett gött ljud!

Permalänk
Medlem

MX Black! Allt annat känns för.. mushigt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Torsk på Topre.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Cherry MX Brown
Ville inte ha röda, hemska att skriva på imo, blåa var för högljudda.

Cherry MX Brown av samma anledning som föregående skrivare.

Permalänk
Medlem

Jag började med röda av någon anledning, men det tangentbordet fick jag sälja eftersom det räckte med att jag snuddade tangenten intill för att få ett stavfel. Jag köpte en bräda med bruna brytare istället och det funkar mycket bättre för mig. Lite sugen är jag allt på clear, får se vad det blir i framtiden Blått och grönt går bort eftersom jag har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast antingen MX Clear eller Matias Quiet Click, är farligt sugen på att skaffa något med Topre ^^.

Permalänk
Medlem

Levt med MX Black i typ 4 år nu och jag ska byta till blåa inom en snar framtid, inte jättenöjd över mitt förra val.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Om man är van vid vanliga rubberdome brytare som de flesta tangentbord har idag vad jag har förstått, vilket val av mekaniska är safe att gå på då?
Har inte möjlighet att testa alla brytare som finns, annars hade jag gjort det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Om man är van vid vanliga rubberdome brytare som de flesta tangentbord har idag vad jag har förstått, vilket val av mekaniska är safe att gå på då?
Har inte möjlighet att testa alla brytare som finns, annars hade jag gjort det.

Det är ju fortfarande en smaksak. Jag gick till Cherry MX Blue direkt som mitt första mekaniska och tyckte att det var bra. Jag hade kanske tyckt att Cherry MX Red hade varit lika bra? Jag körde bara på nåt och det fungerade. Använder den till en del forumskrivande, chattande, kommenterande, spelande (primärt CS:GO). Har inte upplevt några som helst problem, men har väl hört att vissa upplever att de blir trötta i fingrar/händer om de skriver länge på ett tangentbord med Cherry MX Blue-switchar.

Det finns väl artiklar på nätet där man kan hitta den brytare som sitter närmast "icke-mekaniska" brytare när det kommer till motstånd etc. Kolla upp det!

Permalänk
Medlem

QS1 för tillfället. Av Cherry så föredrar jag blåa framför röda och svarta, dock inte testat bruna.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Föredrar egentligen känslan av rubber domes men använder mekaniskt pga hållbarhet och att de inte nöts ner och blir mushiga efter ett tags användande.
Svarta hade jag i mitt första mekaniska på 00-talet, något för hårda. Röda ger mig värk i fingerlederna. Blåa/gröna får mig att vilja karva ut mina trumhinnor. Bruna är ok med o-ringar.
Använder Topre 45g med o-ringar för att de ligger närmast rubber-dome.

Permalänk
Medlem

Röda, tre av mina har röda och ett har blåa. Det jag gillar med röda är som logiskt hur linjära dom är hela vägen och hur lättskrivet det blir. Perfekt för gaming dessutom, framförallt spel som kräver mycket spam/repetition, typ ARPGs. Det kräver såklart en viss invänjning om man är van någon slags feedback när det kommer till att skriva. Jag skriver dock mycket snabbare med röda än blåa t ex.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Inaktiv

Primärt bruna, Jack of all trades och fungerar perfekt för mig i typ alla sammanhang. Har ett Ducky Mini med röda brytare jag använder ihop med min FreeSync-skärm när jag spelar med den skärmen. Röda brytare anser jag personligen bara fungerar att spela med, smått vidriga att skriva på. Vill ha min feedback och lite motstånd till fingrarna.