AMD gör monsterprocessor med 16 kärnor, inbyggd grafikdel och HBM-minne

Permalänk
Melding Plague

AMD gör monsterprocessor med 16 kärnor, inbyggd grafikdel och HBM-minne

Med arkitekturen Zen hoppas AMD åter bli relevant på servermarknaden och nu avslöjas vad som sägs vara planerna om en monsterkrets, som sägs husera 16 kärnor och en integrerad grafikdel med staplat HBM-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Yes!

Vi får hoppas att en del av detta godis smyger ned till oss vanliga konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att konsumentvarianten även snäpps utan inbyggd GPU då det är rent slöseri för entisiaster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

GOGO AMD!
Hoppas verkligen dom lyckas nu, Intel har för stort försprång!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att konsumentvarianten även snäpps utan inbyggd GPU då det är rent slöseri för entisiaster.

Man kan tänka sig att grafikdelen i GPU:n hjälper processorn med vissa beräkningar och ett separat grafikkort visar grafik.
Jag tror att AMD har planerat något i den riktningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Låter för bra för att vara sant

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Inaktiv

Kan bli ett köp om om det kommer ett moderkort med dual sockets. Behöver uppgradera min workstation.

Permalänk
Medlem

Vad jublar alla åt? Är det bara jag som inte har en hel serverfarm med hypervisors och vm med rds för +100 användare hemma?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande faktiskt. TDPn lär ju bli kul med den prestandan, men det kanske inte är den typen av kunder de är ute efter anyway.

Varför har ingen byggt "reverse hyper-threading" så att flera kärnor kan arbeta med samma tråd istället för tvärtom? Skulle ju vara ett paradigmskifte för applikationer som inte går att tråda på vettigt sätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Äntligen så kan AMD antagligen på riktigt konkurrera med Intel, så vi kanske får se stora priskrig

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jublar alla åt? Är det bara jag som inte har en hel serverfarm med hypervisors och vm med rds för +100 användare hemma?

För detta är en indikation på att AMD håller på att utveckla en väldigt bra arkitektur

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att konsumentvarianten även snäpps utan inbyggd GPU då det är rent slöseri för entisiaster.

Om detta blir bra: http://www.sweclockers.com/nyhet/19999-directx-12-oppnar-for-...

Så är det inte hela världen om det kommer inbyggd GPU.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fakkahe:

För detta är en indikation på att AMD håller på att utveckla en väldigt bra arkitektur

Intel lär ju nog ha något i kistan också. Tror inte Amd hinner ikapp Intel hur mycket jag än skulle vilja de. Detta är om 2017, 2 år ifrån nu. Vi lär säkert få se grafikkort som klarar 144 fps i 4K och 3d-transistorer på cpuerna. De första hårddiskarna på 60 TB lär nog vara nära på att lanseras också. Med andra ord, håll i pengarna om ni ska uppgradera.

Permalänk
Medlem

Bulldozer skulle vara en bra arkitektur också men hur blev det nu?

Skrivet av Fakkahe:

För detta är en indikation på att AMD håller på att utveckla en väldigt bra arkitektur

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Låter ju lovande faktiskt. TDPn lär ju bli kul med den prestandan, men det kanske inte är den typen av kunder de är ute efter anyway.

Varför har ingen byggt "reverse hyper-threading" så att flera kärnor kan arbeta med samma tråd istället för tvärtom? Skulle ju vara ett paradigmskifte för applikationer som inte går att tråda på vettigt sätt.

Eh, reverse hyper threading? Det är ju precis det som flertrådade applikationer gör, de delar upp sitt material i saker som kan köras på flera kärnor samtidigt och kan på så sätt gå dubbelt så snabbt. Att slå ihop två kärnor till en går inte så vitt jag vet, det blir bara att köa längre för det går inte snabbare av att flera lika snabba kärnor kör samma problem, delar de upp det i små delar så kan de däremot lösa allt snabbare så länge problemet inte kräver data från de olika stegen för att kunna gå vidare..

EDIT: Intels turbofunktion är faktiskt lite av vad du efterfrågar, när lasten går att köra på en eller några få kärnor stänger den av övriga så att den kan klocka upp de den använder. Genom att de andra blir kallare kan de som används tillåtas bli varmare utan att kylningen fallerar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eh, reverse hyper threading? Det är ju precis det som flertrådade applikationer gör, de delar upp sitt material i saker som kan köras på flera kärnor samtidigt och kan på så sätt gå dubbelt så snabbt. Att slå ihop två kärnor till en går inte så vitt jag vet, det blir bara att köa längre för det går inte snabbare av att flera lika snabba kärnor kör samma problem, delar de upp det i små delar så kan de däremot lösa allt snabbare så länge problemet inte kräver data från de olika stegen för att kunna gå vidare..

EDIT: Intels turbofunktion är faktiskt lite av vad du efterfrågar, när lasten går att köra på en eller några få kärnor stänger den av övriga så att den kan klocka upp de den använder. Genom att de andra blir kallare kan de som används tillåtas bli varmare utan att kylningen fallerar.

Du har helt rätt, får skylla på att det är fredag eller nåt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Alltså, detta är identiskt med ryktet för ett par veckor sedan bara det att Fudzilla gjort en liten slide över det för att göra det mer trovärdigt. Lägg inte för mycket tilltro till detta. Det blir väldigt mycket L3 om man dessutom ska få plats med en monster GPU. Visst 14nm i all ära, men känns lite väl uppfläskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Bulldozer skulle vara en bra arkitektur också men hur blev det nu?

Bulldozer va ett helt nytt koncept, SMT har bevisats att vara bättre. Tror även att AMD har lärt sig utav sina misstag.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jublar alla åt? Är det bara jag som inte har en hel serverfarm med hypervisors och vm med rds för +100 användare hemma?

För att det kan peka på att AMD är på väg att släppa nya prestanda CPUer något de inte gjort sedan Piledriver släpptes i mitten av 2012?

Skrivet av Alibaba123:

Intel lär ju nog ha något i kistan också. Tror inte Amd hinner ikapp Intel hur mycket jag än skulle vilja de. Detta är om 2017, 2 år ifrån nu. Vi lär säkert få se grafikkort som klarar 144 fps i 4K och 3d-transistorer på cpuerna. De första hårddiskarna på 60 TB lär nog vara nära på att lanseras också. Med andra ord, håll i pengarna om ni ska uppgradera.

Tror inte jag heller däremot kan det faktiskt överbrygga en del av klyftan som finns mellan Intel och AMD idag. Marknaden har tidigare visat att allt som behövs är en bra arkitektur för att få momentum.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Alltså, detta är identiskt med ryktet för ett par veckor sedan bara det att Fudzilla gjort en liten slide över det för att göra det mer trovärdigt. Lägg inte för mycket tilltro till detta. Det blir väldigt mycket L3 om man dessutom ska få plats med en monster GPU. Visst 14nm i all ära, men känns lite väl uppfläskat.

Kanske blir en hybridkrets med L3 i form av staplat minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Det har varit mycket snack från AMD om HSA. Trevligt att dom äntligen börjar verkar ha något med HSA nu på riktigt.

16 kärnor är najs, men IBM, Sun (numera Oracle) har ju haft det i flera år. Men det kan nog bli bra.

Intressant att den har högre minnesbandbredd än Nvidia GeForce Titan X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man kan tänka sig att grafikdelen i GPU:n hjälper processorn med vissa beräkningar och ett separat grafikkort visar grafik.
Jag tror att AMD har planerat något i den riktningen.

Ja om de faktiskt använder kislet till något så vore det ju kanon. Där är ju dessutom intel rejält eftersatt så om det får spridning så kan det nog bli riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas på att AMD släpper en dräpare som de gjorde 1999 med Athlon som levererade både högre klockfrekvens och IPC.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att konsumentvarianten även snäpps utan inbyggd GPU då det är rent slöseri för entisiaster.

Slöseri för entusiaster (du menar slöseri för gamers?)? Du menar att alla entusiaster kör diskreta kort? Vad jag vet finns det massor med entusiaster som inte är gamers och klarar sig fint på ett inbyggt. Att de inbyggda får mer kraft ser jag absolut inte som något negativt

*edit*
Men ja, det får gärna släppa varianter utan GPU, alternativt nerskalade sådana.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Detta låter intresant.

DDR4 och inbyggd minne, kan ju bli riktigt fin HTPC med Zen (kanske lite overkill sett ur prestanda). Om hälften av ryktena stämmer så kan det bli riktigt bra även till konsumenter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

när kommer det en Quad core som kan mäta sig mot i5/i7 ?
300TDP och 16 kärnor är ju knappast något för en spelburk ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Detta till konsumenter fast mer anpassat till vanliga datorer hade varit något!

Som en serverprocessor kan den nog bli väldigt kraftfull förutsatt att man kan dra nytta av den integrerade grafiken som lär vara rejält kraftfull om man ska tro specifikationerna. Även processorn verkar lovande men detta är också bara rykten som jag förstår det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Som en serverprocessor kan den nog bli väldigt kraftfull förutsatt att man kan dra nytta av den integrerade grafiken som lär vara rejält kraftfull om man ska tro specifikationerna.

OpenCL är svaret du söker. En standard som fungerar på Intel's, AMD's integrerade, och AMD's och Nvidias diskreta för uträkningar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast

AMD filar ju för fullt på Dual graphics, där en diskret GPU kan samarbeta med en integrerad. Så lagom tills det här finns för oss att köpa tror jag det kommer fungera fint.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

när kommer det en Quad core som kan mäta sig mot i5/i7 ?
300TDP och 16 kärnor är ju knappast något för en spelburk ?

Jo för att alla server parker kör CS dagarna ut?

Detta är inget för en spel burk, långt ifrån detta är en ren server processor så vad du har fått spel ifrån vet jag inte

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti