Passivt eller semi-passivt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Passivt eller semi-passivt nätaggregat?

Hej alla!

Idag har jag en liten HTPC som är på 24/7. Jag tycker att den är lite för högljudd då det sitter ett Cooler Master B600 i det.
Jag funderar då på att skaffa ett tystare nätagg till den men vet inte riktigt om jag ska satsa på passivt eller semi-passivt. Jag gillar helt passivt då det är helt tyst men semi-passiva är ju också helt tysta under lägre load.

De jag har kollat på är: Seasonic Platinum Fanless 460W och Corsair RM 650W

Min fråga är då kommer en HTPC med en AMD A6-6400K 3,9GHz, två HDD och en SSD att belasta nätagget så mycket att fläkten startar på RM650?

Eller finns det helt enkelt något annat bra och tyst nätagg som ni rekomenderar?

Tack!

Permalänk
Medlem

Om HTPC'n står i skåp hade jag kört med fläktar, om det står på bänken så kör fläktlöst.

EDIT. Fläkten på Corsair chassit kommer inte gå igång förrän du gör något krävande eller tempen är för hög, oavsett. Se min första rekommendation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om HTPC'n står i skåp hade jag kört med fläktar, om det står på bänken så kör fläktlöst.

HTPC'n står i ett "skåp" men skåpet är helt öppet på både fram och bak så den får tillräckligt med luft. Är det passiva agget jag länkade något bra? Ganska svårt att hitta omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

HTPC'n står i ett "skåp" men skåpet är helt öppet på både fram och bak så den får tillräckligt med luft. Är det passiva agget jag länkade något bra? Ganska svårt att hitta omdömen.

Det är ett bra agg, men du måste verkligen har bra ventilation för att det inte ska bli problem. Antingen andra fläktar så du får rätt ventilation eller helt öppet så värmen bara kan stiga upp och ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är ett bra agg, men du måste verkligen har bra ventilation för att det inte ska bli problem. Antingen andra fläktar så du får rätt ventilation eller helt öppet så värmen bara kan stiga upp och ut.

Jag har ett Node 304 med de medföljande två fläktarna där framme och en där bak. Räcker det tror du?

Permalänk
Medlem

Passiva nätaggregat är till för datorchassin med bra luftlöde i övrigt. T.ex. om det finns en chassifläkt som blåser rakt på den och det är öppet ovanför.

Det finns några website:r som brukar göra riktigt seriösa tester av nätaggregat. JohnnyGuru.com har test av Seasonic 400W (inte 460W:aren men..) och Corsar RM650.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Passiva nätaggregat är till för datorchassin med bra luftlöde i övrigt. T.ex. om det finns en chassifläkt som blåser rakt på den och det är öppet ovanför.

Det finns några website:r som brukar göra riktigt seriösa tester av nätaggregat. JohnnyGuru.com har test av Seasonic 400W (inte 460W:aren men..) och Corsar RM650.

Tack, det ska jag läsa!

Du tror inte att node 304 har tillräckligt bra luftflöde då? Speciellet med tanke på att HTPC'n tar lite ström så nätagget behöver inte jobba så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Jag har ett Node 304 med de medföljande två fläktarna där framme och en där bak. Räcker det tror du?

Jag hade inte vågat använda ett passivt agg i Node 304... Då är det säkrare att köpa ett riktigt tyst Bequiet agg istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag hade inte vågat använda ett passivt agg i Node 304... Då är det säkrare att köpa ett riktigt tyst Bequiet agg istället.

Något tips på ett tyst bequiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Något tips på ett tyst bequiet?

Vilket av Dark Power aggen som helst egentligen. Men Straight Power kan också funka vad gäller ljudnivå. Dessa två BeQuiet serier använder deras knäpptysta fläktar. Så vad gäller ljud är det top notch. Bästa hade väl varit om Noctua tillverkar ett nätagg med deras fläktar, men man kan ju modda in en ny fläkt om man vill...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vilket av Dark Power aggen som helst egentligen. Men Straight Power kan också funka vad gäller ljudnivå. Dessa två BeQuiet serier använder deras knäpptysta fläktar. Så vad gäller ljud är det top notch. Bästa hade väl varit om Noctua tillverkar ett nätagg med deras fläktar, men man kan ju modda in en ny fläkt om man vill...

Tack för svaren! Dark Power känns lovande men jag har funderat över tre saker.

1. Hur tyst är Dark Power om man jämför med ett passivt nätagg.
2. Borde det inte bli tystare med ett semi-passivt nätagg om datorn drar så lite att fläkten inte startar?
3. Eftersom datorn drar så lite ström behöver inte nätagget jobba jätte mycket, borde det inte gå med ett passivt då det inte blir jätte varmt eftersom att den inte jobbar jätte mycket.

Edit; Märkte nyss att Dark Power är för långt för att få plats i ett Node 304.

Permalänk
Skrivet av A-T-E:

Tack, det ska jag läsa!

Du tror inte att node 304 har tillräckligt bra luftflöde då? Speciellet med tanke på att HTPC'n tar lite ström så nätagget behöver inte jobba så mycket.

Problemet är ju själva layouten i chassit, luftflödet går ju i princip rakt förbi nätaggregatet som sitter i ett nästan slutet system.
Samma problem kvarstår med ett semipassivt nätagg tills fläkten går igång (såvida den är triggad av värme lär det hända rätt ofta) och då kan det, som tidigare nämnts av andra, vara värt att bara ta ett agg med en tyst fläkt istället.

Jag har ingen erfarenhet av CM B600, så jag får ingen riktig bild av vad som låter för mycket för dig men jag själv kör en NAS i Node 304 och har aldrig upplevt att ljudnivån är för hög med det Cooler Master V450S jag kör. Så det kanske skulle vara något att kika på ett par recensioner av för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

Problemet är ju själva layouten i chassit, luftflödet går ju i princip rakt förbi nätaggregatet som sitter i ett nästan slutet system.
Samma problem kvarstår med ett semipassivt nätagg tills fläkten går igång (såvida den är triggad av värme lär det hända rätt ofta) och då kan det, som tidigare nämnts av andra, vara värt att bara ta ett agg med en tyst fläkt istället.

Jag har ingen erfarenhet av CM B600, så jag får ingen riktig bild av vad som låter för mycket för dig men jag själv kör en NAS i Node 304 och har aldrig upplevt att ljudnivån är för hög med det Cooler Master V450S jag kör. Så det kanske skulle vara något att kika på ett par recensioner av för dig

Det finns personer som har passiva nätagg i Node 304 hittade jag nyss. Han påstår att värmen stiger upp från nätagget och då fläktas värmen bort av fläktarna.

Jag ska ta en titt på CM V450S

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Tack för svaren! Dark Power känns lovande men jag har funderat över tre saker.

1. Hur tyst är Dark Power om man jämför med ett passivt nätagg.
2. Borde det inte bli tystare med ett semi-passivt nätagg om datorn drar så lite att fläkten inte startar?
3. Eftersom datorn drar så lite ström behöver inte nätagget jobba jätte mycket, borde det inte gå med ett passivt då det inte blir jätte varmt eftersom att den inte jobbar jätte mycket.

Edit; Märkte nyss att Dark Power är för långt för att få plats i ett Node 304.

1. Går inte att jämföra. Ett passivt nätagg är ljudlös, det ger inga ljud ifrån sig alls. Ett agg med fläkt kommer alltid låta lite. Men på högre klassade modeller som leverar mer effekt (och därmed oftast är varmare) så stannar fläkten på 1000 RPM så de är riktigt tysta. Swec har en recension på två Dark Power agg här: http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe...

2. Ett semi-passivt är tystare, när fläkten är stilla, vilket det bara är om temperaturen är rätt eller du inte gör något på datorn mer en surf i princip. Sen snurrar fläkten igång och det är oftast dåliga fläktar i dem som låter mycket mer än Bequiets Shadow wing fläktar som används i Dark Power.

3. Ett passivt har nackdelen att värmen stannar i chassit, det blir varmare och varmare trots att du inte jobbar med det för värmen har ingenstans att ta vägen. Skippa bara passivt nätagg helt, ditt chassi är inte byggt för att klara det. Du vill ha minst öppet nät precis över agget för att värmen ska kunna stiga ut ur chassit eller så vill du har rejält blås ifrån andra fläktar, vilket helt förstör poängen med ett passivt nätagg...

Angående din edit. Synd, Dark Power är det tystaste agger jag känner till och kan rekommendera för din rig... semi-passivt är alternativet, men som jag skrev, de låter oftast mer än dark power när fläkten väl går igång, vilket den kommer göra när du tittar på en film eller något sådant, efter en så där 30 minuter in i filmen kommer fläkten gå igång och låta. Kolla om straight power aggen passar i ditt chassi, dessa använder samma tysta Shadow wing fläktar som Dark power med du får lite sämre specs, vilket inte spelar roll för din typ av dator, dark power är designat för gamers och 3D/cad arbetsdatorer trots allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

1. Går inte att jämföra. Ett passivt nätagg är ljudlös, det ger inga ljud ifrån sig alls. Ett agg med fläkt kommer alltid låta lite. Men på högre klassade modeller som leverar mer effekt (och därmed oftast är varmare) så stannar fläkten på 1000 RPM så de är riktigt tysta. Swec har en recension på två Dark Power agg här: http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe...

2. Ett semi-passivt är tystare, när fläkten är stilla, vilket det bara är om temperaturen är rätt eller du inte gör något på datorn mer en surf i princip. Sen snurrar fläkten igång och det är oftast dåliga fläktar i dem som låter mycket mer än Bequiets Shadow wing fläktar som används i Dark Power.

3. Ett passivt har nackdelen att värmen stannar i chassit, det blir varmare och varmare trots att du inte jobbar med det för värmen har ingenstans att ta vägen. Skippa bara passivt nätagg helt, ditt chassi är inte byggt för att klara det. Du vill ha minst öppet nät precis över agget för att värmen ska kunna stiga ut ur chassit eller så vill du har rejält blås ifrån andra fläktar, vilket helt förstör poängen med ett passivt nätagg...

Angående din edit. Synd, Dark Power är det tystaste agger jag känner till och kan rekommendera för din rig... semi-passivt är alternativet, men som jag skrev, de låter oftast mer än dark power när fläkten väl går igång, vilket den kommer göra när du tittar på en film eller något sådant, efter en så där 30 minuter in i filmen kommer fläkten gå igång och låta. Kolla om straight power aggen passar i ditt chassi, dessa använder samma tysta Shadow wing fläktar som Dark power med du får lite sämre specs, vilket inte spelar roll för din typ av dator, dark power är designat för gamers och 3D/cad arbetsdatorer trots allt.

Tack för all hjälp!
Jag har hittat detta nätagg, är det ett sånt du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Tack för all hjälp!
Jag har hittat detta nätagg, är det ett sånt du menar?

Yes, Straight Power 10 serien. Om det passar är det ju prefekt för dig skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Yes, Straight Power 10 serien. Om det passar är det ju prefekt för dig skulle jag tro.

Det är 160 mm och max i Node 304 är 160 mm. Dock enligt Inet så kan man bara ha 140-150 mm när man har modulära kablar, vilket gör mig väldigt osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Det är 160 mm och max i Node 304 är 160 mm. Dock enligt Inet så kan man bara ha 140-150 mm när man har modulära kablar, vilket gör mig väldigt osäker.

Ja du, jag har inte chassit framför mig inte nätagget för den delen.
Men du kommer ju inte använda kablarna för grafikkort så du kanske kommer undan, googla runt och kolla om någon annan har fått plats med ett i det chassit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ja du, jag har inte chassit framför mig inte nätagget för den delen.
Men du kommer ju inte använda kablarna för grafikkort så du kanske kommer undan, googla runt och kolla om någon annan har fått plats med ett i det chassit.

Jag har googlat lite och det verkar som att det ska gå att få in andra modulära nätagg på 160 mm men jag får antagligen mäta när jag kommer hem.

Tack igen för all hjälp!

Permalänk

Jag har ett NODE 304 som NAS, med en pico-psu i. Kan vara värt att fundera på.
Har själva nätadaptern inne i chassit, buntbandad på platsen där nätagg vanligtvis skall sitta.

Känns mer lagom för system som knappt kräver nån effekt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har ett NODE 304 som NAS, med en pico-psu i. Kan vara värt att fundera på.
Har själva nätadaptern inne i chassit, buntbandad på platsen där nätagg vanligtvis skall sitta.

Känns mer lagom för system som knappt kräver nån effekt.

Hittat tex denna men det har bara 1 sata port, jag behöver fler.

Permalänk
Medlem

Denna finns ju:
http://www.inet.se/produkt/6910098/evga-supernova-gs650w-80-g...
Den är passiv till 25-30% last vilket är ca 200W. Men som allt när det kör passivt så behöver de lite luft över sig för att kunna köras passivt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Intressant, frågan är om den är tystare än Be Quiet agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Intressant, frågan är om den är tystare än Be Quite agget

Jag har ju staright power E9 600W. Den är ickemodulär och det är kablar överallt i mitt node 304. Jag hör den inte för grafikkortet är det enda jag hör

Jag hittar inte om den har ett passive mode

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hej, har ett node 304 med AMD A10-5800K som kyls med ett Hyper 212 passivt. Längst bak har jag en 140mm PWM som blåser ut, brukar ligga på 500varv idle.
I fronten originalfläktar inställt på lägsta.
Nätagg ett RM450.
PWM-fläkten spinner sällan upp vid film och dylikt. Nätagget har nog aldrig spunnit upp.

Stått i en TV-bänk med endast öppning bakåt i två år, påslagen 24/7.

Idletemp ca 35. Maxtemp 60 vid OCCT.

Datorn går ej att höra.

Ville bara dela mina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har ju staright power E9 600W. Den är ickemodulär och det är kablar överallt i mitt node 304. Jag hör den inte för grafikkortet är det enda jag hör

Jag hittar inte om den har ett passive mode

Kollade på EVGAs hemsida och när fläkten startar så är den inte jätte tyst. Vilket är ett problem. Straight Power har inte ett passivt läge vad jag vet.

Skrivet av linusv:

Hej, har ett node 304 med AMD A10-5800K som kyls med ett Hyper 212 passivt. Längst bak har jag en 140mm PWM som blåser ut, brukar ligga på 500varv idle.
I fronten originalfläktar inställt på lägsta.
Nätagg ett RM450.
PWM-fläkten spinner sällan upp vid film och dylikt. Nätagget har nog aldrig spunnit upp.

Stått i en TV-bänk med endast öppning bakåt i två år, påslagen 24/7.

Idletemp ca 35. Maxtemp 60 vid OCCT.

Datorn går ej att höra.

Ville bara dela mina erfarenheter!

Tack, det är precis vad jag också vill ha, en dator som inte blir varm eller högljudd.

Permalänk
Medlem

Node 304 har luftintag direkt under nätagget.

Med redan förinstallerade fläktar,
torde även passiva agg få en hälsosam luftgenomströmning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Node 304 har luftintag direkt under nätagget.

Med redan förinstallerade fläktar,
torde även passiva agg få en hälsosam luftgenomströmning.

Det tänkte jag först också men det finns dem som säger annat. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Det tänkte jag först också men det finns dem som säger annat. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag ser det så här...

Din HTPC drar vid absolut maximal belastning högst ca 130W .
Med ett guld-agg, förloras då ca 13W i form av värme i agget.
Vid normal drift rör det sig kanske om ca hälften, (om ens det)...

Alltså, inte mycket värme att ventilera bort.

Vill du ha både svångrem och hängslen, så semi-passivt.

Tex
https://www.komplett.se/silverstone-sst-sx500-lg-500w-psu/840...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

"Silverstones jakt efter den "perfekta fläkten" verkar ha betalats sig när det kommer till faktiska mätningar. I låga laster ligger modellen i extremt låga varvtal och kan anses som nästintill ljudlös. Faktum är att fläkten håller ett fortsättningsvis lågt varvtal hela vägen upp till 50 procent belastning för att sedan sticka iväg mot dryga 1 500 rpm vid full last."

Sweclockers testar Silverstone SX500-LG http://www.sweclockers.com/recension/20036-chieftec-sfx-500gd...

Visa signatur

janee