Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Avstängd

Japp då var felet konstaterat..!!!

Även om man hitta felet så är man bitter att man behövt kolla upp allt gällande grafikkort och drivrutiner på dator och till skärmen och man har laborerat fram och tillbaka med allt möjligt och hela tiden haft i huvudet att det måste bara vara någon inställning som inte är rätt ställd men till slut så handla det hela om att kabeln inte funka att köra i 60 Hz..!!!???

Vilket jävla skit..! Har man tillbringat två och en halvtimme av denna söndagskväll pga en jävla skitkabel..! =(

Köpte denna på Netonnet så då vet ni vad ni inte skall köpa..!!!

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tillbehr/valueli...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olofson:

Har du lyckats byta till DP 1.2? Det är alltså i skärmens menysystem du måste ändra det. Datorn/drivern har ingen kontroll över detta!

Som jag skrev i mitt inlägg så hade jag ändrat det till 1.2 direkt. Det första jag gjorde när den kopplades upp med DP kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Inte OK! Extra kass när de dessutom vågar nämna "hög upplösning" i beskrivningen. Halva minikravet för kabeltypen är INTE hög upplösning...

Lite info: http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Köpte den här idag och har nu testat lite. Fy helvete vad stort allting känns när man väl fått upp den på skrivbordet.
Lite skillnad efter att ha suttit på 27" 1080p i ett par år.

Upplösningen och den här storleken är för mig riktigt bra. På gränsen att det är för högt dock. Färgerna och ljusstyrkan var åt skogen från början, så ställde in efter TFTCentral's inställningar och deras ICC profil, och det ser mycket bättre ut nu. Tittar man lite från sidorna är färgerna och ljusstyrkan ojämn, men sitter jag "normalt" så märks det inte av. Även hörnen är märkbart mörkare än resten. Utöver det är jag än så länge nöjd över bildkvalitén.

Skrivet av Electrix:

Edit:
Har ni andra någon overscan på skärmen i överkant? Drar man musmarkören längst upp så går den några millimeter under ramen. Väldigt synligt i Chrome där tabbarnas text är nästan precis vid skärmkanten.. :S

Samma sak här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tjo boys! Jag ställer mig i ledet som ägare av en BDM4065UC nu Beställde från SIBA igår och fick den idag, f-in gigantisk skärm.

Edit:
Har ni andra någon overscan på skärmen i överkant? Drar man musmarkören längst upp så går den några millimeter under ramen. Väldigt synligt i Chrome där tabbarnas text är nästan precis vid skärmkanten.. :S

Inte på min.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Vilken jävla super skärm. Älskar den. Hur gött är det inte att spela på 40tum 4k max detaljer OMNOMNOM

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vilken jävla super skärm. Älskar den. Hur gött är det inte att spela på 40tum 4k max detaljer OMNOMNOM

Japp, fungerar bättre än jag trodde med ett single GTX 970. Ligger över 60 fps i BF4 med 3840x2160, dock AA och HBAO avslaget. Någon annan som har blödningar i vänster och höger hörn? Syns rätt tydligt i kolsvart rum på en helsvart bild.

Permalänk
Avstängd

Någon som kör på en längre displayport kabel än den man fick till.

Jag köpte ju en billigare från Netonnet på 3 meter som endast kunde köra 4K i max 30hz.

Jag har nu köpt en dyrare Startech kabel som enligt spec skall klara 4K i 60hz men trist nog så verkar inte
den heller funka..!!??

Som sagt, nyfiken på om någon kör en längre kabel till sin skärm och får ut 4K i 60hz...?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Babianus:

Någon som kör på en längre displayport kabel än den man fick till.

Jag köpte ju en billigare från Netonnet på 3 meter som endast kunde köra 4K i max 30hz.

Jag har nu köpt en dyrare Startech kabel som enligt spec skall klara 4K i 60hz men trist nog så verkar inte
den heller funka..!!??

Som sagt, nyfiken på om någon kör en längre kabel till sin skärm och får ut 4K i 60hz...?

Kör med denna. Tre meter lång, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Kör med denna. Tre meter lång, funkar utmärkt.

Skrivet av Babianus:

Någon som kör på en längre displayport kabel än den man fick till.

Jag köpte ju en billigare från Netonnet på 3 meter som endast kunde köra 4K i max 30hz.

Jag har nu köpt en dyrare Startech kabel som enligt spec skall klara 4K i 60hz men trist nog så verkar inte
den heller funka..!!??

Som sagt, nyfiken på om någon kör en längre kabel till sin skärm och får ut 4K i 60hz...?

Jag köpte en "3M/10Ft Premium DisplayPort Male to DP Display Port Male Cable Adapter" på ebay för 40 kr inkl frakt. Fungerar utmärkt!

Hittar inte exakt rätt, men det är ungefär dessa:

http://www.ebay.com/sch/sis.html?_kw=1%2F2%2F3M+3%2F6.5%2F10F...

Jag chansade som sagt var, 40 kr inkl frakt .. Japp!

EDIT:

Jag kör 3840x2160@60Hz utan problem på GTX 970 med min 3m kabel för 40 spänn...

Permalänk

Seriöst vad har ni för grafikort? jag har provat den som följde med philips skärmen och 60hz fungerade mycket bra

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Chamoxzqt:

Seriöst vad har ni för grafikort? jag har provat den som följde med philips skärmen och 60hz fungerade mycket bra

Vi har bytt till en längre kabel. Inget problem att använda den medföljande kabeln om man inte behöver en längre.

Permalänk
Medlem

Skärmen kostar nu endast 6990:- på Netonnet!

Permalänk
Avstängd

Tack för tiipsen MisterX och Wirefire..!

Jag har tills vidare byggt om i datorrummet och fått flytta min chassi närmare skärmen och uppe på bordet (har höj och sänkbart) så att jag kan använda kabeln man fick till.

Jag beställde denna kabeln och enligt en hemsida där de meddelar vilka märken som är betrodda tillverkare så är Startech en av
dessa på den listan men icke sa nicke

http://www.ebay.com/itm/371285401491?_trksid=p2057872.m2749.l...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Funderar på att köpa denna skärm, men skulle vilja veta hur den skalar i lägre upplösningar. Jag spelar en del konsol och gillar att sitta framför datorskärmen, i en riktig kontorsstol osv är jag gör detta.

Men även vissa pc-spel orkar min maskin inte dra runt i 4K om man vill ligga runt 50-60 fps. Provade "Evil Within" och låg runt 20-35 fps med mellan settings, ville hellre köra i 1920x1080 då för att skala bilden x4 med ok resultat - men skärmen jag sitter med just nu, Asus PQ321, verkar inte vilja skala alls... Fick bara en 1080p bild mitt i skärmen, alltså 1:1 ratio av den valda upplösningen...

Någon annan som kört andra upplösningar pga olika anledningar eller nyttjat HDMI ingångarna för tex. konsol såsom Xbox One eller PS4 ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Funderar på att köpa denna skärm, men skulle vilja veta hur den skalar i lägre upplösningar. Jag spelar en del konsol och gillar att sitta framför datorskärmen, i en riktig kontorsstol osv är jag gör detta.

Fick precis hem den och har testat GTA V via DisplayPort, dels i 1080P och även 4K. Skalningen är riktigt bra i 1080P! 60fps utan problem! Jag har inte testat via HDMI men genom DisplayPort flyter det på utmärkt!

I skrivande stund har jag bara använt den i några minuter, men spel och OS är helt underbart i jämförelse med min benq m2700hd, och storleken gör att allting blir precis lagomt stort, OS kanske är lite litet men texten är fortfarande tydlig.

En sak att tänka på är att en fyrkant (exempelvis 100x100 pixlar) inte blir propotionerling på skärmen, den är lite bredare än vad den är hög. Det märks om man testar i Photoshop men inget man märker i spel.

Återkommer eventuellt senare med mer synpunkter på den.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.0GHZ | Asus Z-97A | Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz CL9 2x8GB | Asus GeForce GTX 970 DirectCU II OC 4GB | Samsung 840 EVO 500GB | 2x WD Red 64MB 3TB, RAID 1 | Corsair HX620W | Fractal Design Define R5 | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av WereNoHere:

Fick precis hem den och har testat GTA V via DisplayPort, dels i 1080P och även 4K. Skalningen är riktigt bra i 1080P! 60fps utan problem! Jag har inte testat via HDMI men genom DisplayPort flyter det på utmärkt!

I skrivande stund har jag bara använt den i några minuter, men spel och OS är helt underbart i jämförelse med min benq m2700hd, och storleken gör att allting blir precis lagomt stort, OS kanske är lite litet men texten är fortfarande tydlig.

En sak att tänka på är att en fyrkant (exempelvis 100x100 pixlar) inte blir propotionerling på skärmen, den är lite bredare än vad den är hög. Det märks om man testar i Photoshop men inget man märker i spel.

Återkommer eventuellt senare med mer synpunkter på den.

Ser det suddigt ut om man spelar i 1080 på skärmen?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av WereNoHere:

En sak att tänka på är att en fyrkant (exempelvis 100x100 pixlar) inte blir propotionerling på skärmen, den är lite bredare än vad den är hög. Det märks om man testar i Photoshop men inget man märker i spel.

Varför skulle en fyrkant bli proportionerlig ?

Skrivet av landahl:

Ser det suddigt ut om man spelar i 1080 på skärmen?

Precis det undrar jag med.
Eftersom att driva runt spel i 4K på någorlunda inställningar förutom low på allt, är väldigt krävande.
Jag har ett Titan Black och det svettas rejält i 4K på hyffsat nya spel på även låga inställningar, medan man kan ha mellan medium-high på spel som har 2-3 år på nacken (tiden går fort..)

Så min tanke är att spela mer i 1080p i spel som kräver "hög" (i min värld är hög 50-60fps) refreshrate, typ FPS och sådär.
Medans strategi, typ Civ 5 och Starcraft 2 kan man lira i 4K utan problem där FPS'en inte spelar lika mycket roll.

Men då är ju skalningen A-&-O. Blir det suddigt eller sådär när man kör 1080p på denna skärm, visst lite är ok - men blir liksom bilden dålig eller jobbig att titta på pga skalningen, är det inte OK.

Spel = 1080p
Arbete, surf, film osv = 4K
Konsoler / Aux-grejer = 1080p

Så är min tanke iaf, och lirar det inte, blir det inget köp.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om jag kör 1080p pixelmappat så blir det en 20" bild i mitten som är skarp i nativeupplösning med svarta sorgkanter runtomkring.

Kör man upp 1080p i läget "widescreen" på skärmen så blir varje bildpunkt exakt en 2x2 punkt. Alltså ingen AA eller sudd i 1080p hos mig!

Test:
http://www.geeks3d.com/20141203/how-to-quickly-check-the-chro...

Men, det går ju ställa in precis som man vill ha det, antagligen i vilken upplösning och proportion som helst. Själv har jag kört i t.ex. 3840x1600 när full 4K varit för tungt. Blir verkligen filmisk spelkänsla

Svaret på din fråga är iaf. 1080p lirar bra! Dock har jag inte fått upp den i högre än 60Hz utan frameskip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför skulle en fyrkant bli proportionerlig ?

Pixlarna inte är helt kvadratiska, som de brukar vara på datorskärmar. Ca 111x113 dpi, om jag inte räknat fel; skiljer alltså knappt 2%.

Dock är det ju "fel" åt rätt håll egentligen, eftersom man ju betraktar större delen av skärmytan ur vinklar som gör att saker ser smalare ut... Det jämnar nästan ut sig!

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dblade:

Om jag kör 1080p pixelmappat så blir det en 20" bild i mitten som är skarp i nativeupplösning med svarta sorgkanter runtomkring.

Kör man upp 1080p i läget "widescreen" på skärmen så blir varje bildpunkt exakt en 2x2 punkt. Alltså ingen AA eller sudd i 1080p hos mig!

Test:
http://www.geeks3d.com/20141203/how-to-quickly-check-the-chro...

Men, det går ju ställa in precis som man vill ha det, antagligen i vilken upplösning och proportion som helst. Själv har jag kört i t.ex. 3840x1600 när full 4K varit för tungt. Blir verkligen filmisk spelkänsla

Svaret på din fråga är iaf. 1080p lirar bra! Dock har jag inte fått upp den i högre än 60Hz utan frameskip..

Härligt att det fungerar bra! Nu är man sugen..
Men... "Frameskip", nytt uttryck för mig? Innbär...?
Samma sak som tearing iom v-sync av eller vad är skillnaden?

Skrivet av Olofson:

Pixlarna inte är helt kvadratiska, som de brukar vara på datorskärmar. Ca 111x113 dpi, om jag inte räknat fel; skiljer alltså knappt 2%.

Dock är det ju "fel" åt rätt håll egentligen, eftersom man ju betraktar större delen av skärmytan ur vinklar som gör att saker ser smalare ut... Det jämnar nästan ut sig!

Hmm... Ok, jäkligt weird artär inte gjort kvadratiska pixlar, men ok.
Du verkar vara påläst i detta fallet, så jag tror dig.

Handlar nog även om en vanesak, kan säkert upplevas lite "bredare" i början, men det bör ju jämna ut sig ganska snabbt...

*Taggad!*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Härligt att det fungerar bra! Nu är man sugen..
Men... "Frameskip", nytt uttryck för mig? Innbär...?
Samma sak som tearing iom v-sync av eller vad är skillnaden?

Det är nog samma sak, ja; dvs skärmens refresh rate går inte högre.

Jag har dock lyckats få strax över 70 Hz i lägre upplösningar under Linux, så det *går*, vilket även rimmar med specarna i manualen. Har för mig max är 85 Hz i någon upplösning, men jag är inte säker på den siffran...

Citat:

Hmm... Ok, jäkligt weird artär inte gjort kvadratiska pixlar, men ok.
Du verkar vara påläst i detta fallet, så jag tror dig.

Handlar nog även om en vanesak, kan säkert upplevas lite "bredare" i början, men det bör ju jämna ut sig ganska snabbt...

*Taggad!*

Ganska vanligt med aningen rektangulära pixlar på TV-skärmar, och det är ju från den domänen själva displaymodulen i denna skärmen kommer.

Vad beträffar vanesak så är det väl snarare så att de flesta inte ens kan se det om de letar efter det, utan att jämföra direkt med någon referens

Avvikelsen motsvarar att du tittar på skärmen från ca 8° vinkel ovan- eller underifrån - alltså den "aspect ratio" du får ca 7 cm under ögonhöjd på 50 cm avstånd från en skärm med helt kvadratiska pixlar. Du upplever alltså betydligt större fel i aspect ratio över större delen av ytan på vilken skärm som helst på "normalt" avstånd.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Härligt att det fungerar bra! Nu är man sugen..
Men... "Frameskip", nytt uttryck för mig? Innbär...?
Samma sak som tearing iom v-sync av eller vad är skillnaden?

Frameskip är det man kallar stuttering som uppstår när GPU inte hinner med skärmens refreshrate. Då "skippar" skärmen nästa frame och väntar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sifear:

Frameskip är det man kallar stuttering som uppstår när GPU inte hinner med skärmens refreshrate. Då "skippar" skärmen nästa frame och väntar.
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=70...

Ah ok, då fattar jag.
Men samtidigt är ju inte detta något fel skärmen eller panelen, utan personen som skrev inlägget hade en för klen GPU / för höga inställningar / för hög upplösning mot vad som hade behövts att driva skärmen i 60hz kontant.

Borde vara ganska safe för min del då jag föredrar mindre ögongodis framför flyt, och flyt för mig är 50-60hz. Stabilt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad OP menade egentligen, men högre än 60 Hz utan tearing eller andra störningar går så klart inte utan att köra skärmen på en högre refresh rate - vilket alltså går att göra i lägre upplösningar.

Sedan vill det så klart till att spelet i fråga verkligen hanterar >60 Hz korrekt (funkar t ex inte om fysiken är spärrad vid 60 fps, och interpolation/extrapolation saknas), samt att datorn orkar med.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Antar att de flesta här köpt denna skärm främst för Spel och Film, men hur fungerar den för mer vardaglig surf, Office-paket och liknande som man måste ägna sig åt för att få in stålarna att köpa grejer för? Retar man sig på att det är för mkt kompromisser gjort för att det ska fungera som bäst för underhållning?

Vad skulle ni säga är minimimiavstånd man måste ha till skärmen för att det ska fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Frameskip är det man kallar stuttering som uppstår när GPU inte hinner med skärmens refreshrate. Då "skippar" skärmen nästa frame och väntar.

Nej, i det här fallet gäller frameskip något annat:
när man driver en 60hz panel i en högre frekvens, så kan vissa paneler agera så att den accepterar den högre frekvensen så att man tror att det funkar, men i praktiken kör skärmen internt på 60hz i alla fall och hoppar över vissa frames för att hålla takten.

Dvs man har i praktiken inga fördelar av att köra tex 70hz på skärmen, utan det blir snarare sämre upplevelse än att köra 60 som vanligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, i det här fallet gäller frameskip något annat:
när man driver en 60hz panel i en högre frekvens, så kan vissa paneler agera så att den accepterar den högre frekvensen så att man tror att det funkar, men i praktiken kör skärmen internt på 60hz i alla fall och hoppar över vissa frames för att hålla takten.

Dvs man har i praktiken inga fördelar av att köra tex 70hz på skärmen, utan det blir snarare sämre upplevelse än att köra 60 som vanligt.

Ahh jo men det har jag hört men hade för mig att man kallade det något annat än frameskipping. För du pratar om de fysiska begränsningar som finns i panelerna som sätter stopp? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att de flesta här köpt denna skärm främst för Spel och Film, men hur fungerar den för mer vardaglig surf, Office-paket och liknande som man måste ägna sig åt för att få in stålarna att köpa grejer för? Retar man sig på att det är för mkt kompromisser gjort för att det ska fungera som bäst för underhållning?

Jag använder den faktiskt mest för surf, kodning, grafik (GIMP) mm, även om det är absolut krav att den ska funka till spel också, eftersom jag pysslar en del med spelutveckling, och även spelar en del.

Använde en Apple Cinema HD 30" tidigare, och ville ha mer yta, bättre kontrast och svärta, samt fortfarande lägst 100 dpi - och jag tycker att denna skärmen levererar rejält på alla punkter. Förutom att jag så klart helst hade velat ha 120+ Hz, oändlig kontrast och total okänslighet för betraktningsvinklar (om ytterligare 10 år kanske?), så tycker jag de enda kompromisserna är aningen ojämn belysning (svårt att se med annat än enfärgad bild), lite mörkt längst ut i kanterna och hörnen, samt att "lagom" mörka färger (området ca 10-30% ljusstyrka, kanske) blir lite grådimmiga vid stora betraktinngsvinklar.

Det totala intrycket är dock att de flesta andra skärmar (inklusive min gamla apple och Eize 27"aren på jobbet) ser rent dimmiga och suddiga ut jämfört med BDM4065UC. Svärtan och kontrasten i VA-panelen är i en helt annan division (5-10 ggr bättre!) än de flesta andra varianter, och den har också oväntat lite sudd och ghosting vid snabba rörelser i spel och liknande, för att "bara" jobba på 60 Hz. Den blanka ytan har sina problem i upplysta rum med så stor yta (det speglar sig garanterat någonstans hur man än gör), men ger märkbart klarare och skarpare text än en mat yta, och det märks nog mer med den högre DPIn också.

Citat:

Vad skulle ni säga är minimimiavstånd man måste ha till skärmen för att det ska fungera bra?

Jag sitter på ca 60 cm normalt, men det är på gränsen, iaf om man ska jobba med något där färgerna är kritiska. Har t ex lite problem att känna igen de mörkare färgerna i GIMP, om jag har paletten i kanten och jobbar i mitten av skärmen. ("16 bit" pixel art, 64 färger.) För övrig användning (text osv) funkar det helt ok med det avståndet.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Jag använder den faktiskt mest för surf, kodning, grafik (GIMP) mm, även om det är absolut krav att den ska funka till spel också, eftersom jag pysslar en del med spelutveckling, och även spelar en del.

Använde en Apple Cinema HD 30" tidigare, och ville ha mer yta, bättre kontrast och svärta, samt fortfarande lägst 100 dpi - och jag tycker att denna skärmen levererar rejält på alla punkter. Förutom att jag så klart helst hade velat ha 120+ Hz, oändlig kontrast och total okänslighet för betraktningsvinklar (om ytterligare 10 år kanske?), så tycker jag de enda kompromisserna är aningen ojämn belysning (svårt att se med annat än enfärgad bild), lite mörkt längst ut i kanterna och hörnen, samt att "lagom" mörka färger (området ca 10-30% ljusstyrka, kanske) blir lite grådimmiga vid stora betraktinngsvinklar.

Det totala intrycket är dock att de flesta andra skärmar (inklusive min gamla apple och Eize 27"aren på jobbet) ser rent dimmiga och suddiga ut jämfört med BDM4065UC. Svärtan och kontrasten i VA-panelen är i en helt annan division (5-10 ggr bättre!) än de flesta andra varianter, och den har också oväntat lite sudd och ghosting vid snabba rörelser i spel och liknande, för att "bara" jobba på 60 Hz. Den blanka ytan har sina problem i upplysta rum med så stor yta (det speglar sig garanterat någonstans hur man än gör), men ger märkbart klarare och skarpare text än en mat yta, och det märks nog mer med den högre DPIn också.

Jag sitter på ca 60 cm normalt, men det är på gränsen, iaf om man ska jobba med något där färgerna är kritiska. Har t ex lite problem att känna igen de mörkare färgerna i GIMP, om jag har paletten i kanten och jobbar i mitten av skärmen. ("16 bit" pixel art, 64 färger.) För övrig användning (text osv) funkar det helt ok med det avståndet.

Tack för ett bra svar, uppskattas. Har en 27" Apple Cinema Display som används idag och gillar den förutom att den är för liten. Har dock aldrig någonsin kört ett spel på just den skärmen men nu står jag inför att köpa en ny prestandalaptop och funderar på att ta klivet till en 970M/980M modell och då väcks så klart tanken även på spelande vid skrivbordet. Intressant att du tycker den fungerar så pass bra även till icke spelande, då är det absolut en het kandidat. Och då kvittar det genast vad det sitter för skärm i laptopen för den lär man inte titta så mkt på ändå annat än i fält men en sån skärm