Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Skrivet av eobet:

Jisses vad snabb du var. Nåja, nu skall ni få höra något roligt:

Har upptäckt att jag i snart TRE ÅRS TID kört med sata 3 och inte 6!

Så visst, siffrorna var fel förut, och jag är ett totalt ämmel, men faktum kvarstår att jag varit nöjd med hastigheten förut (trots sata 3) och på senare tid har min dator blivit riktigt, riktigt långsam i jämförelse.

Här är min nya graf:

http://i.imgur.com/EvpBWdb.png

Du menar sata 2 och sata 3 för att förtydliga. 3 och 6 är hastigheten i Gbit/s för respektive version.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

För er som undrar varför ni inte hittar firmware uppdatering efter att ni installerat Magican 4.6 så är det för att firmware har samma begränsning som Magican 4.6 nedladdningen.

Dvs, även om ni installerar 4.6 från en annan källa så är det att vänta dom där 24h för att få ladda firmware.
Iallafall den information jag lyckats få tag i.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades uppdatera via Magic 4.6 nu och ja... resultatet ser väl inte direkt bättre ut:

Varför är kurvan plötsligt inte rak längre?

Inga program har körts i bakgrunden någon gång då jag testat, och alla mina tester har skett ett par minuter efter en omstart.

Permalänk

Har nu uppdaterat via Magician men får då veta att nånting är fel med healthstatus:

Vad gör jag nu?

Update :
Körde precis Error Scan men hittade inga fel eller skadade sektorer. Kollar på health och det ser fortfarande ut som bilden ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du får nog läsa vad jag skrev en gång till.

Dom är tvungna pga av ekonomiska skäl. 3D nand kommer konkurrerar ut 2D nand i längden då man bör kunna få ut fler chip på en wafer. I dagsläget är 3D nand bara en liten del av tillverknigen men allt eftersom den ökar och blir billigare kommer 2D nand få mer konkurrens sedan är 3D nand mer tåligt med så i slutändan, högre kapacitet, lägre livslängd för samma pris.

Skrivet av Flexiblus:

Har nu uppdaterat via Magician men får då veta att nånting är fel med healthstatus:

http://i.imgur.com/SYTHDYG.png

Vad gör jag nu?

Update :
Körde precis Error Scan men hittade inga fel eller skadade sektorer. Kollar på health och det ser fortfarande ut som bilden ovan.

Ser inte bra ut. testat med crystaldiskinfo?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ser inte bra ut. testat med crystaldiskinfo?

Ja, där står det hälsostatus BRA 100%

(1) Samsung SSD 840 EVO 250GB
----------------------------------------------------------------------------
Model : Samsung SSD 840 EVO 250GB
Firmware : EXT0DB6Q
Serial Number : S1DBNEAD827531F
Disk Size : 250,0 GB (8,4/137,4/250,0/250,0)
Buffer Size : Unknown
Queue Depth : 32
# of Sectors : 488397168
Rotation Rate : ---- (SSD)
Interface : Serial ATA
Major Version : ACS-2
Minor Version : ATA8-ACS version 4c
Transfer Mode : SATA/600 | SATA/600
Power On Hours : 5598 timmar
Power On Count : 2109 gånger
Host Writes : 8994 GB
Wear Level Count : 37
Temperature : 33 C (91 F)
Health Status : Bra (100 %)
Features : S.M.A.R.T., 48bit LBA, NCQ, TRIM
APM Level : ----
AAM Level : ----

Är det risk för krasch?

Permalänk

Skulle uppskatta ett svar , börjar bli lite nervös nu!

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Skulle uppskatta ett svar , börjar bli lite nervös nu!

Alltså eftersom den varnar för att den inte klarar av testet på Realloceted Sectors samtidigt som den visar att du inte har några så verkar det troligt att det är falskt alarm.

De andra värden vet jag inte vad de är för några men skulle tro att det är samma sak även där.

Du kan testa Hard Disk Sentinel,den ger bra och detaljerad information om SMART-värden och borde varna dig om det skulle vara någonting fel.

Tillägger att antagligen är det ingenting,men backup är alltid bra att ha ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Skulle uppskatta ett svar , börjar bli lite nervös nu!

Ja, hur ska vi veta. De ser som sagt inte bra ut men kan ju också vara false alarm. Personligen skulle jag vänta med att installera magician 4.6 eftersom Samsung inte ens verkar tro på de till 100% själva. Då hade man väl släppt de till alla istället för bara ett fåtal. Precis som man inte vågar släppa de till alla utifall att något skulle falera. Man låter istället ett antal agera testpersoner.

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

Alltså eftersom den varnar för att den inte klarar av testet på Realloceted Sectors samtidigt som den visar att du inte har några så verkar det troligt att det är falskt alarm.

De andra värden vet jag inte vad de är för några men skulle tro att det är samma sak även där.

Du kan testa Hard Disk Sentinel,den ger bra och detaljerad information om SMART-värden och borde varna dig om det skulle vara någonting fel.

Tillägger att antagligen är det ingenting,men backup är alltid bra att ha ändå.

Har testat me Hard Disk Sentinel och det här är vad jag får fram:

Hälsa 96 % Utmärkt
Statusen på solid state disken är PERFEKT. Problematiska eller svaga sektorer hittades ej.
TRIM möjligheten i SSD stöds och aktiverad för optimal prestanda.
Hälsan fastställs av SSD specifik S.M.A.R.T. egenskaper #177 Wear Leveling Count

Inga åtgärder nödvändiga.

5,Reallocated Sectors Count,10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
9,Power On Time Count,0,98,98,OK (Fungerar alltid),0000000015E0,0,Aktiverad
12,Drive Power Cycle Count,0,97,97,OK (Fungerar alltid),00000000083E,0,Aktiverad
177,Wear Leveling Count,0,96,96,OK (Fungerar alltid),000000000025,0,Aktiverad
179,Used Reserved Block Count (Total),10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
181,Program Fail Count (Total),10,100,100,OK,000000000000,0,Aktiverad
182,Erase Fail Count (Total),10,100,100,OK,000000000000,0,Aktiverad
183,Runtime Bad Block (Total),10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
187,Uncorrectable Error Count,0,100,100,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
190,Temperature,0,67,56,OK (Fungerar alltid),000000000021,0,Aktiverad
195,ECC Rate,0,200,200,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
199,Ultra ATA CRC Error Count,0,100,100,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
235,POR Recovery Count,0,99,99,OK (Fungerar alltid),00000000018B,0,Aktiverad
241,Total LBA Written,0,99,99,OK (Fungerar alltid),000464A7DDE7,0,Aktiverad

Dold text
Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Har testat me Hard Disk Sentinel och det här är vad jag får fram:

Hälsa 96 % Utmärkt
Statusen på solid state disken är PERFEKT. Problematiska eller svaga sektorer hittades ej.
TRIM möjligheten i SSD stöds och aktiverad för optimal prestanda.
Hälsan fastställs av SSD specifik S.M.A.R.T. egenskaper #177 Wear Leveling Count

Inga åtgärder nödvändiga.

5,Reallocated Sectors Count,10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
9,Power On Time Count,0,98,98,OK (Fungerar alltid),0000000015E0,0,Aktiverad
12,Drive Power Cycle Count,0,97,97,OK (Fungerar alltid),00000000083E,0,Aktiverad
177,Wear Leveling Count,0,96,96,OK (Fungerar alltid),000000000025,0,Aktiverad
179,Used Reserved Block Count (Total),10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
181,Program Fail Count (Total),10,100,100,OK,000000000000,0,Aktiverad
182,Erase Fail Count (Total),10,100,100,OK,000000000000,0,Aktiverad
183,Runtime Bad Block (Total),10,100,1,OK,000000000000,0,Aktiverad
187,Uncorrectable Error Count,0,100,100,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
190,Temperature,0,67,56,OK (Fungerar alltid),000000000021,0,Aktiverad
195,ECC Rate,0,200,200,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
199,Ultra ATA CRC Error Count,0,100,100,OK (Fungerar alltid),000000000000,0,Aktiverad
235,POR Recovery Count,0,99,99,OK (Fungerar alltid),00000000018B,0,Aktiverad
241,Total LBA Written,0,99,99,OK (Fungerar alltid),000464A7DDE7,0,Aktiverad

Dold text

Reallocated Sectors Count,Used Reserved Block Count och Runtime Bad Block som HDTune varnar för ser ut att ha felfria värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har nu uppdaterat via Magician men får då veta att nånting är fel med healthstatus:

http://i.imgur.com/SYTHDYG.png

Vad gör jag nu?
magnet:?xt=urn:btih:FE5DBC13CBF6324120443B0ACA36059E40CC8322&dn=nuclear+boy+scout+xvid+2003&tr=udp%3A%2F%2Fopen.demonii.com%3A1337%2Fannounce
Update :
Körde precis Error Scan men hittade inga fel eller skadade sektorer. Kollar på health och det ser fortfarande ut som bilden ovan.

Du har ju inget på "Data" vilket kallas raw ofta med därmed har inget sådant scenarion någonsin inträffat enligt programmet. Också det faktum att du har 100 i "Current" på realocated och inget händelser på "Data" säger som sagt att inga sektorer bytts ut. Däremot säger programmet att du har haft lägsta (Worst) värde på 1 vilket skulle betyda att 99% av alla reserv sektorer förbrukats men då kan inte Current gå upp till 100 igen för flash kan inte trolla fram sektorer från ingenstans.
Det är rätt logiskt att man inte kan äta kakan och ha den samtidigt ju.

Ända form av attribut som kan ha högre Currnet än Worst är tex hur snabbt en hårddisk skivor spinner upp då detta kan ändras både upp och ner. Men reserv sektorer avverkas dom kan inte skapas.
Men du kan omöjligt magiskt får fler reserv sektorer så Current kommer alltid vara samma som Worst.

Du kan ju logiskt sett inte ha 100% av något som inte kan lagas för att en gång i tiden haft 1% eller hur? Du kan ju dessutom inte ha avverkat tusentals reserv sektorer om det aldrig inträffat enligt data värdet som säger 0 gånger eller hur.

Felet är bug eller problem med rapporteringen av SAMRT data inget annat.
Det faktum att Worst säger 1 madens Current säger 100 och Data säger 0 så samtycker Current och Data madens Worst är avvikande.

Många SSD enheter sparar denna i nandet så en Secure erase kan nolla detta (fungerar bara på vissa modeller) , problemet är ju dock då vet du inte hur många PE cyklar du gjort dig av med. Oavsett så har flera rapporterat att samsungs firmwares korrumperar SMART data tidigare. Fins både i denna tråden tror jag alternativt tidigare nyhetstrådar och även på overclock.net om du letar lite.

Men som sagt din smart data är nonsens, den är korrupt och flera har råkat ut för detta med 840 EVO efter firmware flash. Verkar inte lida negativt av det dock.

Permalänk

Så verkar det vara false alarm? Har i alla fall gjort backup på de viktigaste filerna på disken.

pa1983 tack för extremt intressant info!

Permalänk
Medlem

Genast en förbättring för mig efter ny firmware osv. Får se om det fortsätter att förbättras när tiden går. Så länge den inte får problem igen är jag nöjd med att veta att den har top notch prestanda så länge den lever.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Min amatörmässiga åsikt är att SMART datan är korrupt efter flash och därmed nonsens. Om den inte hade kassa sektorer eller fel före flashen, vilket man bör kolla så har den nog inte det nu heller då avvikelsen ligger i Worst madens Current och Data samtycker så förefaller Worst korrupt och därmed förefaller disken OK.

Som sagt andra har råkat ut för samma sak tidigare även med förra "fixen".

Den dagen du ser att "Data" stiger på omplacerade sektorer och "Current" börjar sjunka då börjar du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Jisses vad snabb du var. Nåja, nu skall ni få höra något roligt:

Har upptäckt att jag i snart TRE ÅRS TID kört med sata 3 och inte 6!

Så visst, siffrorna var fel förut, och jag är ett totalt ämmel, men faktum kvarstår att jag varit nöjd med hastigheten förut (trots sata 3) och på senare tid har min dator blivit riktigt, riktigt långsam i jämförelse.

Här är min nya graf:

http://i.imgur.com/EvpBWdb.png

Inte säker, men med tanke på att du bottnar på 400MB/s, sitter disken på marvell 6 Gbit/s?
Om den gör det så är din Intel 3Gbit/s bättre, prestanda (IOPS) mässigt för en SSD.

Permalänk

Mina resultat efter att har kört med nya firmware i 3 dagar.. Verkar som prestandan blir bättre med tiden men är inte riktigt säker:

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat mjukvaran och slagit på Rapid mode ( hade visst inte gjort det, vad det nu gör för skillnad ) och nu ser mitt ut så här:

Bra eller inte? Tja bättre än innan i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Mina resultat efter att har kört med nya firmware i 3 dagar.. Verkar som prestandan blir bättre med tiden men är inte riktigt säker:

[SPOILER]http://i.imgur.com/krtX2hb.png

[/SPOILER]

Skrivet av tintinj:

Jag har uppdaterat mjukvaran och slagit på Rapid mode ( hade visst inte gjort det, vad det nu gör för skillnad ) och nu ser mitt ut så här:

Bra eller inte? Tja bättre än innan i alla fall.

Ser bra ut. Notera att det fortfarande är en budget disk, och de i nyskick "endast" ger 450-500MB/s.
Ev dippar ska tydligen bli bättre med tiden, då disken lär sig justera dem själv nu.

Permalänk
Medlem

Någon som uppdaterat fw via Linux och vet om den formaterar om disken. Tänkte uppgradera en 250GB 840 EVO som sitter som systemdisk i en dator med Ubuntu 14.04 och blir lite fundersam över:

Citat:

root@server2:/data/admin/samsung_magician_dc-v1.0_rtm_p2/64bin# ./magician --disk 0 --firmware-update --fwpackage-path samsung/DSRD/FW/EXT0DB6Q/
================================================================================================
Samsung(R) SSD Magician DC Version 1.0
Copyright (c) 2014 Samsung Corporation
================================================================================================
------------------------------------------------------------------------------------------------
WARNING :Please Note that Firmware Upgrade may format the disk and you will loose your data.
Please Ensure that data backup is taken before proceeding to Firmware Upgrade.
if you are sure then only proceed, otherwise restart the application after taking a backup.
Continue Firmware Upgrade ? [ yes ]:no

Visst jag har backup och så, men det känns lite tradigt att behöva installera om allt.

Permalänk
Medlem

För er som har tillgång till AUR i Linux finns magician att hämta där.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Någon som uppdaterat fw via Linux och vet om den formaterar om disken. Tänkte uppgradera en 250GB 840 EVO som sitter som systemdisk i en dator med Ubuntu 14.04 och blir lite fundersam över:

Visst jag har backup och så, men det känns lite tradigt att behöva installera om allt.

Gör en sticka med dd-kommandot så har du en snapshot av ditt system om nu formatering skulle vara ett faktum.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Blev bättre direkt för mig. Stirra inte på hastigheten, det är en gammal Nforce kontroller med Sata2 utan AHCI stöd

Gammal Firmware:

Ny Firmware:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Mina resultat efter att har kört med nya firmware i 3 dagar.. Verkar som prestandan blir bättre med tiden men är inte riktigt säker:

http://i.imgur.com/krtX2hb.png

Nice, har du någon "före" bild?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Stimpen kommer att posta imorgon, men nu något som oroar mig mycket.
Allt ser bra ut när jag kör HD tune men körde precis Magician benchmark och Random write (IOPS) har sjunkit till under 15000 . Så dåligt har det aldrig varit tidigare. Undrar om man kan göra nånting för att förbättra siffran.
Read ligger på 71000.

Permalänk
Medlem

Installerade Magician 4.6, har firmware EXT42B6Q, men där står att jag har den senaste firmware i Magician. Någon som har en idé om varför det är så?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Installerade Magician 4.6, har firmware EXT42B6Q, men där står att jag har den senaste firmware i Magician. Någon som har en idé om varför det är så?

För du har inte haft tålamod att vänta på att den nya kommer till dig, eller att läsa vad andra med samma kommentar skrivit i forumen?

Den kommer, men det kan dröja 1-2 dagar.
Du bör dock kunna tvångs uppdatera till "C" versionen via den andra performance restoration verktyget (om det finns kvar på deras sida)

"D" versionen är dock bara att vänta som gäller tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"D" versionen är dock bara att vänta som gäller tydligen.

Måste ha haft tur. Jag uppdaterade Magician till 4.6 för en timme sen och D-versionen blev tillgänglig direkt. (840 EVO)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Måste ha haft tur. Jag uppdaterade Magician till 4.6 för en timme sen och D-versionen blev tillgänglig direkt. (840 EVO)

De hade tydligen begränsningar på hur många som fick ta ner det per dag. Och med tanke på att det var "några" dagar sedan nu, så borde mängden folk som önska ta ner dem (samtidigt) minskat till acceptabel nivå.

Jag själv har patchat en disk, men väntar med 2 andra + 2 andra bekantas just på att dessa "kö-er" ska gå ner. (Så jag tackar för infon att det går så snabbt nu)

Permalänk
Medlem

Är problemet med Linux fixat nu då?
Har för mig det var något problem med TRIM så jag har inte uppdaterat än.