Råkade knäcka delar av fästet till CPU-kylaren

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det som syns är att skärmen får "No Signal"... har googlat en del på detta, kan graffan bara dö av att jag har plockat ut den?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Så du menar asså att alla som lagt upp såna klipp är fejk det då?

han gör det lite bättre men är det ändå fake? visst man får inte ut mycket av det men ja

https://www.youtube.com/watch?v=AiPRCn4ohNk

edit: meh hittade denna sen https://www.youtube.com/watch?v=Xxpl0ML7k2Q

Ja, så fejk det bara kan bli! Det finns inga vetenskapliga grunder för "Free energy" över huvud taget! Det du ser när personen får den lilla led'en att lysa är helt normalt (när han rör på den). Han tillför rörelseenergi till en enhet som kan brukas som generator. Enheten omvandlar rörelseenergin till elektrisk energi, den lyser sedan upp led'en i någon sekund.

Han måste tillföra mer energi än vad som görs av med. Det närmsta man kan komma "free energy" är vind, sol och vattenkraft. Även dessa är inte gratis men energin man fångar upp kan ses som gratis då du inte måste göra något aktivt för att generera den.

Summa sumarum: Videoklipp som innehåller orden "Free energy" och "Magnets" i någon form, är bara löjliga och bygger som bäst på ett möjligt koncept, men bryts pga dem fysiska lagarna. Så, "fejk".

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Kan tillägga att det som syns är att skärmen får "No Signal"... har googlat en del på detta, kan graffan bara dö av att jag har plockat ut den?!?!

Ta det lugnt!

När man jobbar med datorer ska man ta det lugnt och jobba metodiskt. Det är när man stressar som man gör fel och dumheter.

Stäng av strömmen, kolla igenom din inkoppling och hur grafikkortet sitter. Ser det ut som när du tog loss det? Sitter alla kablar i rätt?

Om du inte hittar nåt så koppla lossa kablarna till grafikkortet. Lossa skruvarna som håller fast det.
Kolla sen att det sitter i ordentligt. Du kan prova att lyfta ur det ur socklarna och sen trycka ner det igen. Kolla att inte moderkortet flexar när du tar ut eller trycker i grafikkortet. Om moderkortet vill flexa så får du försöka lirka ner grafikkortet så att du får ner det i botten längs hela kontakten.

Om du tar ur grafikkortet, inspektera sockeln i moderkortet så att inte kontaktbleck är böjt eller så. Sen när du drar fast kortet så ska du kolla att inte kortet lyfter ur sockeln (dålig passform mellan chassi och den bakre plåten kan göra att kortet tvingas/lyfts ur sockeln när man drar fast det).

Koppla sen in alla sladdar inklusive strömförsörjning och när du är övertygad om att allt ser ut och är inkopplat som när du tog isär det första gången så prova starta igen

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Rubrik ändrad*

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ta det lugnt!

När man jobbar med datorer ska man ta det lugnt och jobba metodiskt. Det är när man stressar som man gör fel och dumheter.

Stäng av strömmen, kolla igenom din inkoppling och hur grafikkortet sitter. Ser det ut som när du tog loss det? Sitter alla kablar i rätt?

Om du inte hittar nåt så koppla lossa kablarna till grafikkortet. Lossa skruvarna som håller fast det.
Kolla sen att det sitter i ordentligt. Du kan prova att lyfta ur det ur socklarna och sen trycka ner det igen. Kolla att inte moderkortet flexar när du tar ut eller trycker i grafikkortet. Om moderkortet vill flexa så får du försöka lirka ner grafikkortet så att du får ner det i botten längs hela kontakten.

Om du tar ur grafikkortet, inspektera sockeln i moderkortet så att inte kontaktbleck är böjt eller så. Sen när du drar fast kortet så ska du kolla att inte kortet lyfter ur sockeln (dålig passform mellan chassi och den bakre plåten kan göra att kortet tvingas/lyfts ur sockeln när man drar fast det).

Koppla sen in alla sladdar inklusive strömförsörjning och när du är övertygad om att allt ser ut och är inkopplat som när du tog isär det första gången så prova starta igen

Jag har sovit på saken och kom på att grafikkortet alltid hade strömförsörjning från nätaggregatet när jag plockade isär datorn. Dock var som sagt strömkabeln inte i men jag tänker ifall det finns kondensatorer eller vad som helst som kan ha gett läckströmmar. Kan detta ha påverkat grafikkortet? Ska testa alla grejer ovan som du har nämnt.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp tydliga bilder på hur du monterat allt, inklusive baksidan på moderkortet där kylarens fäste sitter (om du köpte en annan än Intels originalkylare). Fästena brukar vara i metall och kan kortsluta hela moderkortet om de monteras fel. Mycket kan gå fel om man inte läser på noga och vet exakt vad man gör.

Som sagt, tydliga bilder på allt till att börja med. Lägg upp på bildtjänst, lägg in länkarna här med img-taggar: #15404588

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg upp tydliga bilder på hur du monterat allt, inklusive baksidan på moderkortet där kylarens fäste sitter (om du köpte en annan än Intels originalkylare). Fästena brukar vara i metall och kan kortsluta hela moderkortet om de monteras fel. Mycket kan gå fel om man inte läser på noga och vet exakt vad man gör.

Som sagt, tydliga bilder på allt till att börja med. Lägg upp på bildtjänst, lägg in länkarna här med img-taggar: #15404588

Fast allt funkar... bara grafikkortet som inte funkar. Använder datorn just nu till o svara t.o.m (med den integrerade grafikkortet)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kensu:

P.S jag använde ett esd armband hela tiden och jordade chassit innan jag började också

Vad innebär det att du jordade chassit innan? Man ska inte jorda någonting. Det viktiga är att alla delar har samma potential (spänningsnivå) inkl. dig. Det är inte viktigt vad den potentialen är 0.

Plocka ur grafikkortet igen och sätt tillbaka det. Se till att det kommer ordentligt ner i slotten. Koppla in strömkablarna till grafikkortet. Prova sedan alla utgångarna på grafikkortet som dina skärmkontakter passar till. Om du tex har en DVI-VGA adapter så måste du använda en specifik kontakt på grafikkortet. Även om det finns två DVI som ser identiska ut är det oftast bara den ena som har VGA-signal.

Funkar det fortfarande inte kan du koppla skärmen till moderkortet och boota upp datorn. Kolla sedan i Enhetshanteraren om du kan se grafikkortet, alternativt försök installera om drivrutinerna till ditt grafikkort. Om drivrutinerna installeras som de ska är det i alla fall något liv i ditt grafikkort vilket kan vara bra att veta för ytterligare felsökning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

På vilket sätt skulle det vara bättre med tryckluft än med dammsugare menar du?

(damm-) Partiklar i luften laddar upp dammsugarslangen när de sugs genom den, och om man har otur blir den statiska laddningen stor nog att en urladdning kan skada komponenter.

Off Topic: De som tror att free energy är något realistiskt bör läsa lite om termodynamikens första lag...
Stay in school, and don't do drugs!

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tveksamt om dammsugning av fläkt verkligen genererar någon ström... Jag testade med multimeter på ett par fläktar här hemma, och ingen gav något som helst utslag. Varken DC, eller AC. Jag har inte utrustning för att testa med speciellt hög upplösning, så riktigt korta pulser, eller under ca 100mV, tror jag inte dyker upp.

Man bör inte köra ner dammsugaren hur som helst i ett chassi, men om du använde/håller en metal-förlängning, eller håller längst ut i plaströret, och samtidigt ser till att potential-utjämna dig själv genom att ha ett fast tag i chassit med andra handen, så "bör" det inte vara ett problem. Problemet som finns är att den hastigt passerande luften kan slita med sig elektroner från dammsugarmunstycket, eller grejerna men dammsuger i närheten av, men samma problematik kvarstår med luft på burk. Det finns "luft på burk" som kommer med ett förlängningsrör som är ESD-klassat och påstås bättre, men skyddar bara eventuell uppladdning från att ske i pipen, och hindrar en laddning som byggs upp i komponenterna man blåser på från att hoppa till samma pip. Sen har luft på burk samma nackdel som vanlig tryckluft... Skiten man försöker bli av med hamnar precis överallt. Visst kan man göra det ute, men man blåser fortfarande in damm på ställen där det inte ska vara. Under ytmonterade kretsar, osv. Tänk på att om man använder tryckluft från en kompressor så har man antagligen både vatten och olja i den utgående luften, någon utsträckning.

Något som stör mig mer än dammsugar-marodörer är de som använder penslar med långa fina strån som i det närmaste suger tag i dammet. Det är inte frågan om kanske, utan det är statisk elektricitet som får dammet att stanna på penslarna, och de här drar somliga glatt runt med nere i socklar, runt minnen, och andra spännande platser på moderkortet.

Och använd om möjligt något annat än hushållspapper. Kaffefilter är bra, luddfria. Hushålls, och toapapper är så mjuka att man får fiber lite överallt nästan med en gång när man börjar torka.
B!

Det andra problemet är att lagren i fläktarna slits (blir varma) om de snurrar för snabbt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Fast allt funkar... bara grafikkortet som inte funkar. Använder datorn just nu till o svara t.o.m (med den integrerade grafikkortet)

Tjenare Kensu, hur går det med ersättare till Grooveshark?

Har du riktig otur så har det hoppat statisk elektricitet på kretsarna från munstycket på dammsugaren. Annars när man haft grafikkortet ur, så kan det glappa lite när man sätter i det igen ibland, så man får ta ur och stoppa i en gång till för att alla pins i kontakten ska komma rätt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad innebär det att du jordade chassit innan? Man ska inte jorda någonting. Det viktiga är att alla delar har samma potential (spänningsnivå) inkl. dig. Det är inte viktigt vad den potentialen är 0.

Plocka ur grafikkortet igen och sätt tillbaka det. Se till att det kommer ordentligt ner i slotten. Koppla in strömkablarna till grafikkortet. Prova sedan alla utgångarna på grafikkortet som dina skärmkontakter passar till. Om du tex har en DVI-VGA adapter så måste du använda en specifik kontakt på grafikkortet. Även om det finns två DVI som ser identiska ut är det oftast bara den ena som har VGA-signal.

Funkar det fortfarande inte kan du koppla skärmen till moderkortet och boota upp datorn. Kolla sedan i Enhetshanteraren om du kan se grafikkortet, alternativt försök installera om drivrutinerna till ditt grafikkort. Om drivrutinerna installeras som de ska är det i alla fall något liv i ditt grafikkort vilket kan vara bra att veta för ytterligare felsökning.

Jag tog på ett element och chassit, kopplade i esd-armbandet mot chassit o började mecka.

Har provat alla utgångar på grafikkortet.

Jag ser inget grafikkort i enhetshanteran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tjenare Kensu, hur går det med ersättare till Grooveshark?

Har du riktig otur så har det hoppat statisk elektricitet på kretsarna från munstycket på dammsugaren. Annars när man haft grafikkortet ur, så kan det glappa lite när man sätter i det igen ibland, så man får ta ur och stoppa i en gång till för att alla pins i kontakten ska komma rätt.

Tja hahaha vem är du xD

Har hittat någorlunda en ersättare. Blir väl soundcloud. Men aah.. hmmhhh måste erkänna att jag använde en tandborste på kylflänsarna på grafikkortet också. Dammet låg så tättpackat att dammsugaren inte dammsög någonting ifrån grafikkortet.

EDIT: Kom på att jag testade med att köra med min gamla fläkt som hade endast en pin isatt i moderkortet. Då funkade grafikkortet (efter dammsugandet och borstandet). Det var först förrän jag installerade den nya fläkten som grafikkortet slutade fungera. Så Dammsugaren och tandborstens fel är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Tja hahaha vem är du xD

Har hittat någorlunda en ersättare. Blir väl soundcloud. Men aah.. hmmhhh måste erkänna att jag använde en tandborste på kylflänsarna på grafikkortet också. Dammet låg så tättpackat att dammsugaren inte dammsög någonting ifrån grafikkortet.

Anders Eriksson på facebook

Eftersom du haft ESD-armbandet kopplat till chassit så har du gjort rätt där iaf. Jag brukar också göra rent med en pensel eller liten borste i flänsarna och det har funkat fint.

Det bästa är väl att kolla med en annan dator om grafikkortet funkar i den. För du har inte andra kortplatser för grafikkort så du kan flytta på det på moderkortet?

EDIT: Det går ju att kika i BIOS också, så att det inte blivit fel och hamnat på att bara köra intern grafikkrets, även om det är rätt långsökt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Anders Eriksson på facebook

Eftersom du haft ESD-armbandet kopplat till chassit så har du gjort rätt där iaf. Jag brukar också göra rent med en pensel eller liten borste i flänsarna och det har funkat fint.

Det bästa är väl att kolla med en annan dator om grafikkortet funkar i den. För du har inte andra kortplatser för grafikkort så du kan flytta på det på moderkortet?

EDIT: Det går ju att kika i BIOS också, så att det inte blivit fel och hamnat på att bara köra intern grafikkrets, även om det är rätt långsökt.

Ahhh såg det på din profil. var bara så häpen till att du kände det med grooveshark.

Jo, tror jag har 2 grafikkortsslots. Tänkte testa det senare när jag orkar plocka isär datorn igen.

Kan testa o se på bioset

Permalänk
Medlem

Ser ingenting på bioset, testar det andra grafikkortslotten.... Är fortfarande rädd över om nätaggregatet kan ha gett någon läckström eller liknande?? kan det ha varit det?? blä... hatar o felsöka datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Ser ingenting på bioset, testar det andra grafikkortslotten.... Är fortfarande rädd över om nätaggregatet kan ha gett någon läckström eller liknande?? kan det ha varit det?? blä... hatar o felsöka datorer

Snarare dammsugaren i så fall, om du inte haft metallmunstycke och jordat det till chassit också.

Kör man vanligt plastmunstycke eller inte kopplar ihop till datorn så kan det bildas laddning längst ut på det när dammpartiklarna åker förbi som gör att du får urladdningar i luften in i elektroniken och som kan döda vissa kretsar om man har riktig otur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAvenger:

(damm-) Partiklar i luften laddar upp dammsugarslangen när de sugs genom den, och om man har otur blir den statiska laddningen stor nog att en urladdning kan skada komponenter.

Anledningen till att jag frågade som jag gjorde var just att jag sett en del påståenden som är helt felaktiga och tyckte att författaren kunde precisera sig lite. Det du skriver är mig veterligt den enda verkliga skillnaden och jag håller med om att det kan ge en urladdning.

Min erfarenhet av att dammsuga i datorer är att det brukar går bra, men det är min erfarenhet. Därmed inte sagt att det är riskfritt, men det är inte tryckluft heller. Om man är försiktig, inte kör fullt ös på dammsugaren och håller avstånd så bör det gå bra. Att, som någon skrev tidigare, "jorda" munstycket genom att hålla det nära insuget och sen ha andra handen på chassit är nog ingen dum idé. När jag tänker efter så har jag nog för det mesta gjort nåt liknande det utan att tänka på det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Jo, tror jag har 2 grafikkortsslots. Tänkte testa det senare när jag orkar plocka isär datorn igen.

Sitter du och kör dator på det interna grafikkortet nu samtidigt som det ofungerade grafikkortet är monterat?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sitter du och kör dator på det interna grafikkortet nu samtidigt som det ofungerade grafikkortet är monterat?

Ja, är det inte bra för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min erfarenhet av att dammsuga i datorer är att det brukar går bra, men det är min erfarenhet. Därmed inte sagt att det är riskfritt, men det är inte tryckluft heller. Om man är försiktig, inte kör fullt ös på dammsugaren och håller avstånd så bör det gå bra. Att, som någon skrev tidigare, "jorda" munstycket genom att hålla det nära insuget och sen ha andra handen på chassit är nog ingen dum idé. När jag tänker efter så har jag nog för det mesta gjort nåt liknande det utan att tänka på det.

Lätt att säga att det brukar gå bra. Sanningen är att du har ingen aning om hur dammsugandet faktiskt har påverkat dina komponenter med avseende på stabilitet, livslängd och slumpmässiga, irrationella fel. Urladdningar kan skada komponenter vid så pass låga spänningar att man inte känner eller märker dem själv och en statisk urladdning kan hoppa flera centimeter utan större problem, särskilt vid så pass höga spänningar som en dammsugare alstrar.

På vilket sätt menar du att tryckluft skulle vara riskabelt i jämförelse med dammsugare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheAvenger:

(damm-) Partiklar i luften laddar upp dammsugarslangen när de sugs genom den, och om man har otur blir den statiska laddningen stor nog att en urladdning kan skada komponenter.

Off Topic: De som tror att free energy är något realistiskt bör läsa lite om termodynamikens första lag...
Stay in school, and don't do drugs!

Om jag inte helt missminner mig så finns det en bra tråd här på forumet om ESD. Någon där skrev att det behövs mellan 20-50v för att skada hårdvara. För att det ska synas så är det runt 5000v och för att höras 8000v. Om det nu stämmer så behövs det väldigt lite för att skada hårdvaran, och då är dammsugare en riktigt fin kandidat för att skapa laddningen för detta.

Permalänk
Medlem

Löst! Fungerar på den andra grafikkortslotten! Varför slutade ena grafikkortsslotten o fungera?(Den jag har kört på hela tiden tidigare)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kensu:

Jag tog på ett element och chassit, kopplade i esd-armbandet mot chassit o började mecka.

Har provat alla utgångar på grafikkortet.

Jag ser inget grafikkort i enhetshanteran.

Bekräfta gärna om/när du testat de övriga tipsen du fick av mig. Tills dess låter jag den här tråden vara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Schytzz:

Om jag inte helt missminner mig så finns det en bra tråd här på forumet om ESD. Någon där skrev att det behövs mellan 20-50v för att skada hårdvara. För att det ska synas så är det runt 5000v och för att höras 8000v. Om det nu stämmer så behövs det väldigt lite för att skada hårdvaran, och då är dammsugare en riktigt fin kandidat för att skapa laddningen för detta.

Bra tumregel är, vid normala omständigheter, att det tar 10kV per cm för att det ska bildas en ljusbåge.
Dock har jag varit med om komponenter (dock inte datorrelaterade) som dött trots det att ingen 'gnista' skapades.

Edit:
Vad många här verkar vara säkra på är att man ska jorda (ladda ur) sig själv innan man arbetar med datorer. Att jorda sig själv mot ett element eller så fungerar ju såklart, men är egentligen obetydligt/värdelöst om man inte jordar komponenterna också.
Jag brukar montera PSU och koppla i det, med brytaren av (Skyddsjord frånkopplas aldrig). Sedan kopplar jag mitt ESD-armband till någon punkt på chassit där det inte finns någon färg - för detta kan man sätta en omålad skruv i något hål någonstans och koppla armbandet till den.
Nej, inte det hålet! You people are sick.

Utökade post i stället för att dubbelposta
Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bekräfta gärna om/när du testat de övriga tipsen du fick av mig. Tills dess låter jag den här tråden vara.

Nu funkar allt som det skall göra Med en ny kylfläkt tog bara sin lilla tid. Jag testade allt som alla föreslog. Det som löste det hela var att jag bytte grafikkortsslott. Har den jag alltid har använts pajjat helt plötsligt!??! Tyckte grafikkortet fick bra kontakt med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Kensu:

Nu funkar allt som det skall göra Med en ny kylfläkt tog bara sin lilla tid. Jag testade allt som alla föreslog. Det som löste det hela var att jag bytte grafikkortsslott. Har den jag alltid har använts pajjat helt plötsligt!??! Tyckte grafikkortet fick bra kontakt med moderkortet.

Att GPU inte detekterades kan bero på flera saker:
- Damm i PCIe-slotten (ofta fallet)
- Någon kontrollerkrets partiellt sabbad av ESD (inte helt omöjligt med tanke på dammsugningen)
- Knas inställningar i BIOS (sällan ens möjligt)

Lycka till med felsökningen

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAvenger:

Att GPU inte detekterades kan bero på flera saker:
- Damm i PCIe-slotten (ofta fallet)
- Någon kontrollerkrets partiellt sabbad av ESD (inte helt omöjligt med tanke på dammsugningen)
- Knas inställningar i BIOS (sällan ens möjligt)

Lycka till med felsökningen

Dammsugningen orsakade inte detta, då grafikkortet funkade efter dammsugningen. Inställningar i bios? Detta är alltså en dator jag har använt i 3 år på samma PCI-e slott.

Om det är någon av de 3 ovanstående som är orsaken till att det plötsligt slutat fungera skulle jag gissa på dammet som du säger Men nu orkar jag inte pilla mer med den Det får bli när jag fixar ett nytt grafikkort.

Tusentack till allihopa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zunil:

Vanligt toapapper och aceton funkar hur bra som helst och finns i vanliga mataffärer t.ex. Ica Maxi.

Kemiskt ren aceton... vanlig aceton innehåller olja

http://www.sweclockers.com/forum/trad/578082-faq-kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kensu:

Dammsugningen orsakade inte detta, då grafikkortet funkade efter dammsugningen.

Det kan du omöjligen avgöra då ESD antingen kan ge skador direkt, efter ett litet tag eller först efter en lång tid från urladdningen.