Permalänk
Medlem

Frakta en 50" TV i en V70?

Hej,

Jag är på gång att köpa en Panasonic Viera TX-P50ST60Y med måtten 1 170 × 751 × 295 mm. TVn har ingen låda, jag har dock en låda till Panasonic Viera TX-P65ST60Y men den är troligen en bra bit för stor.

Frågan är om TV utan låda går att frakta stående i en Volvo V70 -03? Eller om man måste ta släp? Den ska fraktas ca 10 mil så det är inget alternativ att ha den liggande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför kan den inte ligga ner bara för att den ska åka långt?

Borde fungera bra att ha den stående, förutsatt att den får plats höjdmässigt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@Neon: ta med en bäddmadrass eller dynor till utemöblerna och lägg den ner på det och säkra fast den på något sätt?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@Neon: Stå i baksätet, mellan sits och ryggstödet på framsäte, så brukar jag transportera mina plasma i flyttar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Kan väl vara en möjlighet att köra den liggandes om du lägger kuddar + lindar in den i ett täcke ?

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Jag har kört precis en sån tv stående i baksätet både i en merca c180 och en opel astra. Senast idag 7.5 mil. Den kommer att få plats på samma sätt i Volvon! Stående med skärmen framåt rekommenderade serviceverkstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Varför kan den inte ligga ner bara för att den ska åka långt?

Borde fungera bra att ha den stående, förutsatt att den får plats höjdmässigt.

Plasma apparater får inte ligga ner

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Varför kan den inte ligga ner bara för att den ska åka långt?

Borde fungera bra att ha den stående, förutsatt att den får plats höjdmässigt.

Plasma tvar har glas skärmar, ju större skärm desto större chans att glaset spricker. Vi fraktade min tv stående i en focus mellan sätena, jag satt och höll i tvn hela vägen.
Problemet blir väl att fästa den ordentligt om du inte har någon som kan sitta och hålla i den.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Jag har kört precis en sån tv stående i baksätet både i en merca c180 och en opel astra. Senast idag 7.5 mil. Den kommer att få plats på samma sätt i Volvon! Stående med skärmen framåt rekommenderade serviceverkstaden.

Måste vara på det berömda håret att man får igen bakdörrarna om det är en 50" antar jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Varför kan den inte ligga ner bara för att den ska åka långt?

Borde fungera bra att ha den stående, förutsatt att den får plats höjdmässigt.

LCD ja men Plasma bör man inte transportera liggande, jag hade kanske gjort det om det varit en från butiken då man kunnat få en ny i värsta fall men nu är det beg så går det åt pipan så är det en del pengar och jobb rakt ut.

Skrivet av Xcym:

@Jimmy: ta med en bäddmadrass eller dynor till utemöblerna och lägg den ner på det och säkra fast den på något sätt?

Ja det hade säkert kunnat gå men den måste fortfarande bindas fast på något vis och för det behöver man troligen en hel del emballage runt själva TVn. Men oavsätt vad så har jag inget som jag kan lägga under, vill inte gärna dra med min egna madrass och lägga den på golvet i vagnen.

Skrivet av LSD:

@Jimmy: Stå i baksätet, mellan sits och ryggstödet på framsäte, så brukar jag transportera mina plasma i flyttar.

Du menar att den ska stå på golvet? Vad jag kunde mäta mig till så är TVn 70 cm hög så den går faktiskt in i sättet, det svåra blir dock att spänna fast den misstänker jag.

Skrivet av chickenowl:

Kan väl vara en möjlighet att köra den liggandes om du lägger kuddar + lindar in den i ett täcke ?

Lös mitt första svar i denna post

Skrivet av fiffy:

Jag har kört precis en sån tv stående i baksätet både i en merca c180 och en opel astra. Senast idag 7.5 mil. Den kommer att få plats på samma sätt i Volvon! Stående med skärmen framåt rekommenderade serviceverkstaden.

Så du ställde den i sätet då alltså? inte på golvet? Hur fäste du den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

TVn är tydligen 117 cm x 4.9 cm x 69.7 cm utan fot och jag har varit ute o mätt så den ska gå in ganska lungt i baksätet frågan är bara hur man spänner fast den på rimligt vis. Jag har ju en del band och liknande, kanske man kan vira dem runt de nerfällningsbara sätena, det borde ju gå tycker man. Får bara se till att lägga filter där snörena går.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

TVn är tydligen 117 cm x 4.9 cm x 69.7 cm utan fot och jag har varit ute o mätt så den ska gå in ganska lungt i baksätet frågan är bara hur man spänner fast den på rimligt vis. Jag har ju en del band och liknande, kanske man kan vira dem runt de nerfällningsbara sätena, det borde ju gå tycker man. Får bara se till att lägga filter där snörena går.

Bara en tanke, du kan inte få fast någon form av surrning mellan nackstöd och golvfäste på vardera stol,kanske ställa den med baksidan mot stolarna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

När jag sålde min gamla tv så satte jag den i baksätet och "klämde" fast den med en gammal sunkig skumgummimadrass mellan tvn och framsätet, Gick primo.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Fraktade en 42" i baksätet ståendes, satte bara på bilbälten och så satt jag bak och höll i också.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen! Detta ska nog gå bra

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Då är TVn på plats och det var inga problem att frakta den alls Den tog såklart upp hela baksätet men det fanns tillräckligt med marginaler.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide